Mmmm, testen, testen en nog eens testen

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
jeevee

Mmmm, testen, testen en nog eens testen

Bericht door jeevee »

Ik ben gisteren de nieuwe G450X gaan testen op het enduro-terrein van Bilstein. Een absoluut onvergetelijke ervaring, met dank aan BMW voor de uitnodiging.

Maar wat minstens even leuk was, er was een heel gamma BMW's ter beschikking voor testritten op de weg (GS800, GSA1200, GS1200, HP2, GS650).

Voor wie het interesseert, hierbij mijn persoonlijke ervaringen:

-GS800: erg aangenaam verrast ! Bij de lancering vroeg ik mij af wie dat nu zou willen, maar ik moet mijn mening herzien. Nerveus, snel, licht en een prachtig uitlaatgeluid, zet absoluut aan tot gassen. Bij gebrek aan telelever gedraagt hij zich als een duikboot bij het remmen, dat was ik toch al lang niet meer gewoon... Maar hij heeft een ketting, en ik ben niet zo voor kettingen.
-GSA1200: imposant, om schrik van te krijgen. Net geen laddertje nodig om erop te raken. Stuurt als een traktor, zeker als je net van de 800 komt. Iets voor kapiteins van olietankers, die zijn dat stuurgedrag waarschijnlijk gewoon ;-) Ik vind het uiterlijk er iets teveel over.
-GS1200: perfect compromis tussen de twee voorgaande. Maar érg plastiekerig. Moesten voor model 2008 die lichtgrijze zijkappen aan de tank er nu écht op? Tot mijn verbijstering nog verkrijgbaar zonder ABS, te merken bij het achteloos simuleren van een noodstop...
- GS650: niet echt populair... ziet er ook niet uit in vergelijking met zijn broer op steroïden de GS800. Een onderschat model, volgens de BMW'ers. Kan ik inkomen, wie wil er nu met een 800cc rondrijden waar 650 op staat ?!
- HP2: totaal tegenovergestelde van de GS650. Trekt aan als een magneet er werd bijna om gevochten. Heb hem dan ook niet te pakken gekregen, de enige smet op deze dag. Ziet er prachtig uit en klinkt ook zo!

Prijskaartjes hingen er nergens aan ...

Eindconclusie: ik blijf nog even bij mijn GS1150. Groot en plomp, weinig plastiek, met ABS én afbetaald ! Maar moest ik nu moeten kiezen dan zou ik toch even wakker liggen ;-)

PS: die G450X was ook een openbaring, maar mijn tuin is er te klein voor.
Toko

Re: Mmmm, testen, testen en nog eens testen

Bericht door Toko »

Ik had ook mijn uitnodiging gekregen maar heb op het laatste moment afhaakt omdat er in de laatste mail die ik ontvangen had stond dat de test met de nieuwe enduro 450 maar een half uur was!!! :-x Sorry maar daar was de vere verplaatsing iets te veel aan!! Met een GSA1200 rij ikzelf en de 800 GS heb ik al meerdere malen mogen mee naar huis nemen van mijn dealer,die nog eens testen was niet nodig!Of was het dan toch de moeite,dan mag je het eens laten weten :wink:
Laatst gewijzigd door Toko op 16 okt 2008, 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW R1200 GS Lc Adventure
J
Contacteer:

Bericht door J »

jeevee schreef:-GSA1200: imposant, om schrik van te krijgen. Net geen laddertje nodig om erop te raken. Stuurt als een traktor, zeker als je net van de 800 komt. Iets voor kapiteins van olietankers, die zijn dat stuurgedrag waarschijnlijk gewoon ;-) Ik vind het uiterlijk er iets teveel over.
als er nu één ding is dat je niet kan zeggen over een GSa is dat hij moeilijk stuurt.
Komt anders maar eens meerijden in BXL met gelijk wat je wil. we zullen dan eens klappen. :roll: :roll:

J
't vollek va Gùùk red ùùk........
pascal

Bericht door pascal »

Wat ik niet begrijp is de HP2 enduro nu nog beschikbaar of niet.
Heb al meermaals ene wilen bestellen in Belgie en in de US,maar kreeg steeds het antwoord dat de productie was gestaakt;
maar blijkbaar kan men wel ene testrijden ?
Wulf

Bericht door Wulf »

HP enduro wordt niet meer gemaakt enkel de megamoto en de sport die beiden trouwens ook in beperkte oplage worden gemaakt.
2003-2011 F650-R1100GS-C1-R1150RT-K1200GT-R1200GS'04-HP2 Mega Moto
2011-...R1200GS '04
2011-....Trek Madone...:-)
Jo De Paepe

Bericht door Jo De Paepe »

@Pascal,

in Duitsland staan er hier en daar nog enkele nieuwe bij de dealers. Zag er vorige week nog eentje bij Kohl staan met Tageszulasung en 13km op de teller.
pascal

Bericht door pascal »

bedankt
Begin november ben ik terugin Belgie voor enkele weken,en zal dan eens naar duitse dealers bellen en rijden.
( als fortis tegen die tijd niet belly up is)
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Ik kan er dinsdagavond en woensdag eens mee gaan testen met de GS800, had ene gevraagd als vervangmoto, die 20 euro heb ik daar dan wel voor over...
Ben eens benieuwd...als de GS 800 OK bevonden wordt dan komt de GS1200 te koop (fiscaal afgeschreven), indien niet zou het na een kleine 10 jaar wel eens iets anders dan een BMW kunnen worden.... De "nwe" 1200 GS en de GSA interesseren mij nie en de 4cilinders al helemaal nie.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
jeevee

Bericht door jeevee »

Toko schreef: heb op het laatste moment afhaakt omdat er in de laatste mail die ik ontvangen had stond dat de test met de nieuwe enduro 450 maar een half uur was!!! :-x
Dat half uur vond ik voordien ook krap, maar ik kan je verzekeren dat ik op die 30 minuten tijd behoorlijk gezweet heb. 'k Heb nog geprobeerd om een tweede sessie te versieren, maar er haakte niemand af.

In elk geval kon ik de dag nadien feilloos de spieren aanduiden die je bij endurorijden gebruikt ;-) Mijn kennis en ervaring beperkte zich dan ook tot rondjes rijden in de weide achter Selbach tijdens zijn illustere dolle dagen ...
Plaats reactie