dus vandaag eventjes gebabbeld met een Noorman en die wist mij het volgende te vertellen.
vrij kamperen is 48 uur toegestaan op dezelfde plaats. bij vertrek alles opruimen wel teverstaan. de ferries zijn graties voor motorrijders. tankstationen vind je er genoeg binnen een deftige afstand om zonder problemen te kunnen toeren met de moto.
ik denk dat hij bedoeld de plaatselijke ferries en niet die tussen zweden, denemarken en noorwegen. zal het hem eens om wat meer uitleg vragen aangaande de ferries.
R1100RS schreef:ik denk dat hij bedoeld de plaatselijke ferries en niet die tussen zweden, denemarken en noorwegen. zal het hem eens om wat meer uitleg vragen aangaande de ferries.
Zelf die moesten we betalen, bedragen vallen wel goed mee.
Maar gratis hebben we ze nooit gehad.
tijdens onze Noordkaapreis vorig jaar zo'n 4 à 5 overzetten gehad in Noorwegen zelf.
Staat bij mij op de planning voor volgend jaar. Eén heikel punt nog : de ferry halen in Kiel (vertrekt op 14:00h en 't is zo'n 650 km van hier + je moet daar toch x-tijd voor vertrek zijn).
Hopelijk is hij tegen dan gratis.
Nel mezzo del cammin di nostra vita...
R1250 RT 2021, Alpin weiss - R1100S Boxercup Randy Mamola
BOARDING:
Passengers travelling by car must be available for check in no later than 60 minutes (90 minutes from 15/06 to 15/08) before departure, and walk-on passengers no later than 60 minutes before departure on the KIEL–OSLO route. On the HIRTSHALS-OSLO/ HIRTSHALS-KRISTIANSAND/HIRTSHALS-LARVIK AND FREDERIKSHAVN-LARVIK routes, all passengers must be available for check in no later than 60 minutes before departure. For day sailing, cabins must be vacated no later than 1½ hours before arrival.
Wij kozen vorig jaar voor de ferry in Puttgarden, wat bijna 800km rijden was vanaf thuis. Moesten om 12u daar aanwezig zijn en vertrokken om 4u in de morgen. De rit gedaan op zondag en we konden vlot doorrijden wegens geen vrachtverkeer op de Duitse snelwegen.
De plaatselijke ferries zijn voor de moto ook niet gratis.
De tolwegen waren dit jaar wel bijna allemaal gratis voor de motor, dit viel mij wel op tegenover de vorige jaren.
Geert de ferry in kiel ben je best zeker een uur op voorand daar, ik ben in juni dit jaar geweest en was daar al om 12 uur en om 12u30 mochten de motorrijders als eerst al op de ferry. Color line zet twee cruises in voor de overtocht naar oslo, je kunt best kiezen voor de M/S Color Fantasy deze is iets duurder maar veel luxueuzer dan de andere.
Laatst gewijzigd door luc boxer op 01 nov 2018, 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.
inlandse ferries zijn niet gratis: kostprijs moto incl chauffeur en passagier is ongeveer 6 euro (voor korte overzetten)
neem je bvb de ferry van hellesylt naar geiranger (duurt 5/4 uur) dan betaal je ongeveer 30 euro alles inbegrepen
wat bedoeld wordt, is dat de tolwegen gratis zijn, alsook de toegang tot de steden oslo, bergen en trondheim (auto's betalen overdag tolgeld voor toegang, niet 's nachts of in weekends)
er zijn enkele kunstwerken waarvoor tol dient te worden betaald.
ook interessant om weten: in steden (waar dus concurrentie heerst, Oslo Trondheim Bergen) varieert de benzineprijs enorm. Maandag is benzine duurst, en tijdens het weekend, en vooral op zondagnamiddag, is de benzine goedkoopst.
benzine kost ginds nog meer dan in belgie
wat vooral duur is, en dus beter niet uit te proberen: speedtickets
je komt zeer weinig politie tegen, maar ze zijn voortdurend op de loer voor snelrijders (op gewone wegen 80 km per uur !!)
enig pluspunt: je moet de boete niet ter plaatse betalen, tenzij je echt overdreven hebt, dan nemen ze alles mee, moto incluis.
ze gebruiken er speedguns op de meest onzichtbare plaatsen verscholen
verder fantastisch land, was er tien of elf keer inmiddels
lucsa schreef:Gratis zal hij wel niet zijn volgend seizoen.
Dit gevonden op de site van http://www.colorline.com/
BOARDING:
Passengers travelling by car must be available for check in no later than 60 minutes (90 minutes from 15/06 to 15/08) before departure, and walk-on passengers no later than 60 minutes before departure on the KIEL–OSLO route. On the HIRTSHALS-OSLO/ HIRTSHALS-KRISTIANSAND/HIRTSHALS-LARVIK AND FREDERIKSHAVN-LARVIK routes, all passengers must be available for check in no later than 60 minutes before departure. For day sailing, cabins must be vacated no later than 1½ hours before arrival. Wij kozen vorig jaar voor de ferry in Puttgarden, wat bijna 800km rijden was vanaf thuis. Moesten om 12u daar aanwezig zijn en vertrokken om 4u in de morgen. De rit gedaan op zondag en we konden vlot doorrijden wegens geen vrachtverkeer op de Duitse snelwegen.
Uhhhh... puttgarden/rodby reserveren nee joh.... gewoon aanrijden en betalen en in rij 1 je motor stallen
Airheads believe that the simplest engineering solutions are the best.
R1100RS schreef:mijn intresse in reizen is richting noorden.
dus vandaag eventjes gebabbeld met een Noorman en die wist mij het volgende te vertellen.
vrij kamperen is 48 uur toegestaan op dezelfde plaats. bij vertrek alles opruimen wel teverstaan. de ferries zijn graties voor motorrijders. tankstationen vind je er genoeg binnen een deftige afstand om zonder problemen te kunnen toeren met de moto.
mischien een om eens die richting uit te rijden.
Effe terug gesproken met de Noorman. blijkbaar zijn de ferries gratis voor de motorrijdende Noren zelf.
Hij wist zelf niet dat buitenlandse motorrijders wel moesten betalen. Na het nemen van info komen we dus tot die conclusie.
sorry foor het voutje
groetjes
ziezo ben cataloog gaan halen van NOVASOL voor ergens een huisje te huren in Noorwegen.
zijn er die daar ervaring hebben met van die huisjes en welk streek raden jullie aan
in Denemarken was het allesinds in orde
Is het de bedoeling om langere tijd in één huisje te blijven, of om rond te trekken? Welke streek hangt af hoeveel km je wenst te doen.
Blijf je in het zuiden van Noorwegen, kijk dan eerder in de omgeving van
Bergen, Stavanger dan Oslo (de fjorden).
Wil je hoger op, denk ik bv aan de omgeving van Flåm met de aurlandsvegen.
Of nog iets hoger Geiranger en de trollsteigveien.
de bedoeling is om voor een week het huisje te huren en van daaruit rondritten en bezienswaardigheden te doen.
s'morgens vertrekken en s'avonds na genieten van de dag in het huisje
prachtige foto's en de fjorden zal het wel worden denk ik.
Fjorden zijn zeker aan te raden.
Dat gebied hebben wij een aatal jaren geleden bezocht.
Indien je vragen hebt of inlichtingen wenst mag je steeds contact opnemen.
Danny schreef:2007 in georganiseerde vorm... als 't onze Lieve Heer Belieft
Aha, nou wordt 't interessant zie, Noorwegen staat hoog op m'n verlanglijstje, wel met de Noordkaap erbij,
als ge dan toch daar in de gebure zijt hé , dus voor 2007 moogt ge mij er zeker en vast bijrekenen
Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"
Danny schreef:2007 in georganiseerde vorm... als 't onze Lieve Heer Belieft
Aha, nou wordt 't interessant zie, Noorwegen staat hoog op m'n verlanglijstje, wel met de Noordkaap erbij,
als ge dan toch daar in de gebure zijt hé , dus voor 2007 moogt ge mij er zeker en vast bijrekenen
Grtz, Philip!
Eens je Noorwegen binnenkomt in het zuiden is het inderdaad niet zo ver meer tot aan de Noordkaap.
Hi Danny,
Zet ons maar al op de lijst. Noorwegen staat al lang op ons verlanglijstje.
Patrick en Els
R1150RT 2003 SP 2610
Lid van BMW Motor Club Vlaanderen
Een getrouwde man kan rustig zijn fouten vergeten; het is nergens voor nodig om ze met twee te blijven onthouden.