Ervaring met Touratech zadel (RT)

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over accessoires en toebehoren voor de motorfiets
zoals verhoogd scherm, binnentassen, valbeugels, enz.

Moderator: GVN

Spencer

Ervaring met Touratech zadel (RT)

Bericht door Spencer »

Ik heb hier al veel gelezen over Wunderlich zadels (die ondertussen niet meer beschikbaar zijn voor RT), maar echt weinig over de Touratech zadels.

Kan er hier iemand zijn ervaring met mij delen ? Liefst op R1200RT, maar andere modellen kunnen ook wat zeggen over de kwaliteit.

Ik weet dat die behoorlijk duur zijn, maar blijkbaar van zeer goede afwerkingsgraad.

Dank bij voorbaat voor de raad.
Laatst gewijzigd door Spencer op 15 jul 2007, 18:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Sven 12RT

Re: Ervaring met Touratech zadel (RT) ?

Bericht door Sven 12RT »

Spencer schreef:Ik heb hier al veel gelezen over Touratech zadels (die ondertussen niet meer beschikbaar zijn voor RT), maar echt weinig over de Touratech zadels.
Lees het nog eens :wink:
Bedoel je ergens een tweede merk?
Spencer

Bericht door Spencer »

Oeps, dank je Sven. Bijgewerkt.
Spencer

Bericht door Spencer »

RAD gaat zorgen voor een zadel als test exemplaar. Dit zou normaal eind volgende week beschikbaar moeten zijn.

Nog candidaten die interesse hebben ? Het is misschien mogelijk een groepskorting te krijgen ?
Triker

Bericht door Triker »

Spencer schreef:RAD gaat zorgen voor een zadel als test exemplaar. Dit zou normaal eind volgende week beschikbaar moeten zijn.

Nog candidaten die interesse hebben ? Het is misschien mogelijk een groepskorting te krijgen ?
Ik zie een beter zadel wel zitten als het zoals in mijn geval verwarming heeft. Blijkbaar heeft Touratech dit niet. Prijs is rond de 300 euro (enkel voorste!) zonder verzendkosten.

http://www.touratech.com/shops/001/inde ... e1c0a09926

Afbeelding
Spencer

Bericht door Spencer »

Vandaag het zadel (met verwarming !) ontvangen

Heel mooi en heel goed afgewerkt...maar... 5 cm hoger dan het oorspronkelijke standaard zadel. Ik had gekozen voor een hoog zadel en zal nu moeten ruilen voor een standaard zadel. De vulling is behoorlijk harder en zakt dus minder in.

Na een kleine rit moet ik toegeven dat dit zadel werkelijk goed zit.
Een lange rit zaln uitmaken indien het de investering waard was.
Alvast ben ik tevreden dat ik mijn oorspronkelijk zadel mag bewaren. Zo kan ik later het Touratech zadel appart verkopen indien nodig.
Triker

Bericht door Triker »

Spencer schreef:Vandaag het zadel (met verwarming !) ontvangen

Heel mooi en heel goed afgewerkt...maar... 5 cm hoger dan het oorspronkelijke standaard zadel. Ik had gekozen voor een hoog zadel en zal nu moeten ruilen voor een standaard zadel. De vulling is behoorlijk harder en zakt dus minder in.

Na een kleine rit moet ik toegeven dat dit zadel werkelijk goed zit.
Een lange rit zaln uitmaken indien het de investering waard was.
Alvast ben ik tevreden dat ik mijn oorspronkelijk zadel mag bewaren. Zo kan ik later het Touratech zadel appart verkopen indien nodig.
Wat was de prijs en heb je enkel het voorste?
Is het 5 cm hoger op de laagste stand?
Is het geen nadeel dat de vulling harder is (heb nu al zeer gat bij langere afstanden)?
Eventueel ben ik bereid om het over te nemen indien je een lager wil aanschaffen als de prijs meevalt en als het zowel voor als achterzit (verwarmd) betreft...
Spencer

Bericht door Spencer »

Ik heb het standaard zadel en het Touratechzadel op hoogste stand gezet. Bij elk zadel hebben wij gemeten welke afstand er was tussen vloer en hiel. Er was 4.5 cm verschil.
De knieen waren het wel dankbaar.

Al is het zadel harder, het zit gewoon beter. Natuurlijk was het vandaag behoorlijk kouder als de laatste keer dat ik met het standaard zadel gereden heb. Daar moet ik wel rekening mee houden.

Het zadel wordt terugenomen, Je moet het dus niet overnemen.
Ik hou je wel op de hoogte van de zadelpijn na langere rit. Het is tenslotte een zware investering die je niet graag voor niets doet.
Je kan het nog altijd komen proefzitten eens ik het andere heb, want dit zadel vertrekt morgen al terug.

De prijzen zijn +/- 340 € voor en 330 € achter, inclusief BTW en verzendkosten.
Triker

Bericht door Triker »

Spencer schreef:De prijzen zijn +/- 340 € voor en 330 € achter, inclusief BTW en verzendkosten.
Prijzen verwarming inbegrepen?
Spencer

Bericht door Spencer »

Ja.
Opgelet, het gaat hier om de standaard BMW zadelverwarming, aan te sluiten op het ingebouwd systeem.
In de catalogus 2006 staan ze 20 € goedkoper.
Beschikbaar in laag, standaard en hoog.
Triker

Bericht door Triker »

Spencer schreef:Ja.
Opgelet, het gaat hier om de standaard BMW zadelverwarming, aan te sluiten op het ingebouwd systeem.
In de catalogus 2006 staan ze 20 € goedkoper.
Beschikbaar in laag, standaard en hoog.
Thx voor de info :)
Spencer

Bericht door Spencer »

Nog even nagemeten deze morgen:

Oorspronkelijk zadel in laagste stand: 0
Oorspronkelijk zadel in hoogste stand: +3 cm
Touratech hoog zadel in laagste stand: +6 cm
Touratech hoog zadel in laagste stand: +9 cm

Ik verwacht van het standaard Touratech zadel:
laag: +3 cm
hoog: +6 cm

Er is ook een laag zadel bij Touratech, dat waarschijnlijk dezelfde hoogte geeft dan het standaard zadel bij BMW.
Dit wil meteen zeggen dat er geen zadel past bij het laag zadel van BMW.
snoepje
Contacteer:

Bericht door snoepje »

Ik ben ook wel geïnteresseerd naar uw ervaringen met dit zadel. Had eens proefgereden met het wunderlich zadel, daar ter plaatse, en het dan ook besteld, maar na 18 maand wachten heeft men mij laten weten dat het niet meer in hun gamma zit wegens leverproblemen (hoe komt men daar nu bij. :? ).
Ben dus nog steeds op zoek naar een ander zadel, dat iets hoger zou mogen zijn dan het standaard (dus volgens uw schattingen en verwachtingen zou het standaard touratech zadel hier wel aan beantwoorden), met verwarming. Voor mij zou het enkel gaan om het zadel van de bestuurder, gezien ik weinig met duo rij.
Wat is de geplande levertijd??
Voorziet RAD eventueel nog testexemplaren??
Is er toch geen mogelijkheid voor inruil van het oude zadel? Op de website van touratech is deze mogelijkheid precies voorzien?

Ik hoor graag nog uw ervaringen.
zoete motogroeten vanop een R1200GS LC
Vin Diesel

Bericht door Vin Diesel »

Spencer,

Wat waren je klachten mbt tot het orginele zadel van BMW ?

Rugpijn ? Onderrug ? Schouders ?

Na ongeveer een uur rijden begin ik pijn te krijgen aan de rug, net onder de schouderbladen. Ik kan dit verbeteren met een niergordel, maar dat is ook niet bepaald comfortabel.

Ben dus zeer nieuwsgierig naar je bevindingen.
Microsoft : Possibly not the biggest evil in the world, but definitely in the top 10
Spencer

Bericht door Spencer »

Touratech beweert inderdaad dat hun zadel de lordose of overdruk van de onderste ruggewervels tegengaat.
Het oorspronkelijk naar voor hellend zadel zorgt voor een overdreven gebogen onderrug en kan dan inderdaad zorgen voor pijn, zelfs op de hoogte van de schouderbladen die compenseren.
Ik had daar voor het ogenblik geen last van, maar voelde wel dat er iets niet juist zat.
Ik heb dan ook niet meer dan 3 aaneenlopende uren in het zadel gezeten tot nog toe, mijn ervaring is dus onvolledig.

Mijn klacht ligt echt bij het achterwerk: het zadel zakt te fel in en is niet breed genoeg. Dit zorgt bij warm weer voor iritatie van de onderhuid met een branderig gevoel tot gevolg.

Het Touratech zadel, dank zij de hardere (toch comfortabele) vulling en zijn 3 cm breder zitvlak voor een betere verdeling van de lasten.

Het minder inzakken van de vulling staat toe zich gemakkelijk te verplaatsen op het zadel al rijdend, wat moeheid tegenwerkt.

Maar laat mij nog wat uitproberen eens ik het goede zadel heb, waarschijnlijk volgende week.
J
Contacteer:

Bericht door J »

Spencer schreef:Touratech beweert inderdaad dat hun zadel de lordose of overdruk van de onderste ruggewervels tegengaat.
Het oorspronkelijk naar voor hellend zadel zorgt voor een overdreven gebogen onderrug en kan dan inderdaad zorgen voor pijn, zelfs op de hoogte van de schouderbladen die compenseren.
Alé.... naar voor hellend. Al eens met een Gs / GSa gereden?

J
't vollek va Gùùk red ùùk........
HanzThePanz

Bericht door HanzThePanz »

Vin Diesel schreef:Na ongeveer een uur rijden begin ik pijn te krijgen aan de rug, net onder de schouderbladen. Ik kan dit verbeteren met een niergordel, maar dat is ook niet bepaald comfortabel.
Voor je een hoop geld uitgeeft aan een ongetwijfeld goed, maar erg duur zadel, kan je ook eens proberen een setje stuurverhogers aan te schaffen (bij Hornig of Wunderlich, rond de 60 € geloof ik). Ik had in het begin ook last van m'n rug, maar heb het gevoel dat ik met de stuurverhogers meer rechtop zit en m'n houding dus beter is.

Na de montage van die dingen ben ik o.a. een weekje in Bretagne geweest, in Oostenrijk wezen touren (ongeveer 3000 km per keer) en heb ik meerdere weekendjes in de Eifel en Moezel gereden (steeds zo'n 1000 km in twee dagen). Ik heb volstrekt geen last meer van mijn rug.

Pijn in het achterste (een 'houten' kont) heb ik alleen nog als ik de hele dag in m'n spijkerbroek op de motor zit. :oops: Ja, ik weet het, dat is niet veilig enzo... Maar als ik een gevoerde motorbroek aandoe, of zonder voering maar dan met een wielrenbroek eronder dan kan ik rustig 1000 km op één dag rijden... Het zijn maar wat ideetjes, mij heeft het in ieder geval heel goed geholpen.

Overigens ziet zo'n Touratech zadel er zeer fraai uit. Het Wunderlichzadel vond ik nóg mooier, maar die is dus helaas niet meer leverbaar.
Don't fix it if it ain't broken...
Triker

Bericht door Triker »

Ikzelf heb die verhogers en inderdaad een iets rechtere houding wat de rug ten goede komt. Maar ook bij mij blijft men gat zeer doen en dat hoeven nog geen 500 km te zijn. Hangt sterk van mens tot mens af, hoogte, zwaarte, gestel etc...
pietpiet
Contacteer:

Bericht door pietpiet »

wel, ik ben net terug van een trip naar slovenie. dag 1: 900 km gereden en mijn g*t deed behoorlijk zeer... ook tussen mijn schouders deed het pijn. maar als ik mijn scherm liet zakken (dus ook meer rijwind) bleef die schouderpijn weg.
maar voor mijn achterwerk zoek ik ook nog een oplossing. rij nu met een verlaagd zadel en kom nipt aan de grond. dus is er waarschijnlijk geen vervangzadel mogelijk?
japanse 4, britse 3 en nu een duitse 2 cylinder... R1200RT titan
Spencer

Bericht door Spencer »

Ziehier de fotos van het standaard zadel van Touratech.

Afbeelding

Afbeelding
HanzThePanz

Ik vind zo'n zadel toch wel erg mooi... Nog steeds tevreden ermee? Ik heb een BMW standaard zadel, dus zal waarschijnlijk de 'low' versie van Touratech moeten kopen. Ik heb een mail gestuurd naar de verdeler in NL met het verzoek om een testexemplaar ter beschikking te stellen. Als dat niet lukt ga ik maar eens bij RAD langs in België.
Spencer

Bericht door Spencer »

Deze week kreeg ik twee maal vraag naar ervaring met dit zadel.

Dit is het antwoord dat ik doorstuurde:

" Ja, is dat zadel nu goed of niet ? Nog moeilijk te bepalen.
Begin september ga ik twee maal een weekendje op stap.
Ik vertrek met mijn origineel zadel in de topcase, zo kan ik het verschil even uitproberen na enkele uren rijden.

Je kan een exemplaar laten komen naar BMW Motorrad Latem. Dat vraagt ongeveer een week. Daar kan je dan proefzitten op een RT in de showroom. Meer zit er niet in.

Wat kan ik je nu zeggen over het zadel zelf ?

Het zit totaal anders. Het zakt helemaal niet door, waardoor je hoger zit dan met het origineel zadel. Dit geeft je meteen een beter rijgedrag, daar je bekken betere informatie doorstuurt.
Je zit ook horizontaler met een breder steunvlak.
Ik ervaarde minder last van warmte. In volle zon voelt het zadel minder warm aan.
Het oogt ook veel mooier.

Maar het kost dan ook zoooo duur.
Wunderlich zou met een nieuw zadel moeten komen, en die zijn aan de helft van de prijs.

Nog dit laatste. De bekleding beweegt heel lichtelijk over vulling bij manoeuvres. "

Na de langere afstanden zal ik nog laten weten indien ik het de moeite vind of niet. Tot nu heb ik geen spijt gehad van deze keuze.
Spencer

Bericht door Spencer »

Eerste lang weekend zit erop.

Het zadel heeft perfect dienst gedaan. Althans voor mij en voor de passagier.
Twee ander RT rijders hebben het ginder uitgeprobeerd. Eéntje was overtuigd, de andere vond hem te hard.

Globaal is de zadelpijn beter te verdragen en komt later, maar wegblijven zit er niet in.
Beduidend beter zitoppervlak, horizontaler en antislip oppervlak perfect om schuiven tegen te gaan. Globaal véél beter dan het origineel zadel. Ik zou het zeker aanraden, maar is het zijn prijs waard ?

Aan eenieder om daarover te beslissen.
HanzThePanz

Hallo Spencer, hartelijk dank voor je testverslag! Ik ben er zelf nog steeds niet uit, denk dat ik ook nog maar het nieuwe exemplaar van Wunderlich afwacht. Ik heb namelijk met het originele zadel niet echt veel last, ik hou het in de juiste omstandigheden (motorbroek met gevoerde binnenbroek) toch gewoon 800 tot 1000 km aanéén goed uit. Zodra ik alleen met de spijkerbroek op het originele zadel zit heb ik binnen de kortste keren ook een beurs achterwerk...

Mijn ega vind het juist een nadeel als het Touratech zadel niet 'schuift', dat heeft ze namelijk nodig om goed op en af te kunnen stappen. Ze zit overigens ook goed op het originele zadel, dus als ik een Touratech bestel, is het alleen voor mijzelf. Is het dus alleen nog de vraag of het qua kleur en model dan nog wel een beetje om aan te zien is.

Wellicht nog een tip voor de NL'ers die een Touratech zadel overwegen: bij BMW Duursma in Apeldoorn kan je eventueel een proefrit maken van 1 tot 2 uur met een Touratech zadel. Men gaat er dan wel vanuit dat je serieuze belangstelling hebt en het niet 'zomaar' even wil proberen. Het bestellen van zo'n zadel duurt ongeveer twee weken.
Spencer

Bericht door Spencer »

Toch een groot verschil in het bochtenwerk, dat bijzitter niet continu in de rug komt duwen.

Ook iets dat ik niet verklaar en twee maal heb kunnen opmerken: het zadel voelt helemaal niet zo warm aan na lange tijd in de zon.
Met het origineel zadel voel je zoals een hete verwarming na gelijkaardige bloodstelling.
Plaats reactie