Uitlaat

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
RR1

Uitlaat

Bericht door RR1 »

Gisteren heb ik een Akrapovic uitlaat gemonteerd op mijn R1200RT.
Prachtig diep geluid en iets meer vermogen.
Er is al veel pro en contra gesproken en geschreven geweest over dergelijke (open) uitlaten.
Mijn persoonlijke mening is dat we als motorrijders (qua veiligheid) moeten zorgen dat we gezien en gehoord worden.
Wat is jullie mening hierover?
®win
Contacteer:

Re: Uitlaat

Bericht door ®win »

Gehoord willen worden met de motor is zo 20e eeuw ... :roll:
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ
adventurer

Bericht door adventurer »

Als je ziet hoeveel er nog geen ambulance met sirenes horen afkomen, dan geloof je zelf toch niet dat een luidere uitlaat veiliger gaat zijn?

Loud pipes saves lives? No way.

Het enige waar die open uitlaten voor zorgen zijn nog meer afgesloten wegen voor motorrijders. Bezint eer ge begint zou ik zeggen.
Uiteindelijk zijn we zelf de oorzaak van alle maatregelen die men tegen ons gebruikt.

Ik heb niets tegen zo'n Akrapovic... zo lang de db killer er maar in zit. :wink:
RR1

Bericht door RR1 »

Niet akkoord guys!
Het verschil tussen gehoord worden en een ongeval kan aan de db's liggen.
Maar ieder zijn mening natuurlijk.
Danny

Bericht door Danny »

Allee dan ga ik ook ff de pijp van mijn Fünfzylinder zagen want vorige week nog ne fietser onder de wielen gehad.
Het zal iets worden als iedereen zo begint...
Dr.Funkenstein

Bericht door Dr.Funkenstein »

RR1 schreef:Niet akkoord guys!
Persoonlijk ben ik ook wel van die mening. Ik rij wel met db-killers, omdat mijn motor zowiezo al genoeg kabaal maakt.
Maar ik heb liever dat ze mij horen aankomen. Loud pipes save lives ... yes they do! Zonder te overdrijven natuurlijk. Een volledig open race-uitlaat met demper zonder db-killer vind ik er wel net iets over.
Kawa Z750 —> BMW R Nine T Pure
stefke2

Bericht door stefke2 »

RR1 schreef:Niet akkoord guys!
Ik denk het niet. Wanneer hoor je een motor aankomen, dikwijls als die al naast u rijdt. Tenzij ge rustig op een terras zit natuurlijk dan hoor je die krengen van ver aankomen. En als dat de hele dag zo doorgaat omdat je in een leuk gebied woont is dat best erg vervelend.
In mijn dagelijkse files kom ik regelmatig zo eentje tegen vlak voor mij die een zee van plaats heeft om te passeren maar toch elke keer opnieuw efkes stevig in toeren gaat met ingetrokken koppeling zodat iedereen zich een ongeluk verschiet. Zeer irritant met zo'n blérpijp eronder. En vrij nutteloos, zeker als je gewoon rustig kan passeren.

En als ik zo de gemiddelde youtubefilmpjes zie passeren met motorongevallen denk ik niet dat daar eentje van had kunnen vermeden worden door een andere uitlaat... Hadden wel kunnen vermeden worden door positie aan te passen (uit dode hoek, genoeg volgafstand, naast het slechte wegdek...) en snelheid aan te passen... :roll:
Kater

Bericht door Kater »

Legaal voor de openbare weg = ok :thumbleft:

Illegale rommel waardoor je meer lawaai maakt of pijpen verwijderen = blijf van de straat, dit is asociaal en egoïstisch :mumum:
Men moet niet gehoord worden door middel van de uitlaat. Tenzij in een tunnel, in de file of op de weg hoor je een motor zelfs zonder pijp in de uitlaat pas als die al voorbij is. Mijn mening, loud pipes don't save lives - they make you ridiculous and hated.
Geef liever 20 euro uit aan een goede toeter.

Ik reageer volgens sommigen misschien heftig, maar door een aantal incidenten is mijn gehoor beschadigd. Meer dan 80 dB is voor mij pijnlijk, dus draag ik meestal oordoppen. Ik kan echter motorrijden niet missen, dus heb ik dan dB reductoren in mijn oren (hmm dat rijmt).
Echter als een "johnny" :afro: de pijpen uit zijn uitlaat haalt en aan het rode licht naast mij plezant gas geeft, kan die mij beter in mijn gezicht slaan. Dat doet minder zeer...

Hou het fijn, we hebben dezelfde hobby: motorrijden :thumbright:
Er zijn er die gevallen zijn en deze die nog moeten vallen...
Honda VFR (1987) / Kawasaki 454 Ltd (1987) / Kawasaki KZ1000 Ltd (1982-USA CHiPs import) / Honda ST1100 Pan European (1997) / Honda NT700 Deauville (2008) / BMW r1200rt dohc (2010)
Relax

Bericht door Relax »

Helemaal eens met Stef. 'k Zie zo ook wel 'ns van die brulboeien. Kunnen zich meestal amper rechthouden bij lage(re) snelheid. Zwabberbrulboeien dus.
I respect your opinion. But I don't give shit.
adventurer

Bericht door adventurer »

stefke2 schreef:
Ik denk het niet. Wanneer hoor je een motor aankomen, dikwijls als die al naast u rijdt. Tenzij ge rustig op een terras zit natuurlijk dan hoor je die krengen van ver aankomen. En als dat de hele dag zo doorgaat omdat je in een leuk gebied woont is dat best erg vervelend.

:bsstupid:

En door zo'n toestanden krijg je dus afgesloten wegen voor motorrijders....

Ben al blij dat er meer en meer motorrijders tegen zo'n herrie zijn... langzaam aan komen we er wel...

Voor de liefhebbers van al die herrie.. hou het gewoon legaal. Simpel... toch?
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

@ RR1:
Ge komt nog maar just kijken hier, dus ge kunt het niet weten, maar vragen over open uitlaten, sportuitlaten, verwijderen DB killers etc hier op dit forum is zo ongeveer hetzelfde als zeggen dat BMW's voor ouden van dagen zijn :grin: Niet meer doen.
Laat de DB killer erin en vul om de paar jaar de demper eens opnieuw op en je zal niemand ergeren. Een bler pijp geeft meestal niet meer vermogen en is niet alleen storend voor de anderen maar ook voor jezelf op lange afstand. Op 1100/1150 en de pre 2010 1200 modellen reed ik altijd met sportuitlaten, maar wel fatsoenlijk gedempt/met DB killer. Een Boxer is niet hoogtoerig zoals een 4cil dus meestal stoor je met die lage brom ook niemand. Tegenwoordig rijd ik op de 1150GS met de originele einddemper maar zonder kat. Op de 1200GS LC gebruik ik de standaard uitlaat. Op mijn 9T vond ik de standaard akro met DB killer zelfs vrij luid, zonder DB killers veel te luid.
Op de DOHC en de LC's is een sportuitlaat niet nodig, de standaard uitlaat klinkt prima en geeft geen vermogen verlies. Het is zelfs zo dat de meeste aftermarket uitlaten op moderne motoren een licht vermogen verlies geven. Enige voordeel dat een sportuitlaat op een moderne motor nog heeft is het lagere gewicht.

https://www.motorradonline.de/motorrada ... 89276.html
Er is nog een recentere test voor de LC, maar die kan ik even niet vinden.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Michelleke

Bericht door Michelleke »

In Nederland begint men al dijken af te sluiten voor motoren vanwege het lawaai,
Duisland heeft al ellenlange lijsten met afgesloten wegen voor motards ( Google maar eens op streckensperrung motorraeder)
En in zuid Tirol begint men nu ook al met het afsluiten van passen.

Met dank aan de open uitlaat fractie, als we ons niet gaan gedragen zijn de Ardennen en Luxemburg misschien de volgende.
R1200GSLC / K1200RS
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Maak u geen illusies Michelleke, dat doen ze zo ook wel. :grin: In Duitsland rijd 95% rond met oem uitlaten en toch sluiten ze dorpen en wegen, dat is echt niet om die paar nederlanders of belgen die te veel lawaai maken, dat is gewoon omdat in de zomermaanden te veel motoren dezelfde regio opzoeken. Als iedereen met mobil homes zou rijden zou het verboden zijn voor mobil homes etc....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
MaartenGS-R-RT

Bericht door MaartenGS-R-RT »

Ik vond dit genuanceerde artikel over uitlaten : http://www.mag.be/wordt-geluid-straks-het-nieuwe-nox/" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie