De POV.1 is een compleet 'point-of-view' video systeem, welke water-, stofdicht en shock-resistant is.
Het systeem bestaat uit een recorder, een bullet camera, een draadloze afstandsbediening en software om opgenomen film op je PC te bewerken.
Het is de bedoeling om mooie trips vast te leggen voor het nageslacht.

De POV.1 blinkt uit in gebruiksgemak. Zoals zo velen ben ook ik eerst gaan filmen, om daarna eens een blik te werpen in de gebruiksaanwijzing (PDF-file).
Het lezen van de gebruiksaanwijzing is nodig om het apparaat te fine-tunen naar de wensen van de gebruiker, maar niet nodig voor de eerste minuten film.
Met de instellingen op maximale beeldkwaliteit een eerste huis-tuin-en-keuken-film gemaakt.
De review op de PC is veelbelovend; goede, heldere kleuren, scherpe lijnen, strak beeld. De buitenkanten van het beeld zijn bol, maar dit is inherent aan het type (Fisheye) lens. De sinds begin mei geleverde nieuwe Wide Angle lens met een beeldhoek van 98º is in mijn ogen meer geschikt voor film vanaf de motor, dan de oude 78º lens.
Een snelle review op de TV valt tegen; het beeld is schokkerig. Ik denk dat het iets te maken heeft met de beeldverversingsfrequentie van mijn TV. De tijd zal leren of e.e.a. te verbeteren valt na bewerking en/of branden op DVD. Dat verwacht ik wel, aangezien ik hierover geen slechte ervaringen gelezen heb.
Ik heb de camera gemonteerd op mijn linker stuurhelft, via een RAM-mount in het 'spiegel-gat'.
De afstandsbediening heeft zijn plaats gevonden op de ruimte waar optioneel de radio-knoppen zitten bij een 1200RT. Hij zit geplakt met een stuk velcro.
De recorder zit in een stuurtasje van Touratech.
Gisterenavond een eerste ritje met gemonteerde camera.
De recorder was ingesteld op een 2 minuten Loop-mode. Dit betekent dat de recorder continu opneemt, zodat je in feite nooit meer iets hoeft te missen, tenzij je vergeet te ‘Taggen’. Van zodra je een ‘Tag’ zet, bewaard de recorder het dan lopende ‘loop’-segment. Druk je vroeg (het eerste derde deel) in zo’n segment, dan zal ook het vorige segment opgeslagen worden. Druk je laat (laatste derde deel) in het segment, dan slaat de recorder ook het volgende segment op. Briljant bedacht imho…
Gezien de laagstaande zon en saaie wegen, had ik niet veel materiaal over om te bewerken.
Het filmpje is gemaakt met Pinnacle VideoSpin en bewerkt in hoogste resolutie.
De uiteindelijke file is 289Mb voor 1’00” film (en nog 20" extra muziek)
De film is ge-upload naar Viddler.com welke een redelijk goede beeldkwaliteit geeft.
Voor de beste beoordeling raad ik aan de film in de rechterbovenhoek te maximaliseren.
De kwaliteit is in mijn ogen prima! Bij thuisgebruik het beste, bij sharen goed.
Het kan wellicht nog iets beter, omdat bleek dat de framerate nog niet maximaal stond (25 i.p.v. 30).
Mijn beurs is helaas €739,-- lichter, maar ik hoop een lange tijd véél plezier van de POV.1 te kunnen hebben!
Al met al ben ik dan ook een Verry Happy Chappy!

Lid BMW MC Vlaanderen