Roadbooks
Moderator: GVN
Roadbooks
Neen, wat mij betreft niet einde discussie.
Als jullie een zogezegde vriendengroep zijn, waarom wordt dan een copyright op een toer genomen? Vrienden doen dat niet!
Alleen als je commerciele belangen hebt, doe je dat!
Je moet dus niet komen leuteren dat de BMW club een vriendengroep is, want je copyright bewijst net dat het enkel en alleen om de centen gaat.
(Bovendien, zijn jullie heiliger dan de paus? Zit er in jullie toeren nooit een stukje dat al niet eerder door iemand anders was gelogd?)
Het feit dat je zo giftig reageert, toont voor mij genoeg aan waar het hier om gaat, nl om de centen!
Tot nooit meer
Je hoeft me niet te blokkeren, ik doe dat zelf wel!
Als jullie een zogezegde vriendengroep zijn, waarom wordt dan een copyright op een toer genomen? Vrienden doen dat niet!
Alleen als je commerciele belangen hebt, doe je dat!
Je moet dus niet komen leuteren dat de BMW club een vriendengroep is, want je copyright bewijst net dat het enkel en alleen om de centen gaat.
(Bovendien, zijn jullie heiliger dan de paus? Zit er in jullie toeren nooit een stukje dat al niet eerder door iemand anders was gelogd?)
Het feit dat je zo giftig reageert, toont voor mij genoeg aan waar het hier om gaat, nl om de centen!
Tot nooit meer
Je hoeft me niet te blokkeren, ik doe dat zelf wel!
-
AdventureQ
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 09:58
-
Jo De Paepe
- Berichten: 3237
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
- Woonplaats: Gent
Onze bedoeling is om het werk dat bonafide en zonder enige vergoeding door de ritorganisatoren geleverd is onder de vorm van roadbooks te beschermen tegen verspreiding.
Stel je even in de plaats van een organisator die enkele dagen en vele kilometers belangeloos werk levert ( en dus vele centen uitgeeft)om een perfect roadbook aan te bieden aan zijn vrienden clubleden. Naderhand ziet hij zijn roadbook verspreid door anderen die het al dan niet commerciel gaan uitbuiten. Dit is wat er in het verleden reeds meermalen gebeurde. Als organisator krijg je dan wel een erg wrang gevoel daarbij en besluit je van geen ritten meer te maken ,daar de anderen met je inspanningen gaan lopen en er nog een flinke stuiver trachten aan te verdienen.
Bijgevolg valt een van de grote steunpilaren van de club weg namelijk onze aan de leden , door de leden gratis aangeboden ritten.
Dit is niet alleen zo voor onze club meerdere clubs volgen dezelfde lijn.
Ik hoop hiermee een beetje meer duidelijkheid te hebben gebracht over deze problematiek. Heb je nog vragen aarzel dan niet om mij te contacteren .
Stel je even in de plaats van een organisator die enkele dagen en vele kilometers belangeloos werk levert ( en dus vele centen uitgeeft)om een perfect roadbook aan te bieden aan zijn vrienden clubleden. Naderhand ziet hij zijn roadbook verspreid door anderen die het al dan niet commerciel gaan uitbuiten. Dit is wat er in het verleden reeds meermalen gebeurde. Als organisator krijg je dan wel een erg wrang gevoel daarbij en besluit je van geen ritten meer te maken ,daar de anderen met je inspanningen gaan lopen en er nog een flinke stuiver trachten aan te verdienen.
Bijgevolg valt een van de grote steunpilaren van de club weg namelijk onze aan de leden , door de leden gratis aangeboden ritten.
Dit is niet alleen zo voor onze club meerdere clubs volgen dezelfde lijn.
Ik hoop hiermee een beetje meer duidelijkheid te hebben gebracht over deze problematiek. Heb je nog vragen aarzel dan niet om mij te contacteren .
Ik ben lid van de club en na enkele gezellige clubavonden in Deurne ben ik ook eens langsgeweest in het hoofdlokaal in Lede.
De contakten daar verliepen heel vlot en de sfeer was er vriendelijk en zeker zo gezellig als in deurne.
Ik heb daar een goei pint gedronken en nog wat spullen gekocht in de clubboetiek.
Toen zag ik dat er nog kopies lagen van alle vorige roadbooks, mocht ik die zonder problemen mee naar huis nemen.
Er zijn toffe tochten bij, die ik zeker nog eens ga uitproberen.
Het is mijn bedoeling om die roadbooks voor eigen gebruik te rijden en niet te verdelen onder anderen, de club heeft daar totaal geen probleem van gemaakt.
De mensen die deze tochten in elkaar knutselen steken daar veel vrije tijd en werk in , dus vind ik het ook niet meer dan normaal dat ze dit niet willen doorgeven aan andere clubs.
Er zijn trouwens voldoende roadbooks te vinden op het internet, maar als je daar ook niet wil achter zoeken, dan moet je ook geen commentaar geven op de mensen die er wel hun tijd in steken.
Trek er eens op uit en teken zelf een rit uit, daar ben je een tijdje mee zoet en ondertussen verken je mooie streken.
Naast de roadbooks zijn er nog zoveel mooie wegen, het moet niet altijd voogekauwde kost zijn.
De contakten daar verliepen heel vlot en de sfeer was er vriendelijk en zeker zo gezellig als in deurne.
Ik heb daar een goei pint gedronken en nog wat spullen gekocht in de clubboetiek.
Toen zag ik dat er nog kopies lagen van alle vorige roadbooks, mocht ik die zonder problemen mee naar huis nemen.
Er zijn toffe tochten bij, die ik zeker nog eens ga uitproberen.
Het is mijn bedoeling om die roadbooks voor eigen gebruik te rijden en niet te verdelen onder anderen, de club heeft daar totaal geen probleem van gemaakt.
De mensen die deze tochten in elkaar knutselen steken daar veel vrije tijd en werk in , dus vind ik het ook niet meer dan normaal dat ze dit niet willen doorgeven aan andere clubs.
Er zijn trouwens voldoende roadbooks te vinden op het internet, maar als je daar ook niet wil achter zoeken, dan moet je ook geen commentaar geven op de mensen die er wel hun tijd in steken.
Trek er eens op uit en teken zelf een rit uit, daar ben je een tijdje mee zoet en ondertussen verken je mooie streken.
Naast de roadbooks zijn er nog zoveel mooie wegen, het moet niet altijd voogekauwde kost zijn.
K100RS 4V '91
Sparkling Grafite
18 Til I Die !
Sparkling Grafite
18 Til I Die !
-
Jo De Paepe
- Berichten: 3237
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
- Woonplaats: Gent
Dag Jo,Jo De Paepe schreef:de topics werden gelockt om geen uit de hand lopenden zwart -wit discussies te krijgen van mensen die de situatie maar ten dele bekend is en derhalve de situatie serieus scheef trekken
Ik begrijp wat je bedoelt.
Maar toch vind ik dat topics (behoudens in uitzonderlijke gevallen) beter niet gelocked worden : iedere gebruiker/lezer moet wijs en verstandig genoeg zijn om zelf tot een dergelijke conclusie te komen en een scheefgetrokken situatie te herkennen.
'73 R75/5 --> '91 R100RT --> '96 K1100LTse --> 11/2006 niets meer... 

@Jo,
Puur ter (technische) info:
Als je voornaamste probleem is dat de roadbooks onrechtmatig kommercieel gebruikt (kunnen) worden, dan is het technisch heel goed mogelijk om de roadboeks via programma's zoals "Acrobat reader" op een degelijke manier te beveiligen.
Je kan dan toelaten om de roadbook enkel af te drukken en als je het dan print, kan je er een een soort "watermerk" mee laten afdrukken waar dan vb staat "BMW Club Vlaanderen VZW". Dan wordt het al moeilijk om ze te "verkopen"
Ook kan je ze via dat programma beveiligen dat de inhoud niet gekopieerd kan worden naar andere programma's (zoals vb word etc.) en aldus.....wordt de inhoud wel degelijk beschermd.
Puur ter (technische) info:
Als je voornaamste probleem is dat de roadbooks onrechtmatig kommercieel gebruikt (kunnen) worden, dan is het technisch heel goed mogelijk om de roadboeks via programma's zoals "Acrobat reader" op een degelijke manier te beveiligen.
Je kan dan toelaten om de roadbook enkel af te drukken en als je het dan print, kan je er een een soort "watermerk" mee laten afdrukken waar dan vb staat "BMW Club Vlaanderen VZW". Dan wordt het al moeilijk om ze te "verkopen"
Ook kan je ze via dat programma beveiligen dat de inhoud niet gekopieerd kan worden naar andere programma's (zoals vb word etc.) en aldus.....wordt de inhoud wel degelijk beschermd.
-
JüRgen
- Moderator
- Berichten: 2698
- Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:51
- Locatie: Dikkelvenne
- Contacteer:
Mironteau,
Je uitspraken geven me de indruk dat je zelfs de Club niet kent, en ook onze goede bedoelingen niet ziet. Je denkt dat het enkel voor het geld te doen is. VZW zijn is nu eenmaal een vereniging zonder winstoogmerk.
Je bent steeds welkom hierover te discussieren, met een positieve ingesteldheid, luisteren kunnen we zeker, maar begrijp dan ook onze standpunten, ter bescherming van onze leden.
Je uitspraken geven me de indruk dat je zelfs de Club niet kent, en ook onze goede bedoelingen niet ziet. Je denkt dat het enkel voor het geld te doen is. VZW zijn is nu eenmaal een vereniging zonder winstoogmerk.
Je bent steeds welkom hierover te discussieren, met een positieve ingesteldheid, luisteren kunnen we zeker, maar begrijp dan ook onze standpunten, ter bescherming van onze leden.
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum



Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum



-
JüRgen
- Moderator
- Berichten: 2698
- Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:51
- Locatie: Dikkelvenne
- Contacteer:
Stefken,Stefken schreef:@Jo,
Puur ter (technische) info:
Als je voornaamste probleem is dat de roadbooks onrechtmatig kommercieel gebruikt (kunnen) worden, dan is het technisch heel goed mogelijk om de roadboeks via programma's zoals "Acrobat reader" op een degelijke manier te beveiligen.
Je kan dan toelaten om de roadbook enkel af te drukken en als je het dan print, kan je er een een soort "watermerk" mee laten afdrukken waar dan vb staat "BMW Club Vlaanderen VZW". Dan wordt het al moeilijk om ze te "verkopen"
Ook kan je ze via dat programma beveiligen dat de inhoud niet gekopieerd kan worden naar andere programma's (zoals vb word etc.) en aldus.....wordt de inhoud wel degelijk beschermd.
Alle roadbooks worden per PDF ingescand en ook rechtsreeks vanuit het programma in PDF gezet met Adobe Acrobat Professional 7. Dit laat toe ons archief digitaal bij te houden. De leden kunnen deze roadbooks opvragen per e-mail aan onze archivaris.
Beveiligen met een "watermerk" is idd een goed idee, maar zoals je weet is er ook telkens voor niet -forum leden of niet-PC mensen de papierversie die wordt uitgedeeld bij een rit. Natuurlijk kan je niet vrijwaren dat een papieren versie wordt ingescand en dan opnieuw wordt verspreid.
Daarom dat we de risico's maximaal willen beperken.
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum



Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum



-
AdventureQ
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 09:58
Stefken schreef:@Jo,
Puur ter (technische) info:
Als je voornaamste probleem is dat de roadbooks onrechtmatig kommercieel gebruikt (kunnen) worden, dan is het technisch heel goed mogelijk om de roadboeks via programma's zoals "Acrobat reader" op een degelijke manier te beveiligen.
Je kan dan toelaten om de roadbook enkel af te drukken en als je het dan print, kan je er een een soort "watermerk" mee laten afdrukken waar dan vb staat "BMW Club Vlaanderen VZW". Dan wordt het al moeilijk om ze te "verkopen"
Ook kan je ze via dat programma beveiligen dat de inhoud niet gekopieerd kan worden naar andere programma's (zoals vb word etc.) en aldus.....wordt de inhoud wel degelijk beschermd.
Het is voorgekomen dat de maker van het RB gewoon nog op het gekopieerde RB vermeld stond! Dat stoort de commerciële talenten just niks.
dan kreeg de maker het verwijt een geldwolf te zijn, terwijl hij van toeten of blazen wist, en nooit deelde in de winst
Si decem habeas linguas, mutum esse addecet
-
Jo De Paepe
- Berichten: 3237
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
- Woonplaats: Gent
@ Adventure Q
ik kan er van meespreken , ik heb het zelf aan de lijve ondervonden.
Ik werd daags na de rit zelfs uitgescholden door een deelnemer van de anderen omdat er een omleiding tengevolge van werken was op het moment dat ze rit organiseerden en hij de roadbook waar hij voor betaald had niet had kunnen rijden
ik kan er van meespreken , ik heb het zelf aan de lijve ondervonden.
Ik werd daags na de rit zelfs uitgescholden door een deelnemer van de anderen omdat er een omleiding tengevolge van werken was op het moment dat ze rit organiseerden en hij de roadbook waar hij voor betaald had niet had kunnen rijden
T’was maar om te proberen roadbook “sharing” in een andere richting te duwen
Ik zie dus in beide posts dat kompleet “beveiligen” dus idd niet mogelijk is
Ik ga ervan uit dat diegene die de roadbook maakt, deze wenst te delen met “gelijkgezinden”. Dit kan die persoon dan doen op zichzelf of via een clubverband.
In beide gevallen wil die persoon toch enige vorm van kontrole krijgen op de verspreiding.
Eens een roadbook doorgegeven, prive of via club ……..kan je er vanalles mee doen, dus dan verlies je ook de kontrole over de verspreidding.
Een groot grijs watermark op de achtergrond leek me een goed idée.
Is een watermark zoals “Copyright BMW-Club Vlaanderen VZW – MAG NIET VERKOCHT worden” een beter alternatief???
Ik probeer de denkpistes open te houden, want ik zie dit topic veel opduiken ( buiten dit forum) en ik geloof er sterk in dat er een soort “middenweg” moet kunnen bestaan, zonder de maker en/of club schade te berokkenen

Ik zie dus in beide posts dat kompleet “beveiligen” dus idd niet mogelijk is
Ik ga ervan uit dat diegene die de roadbook maakt, deze wenst te delen met “gelijkgezinden”. Dit kan die persoon dan doen op zichzelf of via een clubverband.
In beide gevallen wil die persoon toch enige vorm van kontrole krijgen op de verspreiding.
Eens een roadbook doorgegeven, prive of via club ……..kan je er vanalles mee doen, dus dan verlies je ook de kontrole over de verspreidding.
Een groot grijs watermark op de achtergrond leek me een goed idée.
Is een watermark zoals “Copyright BMW-Club Vlaanderen VZW – MAG NIET VERKOCHT worden” een beter alternatief???
Ik probeer de denkpistes open te houden, want ik zie dit topic veel opduiken ( buiten dit forum) en ik geloof er sterk in dat er een soort “middenweg” moet kunnen bestaan, zonder de maker en/of club schade te berokkenen
Wat een heisa voor die roadbooks, de prakrijk heeft mij geleerd dat een roadbook maar beperkt houdbaar is, ttz. na enkele jaren zijn er altijd wel kruispunten heraangelegd of eenrichtingsverkeer ingevoerd zodat het niet meer plezant is, omwille van de noodzaak om telkens weer aanknopingspunten te zoeken...en soms zelfs de rit te moeten opgeven.
Dus bij mij is het weg der mee met die oude roadbooks 
groeten,
dees
dees
inderdaad het idee van stefken (die nog altijd zijne koperpoets ... euh ... kopervet mist dat ik nog heb
) is perfect uitvoerbaar. Punt is dat elke niet-IT-leek wel een manier vindt. Maak het hem/haar zo moeilijk mogelijk dan zal ie het wel laten.
Bijv. : als je een groot lichtgrijs watermerk op een PDF bestand zet, is het een koudkunstje om via gevoelige kleurselectie dat ding in photoshop te verwijderen ... ben nu even advocaat van de duivel
ook PDF beveiliging is niet "water"dicht. Met een screenshot en tekstherkenningssoftware (die iedereen bij zijne scanner krijgt) ben je er ook weer zo uit ...
Maar zoals ik zei : maak het heel moeilijk en het loont al niemeer
Vote stefken for president ! 
Bijv. : als je een groot lichtgrijs watermerk op een PDF bestand zet, is het een koudkunstje om via gevoelige kleurselectie dat ding in photoshop te verwijderen ... ben nu even advocaat van de duivel
ook PDF beveiliging is niet "water"dicht. Met een screenshot en tekstherkenningssoftware (die iedereen bij zijne scanner krijgt) ben je er ook weer zo uit ...
Maar zoals ik zei : maak het heel moeilijk en het loont al niemeer
R1150RT Blackline -> °08/08/04 -> 52.000 km
GOLDEN 5 member
GOLDEN 5 member
-
dirk bruijns
- Berichten: 432
- Lid geworden op: 02 feb 2005, 07:53
- Locatie: 2845 Niel
- Contacteer:
Roadbooks ... GPS-route's, de discussie is eindeloos.
Ik denk er hetvolgende over :
*Mag de opsteller van het roadbook daar niet zelf over beslissen, om de route openbaar te maken? als de samensteller daar geen probleem inziet, om zijn werk te delen met andere motorrijders die interesse hebben ... why not ?
*Als men hier zijn regels strikt hanteert, en schermt met copyright en enkel voor leden ... ik heb al dikwijls op het punt gestaan om ne keer mee te rijden, in mijn ogen is dat hier een motorclub , en geen BMW-motorclub. Waar sta ik dan ?
Kijk, ik heb geen BMW, en ik ben ook geen lid van de club hier. We lachen en we zwanzen allemaal eens graag over de "strijd der groottoeristen" zoals de RT, de Pan en de FJR.
Dat zijn moppen die al zo oud zijn als de straat, net zoals we graag afgeven tussen Belgen en Hollanders. Zolang dat allemaal op een ludieke manier is, heeft niemand daar problemen mee.
Wat telt, is die motor zelf, hoe iemand zijn motorgevoel naar buiten draagt, of die nu uit Beieren, Yokohama of Verwegghiestan komt.
Zowat elk forum draait m.i. op 50% merk-gerelateerde stuff, de andere 50% zijn onderwerpen die men in al die merkfora terugvindt. GPS, leuke hotelletjes, nuttige tips, algemene dingen, verkeer, opleiding etc. etc. etc.
Ik heb geen nuttige inbreng in het K-forum , of GS-forum bij wijze van spreken. Je zult me daar ook niet zien posten, tenzij het een algemeen technisch onderwerp is, dat aanleunt bij mijn vakkennis.
Deze kruisbestuiving tussen diverse fora, ik kom veel bekend volk tegen in andere fora, is een niet onbelangrijk gegeven voor een aangenaam, up-to-date, vlot leesbaar forum waar je iets van kan opsteken.
Als iedere club, iedere vereniging, zijn informatie enkel en alleen voor leden wil houden en verspreiden, zullen we enkel binnen afzienbare tijd de collega motorrijder die we passeren eerst monsteren op het merk, om daarna pas te groeten.
Laat het zover niet komen.
Ik denk er hetvolgende over :
*Mag de opsteller van het roadbook daar niet zelf over beslissen, om de route openbaar te maken? als de samensteller daar geen probleem inziet, om zijn werk te delen met andere motorrijders die interesse hebben ... why not ?
*Als men hier zijn regels strikt hanteert, en schermt met copyright en enkel voor leden ... ik heb al dikwijls op het punt gestaan om ne keer mee te rijden, in mijn ogen is dat hier een motorclub , en geen BMW-motorclub. Waar sta ik dan ?
Kijk, ik heb geen BMW, en ik ben ook geen lid van de club hier. We lachen en we zwanzen allemaal eens graag over de "strijd der groottoeristen" zoals de RT, de Pan en de FJR.
Dat zijn moppen die al zo oud zijn als de straat, net zoals we graag afgeven tussen Belgen en Hollanders. Zolang dat allemaal op een ludieke manier is, heeft niemand daar problemen mee.
Wat telt, is die motor zelf, hoe iemand zijn motorgevoel naar buiten draagt, of die nu uit Beieren, Yokohama of Verwegghiestan komt.
Zowat elk forum draait m.i. op 50% merk-gerelateerde stuff, de andere 50% zijn onderwerpen die men in al die merkfora terugvindt. GPS, leuke hotelletjes, nuttige tips, algemene dingen, verkeer, opleiding etc. etc. etc.
Ik heb geen nuttige inbreng in het K-forum , of GS-forum bij wijze van spreken. Je zult me daar ook niet zien posten, tenzij het een algemeen technisch onderwerp is, dat aanleunt bij mijn vakkennis.
Deze kruisbestuiving tussen diverse fora, ik kom veel bekend volk tegen in andere fora, is een niet onbelangrijk gegeven voor een aangenaam, up-to-date, vlot leesbaar forum waar je iets van kan opsteken.
Als iedere club, iedere vereniging, zijn informatie enkel en alleen voor leden wil houden en verspreiden, zullen we enkel binnen afzienbare tijd de collega motorrijder die we passeren eerst monsteren op het merk, om daarna pas te groeten.
Laat het zover niet komen.
AstemblieftFrank K schreef:stefken, ondanks dat je met je hoofd al heel lang in een kameel zit, .
(met dank aan Jo voor mijn foto)
Awel, alle letters een andere grijstint met aflopende gradatie geven.....dan zullen ze nogal werk hebben om op een roadbook van 30 Blz alle letterkens op die manier te moeten wissen.Xa4 schreef:Bijv. : als je een groot lichtgrijs watermerk op een PDF bestand zet, is het een koudkunstje om via gevoelige kleurselectie dat ding in photoshop te verwijderen ... ben nu even advocaat van de duivel
T'is ook maar een gedacht zalle
Onzichtbare ink??? die ge alleen met een speciaal BMW-Club produktje zichtbaar kunt maken
-
Jo De Paepe
- Berichten: 3237
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
- Woonplaats: Gent
Er wordt reeds een watermark door de club gebruikt . Dat was zo bij de roodbooks van de Juratrip van deze maand.Stefken schreef:T’was maar om te proberen roadbook “sharing” in een andere richting te duwen
Ik zie dus in beide posts dat kompleet “beveiligen” dus idd niet mogelijk is
Ik ga ervan uit dat diegene die de roadbook maakt, deze wenst te delen met “gelijkgezinden”. Dit kan die persoon dan doen op zichzelf of via een clubverband.
In beide gevallen wil die persoon toch enige vorm van kontrole krijgen op de verspreiding.
Eens een roadbook doorgegeven, prive of via club ……..kan je er vanalles mee doen, dus dan verlies je ook de kontrole over de verspreidding.
Een groot grijs watermark op de achtergrond leek me een goed idée.
Is een watermark zoals “Copyright BMW-Club Vlaanderen VZW – MAG NIET VERKOCHT worden” een beter alternatief???
Ik probeer de denkpistes open te houden, want ik zie dit topic veel opduiken ( buiten dit forum) en ik geloof er sterk in dat er een soort “middenweg” moet kunnen bestaan, zonder de maker en/of club schade te berokkenen![]()
![]()
![]()
R1150RT
BMW Motor Club Vlaanderen lid
BMW Motor Club Vlaanderen lid
-
JüRgen
- Moderator
- Berichten: 2698
- Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:51
- Locatie: Dikkelvenne
- Contacteer:
Uiteraard is iedereen als lid "vrij" om zijn rit aan te bieden aan de mensen van de Club en kan die altijd worden opgenomen in onze Agenda. We hebben niet liever.
De maker van de route beslist uiteraard als de rit gereden is zelf wat hij ermee doet. Heeft hij hierbij een goed gevoel dat mensen "zijn rit" gaan rijden, kan hij dit verspreiden of publiek downloadbaar stellen.
Onze "kaft" of omslag van de roadbooks vermeldt wel degelijk :
De maker van de route beslist uiteraard als de rit gereden is zelf wat hij ermee doet. Heeft hij hierbij een goed gevoel dat mensen "zijn rit" gaan rijden, kan hij dit verspreiden of publiek downloadbaar stellen.
Onze "kaft" of omslag van de roadbooks vermeldt wel degelijk :
© BMW MOTOR CLUB VLAANDEREN
VERDER VERSPREIDEN VAN DIT ROADBOOK OF STUKKEN UIT DE RIT OP WELKE WIJZE DAN OOK KAN ENKEL NA SCHRIFTELIJKE TOELATING VAN DE RAAD VAN BESTUUR.
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum



Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum



Roadboeken
Wel beste vrienden motorrijders hierbij nogmaals een mijner ervaringen. Na een vorig draadje opgestart door Rutger antwoordde ik in het verleden het volgende;
Beste Rutger,
Ik antwoordde je reeds op een ander gedeelte van dit forum betreffende de roadboeken. Aanvankelijk wou ik op dit item hierover niet verder gaan maar vermits je blijkbaar niet de motivatie van een roadboek-ontwerper snapt zal ik je hierover iets meer vertellen.
In het verleden maakte ik reeds tientallen roadboeken voor motorrijders, de laatste jaren vooral voor deze van de BMW MC VL. Door allerlei toestanden kwam men bij mij, via mijn persoonlijke telefoon, om roadboeken te ronselen met goedkeuring van BMW MC VL. Ik informeerde bij onze voorzitter en alles leek toen nog koek en ei, dus ik maakte zonder enige schroom verschillende boeken over. Er werd zelfs gewag gemaakt van een tegoedbon bij de clubboetiek indien een rit werd geselecteerd.
Wel na een hele tijd kwam ik bij een bevriende horecauitbater welke me zei dat er wel een hondertal motorrijders bij hem zouden kunnen vertrekken het volgende WE. Ik, als motorrijder zijnde, reed eveneens die morgen naar dit vertrekpunt. Groot was mijn verbazing dat ik moest betalen voor mijn eigen roadboek (ik maakte me niet bekend), met dezelfde tussenstops op dezelfde plaatsen. Ik reed de rit niet nadat de uitbater aan het vertrek me een contract liet zien waarbij hij, zelfs niet weinig, diende te betalen aan een VZW. Later in de week kwam ik bij de andere uitbaters welke allen hetzelfde verhaal hadden.
Mijn motivatie is een roadboek te maken voor mensen welke hiervan kunnen genieten en dit in clubverband (wat niet wil zeggen dat je op de gestelde datum dient te rijden). Hiervoor stel ik steeds mijn roadboeken correct ter beschikking van de clubarchivaris. Als jij of ieder ander, nu als clublid de eenvoudige vraag stelt zal je zonder probleem het gevraagde op je mailadres vinden. Ik veronderstel dan toch dat je als clublid de deontologie bezit om geen misbruik te maken van andermans werk (vergoeding...). Het is ook de club, dus elk betalend lid, welke tussenkomt in de gemaakte kosten ter ontwikkeling van elke roadboekrit. Dus wil je van mijn ritten genieten, ik heb hierover geen probleem, vraag hem aan via de clubarchivaris, coördinaten in het clubjournaal.
Het resultaat van aan onbekenden mijn 'werk' beschikbaar te stellen heeft me tot hiertoe alleen maar teleurstelling gebracht. Zelfs enkele vrienden dachtten dat ik trachtte geld te verdienen omdat zelfs mijn naam op het roadboek vermeld stond. Misschien werden buiten mijn roadboeken bij de horecauitbaters ook mijn naam verkocht ?
Wel ik sta hier nog steeds volledig achter, als reisorganisator en rittenopsteller doe ik met mijn roadboeken nog steeds wat ik wil. Ik maak deze voor de leden van onze club en wil zelf achteraf overal terugkomen zonder dat men mij met de rug aanziet. Indien je graag van de voorzieningen in de club geniet, sluit dan aan en geniet van de voordelen zoals er ondermeer zijn, een onovertroffen clubgeest waarin je steeds vrijheid geniet, degelijke clubkleding, clubreizen, clubpraat, en vooral een degelijke verzekering bij clubevenementen. Mijn roadboeken krijg je er dan graag gratis bij !!!
Ik hoop dat hiermede deze oeverloze discussie kan gesloten worden. Het gaat hier enkel om hoe je het bekijkt, langs mijn zijde vind ik het niet meer dan normaal dat men mijn roadboeken niet doorgeeft zonder mijn persoonlijk akkoord. Een naam gebruiken is niet moeilijk, maar een misbruikte is zéér slecht te zuiveren. Alleen, je weet niet op voorhand wie of welke organisatie met welke intenties je werk (mis)(ge)bruikt.
Welgemeende motorgroeten,
Wilfried.
Beste Rutger,
Ik antwoordde je reeds op een ander gedeelte van dit forum betreffende de roadboeken. Aanvankelijk wou ik op dit item hierover niet verder gaan maar vermits je blijkbaar niet de motivatie van een roadboek-ontwerper snapt zal ik je hierover iets meer vertellen.
In het verleden maakte ik reeds tientallen roadboeken voor motorrijders, de laatste jaren vooral voor deze van de BMW MC VL. Door allerlei toestanden kwam men bij mij, via mijn persoonlijke telefoon, om roadboeken te ronselen met goedkeuring van BMW MC VL. Ik informeerde bij onze voorzitter en alles leek toen nog koek en ei, dus ik maakte zonder enige schroom verschillende boeken over. Er werd zelfs gewag gemaakt van een tegoedbon bij de clubboetiek indien een rit werd geselecteerd.
Wel na een hele tijd kwam ik bij een bevriende horecauitbater welke me zei dat er wel een hondertal motorrijders bij hem zouden kunnen vertrekken het volgende WE. Ik, als motorrijder zijnde, reed eveneens die morgen naar dit vertrekpunt. Groot was mijn verbazing dat ik moest betalen voor mijn eigen roadboek (ik maakte me niet bekend), met dezelfde tussenstops op dezelfde plaatsen. Ik reed de rit niet nadat de uitbater aan het vertrek me een contract liet zien waarbij hij, zelfs niet weinig, diende te betalen aan een VZW. Later in de week kwam ik bij de andere uitbaters welke allen hetzelfde verhaal hadden.
Mijn motivatie is een roadboek te maken voor mensen welke hiervan kunnen genieten en dit in clubverband (wat niet wil zeggen dat je op de gestelde datum dient te rijden). Hiervoor stel ik steeds mijn roadboeken correct ter beschikking van de clubarchivaris. Als jij of ieder ander, nu als clublid de eenvoudige vraag stelt zal je zonder probleem het gevraagde op je mailadres vinden. Ik veronderstel dan toch dat je als clublid de deontologie bezit om geen misbruik te maken van andermans werk (vergoeding...). Het is ook de club, dus elk betalend lid, welke tussenkomt in de gemaakte kosten ter ontwikkeling van elke roadboekrit. Dus wil je van mijn ritten genieten, ik heb hierover geen probleem, vraag hem aan via de clubarchivaris, coördinaten in het clubjournaal.
Het resultaat van aan onbekenden mijn 'werk' beschikbaar te stellen heeft me tot hiertoe alleen maar teleurstelling gebracht. Zelfs enkele vrienden dachtten dat ik trachtte geld te verdienen omdat zelfs mijn naam op het roadboek vermeld stond. Misschien werden buiten mijn roadboeken bij de horecauitbaters ook mijn naam verkocht ?
Wel ik sta hier nog steeds volledig achter, als reisorganisator en rittenopsteller doe ik met mijn roadboeken nog steeds wat ik wil. Ik maak deze voor de leden van onze club en wil zelf achteraf overal terugkomen zonder dat men mij met de rug aanziet. Indien je graag van de voorzieningen in de club geniet, sluit dan aan en geniet van de voordelen zoals er ondermeer zijn, een onovertroffen clubgeest waarin je steeds vrijheid geniet, degelijke clubkleding, clubreizen, clubpraat, en vooral een degelijke verzekering bij clubevenementen. Mijn roadboeken krijg je er dan graag gratis bij !!!
Ik hoop dat hiermede deze oeverloze discussie kan gesloten worden. Het gaat hier enkel om hoe je het bekijkt, langs mijn zijde vind ik het niet meer dan normaal dat men mijn roadboeken niet doorgeeft zonder mijn persoonlijk akkoord. Een naam gebruiken is niet moeilijk, maar een misbruikte is zéér slecht te zuiveren. Alleen, je weet niet op voorhand wie of welke organisatie met welke intenties je werk (mis)(ge)bruikt.
Welgemeende motorgroeten,
Wilfried.
Lid MCVL - Pluk élke dag - R12RT
-
johnnyke
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 03 mar 2005, 22:06
- Woonplaats: Sint-Truiden
- Locatie: Limburg
dirk bruijns schreef:
Als iedere club, iedere vereniging, zijn informatie enkel en alleen voor leden wil houden en verspreiden, zullen we enkel binnen afzienbare tijd de collega motorrijder die we passeren eerst monsteren op het merk, om daarna pas te groeten.
Laat het zover niet komen.
bravo dirk groot gelijk
YOO
Jawadde, azo'n gediscuteer, en voor wat eigenlijk
Als ge 'n roadbook maakt, wat doet ge dan, legt ge dan den asfalt zelf
Nee toch, 't enigste wat ge doet is die straat aan de volgende linken in een bep. richting en volgorde
Degene die schrik heeft dat "zijnen" toer naderhand wordt gereden, kan hem volgens mij ook beter geheim houden,
maar dan heeft hij er misschien zelf ook geen plezier meer aan
Heb nu enkele maanden geleden ook een roadbook in elkaar gesmeten, en véél plezier gehad dat zovelen met mij het een leuk toerke vonden
En dat er nu anderen zijn die dat toerke na mij, en zonder mijn medeweten ook gebold hebben,
wel, 't is te hopen dat ze ervan genoten hebben
Ik vond het leuk om zoiets in mekaar te steken, en heb mij zowel bij 't maken ervan als bij 't bollen ervan geamuseerd
Kort gezegd, als ge een roadbook maakt, en dan schrik hebt, of niet wilt dat een ander 't bolt,
of nog slechter, 't verkoopt aan ne goedgelovige motard, dan kunt ge beter géén roadbooks meer maken
Dit is mijn bescheiden mening, en vindt 't spijtig dat anderen anderen beschuldigen,
als ze de moeite nog niet genomen hebben om deze personen in 't echt te leren kennen.
Ik ben ook eerst naar de Fundays geweest om de personen achter de nickname's is te ontmoeten,
en heb gezien dat 't goed was
Pas dan heb ik mij lid gemaakt, ik wist dan toch welke mensen er hier rondzweven
Grtz, Philip!
P.S. Tot op de volgende rit hé gasten

Jawadde, azo'n gediscuteer, en voor wat eigenlijk
Als ge 'n roadbook maakt, wat doet ge dan, legt ge dan den asfalt zelf
Nee toch, 't enigste wat ge doet is die straat aan de volgende linken in een bep. richting en volgorde
Degene die schrik heeft dat "zijnen" toer naderhand wordt gereden, kan hem volgens mij ook beter geheim houden,
maar dan heeft hij er misschien zelf ook geen plezier meer aan
Heb nu enkele maanden geleden ook een roadbook in elkaar gesmeten, en véél plezier gehad dat zovelen met mij het een leuk toerke vonden
En dat er nu anderen zijn die dat toerke na mij, en zonder mijn medeweten ook gebold hebben,
wel, 't is te hopen dat ze ervan genoten hebben
Ik vond het leuk om zoiets in mekaar te steken, en heb mij zowel bij 't maken ervan als bij 't bollen ervan geamuseerd
Kort gezegd, als ge een roadbook maakt, en dan schrik hebt, of niet wilt dat een ander 't bolt,
of nog slechter, 't verkoopt aan ne goedgelovige motard, dan kunt ge beter géén roadbooks meer maken
Dit is mijn bescheiden mening, en vindt 't spijtig dat anderen anderen beschuldigen,
als ze de moeite nog niet genomen hebben om deze personen in 't echt te leren kennen.
Ik ben ook eerst naar de Fundays geweest om de personen achter de nickname's is te ontmoeten,
en heb gezien dat 't goed was
Pas dan heb ik mij lid gemaakt, ik wist dan toch welke mensen er hier rondzweven
Grtz, Philip!
P.S. Tot op de volgende rit hé gasten
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"
Philz picz are here!
http://www.motoadventurestore.be
Philz movies are here! and here!
Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser
Philz picz are here!
http://www.motoadventurestore.be
Philz movies are here! and here!
Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser



