Wat als je foute brandstof in de tank doet?
Moderator: GVN
Wat als je foute brandstof in de tank doet?
Stel, je tankt diesel in plaats van benzine. Verhouding van bvb +/- 8 L diesel bij +/-9 L benzine die nog in de tank zit.
Je trekt vervolgens 14 liter terug uit de tank en je gaat er vanuit dat er nog 4 liter mengeling in zit (wangen van de tank die moeilijk te bereiken zijn). Is het verantwoord om, in die wetenschap, terug vol te tanken met benzine en verder te rijden? Of moet alles tot de laatste druppel uit de tank?
Je trekt vervolgens 14 liter terug uit de tank en je gaat er vanuit dat er nog 4 liter mengeling in zit (wangen van de tank die moeilijk te bereiken zijn). Is het verantwoord om, in die wetenschap, terug vol te tanken met benzine en verder te rijden? Of moet alles tot de laatste druppel uit de tank?
R 1100 R - R 1200 GS Triple Black


-
costerke
- Berichten: 613
- Lid geworden op: 04 apr 2009, 20:31
- Woonplaats: Kortenberg
- Locatie: Kortenberg, tussen Leuven en Brussel
Re: Wat als je foute brandstof in de tank doet?
Best alles eruit wil je geen problemen hebben.
En motor mag zeker niet gedraaid hebben.
Groeten Rudy
En motor mag zeker niet gedraaid hebben.
Groeten Rudy
zolang mijn baas zegt dat ik teveel verdien doe ik alsof ik hard werk.
2001 R1150RT / 2009 R1200RT / 04/2013 K1600GTL
2001 R1150RT / 2009 R1200RT / 04/2013 K1600GTL
Re: Wat als je foute brandstof in de tank doet?
Er is mij ooit verteld dat benzine in een diesel tanken schadelijker zou zijn dan andersom. Omdat er geen of weinig smerig in benzine zit tov diesel.
R 1100 R - R 1200 GS Triple Black


Re: Wat als je foute brandstof in de tank doet?
Met Rudy eens
Denk er ook aan dat de moderne machine ook injecie heeft.
Als er al 'n flinke verdunning plaatsvind zal het zo'n vaart wel niet lopen.
Maar wel op diesel lopen de benzine-motoren dus echt niet, druk en verstuivers zijn anders.
Benzine-druk is gemiddeld 3 bar, met diesel-injectie kan het oplopen tot wel 300 bar.
Combinatie van beiden werkt echt niet, heeft met druk, compressie en vermogen te maken.
mvg Nico
Denk er ook aan dat de moderne machine ook injecie heeft.
Als er al 'n flinke verdunning plaatsvind zal het zo'n vaart wel niet lopen.
Maar wel op diesel lopen de benzine-motoren dus echt niet, druk en verstuivers zijn anders.
Benzine-druk is gemiddeld 3 bar, met diesel-injectie kan het oplopen tot wel 300 bar.
Combinatie van beiden werkt echt niet, heeft met druk, compressie en vermogen te maken.
mvg Nico
MG Breva 850
-
John
- Berichten: 4594
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
- Woonplaats: Essen
- Locatie: Antwerpen
- Contacteer:
Re: Wat als je foute brandstof in de tank doet?
Jakke, had je nu niet gewoon kunnen zeggen dat je (weer eens) stom hebt geweest en diesel had getankt? In plaats van "stel"? 
Re: Wat als je foute brandstof in de tank doet?
@Wiedewa, bedankt voor de verfijnde uitleg! Das tenminste duidelijk!
@John, neje zenne! Ik heb niet fout getankt. Ik kijk vanaf dat voorval in Duitsland (met koekblik) altijd wel vijf keer na alvorens te beginnen tanken. Toen heb ik mezelf genoeg verwenst.
@John, neje zenne! Ik heb niet fout getankt. Ik kijk vanaf dat voorval in Duitsland (met koekblik) altijd wel vijf keer na alvorens te beginnen tanken. Toen heb ik mezelf genoeg verwenst.
R 1100 R - R 1200 GS Triple Black


Re: Wat als je foute brandstof in de tank doet?
heb het bij mijn vorige 1200rt 2X zitten gehad. Eerst keer reeds 8 liter diesel getankt als ik het pas vaststelde. Heb de tank dan maar verder gevuld met 98 oct. Motor trok wat minder en maakte misschien wat meer lawaai maar verder niets meer van ondervonden.
Een tweede maal (terug verstrooid of teveel aan 't babbelen geweest) terug van dat: maar dan meer diesel tov de benzine. Gelukkig was er maar een 4-tal liters diesel erin op een 2 tal liter benzine.(benzinetank was leeg gemaakt voor vervanging van het lint dat de hoeveelheid helpt aangeven) Dan deed hij wel lelijk. Moest heel veel gas geven om hem aan de praat te houden, hij rookte verschrikkelijk en de motor schudde en beefde dat het niet mooi was om zien. Wel een viertal km's zo met gereden tot de volgende tank en dan terug 98 oct bijgekapt. Ook nooit niets meer van ondervonden. Die boxers kunnen echt wel veel hebben.
Maar ik probeer er nu mijn zinnen wel bij te houden want die 1600 zie ik het niet meer aanvaarden.
Een tweede maal (terug verstrooid of teveel aan 't babbelen geweest) terug van dat: maar dan meer diesel tov de benzine. Gelukkig was er maar een 4-tal liters diesel erin op een 2 tal liter benzine.(benzinetank was leeg gemaakt voor vervanging van het lint dat de hoeveelheid helpt aangeven) Dan deed hij wel lelijk. Moest heel veel gas geven om hem aan de praat te houden, hij rookte verschrikkelijk en de motor schudde en beefde dat het niet mooi was om zien. Wel een viertal km's zo met gereden tot de volgende tank en dan terug 98 oct bijgekapt. Ook nooit niets meer van ondervonden. Die boxers kunnen echt wel veel hebben.
Maar ik probeer er nu mijn zinnen wel bij te houden want die 1600 zie ik het niet meer aanvaarden.
hon four750-yam xs1100-yam venture 1300-r1100rt-k1200lt-r1200rt'05-r1200rt'09-K1600gtl-R1250RT (Tft)
-
Jo De Paepe
- Berichten: 3237
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
- Woonplaats: Gent
Re: Wat als je foute brandstof in de tank doet?
ik denk niet dat het deugd doet voor je catalysator
-
mecapuet
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 20:20
- Woonplaats: Orp
- Locatie: Waals-Brabant.
Re: Wat als je foute brandstof in de tank doet?
Je mag van geluk spreken als je op uw loopbaan nooit eens vergist aan de pomp.
Vroeger bestond er geen winterdiesel en werd er een 10 percent benzine bij gevoegd of tot 30 percent petroleum.
Katalysator bestaan er op diesels en benzine uitvoeringen.
Inspuiting van een boxer is niet zo een hoogstaand technisch vernuft gelijk bij de laatste jaren van de wagens of rechtstreekse inspuiting bij diesels.
Minder leuk is benzine bij diesel.
Om iemand een een vakkundig verkloter te noemen, die na verstrooiing zijn bevindingen hier komt te zetten....
Gr, meca.
Vroeger bestond er geen winterdiesel en werd er een 10 percent benzine bij gevoegd of tot 30 percent petroleum.
Katalysator bestaan er op diesels en benzine uitvoeringen.
Inspuiting van een boxer is niet zo een hoogstaand technisch vernuft gelijk bij de laatste jaren van de wagens of rechtstreekse inspuiting bij diesels.
Minder leuk is benzine bij diesel.
Om iemand een een vakkundig verkloter te noemen, die na verstrooiing zijn bevindingen hier komt te zetten....
Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
Re: Wat als je foute brandstof in de tank doet?
Ik weet uiteraard niet of dit ook voor motoren geld, alhoewel motoren op diesel er nu echt niet veel zullen zijn maar....
Heb onlangs gezien op een nederlandse zender dat een auto diesel, die zo goed als leeg was ter TEST hem gewoon vulde met benzine.
Dan gestart en verder gereden, de eerste 10 minuten blijkbaar geen enkel probleem of gevoel van iets.
Later begon hij wat meer lawaai te maken en zich raarder te gedragen.
Uiteindelijk is men blijven doorrijden todat hij stilviel en niet meer te starten was (was na een klein half uurtje rijden).
Dan heeft men hem getakeld naar een garage, daar heeft men de mazoutfilter vervangen gekeken of er metaaldeeltjes te zien waren (was niet) dan de tank leegemaakt en daarin ook gekeken of er enige metaaldeeltjes te zien waren, was ook niet het geval.
Men heeft hem dan gevuld met diesel, gestart, duurde effe de dieselpomp was nog niet gevuld, en dan starte hij, zonder verdere problemen.
Voor de rest nadien geen enkel probleem meer gehad ! Men heeft ook nog de leidinig uitgespoeld, was ik vergeten.
De kostprijs van dit alles was uiteraard beduidend lager dan wat men in andere merkgarages voorspelde (logisch).
M.a.w. ik ben vrij zeker dat men ons heel veel schrik aanjaagd, de prijs van zoiets heel hoog opdrijft, maar dat het in de praktijk vrij goed meevalt, wat die garagist ook te kennen gaf, elke diesel die bij hem was binnengebracht na zo een foute tankbuer is tot op heden bij hem zonder veel erger de deur uitgegaan.
Uiteraard ga ik dat niet uittesten, ik let wel op, maar ik heb ook al eens per vergissing een kleine halve liter diesel getankt in mijne motor, voor de rest dan opgevuld met benzine en niets van ondervonden.
Heb dat ooit ook met een auto voorgehad, diesel i.p.v. benzine, die starte ook gewoon maar na een paar km begon hij raar te doen, niet trekken veel rookontwikkeling, en uiteindelijk choke moeten gebruiken (oud ding met handchoke) om hem aan de waggel te houden.
En dan niets meer, de tank laten leeglopen bezine getankt en dan met veel moeite hem kunnen starten, heb wel nog langere tijd last gehad van niet willen doortrekken maar is toch voorbijgegaan.
Wou ik effe meegeven zie
Heb onlangs gezien op een nederlandse zender dat een auto diesel, die zo goed als leeg was ter TEST hem gewoon vulde met benzine.
Dan gestart en verder gereden, de eerste 10 minuten blijkbaar geen enkel probleem of gevoel van iets.
Later begon hij wat meer lawaai te maken en zich raarder te gedragen.
Uiteindelijk is men blijven doorrijden todat hij stilviel en niet meer te starten was (was na een klein half uurtje rijden).
Dan heeft men hem getakeld naar een garage, daar heeft men de mazoutfilter vervangen gekeken of er metaaldeeltjes te zien waren (was niet) dan de tank leegemaakt en daarin ook gekeken of er enige metaaldeeltjes te zien waren, was ook niet het geval.
Men heeft hem dan gevuld met diesel, gestart, duurde effe de dieselpomp was nog niet gevuld, en dan starte hij, zonder verdere problemen.
Voor de rest nadien geen enkel probleem meer gehad ! Men heeft ook nog de leidinig uitgespoeld, was ik vergeten.
De kostprijs van dit alles was uiteraard beduidend lager dan wat men in andere merkgarages voorspelde (logisch).
M.a.w. ik ben vrij zeker dat men ons heel veel schrik aanjaagd, de prijs van zoiets heel hoog opdrijft, maar dat het in de praktijk vrij goed meevalt, wat die garagist ook te kennen gaf, elke diesel die bij hem was binnengebracht na zo een foute tankbuer is tot op heden bij hem zonder veel erger de deur uitgegaan.
Uiteraard ga ik dat niet uittesten, ik let wel op, maar ik heb ook al eens per vergissing een kleine halve liter diesel getankt in mijne motor, voor de rest dan opgevuld met benzine en niets van ondervonden.
Heb dat ooit ook met een auto voorgehad, diesel i.p.v. benzine, die starte ook gewoon maar na een paar km begon hij raar te doen, niet trekken veel rookontwikkeling, en uiteindelijk choke moeten gebruiken (oud ding met handchoke) om hem aan de waggel te houden.
En dan niets meer, de tank laten leeglopen bezine getankt en dan met veel moeite hem kunnen starten, heb wel nog langere tijd last gehad van niet willen doortrekken maar is toch voorbijgegaan.
Wou ik effe meegeven zie
Re:
Bewust boxertje heeft nu tussen de 80 à 90.000km zonder dat er bij manier van spreken al een sleutel is aangeweest.Obiwan schreef:@poestexas: Ik heb medelijden met mensen die op een motorfiets komen te rijden die jij eerder in je bezit hebt gehad.
Wat jij doet noemen ze vakkundig verkloten.
Zo neig zal ik hem dan ook niet verkloot hebben zeker?
De huidige eigenaar vindt het zijn beste motor die hij ooit heeft gehad. Zoveel medelijden heeft hij dan ook niet nodig zeker?
hon four750-yam xs1100-yam venture 1300-r1100rt-k1200lt-r1200rt'05-r1200rt'09-K1600gtl-R1250RT (Tft)
-
Dirk Pauwels
- Berichten: 4704
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: Wat als je foute brandstof in de tank doet?
Blijft loemp....
Zelf voorgehad op een freelander, gelukkig niet laten draaien en leeggetrokken. Op een common rail zou ik het niet graag voorhebben, die draaien al in de soep ams ze slechte diesel tanken, laat staan benzine.
Op een moto best leegtrekken en andere filter steken, maar kan niet zoveel kwaad als bij een common rail.
Zelf voorgehad op een freelander, gelukkig niet laten draaien en leeggetrokken. Op een common rail zou ik het niet graag voorhebben, die draaien al in de soep ams ze slechte diesel tanken, laat staan benzine.
Op een moto best leegtrekken en andere filter steken, maar kan niet zoveel kwaad als bij een common rail.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Re: Wat als je foute brandstof in de tank doet?
Ik blijf er al jaren bij da ze ne diesel alleen in nen trakteur en eventueel in ne camion mogen tassen, had voor sommigen al veel problemen uitgespaard...
ben msschien ook wel beetje tegen diesel..
Maar beetje diesel gaat zeker gene kwaad kunnen lijkt me,andersom is met de huidige schraal afgestelde en hoogvermogen tractorblokken idd een ander verhaal.
Maar beetje diesel gaat zeker gene kwaad kunnen lijkt me,andersom is met de huidige schraal afgestelde en hoogvermogen tractorblokken idd een ander verhaal.
Re: Wat als je foute brandstof in de tank doet?
u bewijst het milieu een goede dienst
http://www.autoblog.nl/archive/2009/08/ ... fficienter" onclick="window.open(this.href);return false;
vroeger, toen er nog geen winterdiesel bestond, deed onze pa in de winter altijd ne scheut benzine bij in de dieseltank van ons mazoutstoof tegen het bevriezen
diesel in een benzinemotor, indien sterk verdund, kan voor de motor zelf niet zo veel kwaad; voor de injectoren en andere leidingen valt dat wat tegen want vettiger en minder vluchtig van benzine...
http://www.autoblog.nl/archive/2009/08/ ... fficienter" onclick="window.open(this.href);return false;
vroeger, toen er nog geen winterdiesel bestond, deed onze pa in de winter altijd ne scheut benzine bij in de dieseltank van ons mazoutstoof tegen het bevriezen
diesel in een benzinemotor, indien sterk verdund, kan voor de motor zelf niet zo veel kwaad; voor de injectoren en andere leidingen valt dat wat tegen want vettiger en minder vluchtig van benzine...
R1200GS LC
Re: Wat als je foute brandstof in de tank doet?
.
Laatst gewijzigd door Léon op 26 jun 2015, 09:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Wat als je foute brandstof in de tank doet?
Onze recente BMW's zijn daar op voorzien, ( smalle vulopening )Léon schreef:Hoe tank je diesel in een benzinetank? Probeer maar eens het pistool in de tank te stoppen, je zal zien dat het niet past.
Maar neem is een oudere K van vb '92, die hebben een heel grote vulopening.
Re: Wat als je foute brandstof in de tank doet?
.
Laatst gewijzigd door Léon op 26 jun 2015, 09:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Wat als je foute brandstof in de tank doet?
Inderdaad, verschil is er gekomen met opkomst van loodvrije benzine. Tankpistool van de loodvrije werd smaller gemaakt, tankopening ook, om te vermijden dat je per ongeluk loodhoudende zou tanken en je katalysator om zeep zou helpen. Alleen : loodhoudende benzine is inmiddels afgeschaft, alleen diesel heeft nog het oorspronkelijke dikke standaardtankpistool.Léon schreef:Weer iets bijgeleerd...![]()
Harald schreef:Onze recente BMW's zijn daar op voorzien, ( smalle vulopening )Léon schreef:Hoe tank je diesel in een benzinetank? Probeer maar eens het pistool in de tank te stoppen, je zal zien dat het niet past.
Maar neem is een oudere K van vb '92, die hebben een heel grote vulopening.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - R1250RS - Nu: R1300GSA
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - R1250RS - Nu: R1300GSA
