Olieverbruik verminderen?
Moderator: GVN
Olieverbruik verminderen?
Dit kwam ik ergens op een forum tegen:
ps. A little hint about oil level. The boxer, at least mine and others I read about, can put a lot of pressure on seals if filled to the top line in the glass. Mine would even blow it into the airbox. What is best from some forums, and what I subscribed to for getting the leve right was:
* ride till the oil is warm enough to circulate in the cooler
* then stop and place on sidestand. Oil should be no higher than halfway in the glass after a few minutes.
My oil loss seemed to go away after I followed this practice. But yours may be different since it is a new motor design.
Klinkt nogal raar, iemand al geprobeerd?
ps. A little hint about oil level. The boxer, at least mine and others I read about, can put a lot of pressure on seals if filled to the top line in the glass. Mine would even blow it into the airbox. What is best from some forums, and what I subscribed to for getting the leve right was:
* ride till the oil is warm enough to circulate in the cooler
* then stop and place on sidestand. Oil should be no higher than halfway in the glass after a few minutes.
My oil loss seemed to go away after I followed this practice. But yours may be different since it is a new motor design.
Klinkt nogal raar, iemand al geprobeerd?
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
-
George Michael
Re: Olieverbruik verminderen?
Ik vul nooit bij tot boven aan het vulglaasje. Meestal tot net boven het midden. Als ik de motor na een ritje op de zijstandaard zet en ik zie olie in het glaasje ben ik tevreden en neem ik relax zelf een glaasje 
Honda PC800 / Honda Deauville / BMW R1150RT . . . What next: BMW R1200RT? / BMW R1200GSA? / Landrover Defender / Saab 9-3 Cabrio?
En wéét hij datGeorge Michael schreef:en neem ik relax
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !
Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.
to WimLT's little second-hand motorshop
Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.
to WimLT's little second-hand motorshop

In mijn auto, een peugeot 106, op lpg met 365000 kM, zit helemaal geen olie....
Althans dat ik vanmiddag keek, zat er geen olie aan de peil stok.
Ergo geen olie verbruik.
En ik neem ook nog een extra glaasje....
Althans dat ik vanmiddag keek, zat er geen olie aan de peil stok.
Ergo geen olie verbruik.
Dat is nieuw,of teminste onvolledig/fout geinterpreteerd door de schrijver.Dat is de eerste maal dat ik lees dat je een olieniveau kontroleert met de motor in schuine,gekantelde positie!* then stop and place on sidestand. Oil should be no higher than halfway in the glass after a few minutes.
Ik hoop dat ieder die dit leest, vestand genoeg heeft om de motor in "normale" positie te plaatsen en dan af lezen.
Dat gelde tot nu toe altijd, voor grasmachine,auto,tractor,brommer, enz.
Dat is nieuw,of teminste onvolledig/fout geinterpreteerd door de schrijver.Dat is de eerste maal dat ik lees dat je een olieniveau kontroleert met de motor in schuine,gekantelde positie!11rt schreef:* then stop and place on sidestand. Oil should be no higher than halfway in the glass after a few minutes.
Ik hoop dat ieder die dit leest, vestand genoeg heeft om de motor in "normale" positie te plaatsen en dan af lezen.
En hoe controleer je dan een motor zonder middenbok, zijn "normale positie" is op de zijstandaard
Alles gaat slechter onder druk
R 1200 CL (ervoor K1100LT)
BMW Motor Club Vlaanderen lid n°2352585
Zo denk ik:

Hoewel de motor met het achterwiel van de grond zo ook niet horizontaal staat... Maar t peil controlleren op de zijstandaart geeft zeker een foutief beeld. Ben bang dat je m echt zelf een kwatier rechtop moet houden.

Hoewel de motor met het achterwiel van de grond zo ook niet horizontaal staat... Maar t peil controlleren op de zijstandaart geeft zeker een foutief beeld. Ben bang dat je m echt zelf een kwatier rechtop moet houden.
Laatst gewijzigd door Boogieman op 19 jan 2009, 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Dyslectie, hoeschrijfjedatookalweer?
- R1100R -
- R1100R -
-
Iron Gonzo
met 2 personen als je het alleen niet kan.Eric schreef:Dat is nieuw,of teminste onvolledig/fout geinterpreteerd door de schrijver.Dat is de eerste maal dat ik lees dat je een olieniveau kontroleert met de motor in schuine,gekantelde positie!11rt schreef:* then stop and place on sidestand. Oil should be no higher than halfway in the glass after a few minutes.
En hoe controleer je dan een motor zonder middenbok, zijn "normale positie" is op de zijstandaard
1 houd de motor recht en andere piepeloerd naar kijkglaasje
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Al eens geprobeerd met een CL ?Boogieman schreef:Zo denk ik:
En hoe controleer je dan een motor zonder middenbok, zijn "normale positie" is op de zijstandaard[/quote]
met 2 personen als je het alleen niet kan.
[/quote]
Je gaat mij misschien niet geloven maar ik heb een middenbok gemaakt die ik eronder kan monteren om werkzaamheden uit te voeren, ook een ondersteuning om hem te kunnen liften met een motorkrik, in beide gevallen staat hij horizontaal en kan je perfect het oliepeil aflezen, als ik even snel het oliepeil wil aflezen zet ik hem op een blokje dat ik onder de zijstandaard zet waarbij hij zo horizontaal mogelijk staat (zonder om te vallen) en de olie even kan bezinken, maar ik ben er wel zeker van dat er motorrijders zullen zijn die deze hulpstukken niet zullen hebben
met 2 personen als je het alleen niet kan.
Je gaat mij misschien niet geloven maar ik heb een middenbok gemaakt die ik eronder kan monteren om werkzaamheden uit te voeren, ook een ondersteuning om hem te kunnen liften met een motorkrik, in beide gevallen staat hij horizontaal en kan je perfect het oliepeil aflezen, als ik even snel het oliepeil wil aflezen zet ik hem op een blokje dat ik onder de zijstandaard zet waarbij hij zo horizontaal mogelijk staat (zonder om te vallen) en de olie even kan bezinken, maar ik ben er wel zeker van dat er motorrijders zullen zijn die deze hulpstukken niet zullen hebben
Nee,Al eens geprobeerd met een CL ?
Maar ik wil het best eens met die van jou proberen hoor
Dyslectie, hoeschrijfjedatookalweer?
- R1100R -
- R1100R -