Onverharde wegen in mapsource is een probleem!!!

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond GPS, de werking en de installatie ervan.

Moderator: GVN

Plaats reactie
6003dirk

Onverharde wegen in mapsource is een probleem!!!

Bericht door 6003dirk »

Wie kan mij helpen????
Ik heb een fietsroute met knooppunten in GPX formaat gedownloaded. Deze route gaat 3 keer over een onverharde weg waardoor mapsource versie 6.16.3 mij telkens een andere route voorstelt dan over de onverharde weg. Ik heb ook al een waypoint op de onverharde weg gezet, maar toch stuurt mapsource mij altijd weer via een omweg naar mijn volgende knooppunt.
Weet iemand van jullie hoe ik dit kan oplossen????
Groeten,
dirk
R erik RT

Re: Onverharde wegen in mapsource is een probleem!!!

Bericht door R erik RT »

Heb je bij " Bewerken/voorkeuren" misschien onverharde wegen als te mijden aangevinkt?
Als je je kont verbrandt heb je geluk dat je niet andersom stond!
st1100

Bericht door st1100 »

Mijn ervaring is net het omgekeerde , ik ben al ettelijke keren op 'voor mij onverharde wegen' terecht gekomen met de (baan)motorfiets , die volgens Garmin (of beter navteq) gewoon te berijden zijn. Ik zal eens beginnen foto's maken soms echt niet te doen!!! en meestal te smal om te keren zodat je de kelk tot de bodem moet ledigen....

Het probleem met jouw fietsroute is dat je die probeert naar een 'auto' wegenkaart om te zetten. En met de fiets kan je op plekken rijden waar je met een voertuig niet kan/mag komen. Dijken , bossen , onverharde stukken enz enz en die zijn natuurlijk niet opgenomen in de 'wegenkaart' , en maar beter zo. Er zijn verszchillende oplossingen: Eerste oplossing is de gpx als een track naar de garmin schrijven en herberekennen afzetten. Je ziet jouw route visueel op het scherm en met een fiets kan je die vanzelf rijden zonder gesproken instructies. Tweede oplossing , een fietskaart kopen dan werkt alles als op de motor , kost alleen geld.
p@rick

Bericht door p@rick »

Fietskaarten kan je gratis downloaden...
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
Jo De Paepe

Bericht door Jo De Paepe »

kan je in voorkeuren niet met Direct routing werken tussen begin en eindpunt van het onverhard.
st1100

Bericht door st1100 »

p@rick schreef:Fietskaarten kan je gratis downloaden...
Dat is heel goed nieuws ! waar ?
aantzeetje

Bericht door aantzeetje »

Zet in Mapsource - opties eens je profiel op voetganger. Wereld van verschil als er off road of plaatselijk verkeer tegen komt in een route. En je kan natuurlijk ook overschakelen op Basecamp waar je verschillende profielen kunt mixen in één en dezelfde route.

Voor welke gps? Afhankelijk hiervan is een track rijden ook mogelijk. en niet onbelangrijk het verschil tussen harde en soft via punten !!!

In Spanje rijden we voor 65% op de navteq onverharde wegen welke dan voorzien zijn van onberispelijke asfalt. Dus ja, het is ook wel eens anders.

Algemene opmerking: voor diegenen die nog steeds aan Mapsource verknocht zijn, dringend overschakelen op Basecamp. Werkt iets anders maar naast de uitgebreidere mogelijkheden werkt het eens gewend, net zo snel als Mapsource.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
st1100

Bericht door st1100 »

Is er iemand die weet waar je die autosave functie van Basecamp kan afzetten..... Ik ben hier op internet een route aan het zoeken , en soms moet je een route bekijken , om te zien of het echt 'iets' is...En alles wat ik opengedaan heb staat automatisch in 'mijn verzameling' en ik moet er niets van hebben want ben nog geen toffe route tegen gekomen. En nu is 'mijn verzameling' zo'n onoverzichtelijk rommeltje geworden dat ik alles moet wissen want is niet meer aan uit te geraken. Het kind met het badwater wegspoelen.... daarvoor alleen zou ik al terug naar mapsource gaan!
p@rick

Bericht door p@rick »

st1100 schreef:
Zal vanavond de juiste site waar je die fietskaarten volledig legaal en gratis kan downloaden nog eens opzoeken en dan hier in dit topic vermelden.
Heb er vorig jaar de kaarten voor mijn Edge fiets-gps van geplukt.
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
aantzeetje

st1100 schreef:Is er iemand die weet waar je die autosave functie van Basecamp kan afzetten..... Ik ben hier op internet een route aan het zoeken , en soms moet je een route bekijken , om te zien of het echt 'iets' is...En alles wat ik opengedaan heb staat automatisch in 'mijn verzameling' en ik moet er niets van hebben want ben nog geen toffe route tegen gekomen. En nu is 'mijn verzameling' zo'n onoverzichtelijk rommeltje geworden dat ik alles moet wissen want is niet meer aan uit te geraken. Het kind met het badwater wegspoelen.... daarvoor alleen zou ik al terug naar mapsource gaan!
kan je niet uitzetten

Maak eens verschillende mappen aan in je verzameling. Ik denk maar aan België (met eventele sub mappen bv ardennnen ...), Frankrijk (nord pas de calais, alpen, dolemieten...), BMW ritten enz.... en kuis je bibliotheek eens op. Wereld van verschil (bij mij zitten er bijna 700 routes, 500 tracks en meer dan 10000 waypoints in en ik vind alles onmiddellijk terug.
Als het niets is, gooi je dat er toch onmiddellijk af? Zo blijft het toch niet staan in je bibliotheek. Anders moet jeoor het heel snel bekijken van een route of het iets is gebruik maken van mapsource.
aantzeetje

p@rick schreef:
st1100 schreef:
Zal vanavond de juiste site waar je die fietskaarten volledig legaal en gratis kan downloaden nog eens opzoeken en dan hier in dit topic vermelden.
Heb er vorig jaar de kaarten voor mijn Edge fiets-gps van geplukt.

Kan je hier dus terug vinden https://sites.google.com/site/openfiets ... ads/europe
MrGPS

Bericht door MrGPS »

Of gewoon http://www.openfietsmap.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Die fietskaart is gebaseerd op de Open Street Map database en wordt door een Nederlander omgebouwd tot voor garmin bruikbare fietskaart. Die fietskaart is een geweldig product, kent in Nederland vrijwel alle vrijliggende fietspaden en wordt maar liefst wekelijks geactualiseerd.

Een andere landgenoot doet hetzelfde, maar dan in een wegenkaartversie: garmin.openstreetmap.nl.

Ook die wegenkaart is actueler dan de City Navigator; zal echter hier en daar technisch minder goed functioneren. Voor West Europa raad ik aan met de CN te werken. Ga je echter naar verweggistan, of bijvoorbeeld een weekje naar de States (en wil je geen 100 euro voor een kaart uitgeven) dan is dit een geweldig alternatief. Ook bijv in de Balkan is de dekking vaak beter dan die van de CN.
Plaats reactie