co potmeter

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
willy1100

co potmeter

Bericht door willy1100 »

Hallo,
ik heb wat probleempjes met mijn co afstelling, regelmatig wanneer ik vertraag en mijn gashendel toedraai krijg ik een harde of minderharde KNAL te horen.
Dus ik dacht even mijn co te laten afstellen maar blijkbaar was mijn potmeter stuk, dus een nieuwe potmeter gekocht en opnieuw naar de bmw garage gegaan om te laten afstellen....waar ik te horen krijg dat mijn potmeter (de nieuwe) stuk is ???
Heeft iemand hier raad voor mij ?
De potmeter die ik er heb uitgehaald en de nieuwe die ik aangekocht heb is van het merk BOSCH met nr; 0 280 101 008, ik veronderstel dat dit toch wel de juiste is?
De bmw garage had "1362 1461 425 co potmeter" bij mijn formulier geschreven. Is dit een andere of dezelfde?

Groetjes
Willy
tweecilinderke

Re: co potmeter

Bericht door tweecilinderke »

De potmeter kan misschien wel toeval zijn alleen is het wel raar op z'on korte tijd. :roll:
Het knallen kan te maken hebben met de afstelling van de carbu's(syncroon)
Niet originele uitlaat :?:
Ook vooraleer te beginnen met de carbu's altijd eerst de kleppen stellen (mocht dat nog niet gebeurd zijn).
Ik meen te wten dat de potmeter wel sneller defect gaat als de afstelling van de carbu's niet ok,(te rijk)
Kleppen stellen ,carbu's syncroon zetten :!:
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
Jo De Paepe

Bericht door Jo De Paepe »

Ik meen te wten dat de potmeter wel sneller defect gaat als de afstelling van de carbu's niet ok,(te rijk)
leg ne keer meer uit tweecilinderke ?
'k zie niet goed verband tussen de 2. De Potmeter geeft toch alleen maar een signaalwaarde voor de instelling naar de motronic?
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Met standaard uitlaat zou hij eigenlijk niet te veel mogen knallen...Laat de potmeter uittesten waar je hem gekocht hebt...
CO regelen is piece of cake, indien je een CO sonde hebt tenminste...De meeste garages hebben die, dus als je eens langsgaat bij een onafhankelijke garage of zo zul je vast je moto wel eens aan de co mogen hangen. Die pot regeling is "neverending" dacht ik dus je kunt bij wijze van spreken eindeloos blijven draaien...Als de pot meter ok is meen ik me te herinneren dat rond de 3 CO zeker rijk genoeg is. Het knallen kan verergerd worden door slechte synchro (zoals 2cil ook al aanhaalt), dus die moet je zeker nakijken, (zitten de kabels nog wel correct in de fitting aan de gaskleppen) maar mss ook wel door een slechte afstelling vd TPS, meet die eens uit (rood witte draad), zou tussen de 350 en de 385 mv moeten zitten.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
De Jempy

Bericht door De Jempy »

willy1100 schreef:Hallo,
ik heb wat probleempjes met mijn co afstelling, regelmatig wanneer ik vertraag en mijn gashendel toedraai krijg ik een harde of minderharde KNAL te horen.
Heb ik ook al eens voor met een Oldtimer wanneer de vervroeger van de ontsteking niet correct staat.
Deze kan ik bij de Oldtimer handmatig verstellen.
'k Weet niet hoe de onstekingsvervroeger bij uw BMW werkt, maar zou daar mogelijks een hapering kunnen zitten?
Afbeelding
Afbeelding
Jo De Paepe

Die pot regeling is "neverending" dacht ik dus je kunt bij wijze van spreken eindeloos blijven draaien...Als de pot meter ok is meen ik me te herinneren dat rond de 3 CO zeker rijk genoeg is

op de regeling zitten ongeveer 10 toeren tussen min en max waarde . Ik meen mij te herinneren dat de ideale waarde rond de 2.5 lag en niet de 1 die BMW opgeeft . 2.5 rijd beter (soepeler ) op 1 staat de motor eigenlijk veel te arm . Dit werd gedaan met het oog op de emissiewaarden met als gevolg het bekende KFR (kamelen rijden)
tweecilinderke

Bericht door tweecilinderke »

leg ne keer meer uit tweecilinderke ?
'k zie niet goed verband tussen de 2. De Potmeter geeft toch alleen maar een signaalwaarde voor de instelling naar de motronic?

yep Jo, heb het weer eens verwisseld potmeter :arrow: lambasonde
Is inderdaad om de motronic wat wijzer te maken dus alvast beginnen zoals den dirk ook aanhaalde met een goede syncronisatie en kleppengestel!
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
Jo De Paepe

yep Jo, heb het weer eens verwisseld potmeter lambasonde
't is U vergeven.
ik dacht al dat ge een en ander verwarde :grin:
willy1100

Bericht door willy1100 »

Merci voor de reactie's, ik heb intussen de potmeter laten uitmeten en die blijkt ok :grin: te zijn.
K'zal dan maar beginnen bij het begin en de kleppen eens behoorlijk laten afstellen en dan zien we weer verder... :roll:

groetjes
MrUfip
Contacteer:

Bericht door MrUfip »

willy1100 schreef:Merci voor de reactie's, ik heb intussen de potmeter laten uitmeten en die blijkt ok :grin: te zijn.
K'zal dan maar beginnen bij het begin en de kleppen eens behoorlijk laten afstellen en dan zien we weer verder... :roll:

groetjes
En daarna nog synchroon laten stellen?
Opzoek naar motorcampings/motorhotels in Europa? Kijk dan eens op http://www.motorcamping.eu
Deel je ervaring met anderen en laat een recensie achter.
Plaats reactie