schokdempervraagje GSA 1150
Moderator: GVN
schokdempervraagje GSA 1150
Hoi,
Ik vraag mij af hoe lang een standaard schokdemper van een GSA 1150 eigenlijk zou meegaan. Mijn GSA 1150 van 2004 heeft nu 70.000 km en in juli vertrek ik met duo en veel bagage richting Portugal. Ik heb de vage indruk dat mijn vering wat slapper geworden is maar zoiets gaat danig geleidelijk dat het eigenlijk niet te beoordelen valt. Bestaat er zoiets als een schokdempertest die ik kan uitvoeren? Blijft zo'n demper zijn werk goed doen tot ie bezwijkt en er olie uit loopt? Of is het beste er al vanaf na 50.000 km? Of moet ik me helemaal geen zorgen maken?
Thx
Ik vraag mij af hoe lang een standaard schokdemper van een GSA 1150 eigenlijk zou meegaan. Mijn GSA 1150 van 2004 heeft nu 70.000 km en in juli vertrek ik met duo en veel bagage richting Portugal. Ik heb de vage indruk dat mijn vering wat slapper geworden is maar zoiets gaat danig geleidelijk dat het eigenlijk niet te beoordelen valt. Bestaat er zoiets als een schokdempertest die ik kan uitvoeren? Blijft zo'n demper zijn werk goed doen tot ie bezwijkt en er olie uit loopt? Of is het beste er al vanaf na 50.000 km? Of moet ik me helemaal geen zorgen maken?
Thx
b@RT, koning der velgen,
GS 1150 Adventure 2004
http://sites.google.com/site/motorreizenbc" onclick="window.open(this.href);return false;
"Born to be mild"
GS 1150 Adventure 2004
http://sites.google.com/site/motorreizenbc" onclick="window.open(this.href);return false;
"Born to be mild"
-
Dirk Pauwels
Re: schokdempervraagje GSA 1150
vervangen, meer kans dat uwe verlof niet gaat mislukken door een kapotte demper. 70-80k is het beste er wel af.....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Tuurlijk blijft die zijn werk doen tot die stuk gaat. Zelf een nieuwe dure Wilbers, WP, Öhlins kan wel eens stuk gaan.b@RT schreef:Hoi,
Blijft zo'n demper zijn werk goed doen tot ie bezwijkt en er olie uit loopt? Of is het beste er al vanaf na 50.000 km?
Thx
Maar zo'n betere set rijdt zoveel keer beter dat ik ze op een volgende motor zelf vanaf de eerste kilometer zou durven plaatsen.
Mijn GS blijft alvast retestrak sturen met die volledig instelbare set van Wilbers, overladen met duo en bagage of niet.
-
edargpu
@ Bart,
neem eens contact op met deze hersteller http://mccholland.nl/clubblad/jd-shocks.html" onclick="window.open(this.href);return false; . Heeft de originele demper van mijn collega hersteld voor een meer dan schappelijke prijs.
Edargpu
neem eens contact op met deze hersteller http://mccholland.nl/clubblad/jd-shocks.html" onclick="window.open(this.href);return false; . Heeft de originele demper van mijn collega hersteld voor een meer dan schappelijke prijs.
Edargpu
Aan alles komt er een eind,maar aan elk eind komt niet alles
"" R1200GS Adventure ""
"" R1200GS Adventure ""
-
Frank-1969
Dju, had ik dat geweten 2 maanden geleden mijne achterste schokdemper van de GS moeten vervangen na 40.000 km. Had een 2+2 garantie maar de schokdempers vallen daar niet onder dus 900 Euro of een tweedehands zoeken. Omdat ik toch van plan was om er nog maar een jaar mee te rijden heb ik er dan een tweedehands onder gezet (gevonden in Nederland). Hij lekte olie en was nog niet volledig stuk dus had nog wat tijd om rond te kijken . Heb er nog zo'n 700 km mee gereden en opeens was het gedaan. Als je op dat moment nog zo'n 120 km. van huis zijt dan weet je als je thuis komt waarom zo'n demper dient.
Heb mij ( was niet voorzien, maar kan altijd gebeuren
) vorig weekend een nieuwe gekocht (GS Rallye). Ik ga dus nooit weten hoelang die tweedehands schokdemper nog gedient heeft 
Heb mij ( was niet voorzien, maar kan altijd gebeuren
-
Dirk Pauwels
Het herstellen van niet reviseerbare originele dempers loopt niet altijd even goed af, daar zijn ook legio verhalen van te vinden, uiteindelijk ben je dan het geld vd herstelling kwijt en moet je toch nog een vervangdemper kopen.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
zolang da spel ni lekt is er toch niet echt een probleem voor zijne conjé?
Welke tests kan een mens zoal doen om te zien of de veer nog OK is?
- zijpikkel uit zetten en krachtig op duo sit duwen - indien in uit en stop = OK indien in uit in uit in uit deinen = NOK
- tijdens rijden keer door u veren stampen - zelfde principe maar geen controle over welke veren het gaat
Dit zijn volgens mij niet echt goeie tests. Dus als er iemand betere diagnose-methodes weet
Welke tests kan een mens zoal doen om te zien of de veer nog OK is?
- zijpikkel uit zetten en krachtig op duo sit duwen - indien in uit en stop = OK indien in uit in uit in uit deinen = NOK
- tijdens rijden keer door u veren stampen - zelfde principe maar geen controle over welke veren het gaat
Dit zijn volgens mij niet echt goeie tests. Dus als er iemand betere diagnose-methodes weet
Als ge van plan bent nog een tijdje met die motor te blijven rijden (tot 90000 km of meer) dan zou ik aanraden om te vervangen.
Ge gaat er geniet van hebben en de investering is niet verloren.
Ohlins of Wilbers zijn goede keuzes, reviseren (volgens mij) niet, een andere veer opzetten en de rest van de demper laten voor wat het is ook niet.
Afhankelijk van wat je wilt van instelbaarheid gaan de prijzen van redelijk betaalbaar tot veel minder betaalbaar.
Belangrijk hierbij is uzelf een beetje te kennen en niet te overdrijven.
Ik ben fan van Ohlins ... Op mijne 1150 GS hebben die goed werk geleverd.
Voor mijne huidige ST vrees ik dat ik er volgend jaar aan ben voor de moeite (nu 58500, dan waarschijnlijk 75000).
Misschien nog iets waar je rekening mee kunt houden.
Ohlins (en waarschijnlijk ook Wilbers) zijn door hun reviseerbaarheid makkelijk door te verkopen mocht je je motor wegdoen.
Hier moet je het niet voor doen maar dan is het zeker geen totaalverlies van investering.
Ge gaat er geniet van hebben en de investering is niet verloren.
Ohlins of Wilbers zijn goede keuzes, reviseren (volgens mij) niet, een andere veer opzetten en de rest van de demper laten voor wat het is ook niet.
Afhankelijk van wat je wilt van instelbaarheid gaan de prijzen van redelijk betaalbaar tot veel minder betaalbaar.
Belangrijk hierbij is uzelf een beetje te kennen en niet te overdrijven.
Ik ben fan van Ohlins ... Op mijne 1150 GS hebben die goed werk geleverd.
Voor mijne huidige ST vrees ik dat ik er volgend jaar aan ben voor de moeite (nu 58500, dan waarschijnlijk 75000).
Misschien nog iets waar je rekening mee kunt houden.
Ohlins (en waarschijnlijk ook Wilbers) zijn door hun reviseerbaarheid makkelijk door te verkopen mocht je je motor wegdoen.
Hier moet je het niet voor doen maar dan is het zeker geen totaalverlies van investering.
Only riders understand why dogs love to stick their heads out of car windows
Vroeger één keer öhlins gehad op mijn R100GS-Pd, moest alle 2 jaar binnen want dan lekte hij, een duur demperke was dat...
De originele kan je vervangen maar de vraag was niet wat zijn de alternatieven, de vraag was kan ik er nog mee vertrekken en ik zie niet in waarom niet.
De dempers lekken niet, de veren blijven hun werk -bij normaal gebruik- lang doen. wil dat zeggen dat er niks beters is, natuurlijk zijn er betere maar vervangen om maar te zeggen er staat 75000km op vind ik erover, ik zou dan toch ook eens gaan denken aan een andere koppeling want als die faalt sta je stil, de kardan reviseren want als die faalt sta je stil en zo kan ik er nog zeker 20 opnoemen...
Als je demper lekt -onderweg- sla je er een vod omheen en je kan nog rijden, niet scheuren maar wel rijden en je verplaatsen, ergens laten vervangen en je bent gesteld.
Ik vind het nogal kort door de bocht van vervang, vervang, vervang, twee öhlins poten kosten je algauw 1500 tot 1800€, een heel bedrag om "zomaar" uit te geven om iets te vervangen waar -voorlopig- niks mis mee is. zelf deed ik het dubbele met originele dempers en hyperpro veren errond.
Hyperpro omdat ik de veer achter te slap vond maar anderen zijn dan weer content van die veerkarakeristiek.
Wil je de investering doen dan is 't zeker een nuttige vooral als je nog langer met die motor blijft rijden, maar is 't per definitie nodig, nee!
De originele kan je vervangen maar de vraag was niet wat zijn de alternatieven, de vraag was kan ik er nog mee vertrekken en ik zie niet in waarom niet.
De dempers lekken niet, de veren blijven hun werk -bij normaal gebruik- lang doen. wil dat zeggen dat er niks beters is, natuurlijk zijn er betere maar vervangen om maar te zeggen er staat 75000km op vind ik erover, ik zou dan toch ook eens gaan denken aan een andere koppeling want als die faalt sta je stil, de kardan reviseren want als die faalt sta je stil en zo kan ik er nog zeker 20 opnoemen...
Als je demper lekt -onderweg- sla je er een vod omheen en je kan nog rijden, niet scheuren maar wel rijden en je verplaatsen, ergens laten vervangen en je bent gesteld.
Ik vind het nogal kort door de bocht van vervang, vervang, vervang, twee öhlins poten kosten je algauw 1500 tot 1800€, een heel bedrag om "zomaar" uit te geven om iets te vervangen waar -voorlopig- niks mis mee is. zelf deed ik het dubbele met originele dempers en hyperpro veren errond.
Hyperpro omdat ik de veer achter te slap vond maar anderen zijn dan weer content van die veerkarakeristiek.
Wil je de investering doen dan is 't zeker een nuttige vooral als je nog langer met die motor blijft rijden, maar is 't per definitie nodig, nee!
Mijn vraag was eigenlijk meer gesteld uit het feit of een vering langzaam kan verslechteren zonder je het opmerkt (net zoals een gashendel kan beginnen spannen zonder je het echt merkt tot je eens met een andere motor rijdt). Maar ondertussen weet ik al van mensen met ervaring dat dempers hun werk blijven doen tot er olie uit lekt. Wat bij mij zeker het geval niet is. Bij mijn dealer beweren ze ook dat ze pas vernieuwen als het lekt. Verder heb ik die "dempertest" gedaan. Enkele malen hard op zijn kont geduwd. Alles lijkt in orde. De vering komt naar omhoog en veert niet na.
Ik ben het verder met Danny eens: preventief vernieuwen heeft geen zin want er kan evengoed iets anders breken. En gaat mijn demper stuk in Spanje of Portugal dan laat ik hem daar wel vernieuwen. 't Zal in ieder geval goedkoper zijn dan in België.
Met zo'n plastic kaartje waar Visa op staat lukt er meestal veel. Al bij al vond ik het toch nuttig om de reacties te horen.
IK ga mijn beestje goed op punt laten zetten, zorgen dat ik goede banden en remmen heb en gewoon genieten. As usual.
Ik ben het verder met Danny eens: preventief vernieuwen heeft geen zin want er kan evengoed iets anders breken. En gaat mijn demper stuk in Spanje of Portugal dan laat ik hem daar wel vernieuwen. 't Zal in ieder geval goedkoper zijn dan in België.
IK ga mijn beestje goed op punt laten zetten, zorgen dat ik goede banden en remmen heb en gewoon genieten. As usual.
b@RT, koning der velgen,
GS 1150 Adventure 2004
"Born to be mild"
GS 1150 Adventure 2004
"Born to be mild"