Versnellingsbak R1100GS 1994

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
willy1100

Versnellingsbak R1100GS 1994

Bericht door willy1100 »

Hallo,
ik zit met een probleem(pje?), telkens ik in versnelling vertraag hoor je een schurend geluid. Ik denk dat het afkomstig is van mijn versnellingsbak. Ik weet dat dit model R1100GS van 1994 daar wel meer problemen mee hebben, namelijk de kogellagers die versleten zijn. Ik heb in het verleden reeds een olieverversing gedaan van de versnellingsbak en ja....het was een metalic kleurig goedje. Ik wil nu zelf deze kogellagers wel vervangen maar ik vraag mij af of dit doenbaar is.
Heeft iemand hier al ervaring mee of moet ge daar met uw pollekes afblijven?

Groetjes
Willy
sprint

Re: Versnellingsbak R1100GS 1994

Bericht door sprint »

Ik weet natuurlijk niet hoe handig en of technisch je bent.
Maar zo'n versnellingsbak moet wel geshimd worden bij het dicht doen.
Normaal heb je er een speciale, voor dit type versnelingsbak, mal voor nodig.
Als je ze al zelf kan in en uitbouwen zou ik de rest aan een vakman overlaten
Marnix.

Afbeelding
CeesBmw

Re: Versnellingsbak R1100GS 1994

Bericht door CeesBmw »

Wat de vorige respondent al schreef:
Als je niet het gereedschap hebt doe het dan niet.
En met gereedschap bedoel ik de juiste lagertrekkers, shims om de speling af te stellen, en de plaat om de bak te meten zodat je de juiste shim kunt kiezen voor het afstellen.

Het beste wat je kunt doen is de bak zelf van de motor halen en die weg brengen naar een goede ervaren bmw reperateur.

Verder is het van belang om na te gaan of de bak al gemodificeerd is, dit kan de importeur je vertellen.
zie http://www.stolpje.nl/~cees/bmw/gearbox.pdf
Tevens moet je het ton lager aan de ingangsas vervangen door een diepliggende kogel kogellager. En dat vraagt weer om een andere shim procedure
Plaats reactie