classic of oldtimer?
Moderator: GVN
classic of oldtimer?
welke leeftijd moet een (bmw) motor hebben om als classic of oldtimer bestempeld te worden?
Harley Davidson FLHTCU - Harley Davidson FXSTC
-
bmwfreakske
- Berichten: 1292
- Lid geworden op: 27 okt 2004, 19:54
- Woonplaats: Bonheiden
- Locatie: Antwerpen
Re: classic of oldtimer?
Basis is de wetgeving over de technische keuring en de verkeersbelasting. Daarin wordt grosso modo gezegd dat:
personenauto's, auto's voor dubbel gebruik, minibussen en motorfietsen na 25 jaar en
lichte vrachtauto's en vrachtauto's en militaire voertuigen na 30 jaar
als oldtimer beschouwd worden. Die wagens kunnen van een speciale vrijstelling van technische keuring genieten of minimumtarieven voor de verkeersbelasting.
Opgelet: ��n gevaarlijk addertje onder het gras. Bij de invoer van een oldtimer uit een niet Europese lidstaat, zal de Belgische douane bij de berekening van de invoertaksen altijd een minimumleeftijd van 30 jaar hanteren. Zo zal je voor een 29 jaar oude oldtimer die je bvb. invoert uit de VS niet alleen de invoerrechten van 6 procent, maar ook nog eens 21 procent BTW moeten betalen!
personenauto's, auto's voor dubbel gebruik, minibussen en motorfietsen na 25 jaar en
lichte vrachtauto's en vrachtauto's en militaire voertuigen na 30 jaar
als oldtimer beschouwd worden. Die wagens kunnen van een speciale vrijstelling van technische keuring genieten of minimumtarieven voor de verkeersbelasting.
Opgelet: ��n gevaarlijk addertje onder het gras. Bij de invoer van een oldtimer uit een niet Europese lidstaat, zal de Belgische douane bij de berekening van de invoertaksen altijd een minimumleeftijd van 30 jaar hanteren. Zo zal je voor een 29 jaar oude oldtimer die je bvb. invoert uit de VS niet alleen de invoerrechten van 6 procent, maar ook nog eens 21 procent BTW moeten betalen!
Madam JH
-
Jo De Paepe
- Berichten: 3237
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
- Woonplaats: Gent
Re: classic of oldtimer?
wat is de bedoeling van je vraag ? verzekering ? rijtaks?welke leeftijd moet een (bmw) motor hebben om als classic of oldtimer bestempeld te worden?
Re: classic of oldtimer?
bedoeling is gewoon de minimum ouderdom van een oldtimer te kennen.
ik weet dat sommige verz maatsch oldtimer - tarieven toepassen en dat daar beperkingen aan verbonden zijn. maar ik ben niet van plan zo een verz te nemen omdat een gewone motorverz zowiezo al niet duur is.
is er ook verschil in rijtaks dan? daar weet ik niks van....
ik weet dat sommige verz maatsch oldtimer - tarieven toepassen en dat daar beperkingen aan verbonden zijn. maar ik ben niet van plan zo een verz te nemen omdat een gewone motorverz zowiezo al niet duur is.
is er ook verschil in rijtaks dan? daar weet ik niks van....
Harley Davidson FLHTCU - Harley Davidson FXSTC
-
Jo De Paepe
- Berichten: 3237
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
- Woonplaats: Gent
Re: classic of oldtimer?
Vroeger kon je via de club een old-timer verzekering nemen voor een BMW vanaf 15jaar oud. Daar waren zeer weinig beperkingen bij (alleen woon werk en max 10.000 km/jaar dacht ik)
Taks betaalde ik vroeger 750Bfr
mocht dit je interesseren neem eens contact op met het secretariaat.
Algemeen gangbare norm voor een old-timer is de ouderdom van 25 jaar.
Taks betaalde ik vroeger 750Bfr
mocht dit je interesseren neem eens contact op met het secretariaat.
Algemeen gangbare norm voor een old-timer is de ouderdom van 25 jaar.
-
Dirk Pauwels
- Berichten: 4704
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: classic of oldtimer?
voor mijnen BSA van 63 betaal ik 85 euro verzekering en ik dacht iets van een 35 euro taks, maar da zou ik moeten nakijken , heb de papieren hier niet bij de hand.GS 'er schreef:bedoeling is gewoon de minimum ouderdom van een oldtimer te kennen.
ik weet dat sommige verz maatsch oldtimer - tarieven toepassen en dat daar beperkingen aan verbonden zijn. maar ik ben niet van plan zo een verz te nemen omdat een gewone motorverz zowiezo al niet duur is.
is er ook verschil in rijtaks dan? daar weet ik niks van....
Wat verzekering betreft daar is geen beperking op, mag bollen zoveel, zover en wanneer ik maar wil
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
den Bullet
- Berichten: 178
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 10:38
Re: classic of oldtimer?
Bron: DIV:
Dat oldtimergedoe is er in feite gekomen om de technische keuring te "omzeilen". Vele oude voertuigen zouden - zelfs in prima conditie - een technische keuring niet overleven. Daarom zijn ze daarvan vrijgesteld mits beperkingen. Vermits er voor motorfietsen geen keuring bestaat, wordt er dan ook geen onderscheid gemaakt tussen oude en actuele fietsen.
Met de verzekering valt er uiteraard iets te ritselen
M.a.w.: motorfietsen kunnen niet als oldtimer ingeschreven worden. De rijtaks verandert ook niet na 25 of 30 jaar."OLD-TIMER" Verklaring
Voor het inschrijving van een old-timer moet U bij de aanvraag een « verklaring » "OLD-TIMER" voegen, voor :
* personenauto’s, auto’s voor dubbel gebruik en minibussen die meer dan 25 JAAR oud zijn,
* andere voertuigen, uitgezonderd motorfietsen, die meer dan 30 JAAR oud zijn.
Dat oldtimergedoe is er in feite gekomen om de technische keuring te "omzeilen". Vele oude voertuigen zouden - zelfs in prima conditie - een technische keuring niet overleven. Daarom zijn ze daarvan vrijgesteld mits beperkingen. Vermits er voor motorfietsen geen keuring bestaat, wordt er dan ook geen onderscheid gemaakt tussen oude en actuele fietsen.
Met de verzekering valt er uiteraard iets te ritselen
Re: classic of oldtimer?
Sorry m'n vorige betoog is wat te vroeg doorgestuurd, dus opnieuw....en nu vollediger.....
Korte vraag maar een heel moeilijk om op te antwoorden.
Zoals hierboven al gezegd, een oldtimer moto bestaat eigenlijk voor de belgische wet niet. Nu ja, voor een moto betaal je zowiezo al bijne geen wegentaks dus veel zou dat toch niet schelen. Voor de verzekering kan je vanaf 25 (of30 bij sommigen) een oldtimerpolis nemen. Daarin krijg je alle beperkingen opgelegd die ook voor een oldtimerauto gelden, dus als je 't mij vraagt, niet doen. Wat dan wel ? Wel er is nog iets als Classic.
Een classic, da's wat anders, voor sommige verzekeringen is je moto vanaf 15 of 18 jaar classic en kan je een goedkopere verzekering krijgen (die van de BFOV is één van de interessantere denk ik). Woon-werk-verkeer mag dan niet meer, tenzij sporadisch, maar eigenlijk ook de kinderen naar school voeren zou je best toch laten want stel dat je dan iets ernstig aan de hand zou hebben, ........... en zou blijken dat je die moto toch meer dan enkel recreatief gebruikte.....
Dus wat zou ik doen ? De oldtimermoto laten verzekeren als classic (minder beperkingen en maar een paar tientallen euro''s duurder) of........................eens goed babbelen met je makelaar...............mijn makelaar verzekert mijn tweede moto (een oldtimer) als normale moto, dus zonder beperkingen, en dat bijna tegen de prijs van een oldtimermoto. OK ik heb natuurlijk 2 moto's en nog een auto en ook mijn madam hare voiture is daar verzekerd.......
Korte vraag maar een heel moeilijk om op te antwoorden.
Zoals hierboven al gezegd, een oldtimer moto bestaat eigenlijk voor de belgische wet niet. Nu ja, voor een moto betaal je zowiezo al bijne geen wegentaks dus veel zou dat toch niet schelen. Voor de verzekering kan je vanaf 25 (of30 bij sommigen) een oldtimerpolis nemen. Daarin krijg je alle beperkingen opgelegd die ook voor een oldtimerauto gelden, dus als je 't mij vraagt, niet doen. Wat dan wel ? Wel er is nog iets als Classic.
Een classic, da's wat anders, voor sommige verzekeringen is je moto vanaf 15 of 18 jaar classic en kan je een goedkopere verzekering krijgen (die van de BFOV is één van de interessantere denk ik). Woon-werk-verkeer mag dan niet meer, tenzij sporadisch, maar eigenlijk ook de kinderen naar school voeren zou je best toch laten want stel dat je dan iets ernstig aan de hand zou hebben, ........... en zou blijken dat je die moto toch meer dan enkel recreatief gebruikte.....
Dus wat zou ik doen ? De oldtimermoto laten verzekeren als classic (minder beperkingen en maar een paar tientallen euro''s duurder) of........................eens goed babbelen met je makelaar...............mijn makelaar verzekert mijn tweede moto (een oldtimer) als normale moto, dus zonder beperkingen, en dat bijna tegen de prijs van een oldtimermoto. OK ik heb natuurlijk 2 moto's en nog een auto en ook mijn madam hare voiture is daar verzekerd.......
-
den Bullet
- Berichten: 178
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 10:38
Re: classic of oldtimer?
100% de goeie oplossinganimal schreef:... eens goed babbelen met je makelaar ...
Voor zover het een goeie makelaar is, iemand die goed met de maatschappijen kan onderhandelen. En idd: u laten verzekeren in functie van het gebruik dat er met de moto wordt gemaakt.
Re: classic of oldtimer?
ik heb de laatste weken eens allerlei oldtimer en classic motorbikes websites afgeschuimd en daar hanteren ze de volgende kenmerken:
oldtimer: motorfiets met bouwjaar voor 1965
classic motorbike: motorfiets met bouwjaar voor 1980
daarenboven mogen ze niet van japanse makelij zijn!
oldtimer: motorfiets met bouwjaar voor 1965
classic motorbike: motorfiets met bouwjaar voor 1980
daarenboven mogen ze niet van japanse makelij zijn!
Harley Davidson FLHTCU - Harley Davidson FXSTC
Re: classic of oldtimer?
ik heb de laatste weken eens allerlei oldtimer en classic motorbikes websites afgeschuimd en daar hanteren ze de volgende kenmerken:
oldtimer: motorfiets met bouwjaar voor 1965
classic motorbike: motorfiets met bouwjaar voor 1980
daarenboven mogen ze niet van japanse makelij zijn!
ik heb de laatste weken eens allerlei oldtimer en classic motorbikes websites afgeschuimd en daar hanteren ze de volgende kenmerken:
oldtimer: motorfiets met bouwjaar voor 1965
classic motorbike: motorfiets met bouwjaar voor 1980
daarenboven mogen ze niet van japanse makelij zijn!
Sorry man, maar dit klopt van geen kanten. Er zijn inderdaad oldtimerclubs die de datum 1965 hanteren als toelatingsvoorwaarde voor hun club maar dat is dan ook alles. Die datum 1965 is een eerste manier om zo weinig mogelijk japanners op te rapen. Dat sommige van die clubs niet graag japanners zien komen is een feit maar waarom zou een japanner van 1960 geen oldtimer zijn en een duitser wel ?????? Er zijn trouwens classic clubs waar net het tegenovergestelde telt: de Honda Classic club........enkel voor Honda's natuurlijk....... waarom niet trouwens.
Oldtimer is 25 à 30 jaar oud, classic ligt tussen de 15 en 18 jaar oud.
Re: classic of oldtimer?
Sorry man, maar dit klopt van geen kanten. Er zijn inderdaad oldtimerclubs die de datum 1965 hanteren als toelatingsvoorwaarde voor hun club maar dat is dan ook alles. Die datum 1965 is een eerste manier om zo weinig mogelijk japanners op te rapen. Dat sommige van die clubs niet graag japanners zien komen is een feit maar waarom zou een japanner van 1960 geen oldtimer zijn en een duitser wel ?????? Er zijn trouwens classic clubs waar net het tegenovergestelde telt: de Honda Classic club........enkel voor Honda's natuurlijk....... waarom niet trouwens.
Oldtimer is 25 à 30 jaar oud, classic ligt tussen de 15 en 18 jaar oud.[/quote]
ge hebt gelijk in wat je zegt, '65 is de datum die ze hanteren als toelatingsvoorwaarde. en idd, waarom zou een jap geen oldie kunnen zijn?
soms is de logica ver zoek hé...
Oldtimer is 25 à 30 jaar oud, classic ligt tussen de 15 en 18 jaar oud.[/quote]
ge hebt gelijk in wat je zegt, '65 is de datum die ze hanteren als toelatingsvoorwaarde. en idd, waarom zou een jap geen oldie kunnen zijn?
soms is de logica ver zoek hé...
Harley Davidson FLHTCU - Harley Davidson FXSTC
