vraag bougiekabel
Moderator: GVN
vraag bougiekabel
Bij het kuisen van motorblok van R1200RLC gemerkt dat de bougiekabel op elke cilinder bestaat uit 3 kleine kabels. 1 kabel ( witte) is verbonden met de massa en dan veronderstel ik dat er nog een is verbonden met de bougietop , maar waarvoor dient de derde dan ? En waarom is er een massa mee gemoeid, want de bougie draait in het cilinderblok en is daardoor toch al verbonden met de massa.
Re: vraag bougiekabel
Bougiekabels zijn niet meer wat ze vroeger waren, 't zijn (vaak) geeneens nog bougiekabels!
Re: vraag bougiekabel
nee , geen 4 bougies, de LC versie is gestopt met 2 per cilinder, tis nu terug 1 per cilinder
-
Michelleke
- Berichten: 162
- Lid geworden op: 11 nov 2013, 14:22
- Woonplaats: Tienen
- Locatie: Vl-Brabant
Re: vraag bougiekabel
Hier heb je geen bougiekabel meer, de bobijn (stiftbobijn) zit rechtstreeks op de bougie gestoken.
De kabeltjes die je ziet zijn dus de aansluitingen van de bobijn.
De kabeltjes die je ziet zijn dus de aansluitingen van de bobijn.
R1200GSLC / K1200RS
Re: vraag bougiekabel
ok, bedankt hoor, toch altijd iemand die hier op deze site het antwoord weet.
Re: vraag bougiekabel
Noem het de stuurdraden van de stiftbobijn...
De massakabel hoeft niet langer en dikker te zijn dan nodig en wordt dus bewust zo kort mogelijk gehouden.
De massakabel hoeft niet langer en dikker te zijn dan nodig en wordt dus bewust zo kort mogelijk gehouden.
-
alfa
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
- Woonplaats: .
- Locatie: Uit oudste stoetersdorp .
Re: vraag bougiekabel
Even opgezocht, waarom BMW voor deze techniek kiest.
Enkelvonkbobine http://beru.federalmogul.com/sites/defa ... 2013_0.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Alles draait om reactietijd en zo hoog mogelijke spanning behoud.
Enkelvonkbobine http://beru.federalmogul.com/sites/defa ... 2013_0.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Alles draait om reactietijd en zo hoog mogelijke spanning behoud.
BMW R1100R zonder KFR
-
alfa
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
- Woonplaats: .
- Locatie: Uit oudste stoetersdorp .
Re: vraag bougiekabel
.
Laatst gewijzigd door alfa op 21 okt 2017, 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW R1100R zonder KFR
-
alfa
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
- Woonplaats: .
- Locatie: Uit oudste stoetersdorp .
Re: vraag bougiekabel
Gaan ze dan in toekomst naar dubbele hoog spanning voor nog betere vonkoverdracht ?
Is dat toepasbaar op oudere modellen vb. R1100?
De reden waarom ik dit vraag is dat bij een elektrode van 0,6 mm de vonk sterker is wat met de enkelvonkbobine het zelfde geval is sterkere en snellere vonkontsteking.
Is dat toepasbaar op oudere modellen vb. R1100?
De reden waarom ik dit vraag is dat bij een elektrode van 0,6 mm de vonk sterker is wat met de enkelvonkbobine het zelfde geval is sterkere en snellere vonkontsteking.
BMW R1100R zonder KFR