Point-Of-View Camera

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over accessoires en toebehoren voor de motorfiets
zoals verhoogd scherm, binnentassen, valbeugels, enz.

Moderator: GVN

Plaats reactie
moh_fan
Contacteer:

Point-Of-View Camera

Bericht door moh_fan »

Na lang aarzelen en veel lezen over het onderwerp is het er dan toch van gekomen; een V.I.O. POV.1 is gekocht! :grin:
De POV.1 is een compleet 'point-of-view' video systeem, welke water-, stofdicht en shock-resistant is.
Het systeem bestaat uit een recorder, een bullet camera, een draadloze afstandsbediening en software om opgenomen film op je PC te bewerken.
Het is de bedoeling om mooie trips vast te leggen voor het nageslacht.
Afbeelding Afbeelding

De POV.1 blinkt uit in gebruiksgemak. Zoals zo velen ben ook ik eerst gaan filmen, om daarna eens een blik te werpen in de gebruiksaanwijzing (PDF-file).
Het lezen van de gebruiksaanwijzing is nodig om het apparaat te fine-tunen naar de wensen van de gebruiker, maar niet nodig voor de eerste minuten film.
Met de instellingen op maximale beeldkwaliteit een eerste huis-tuin-en-keuken-film gemaakt.
De review op de PC is veelbelovend; goede, heldere kleuren, scherpe lijnen, strak beeld. De buitenkanten van het beeld zijn bol, maar dit is inherent aan het type (Fisheye) lens. De sinds begin mei geleverde nieuwe Wide Angle lens met een beeldhoek van 98º is in mijn ogen meer geschikt voor film vanaf de motor, dan de oude 78º lens.
Een snelle review op de TV valt tegen; het beeld is schokkerig. Ik denk dat het iets te maken heeft met de beeldverversingsfrequentie van mijn TV. De tijd zal leren of e.e.a. te verbeteren valt na bewerking en/of branden op DVD. Dat verwacht ik wel, aangezien ik hierover geen slechte ervaringen gelezen heb.

Ik heb de camera gemonteerd op mijn linker stuurhelft, via een RAM-mount in het 'spiegel-gat'.
Afbeelding

De afstandsbediening heeft zijn plaats gevonden op de ruimte waar optioneel de radio-knoppen zitten bij een 1200RT. Hij zit geplakt met een stuk velcro.
De recorder zit in een stuurtasje van Touratech.

Gisterenavond een eerste ritje met gemonteerde camera.
De recorder was ingesteld op een 2 minuten Loop-mode. Dit betekent dat de recorder continu opneemt, zodat je in feite nooit meer iets hoeft te missen, tenzij je vergeet te ‘Taggen’. Van zodra je een ‘Tag’ zet, bewaard de recorder het dan lopende ‘loop’-segment. Druk je vroeg (het eerste derde deel) in zo’n segment, dan zal ook het vorige segment opgeslagen worden. Druk je laat (laatste derde deel) in het segment, dan slaat de recorder ook het volgende segment op. Briljant bedacht imho…

Gezien de laagstaande zon en saaie wegen, had ik niet veel materiaal over om te bewerken.
Het filmpje is gemaakt met Pinnacle VideoSpin en bewerkt in hoogste resolutie.
De uiteindelijke file is 289Mb voor 1’00” film (en nog 20" extra muziek)
De film is ge-upload naar Viddler.com welke een redelijk goede beeldkwaliteit geeft.
Voor de beste beoordeling raad ik aan de film in de rechterbovenhoek te maximaliseren.

Afbeelding

De kwaliteit is in mijn ogen prima! Bij thuisgebruik het beste, bij sharen goed.
Het kan wellicht nog iets beter, omdat bleek dat de framerate nog niet maximaal stond (25 i.p.v. 30).
Mijn beurs is helaas €739,-- lichter, maar ik hoop een lange tijd véél plezier van de POV.1 te kunnen hebben!
Al met al ben ik dan ook een Verry Happy Chappy!
Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
sprint

Re: Point-Of-View Camera

Bericht door sprint »

Daar kun je echt mooie filmpies mee maken, maar €739 vind ik wel veel.
t' Is een hobby hé :mrgreen:
Marnix.

Afbeelding
Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

Lekker begin met die trein...'k dacht even dat je het sprintje ging winnen :lol:
Lekker deuntje ook, ik vreesde al voor de sound van "Born to be..."...oef niét dus :thumleft:

De prijs is wel gepeperd...ach je kan d'r maar plezier van hebben...'k weet zeker dat we nog lekker filmwerk van jou gaan zien :alien:
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
Dim

Bericht door Dim »

Mooi !

Ook al was het met de trein uitgemeten toch vind ik het puik werk.
Als alle filmpjes zo zullen zijn gaan ook wij aan je POV nog veel plezier beleven.

Keep up filming the good work ...

Cheers,
Dim
Ride like the wind
MOTOBLOG

Bericht door MOTOBLOG »

beeld is mooi stabiel, maar die grootte van het bestand kan kleiner met behoud van de kwaliteit, denk ik. Hoe zit het met de audio, ik detecteer geen storend windgeblater zoals bij mij wel opdook als ik sneller ging rijden ?

http://www.viddler.com/forums/support/38/ (dit geeft 6MB/minuut volgens de medewerker van Viddler)
moh_fan
Contacteer:

Bericht door moh_fan »

Bij dit eerste testfilmpje heb ik geen moeite gedaan om een kleinere file te creeëren.
Maar voor volgende, te sharen filmpjes, moet absoluut gecomprimeerd gaan worden.
Vandaag weer wat gefilmd onderweg en ik ga me vanavond eens verdiepen in het maken van een acceptabele file qua kwaliteit en grootte.

Over het geluid; de mic zit aan het snoer, dat loopt van camera naar recorder. Het grootste gedeelte van het snoer, en dus ook de mic, zit samen met de recorder in mijn stuurtasje.
Voor een nog beter resutaat ga ik nog wat experimenteren met het inpakken van de mic met schuim of stof, voor nog wat extra demping.
R1200RT LC
ECM
Contacteer:

Bericht door ECM »

Netjes hoor

Kost wat, maar dan heb je ook wat.

Heb je ook eens gedacht aan helm montage ipv stuurmontage?? Dan krijg je wat levendiger beeld.
moh_fan
Contacteer:

Bericht door moh_fan »

ECM schreef:... Heb je ook eens gedacht aan helm montage ipv stuurmontage?? ...
Jawel, ben ook al een beetje aan het knutselen voor helmmontage. :-P
R1200RT LC
HanzThePanz

Bericht door HanzThePanz »

Prima beeldkwaliteit hoor! Ziet er echt een stuk beter uit dan zo'n 149 euro cameraatje van motoZoom... Hier ga je een hoop plezier aan beleven!
Don't fix it if it ain't broken...
KLT-SE

Bericht door KLT-SE »

Hallo moh_fan,
Super, prima beeldkwaliteit, volgens mij staat die camera echt wel stabiel.
GRTZ klt-se
2007 - 2012 K1100 LT/se #0012 5-'94 >123.123 km | 2012 - heden R1200 GS | lid BMW MC VL
Afbeelding
moh_fan
Contacteer:

Bericht door moh_fan »

Vanmiddag eens lekker gaan sturen met camera om de boel weer eens uit te testen.
Alles werkt naar behoren. Het is nu alleen zaak om een goede setting voor het renderen te vinden om film te sharen...

Afbeelding
R1200RT LC
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Mooi :thumright: . Vooral dat laatste stukje dat je 's nachts filmde :-P

Nee écht, als ik nog eens een paar eurootjes vind ..... 8-)
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
MOTOBLOG

Bericht door MOTOBLOG »

Het verschil met mijn pocket cam is wel duidelijk, vooral de lens weet duidelijk beter om te springen met fel zonlicht waar mijn camera 'te' felle reflectie heeft vanhet wegdek dat te wit is en eigenlijk een stukje overbelicht (is niet bij te stellen in film modus). Het loont dat dit toestel dus meer kwaliteit weet te leveren. Ik ben trouwens een benieuwd naar een stukje ongemonteerde, zo uit de camera, film. Dan kan ik eens echt vergelijken. Ook het rustige beeld vind ik een pluspunt en het blijkt in 16:9 te zijn opgenomen. Lijkt me een goede investering.
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

alvast mooi weggetjes
heb ook zo de indruk van wat schalkse meld.

ik heb ook het probleem met mijn scherm op de R1200ST
tevens verminderd de kwaliteit bij het comprimeren om het op internet te zetten.

die MUZIEK dat kan wel beter, mijn gedacht :twisted:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
moh_fan
Contacteer:

Bericht door moh_fan »

pvdk schreef:...vooral de lens weet duidelijk beter om te springen met fel zonlicht waar mijn camera 'te' felle reflectie heeft vanhet wegdek dat te wit is en eigenlijk een stukje overbelicht...
De lens pas de belichting geheel automatisch aan. Vooral bij een 'saai' stuk rechte weg in een 'loop' zie je continue dat de belichting iets of wat bijgesteld word.
Tot nu toe laat de belichting een steekje vallen bij zonneschijn half onder een bomenrij rijdend. Het contrast tussen licht aan de ene kant het donkere aan de andere maakt een behoorlijke onderbelichting, wanneer je uit 'de volle zon' komt rijden.
pvdk schreef:...Ik ben trouwens een benieuwd naar een stukje ongemonteerde, zo uit de camera, film. ...
Ik zal snel een ongemonteerd stukje film uploaden in hoogste mogelijke kwaliteit.
Schalkseruiter® schreef:...maar zou het kunnen dat de camera zich scherp stelt op je windscherm??...
Vooral in het tweede filmpje lijkt het alsof de lens is gefocusd op het scherm. De omgeving is wat wazig.
Ik heb hier een andere compressie toegepast t.o.v. het eerste filmpje welke veel scherper lijkt. Als je het tweede filmpje pauzeert, valt het op dat het scherm scherper is dan de omgeving. Heeft te maken met de manier waarop het beeld opgebouwd word (onderscheid in beweging en stil) en is bij compressie een normaal verschijnsel.
R1200RT LC
luc boxer

Bericht door luc boxer »

Morgen demodag hierover bij lc motors
Laatst gewijzigd door luc boxer op 04 nov 2018, 09:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding Lid BMW MC Vlaanderen
moh_fan
Contacteer:

Bericht door moh_fan »

Zoals gevraagd twee korte fragmentjes film. Onbewerkt en niet gecomprimeerd, zo van de SD-card...
Klik op de link en open of bewaar het fragment.
verwijderd[/color]]Clip 1
verwijderd[/color]]Clip 2
Laatst gewijzigd door moh_fan op 09 jun 2008, 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.
R1200RT LC
Kenny
Locatie: Nu in Amersfoort, NL. Van origine geboren en getogen in de buurt van New York, VS

Bericht door Kenny »

Hey Moh_fan,

Het ziet er erg mooi uit.
Op YouTube zie ik soms heel mooi motor camera werken.
Heel veel plezier op de toekomstige ritten ermee !

Kenny
Always watch out for the other guy!
MOTOBLOG

Bericht door MOTOBLOG »

Jeroen, ik kan de bestanden niet meer downloaden, zijn ze al verwijderd ?
moh_fan schreef:Zoals gevraagd twee korte fragmentjes film. Onbewerkt en niet gecomprimeerd, zo van de SD-card...
Klik op de link en open of bewaar het fragment.
Clip 1
Clip 2
moh_fan
Contacteer:

Bericht door moh_fan »

Yep... zal weer een nieuwe plaatsen.
Verwijderd[/color] (68,3Mb / 2'59") tijdens de Vlaamse-Ardennen-rit van 25-05-'08.
Laatst gewijzigd door moh_fan op 16 jun 2008, 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.
R1200RT LC
MOTOBLOG

Bericht door MOTOBLOG »

Bedankt Jeroen, er is mij een voorstel gedaan de POV-1 te testen, ik bekijk het in juli.
Plaats reactie