Viaduct van Wilrijk/Banden

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Wago
Berichten: 30
Lid geworden op: 06 sep 2010, 22:00

Viaduct van Wilrijk/Banden

Bericht door Wago »

Vorig jaar kocht ik dus mij R850RT met nog heel goeie (Bridgestone) banden, al zijn het BT21 banden.
Zo'n 5000km later stellen ze in de garage vast dat plots mijn voorband vol "kappen" zit, plaatsen waar het rubber dieper was uitgesleten.

Heb dan maar een nieuwe laten plaatsen, en op aanraden een BT23 GT Touring laten plaatsen, omdat die blijkbaar veel sterker is opgebouwd dan de BT21 (140 euro).

Nu weer zo'n 5000km verder, stelde ik zaterdag vast tijdens het wassen van mijn RT, dat door de voorband nat was, er weer van die "kappen" in mijn voorband zitten. Ik vandaag naar de bandenzaak, waar ze meteen zegden, dat deze onregelmatige slijtage zeker niet meer aan de kwaliteit van de band kon liggen, wat ik ook al wel gedacht had. Van de bandenzaak dan maar naar garage Jorsen in Aarselaar, waar de meestergast mij liet weten, dat dit deels met opbouw en tekening van de band te maken heeft, en de kleinere vlakken op sommige momenten al eens zwaardere slechte wegen of schokken te verduren krijgen, en sneller meegeven, wat klopt puur technisch gezien, daar waar het raakvlak van een band nog geen 5cm is. We zijn naar enkele RT's van klanten gaan zien, en die vertoonden ook wel die slijtage, op diverse bandenmerken.

Nu was ik daar vandaag verder over aan het nadenken, en stond er bij stil dat ik die motor in Vilvoorde kocht, en die persoon hem enkel maar gebruikte voor woon- werkverkeer naar Brussel.
Tja, daarvoor gebruik ik hem ook vooral voor, en leg dagelijks het traject Ekeren-Aarselaar af, en rijd dus dagelijks over het viaduct van Wilrijk, maar dan in "Jockey style," want daar krijg je pas kloppen.

Nu ga ik er al bijna zo goed als zeker vanuit, dat die onregelmatige slijtage wel eens vanwege het rijden over dat viaduct zou komen? Ik reed anders vanmorgen achter een "zwaantje," aan hem kon ik zijn mening niet vragen over de kwaliteit van het viaduct, want hij leek nogal gehaast en had zijn blauwe lichtjes aan.

Nu is mijn vraag of er hier nog zijn met een RT of andere, die ook regelmatig over het viaduct in Wilrijk rijden, het probleem kennen, en ook die onregelmatige slijtage aan de voorband opgemerkt hebben. Als dat zo zou zijn, dan overweeg ik om proces verbaal te laten opmaken, en wie weet mijn/onze schade te recupereren.

Groetjes,

Wago
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent

Re: Viaduct van Wilrijk/Banden

Bericht door Jo De Paepe »

Ik ken Uw probleem ,maar ik rijd niet over het viaduct van Wilrijk.
Mijn GT heeft dat alle 3000km en mijn zoon zijn RT met BT23 al na 4000km. Bandenspanning is OK wordt wekelijks maniakaal gecontroleerd.


Uw idee om een klacht in te dienen lijkt mij absurd :roll:

U zegt zelf dat daar meerdere RT's met cupping op de voorband stonden , dat zou betekenen dat ze dan allemaal over het viaduct van Wilrijk rijden :lol:
Gebruik eventjes de zoekfunctie op "cupping "
je zal een deel wijzer worden :wink:
Harald
Berichten: 6129
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:04
Locatie: Opwijk

Re: Viaduct van Wilrijk/Banden

Bericht door Harald »

Een deel van die slijtage heeft ook te maken met optrekken en remmen.
Niet opgewarmde banden enz.
Het enen merk heeft er meer last van dan het andere.
Ik heb ook die Bridstone's gehad op mijn RT
nadien de metzler's en dan de Michelins PR2 en 3.
de laatste hebben er het minst last van.
op mijn 1200RT , waren de banden ook weg na 3.000Km.

Kijk ook ééns of uw vering nog 100% ok is,
want ook nemen een deel van de slijtage voor hun rekening.
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
judge
Berichten: 213
Lid geworden op: 20 mar 2010, 18:48
Locatie: Schoten
Contacteer:

Re: Viaduct van Wilrijk/Banden

Bericht door judge »

Heb het item slijtage banden onlangs nog gezet onder het item voor mijn K /
Heb metzeler en ligt er al 26000 op vooraan en vetrek nu donderdag naar de uk voor 5 dagen en hoop dat het nog lukt .
Heb op mijn 850 rt net een Metzeler laten leggen en heb nu een 2500 km zonder enige slijtage !

groeten
patrick en daniella
BLAFFENDE HONDEN BIJTEN NIET
K 1200 LT-R 850 RT
tweecilinderke
Berichten: 2545
Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
Locatie: gentbrugge

Re: Viaduct van Wilrijk/Banden

Bericht door tweecilinderke »

Heb metzeler en ligt er al 26000 op vooraan en vetrek nu donderdag naar de uk voor 5 dagen en hoop dat het nog lukt
ik hoop het voor u, maar met die km stand zou ik zeker spelen en een nieuwke plaatsen!
Beter voorkomen dan achteraf moeten genezen :wink:
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
MHV642
Berichten: 113
Lid geworden op: 01 okt 2004, 12:53
Locatie: Waarschoot
Contacteer:

Re: Viaduct van Wilrijk/Banden

Bericht door MHV642 »

Ik heb ook 2 R850RT's gehad, en ik moet zeggen dat ik ook meer kappen in mijn banden had dan op mijn huidige R1200RT
als ik mij nog goed herinner, lagen er toen ook Metzeler op.
Ik denk dat het toch een beetje aan de motor zelf ligt.
En uw banden zijn dat die banden speciaal voor BMW ?

Bart
Wago
Berichten: 30
Lid geworden op: 06 sep 2010, 22:00

Re: Viaduct van Wilrijk/Banden

Bericht door Wago »

[quote="Jo De Paepe"]

U zegt zelf dat daar meerdere RT's met cupping op de voorband stonden , dat zou betekenen dat ze dan allemaal over het viaduct van Wilrijk rijden :lol:

Wel ja, 't is ook maar 2km van de garage, en op dat viaduct passeer je meer van die uitzetstukken, waar het wegdek 4cm hoger zit, en dan nog de gaten die er zijn;
Wago
Berichten: 30
Lid geworden op: 06 sep 2010, 22:00

Re: Viaduct van Wilrijk/Banden

Bericht door Wago »

[quote="MHV642"]

En uw banden zijn dat die banden speciaal voor BMW ?

Ik dacht dat er 2 merken worden aangehaald in het boekje, maar weet niet of Bridgestone erbij staat.

Zou je je echt daaraan moeten houden, denk je?
J
Berichten: 3396
Lid geworden op: 09 mei 2007, 13:35
Locatie: Gùùk
Contacteer:

Re: Viaduct van Wilrijk/Banden

Bericht door J »

is de viaduct van Vilvoorde ook geldig? :roll:

Sinds ik andere vering heb is het minder, maar het is er nog hoor.

J
't vollek va Gùùk red ùùk........
Zeppe
Berichten: 1455
Lid geworden op: 06 jan 2005, 09:47
Woonplaats: 2630
Locatie: Aartselaar

Re: Viaduct van Wilrijk/Banden

Bericht door Zeppe »

ik woon in Aartselaar,
ik gebruik dus quasi dagelijks de brug (is speciaal voor mij aangelegd :lol: )
's morgens richting Antwerpen als 's avonds richting Brussel,
ik gebruik zowel de rechter als de linkerrijvakken en soms kom je me tegen tussen de twee :oops: ,
maar aan mijn banden is niets abnormaal te zien.
Ik rijd nu met een GS/A op Tourance EXP's, daarvoor met een GS op Tourance, Tourance EXP en Anakee 2, en daarvoor met een RT1150 op BT?

:wink:
R1200GS-Adventure - smoke grey (24/06/2011)
Vespa GTS250 (27/09/2018)

"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
imac
Berichten: 80
Lid geworden op: 29 apr 2008, 20:54
Woonplaats: belgie

Re: Viaduct van Wilrijk/Banden

Bericht door imac »

Zeppe schreef:ik woon in Aartselaar,
ik gebruik dus quasi dagelijks de brug (is speciaal voor mij aangelegd :lol: )
jij smeerlapke, ik woon naast die brug in wilrijk en wenstte dat die nooit gebouwd was :alien:
het wordt tijd voor een (open) tunnel zoals in Boom of is het Schelle , dan kunnen we zagen over iets anders :D :D
groeten

imac
discodriver"at"telenet.be
MHV642
Berichten: 113
Lid geworden op: 01 okt 2004, 12:53
Locatie: Waarschoot
Contacteer:

Re: Viaduct van Wilrijk/Banden

Bericht door MHV642 »

Wago schreef:
MHV642 schreef:
En uw banden zijn dat die banden speciaal voor BMW ?

Ik dacht dat er 2 merken worden aangehaald in het boekje, maar weet niet of Bridgestone erbij staat.

Zou je je echt daaraan moeten houden, denk je?
Ik weet niet of alle merken een type "speciaal voor BMW" hebben, maar dit soort banden zou meer aangepast zijn aan onze boxers

Bart
biggie
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 sep 2011, 19:10

Re: Viaduct van Wilrijk/Banden

Bericht door biggie »

Ik heb het zelfde voor met mijn 1150rt, cupping van de voorste band. Men vorige motor (oude gsxf 750) had er ook last van. Ik heb er nu michelin road pilot 2 op staan en ga binnenkort naar de pilot 3 overstappen, misschien helpt dit wel een beetje. Het is al wel meer bekend dat de rt's last hebben van cupping, ik heb er weinig last van. Lichtjes onstabiel aan 120-130 maar is maar een vals gevoel van onstabiliteit, eens je deftig bochten neemt rijdt ze als een trein.
RBee
Berichten: 2201
Lid geworden op: 20 aug 2005, 23:54
Locatie: Wilrijk

Re: Viaduct van Wilrijk/Banden

Bericht door RBee »

imac schreef:
Zeppe schreef:ik woon in Aartselaar,
ik gebruik dus quasi dagelijks de brug (is speciaal voor mij aangelegd :lol: )
jij smeerlapke
Oei, die kent u. :mrgreen:
R 1250 GSA

Foto's: http://RBee.SmugMug.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Zeppe
Berichten: 1455
Lid geworden op: 06 jan 2005, 09:47
Woonplaats: 2630
Locatie: Aartselaar

Re: Viaduct van Wilrijk/Banden

Bericht door Zeppe »

Nog niet bij benadering,
want dan zou er iets anders staan ipv "smeerlapke"

:lol:
R1200GS-Adventure - smoke grey (24/06/2011)
Vespa GTS250 (27/09/2018)

"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
Plaats reactie