ABS storing
Moderator: GVN
ABS storing
Beste BMW rijders
Tijdens de werkdagen vertrek ik 's morgens met mijn K1200LT naar 't werk.
Het is nu al een 3-tal dagen dat, bij vertrek thuis, het ABS controlelampje afwisselend begint te branden met het waarschuwingslampje (dat met het uitroepingsteken). Dit manifesteert zich na 1 km rijden. Als ik dan de motor langs de kant zet, de motor stilleg en terug start, stopt het geknipper.
's Avonds bij het naar huis rijden is er niets meer aan de hand.
Nu praatte ik overlaatst met een andere BMW-rijder en die verklaarde het fenomeen door de koude of een zwakke batterij. Mijns inziens kan de batterij niet de oorzaak zijn daar ik dagelijks rij en de batterij nog geen jaar oud is.
Is het nu in godsnaam mogelijk dat de koude er iets mee te maken heeft?
Met respektvolle motorgroeten
Robert
Tijdens de werkdagen vertrek ik 's morgens met mijn K1200LT naar 't werk.
Het is nu al een 3-tal dagen dat, bij vertrek thuis, het ABS controlelampje afwisselend begint te branden met het waarschuwingslampje (dat met het uitroepingsteken). Dit manifesteert zich na 1 km rijden. Als ik dan de motor langs de kant zet, de motor stilleg en terug start, stopt het geknipper.
's Avonds bij het naar huis rijden is er niets meer aan de hand.
Nu praatte ik overlaatst met een andere BMW-rijder en die verklaarde het fenomeen door de koude of een zwakke batterij. Mijns inziens kan de batterij niet de oorzaak zijn daar ik dagelijks rij en de batterij nog geen jaar oud is.
Is het nu in godsnaam mogelijk dat de koude er iets mee te maken heeft?
Met respektvolle motorgroeten
Robert
Re: ABS storing
Na amper een jaar zou er aan uw batterij niks mogen mankeren, maar dat wil niet
zeggen dat het niet zo is. Uw collega BMW-rijder legde waarschijnlijk een link tussen
de batterij en kou, en dat is op zich niet ver gezocht.
Als er tijdens de nacht kan bijgeladen worden krijg je misschien al een beter inzicht
of het al dan niet de batterij zou kunnen zijn (is wellicht maar 1 van vele mogelijkheden)
zeggen dat het niet zo is. Uw collega BMW-rijder legde waarschijnlijk een link tussen
de batterij en kou, en dat is op zich niet ver gezocht.
Als er tijdens de nacht kan bijgeladen worden krijg je misschien al een beter inzicht
of het al dan niet de batterij zou kunnen zijn (is wellicht maar 1 van vele mogelijkheden)
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
Gaby
Dat er een niet te ontkennen link bestaat tussen koude weersomstandigheden en een verzwakte batterij is juist.
Maar de laatste dagen waren toch niet echt koud maar eerder nat. Maar misschien zit er wel iets in.
Ik zal hem deze nacht aan de Optimate leggen en we zien morgen wel weer.
Ik hou je morgen op de hoogte.
Alvast bedankt voor de reactie.
Robert
Dat er een niet te ontkennen link bestaat tussen koude weersomstandigheden en een verzwakte batterij is juist.
Maar de laatste dagen waren toch niet echt koud maar eerder nat. Maar misschien zit er wel iets in.
Ik zal hem deze nacht aan de Optimate leggen en we zien morgen wel weer.
Ik hou je morgen op de hoogte.
Alvast bedankt voor de reactie.
Robert
Roberke,
naar de garage rijden en 1. de batterij spanning laten meten en 2. De motor laten uitlezen allez tis te zeggen uwen ABS laten uitlezen
mvg
Stef
naar de garage rijden en 1. de batterij spanning laten meten en 2. De motor laten uitlezen allez tis te zeggen uwen ABS laten uitlezen
mvg
Stef
Gaby
Wonderwel ben ik deze morgen zonder problemen naar 't werk vertrokken. Geen geflikker met de ABS-waarschuwingslampjes meer. Het opladen van de batterij heeft dus zijn vruchten afgeworpen.
Misschien is de handvatverwarming (die ik 's ochtends regelmatig opzet) de oorzaak van de verzwakte batterij.
Mocht ik na verloop van tijd nog problemen hebben dan laat ik het zeker weten.
Mvg
Robert
Wonderwel ben ik deze morgen zonder problemen naar 't werk vertrokken. Geen geflikker met de ABS-waarschuwingslampjes meer. Het opladen van de batterij heeft dus zijn vruchten afgeworpen.
Misschien is de handvatverwarming (die ik 's ochtends regelmatig opzet) de oorzaak van de verzwakte batterij.
Mvg
Robert
Handvatverwarming kan de oorzaak zijn,maar ook de afstand die je aflegt.Tijdens korte ritten laad je batterij nooit voldoende op,zeker niet met gebruik van de handvatverwarming.Hoe veel kilometer leg je af op weg naar het werk?roberke schreef:Gaby
Mvg
Robert
http://www.bikers4bikers.be/ Het forum voor iedere motorrijder.
Ik zou ook zeggen onderschat het probleem niet want op deze manier is mijn rembekrachtiging uitgevallen ... te lage spanning kan dus nefast zijn
mvg
Stef
mvg
Stef
roberke schreef:Gaby
Mvg
Robert
Guidoviv en Stef
De rembekrachtiging heeft altijd prima gewerkt, maar 't is inderdaad een element om rekening mee te houden. Ik stel me eerlijk de vraag of het zaakje nog te stoppen is zonder die bekrachtiging. Hier en daar op dit forum lees ik soms kritieken op dit systeem maar in het drukke en soms helse verkeer is tijdig kunnen stoppen véél belangrijker geworden dan snel te kunnen rijden. Voor mij een 10/10 voor het rembekrachtingsysteem van BMW.
Dagelijks leg ik 55 km (enkel 27 km) af. Mijns inziens moet dat voldoende zijn om de batterij gezond te houden. Volgens mij loopt die handvatverwarming met danig wat stroom weg (zeker in stand 2). Maar 't is o zo verslavend bij koud weer.
Zeker en vast hou ik verder alles in de gaten, zet mijn verwarming op stand 1, schakel af en toe de Optimate aan en bid van nooit zonder remmen te vallen...
Sportieve en veilige motorgroeten
Robert
De rembekrachtiging heeft altijd prima gewerkt, maar 't is inderdaad een element om rekening mee te houden. Ik stel me eerlijk de vraag of het zaakje nog te stoppen is zonder die bekrachtiging. Hier en daar op dit forum lees ik soms kritieken op dit systeem maar in het drukke en soms helse verkeer is tijdig kunnen stoppen véél belangrijker geworden dan snel te kunnen rijden. Voor mij een 10/10 voor het rembekrachtingsysteem van BMW.
Dagelijks leg ik 55 km (enkel 27 km) af. Mijns inziens moet dat voldoende zijn om de batterij gezond te houden. Volgens mij loopt die handvatverwarming met danig wat stroom weg (zeker in stand 2). Maar 't is o zo verslavend bij koud weer.
Zeker en vast hou ik verder alles in de gaten, zet mijn verwarming op stand 1, schakel af en toe de Optimate aan en bid van nooit zonder remmen te vallen...
Robert
Dat is dus te weinig,zeker als het al wat kouder is en in kombinatie met de handvatverwarming.Of je nog goed kan remmen zonder de bekrachtiging kan je probren door het kontakt af te zetten en dan proberen te remmen,let wel op dat je genoeg plaats hebt,want je zal niet vlug stilstaanroberke schreef:Guidoviv en Stef
Robert
http://www.bikers4bikers.be/ Het forum voor iedere motorrijder.
Joo, de remmen vind ik zeker qua remkracht ook de beste remmen die ik tot op heden gehad maw dat zit wel goed hoor !!
mvg
Stef
mvg
Stef
roberke schreef:Guidoviv en Stef
Robert
Hallo
Blijkbaar heeft het opladen van de batterij niet het gehoopte succes. Deze morgen terug hetzelfde geflikker ('t was 6°C, dus behoorlijk fris). In de namiddag (merkelijk veel warmer en zonnig weer) geen oplichtende waarschuwingen. Blijkbaar is er toch iets ernstigers aan de hand.
Morgen vertrek ik pas in de namiddag naar 't werk. Even kijken of het euvel zich dan terug manifesteert. Zo ja, dan neem ik contact op met de dealer. Ik vind het te trikky om zo verder te rijden.
Mvg
Robert
Blijkbaar heeft het opladen van de batterij niet het gehoopte succes. Deze morgen terug hetzelfde geflikker ('t was 6°C, dus behoorlijk fris). In de namiddag (merkelijk veel warmer en zonnig weer) geen oplichtende waarschuwingen. Blijkbaar is er toch iets ernstigers aan de hand.
Morgen vertrek ik pas in de namiddag naar 't werk. Even kijken of het euvel zich dan terug manifesteert. Zo ja, dan neem ik contact op met de dealer. Ik vind het te trikky om zo verder te rijden.
Mvg
Robert
27 km is niet voldoende om uw batterij in conditie te houden... zelfs al gebeurt dit dagelijks.
Minstens het dubbele is nodig... maar dan heb je natuurlijk weer als je hem wil inruilen na een paar jaar dat je er niks meer voor krijgt omdat de kilometerstand te hoog is
Minstens het dubbele is nodig... maar dan heb je natuurlijk weer als je hem wil inruilen na een paar jaar dat je er niks meer voor krijgt omdat de kilometerstand te hoog is
-
sprint
Dat is net als bij mijn GS.
Als ik elke dag naar het werk rij (25 km.), heb ik het zelfde voor.
gisteren ben ik ff naar Bxl gereden en deze morgen geen probleem.
Hoe zit het eigenlijk met het verbruik van uw motor.
Ik merk dat mijn GSje veel meer dorst heeft op die korte ritjes naar het werk dan op een rit van 300 km.
Zal wel komen omdat ik meer kilometers bol met een nog koude motor.
Als hij op temp. is ben ik al bijna aan mijn werk.
Als ik elke dag naar het werk rij (25 km.), heb ik het zelfde voor.
gisteren ben ik ff naar Bxl gereden en deze morgen geen probleem.
Hoe zit het eigenlijk met het verbruik van uw motor.
Ik merk dat mijn GSje veel meer dorst heeft op die korte ritjes naar het werk dan op een rit van 300 km.
Zal wel komen omdat ik meer kilometers bol met een nog koude motor.
Als hij op temp. is ben ik al bijna aan mijn werk.
Marnix.

Hey JH en Sprint
Blijkbaar zijn er dus nog die dit probleem al voor hebben gehad.
Mijn LT verbruikt voor het woon-werkverkeer 6 l/100 km. Bij lagere ritten zakt dit verbruik naar 5,1 liter. Ik vermoed dat dit als normaal kan beschouwd worden.
Toch een kleine randopmerking: ik rij BMW van februari dit jaar. Daarvoor reed ik met Honda, Yamaha, Kawasaki en de laatste was een Harley. Bij geen enkele van die merken heb ik ooit last ondervonden van een zwakkere batterij bij kouder weer. Ik weet wel... elk merk heeft zijn voor en tegen maar dat een toerBMW zo vlug last heeft van een beetje koude... Voor de rest niets dan lof over mijn motormetgezel. Hij brengt mij immers elke dag naar 't werk.
Groetjes
Robert
Blijkbaar zijn er dus nog die dit probleem al voor hebben gehad.
Mijn LT verbruikt voor het woon-werkverkeer 6 l/100 km. Bij lagere ritten zakt dit verbruik naar 5,1 liter. Ik vermoed dat dit als normaal kan beschouwd worden.
Toch een kleine randopmerking: ik rij BMW van februari dit jaar. Daarvoor reed ik met Honda, Yamaha, Kawasaki en de laatste was een Harley. Bij geen enkele van die merken heb ik ooit last ondervonden van een zwakkere batterij bij kouder weer. Ik weet wel... elk merk heeft zijn voor en tegen maar dat een toerBMW zo vlug last heeft van een beetje koude... Voor de rest niets dan lof over mijn motormetgezel. Hij brengt mij immers elke dag naar 't werk.
Groetjes
Robert
De handvatverwarming trekt zeer veel stroom. Combineer dat met korte ritten en lage T° , en u gaat uw accu toch ontladen.
Zodra het koud wordt gebruik ik daarom goed geïsoleerde winterhandschoenen. Leg die voor het vertrek effe op de radiator, en die warmte volstaat, zéker bij korte ritten. Pas als de handschoenen echt koud worden (dus als de rit langer wordt) gaat de handvatverwarming aan. En omdàt de rit dan langer is wordt de accu ook genoeg bijgeladen.
Zodra het koud wordt gebruik ik daarom goed geïsoleerde winterhandschoenen. Leg die voor het vertrek effe op de radiator, en die warmte volstaat, zéker bij korte ritten. Pas als de handschoenen echt koud worden (dus als de rit langer wordt) gaat de handvatverwarming aan. En omdàt de rit dan langer is wordt de accu ook genoeg bijgeladen.
Met een bikersgroet,
Toedel
(165.000km op R1200GS).
Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
Toedel
(165.000km op R1200GS).
Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
-
ludo V E
kijk of laat uw batterij eens nameten er kan ook 1 van de cellen stuk zijn waardoor deze in kortsluiting ligt of gewoon geen 100 % meer geeft van haar kapaciteiten of kijk ook eens naar het vloeistof niveau peil in uw batterij als deze te laag is hebt u ook problemen dit zijn de meeste oorzaken van een beginnende kapotte batterij .
LIVE TO RIDE & RIDE TO LIVE
LID BMW MC VLAANDEREN
LID BMW MC VLAANDEREN
Hey Toedel en Ludo
Het systeem van de handschoenen op de radiator is een tip die kan tellen. Bedankt.
Het vloeistofniveau in de batterij kan ik niet controleren. Het is zo'n onderhoudsvrij exemplaar.
Ik laad nu regelmatig op met de Optimate en de problemen zijn voorlopig van de baan.
Groetjes
Robert
Het systeem van de handschoenen op de radiator is een tip die kan tellen. Bedankt.
Het vloeistofniveau in de batterij kan ik niet controleren. Het is zo'n onderhoudsvrij exemplaar.
Ik laad nu regelmatig op met de Optimate en de problemen zijn voorlopig van de baan.
Groetjes
Robert
Beste forumgebruikers
Ik heb eindelijk de oorzaak van mijn knipperende lichtjes gevonden...
Hoe? Even in het instructieboekje lezen en daarin staat dat bij het afwisselend knipperen het oliepeil van de reminstallatie dient te worden nagekeken.
Het voorste reservoir bleek voldoende gevuld. Het reservoir achteraan diende bijgevuld te worden. DOT4 gaan halen en bijvullen.
Deze morgen geen probleem meer gehad.
Dus: geen slechte batterij, geen defecte ABS, niet te koud maar ... tekort aan remolie.
Alvast allen bedankt voor de reacties.
Probeem voorgoed opgelost.
Groeten
Robert
Hoe? Even in het instructieboekje lezen en daarin staat dat bij het afwisselend knipperen het oliepeil van de reminstallatie dient te worden nagekeken.
Het voorste reservoir bleek voldoende gevuld. Het reservoir achteraan diende bijgevuld te worden. DOT4 gaan halen en bijvullen.
Dus: geen slechte batterij, geen defecte ABS, niet te koud maar ... tekort aan remolie.
Groeten
Robert
Toch vreemd gezien uw beginpost iets anders zei... eens uw oliepeil te laag altijd te laag op hangt dit af van de koude dan ?
mvg
Stef
mvg
Stef
roberke schreef:Beste forumgebruikers
Groeten
Robert
Dag Stef
De laatste tijd deed het fenomeen zich voor onafhankelijk van de buitentemperatuur. Namelijk ALTIJD. Dus de temperatuur kon de oorzaak niet zijn.
Ik heb me eigenlijk laten misleiden door een vriend die met een oudere LT reed. Hij beweerde dat zijn motor dit fenomeen ook had bij koud weer.
Groeten
MVG
Robert
De laatste tijd deed het fenomeen zich voor onafhankelijk van de buitentemperatuur. Namelijk ALTIJD. Dus de temperatuur kon de oorzaak niet zijn.
Ik heb me eigenlijk laten misleiden door een vriend die met een oudere LT reed. Hij beweerde dat zijn motor dit fenomeen ook had bij koud weer.
Groeten
MVG
Robert
Leuk om te lezen dat het "ABSprobleem " hiermede opgelost is .roberke schreef:Beste forumgebruikers...... Het reservoir achteraan diende bijgevuld te worden. DOT4 gaan halen en bijvullen.
Deze morgen geen probleem meer gehad.....
Groeten
Robert
MS effe verderdenken op jouw foutkode ??
Is het omdat je
1) ergens een kleine lek remolieverlies hebt
2) je remblokken bijna volledig weggeremd zijn en daarmee je oliepeil zolaag staat
Hey
Zal morgen eens mijn achterste remplaquetten checken. Misschien lopen die wel op hun laatst.
Mijn motor heeft nu 24000 km op de teller.
Doei
Zal morgen eens mijn achterste remplaquetten checken. Misschien lopen die wel op hun laatst.
Doei
-
®win
- Contacteer:
Heb je het achterste reservoir tot max gevuld en de remblokken zijn versleten? Dan even oppassen bij het steken van nieuwe blokken, omdat er dan teveel remvloeistof in 't systeem zit. Mogelijk krijg je dan de remcilinders niet ver genoeg ingedrukt om de nieuwe blokken te monteren.roberke schreef:Hey
Doei
Groet,
Erwin
uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ
Erwin
uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ