co

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
willy1100

co

Bericht door willy1100 »

Hallo,
weet iemand de juiste benaming voor de 'voeler' die sturing geeft aan de inspuiting van benzine?
Hoe warmer de motor hoe minder benzine hoe kouder de motor hoe meer benzine.
Doordat deze 'voeler' stuk zou zijn is mijn co niet te regelen en krijgt de motor steeds teveel benzine.

Willy
Jo De Paepe

Re: co

Bericht door Jo De Paepe »

Willy ,

bedoel je de temperatuursensor op het deksel van de luchtfilter of de CO potentiometer onder de rechterkant van je zadel?
freebeemer

Bericht door freebeemer »

Ik denk dat je het over de lucht-massa meter hebt.
BMW R1250GS - 2021
Honda Super Cub - 2019

Oprichter van ontstressgroep "de Vikings"vzw
willy1100

Bericht door willy1100 »

Geen van de twee, de potentiometer (onder het zadel) heb ik al door een nieuwe vervangen, de luchtfilter is ook ok, de kleppen van de moter zijn juist afgesteld en de gaskleppen zijn gesyncroniseerd. Wat ik bedoel is de sensor die de olietemperatuur meet, het zou kunnen dat die een verkeerd beeld geeft aan de sturing voor de injectoren. Maar voor alle veiligheid ga ik eerst mijn injectoren laten testen om na te gaan of deze lekken of zo...

Waar zit trouwens de luchtmassameter?
Jo De Paepe

Waar zit trouwens de luchtmassameter?
Afbeelding

nummer 5 is de luchtmassa meter , dit is trouwens niet meer of minder een NTC weerstand die van waarde veranderd als de temperatuur veranderd
LOMAX

Bericht door LOMAX »

Ik vrees dat de nummer 5 op de tekening hierboven een gewone luchttemperatuurmeter is, en niet meteen een luchtmassameter. Inderdaad een gewone NTC dus. Topicstarter bedoelt de temperature switch, eveneens een temperatuurgevoelige weerstand, die de olie- (en dus motor-)temperatuur voelt. Vanaf modeljaar 97 zit er een ander type in dan bij de oudere modellen, maar de werking en functie zijn hetzelfde. Koude motor geeft dus effectief een rijkere inspuiting, een beetje zoals de oude automatische choke bij carbu's. Als je de juiste waardes weet te vinden van die sensoren, dan zijn ze vrij eenvoudig door te meten met een multitester (wel eerst afkoppelen). Mee bepalend voor de inspuiting is ook nog de gasklepsensor, bij vol open spritzt hij ook wat extra in. Daar dus ook even testen, ik ben zeker dat er iemand op het forum daar ergens een procedure heeft voor neergezet.
Om te vermijden dat je dingen nodeloos gaat vervangen, kan je ook opteren voor een uitlezing op de computer. Ofwel ga je alle sensoren testen die de inspuiting mee bepalen. Lekke injectoren zou ik pas later gaan verdenken, tenzij je ze goedkoop kan (laten) checken.
Jo De Paepe

Yep ,
je hebt gelijk LOMAX , ik zat even op het verkeerde been door Freebeemer
freebeemer

Bericht door freebeemer »

Ja Jo, ik zal het weer gedaan hebben zeker? :lol:
BMW R1250GS - 2021
Honda Super Cub - 2019

Oprichter van ontstressgroep "de Vikings"vzw