motor stilgevallen tijdens het rijden!

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Chrisser

motor stilgevallen tijdens het rijden!

Bericht door Chrisser »

Weet er iemand wat er gebeurd kan zijn ? Ik was reeds een uur onderweg met mijn R1150R toen tijdens het afdraaien op een druk kruispunt (in 2de versnelling) de motor gewoonweg, zonder horten of stoten volledig afsloeg (enkel de rode lichtjes van de accu en de olie gingen branden) Ik had geluk dat ik nog genoeg snelheid had om het kruispunt door te komen en daarna op een veilige plek tot stilstand te komen. Ik heb dan gedurende een vijftal minuten gepoogd hem terug aan de praat te krijgen, echter zonder gevolg. Ik heb dan in een laatste poging de choke opengezet en toen startte hij weer zonder problemen!
Heb daarna nog een uur verder kunnen bollen zonder problemen.
Ik vond dit nogal een vervelende ervaring omdat dit toch wel op een vervelende (aka een druk kruispunt) gebeurde.
Weet er iemand wat hier aan de hand was.
Alle tips van de techneuten onder jullie (er zitten er wel enkele op dit forum) zijn welkom want ik ben op dit vlak een absolute leek!

Thanx,

Greetz,

Chrisser
Tommeke

Bericht door Tommeke »

Ik heb dat eens voorgehad met een defecte poly-V-riem, maar daarna kon ik wel niet meer starten. Enkel met behulp van een depanneur, om daarna na enkele honderden meters opnieuw stil te vallen. Enige oplossing toen was naar de verdeler laten takelen en daar nieuwe riem laten steken.
Beter het stuur vast met twee handen, dan op de grond met al je tanden*
Synchro Bob
Contacteer:

Bericht door Synchro Bob »

Toen je hem probeerde te starten hoorde je dan de benzinepomp aanslaan ?
Ik heb er geen ervaring mee maar de mensen met een falende Hall-gever hebben eenzelfde ervaring gehad. Gebruik eens de zoekfuntie op hall, hallgever of hall sensor.

Volgens mij is het toeval dat hij startte met de versneller (is eigenlijk geen "choke")
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Chrisser

Bericht door Chrisser »

Ik ben er waarschijnlijk zelf achter wat het probleem was : geen olie meer! Althans : Ik zorg er altijd voor dat in mijn kijkvenstertje voor het oliepeil de olie boven de marge staat. Deze morgen pas zag ik dat mijn venstertje totaal blanco was : dus dat zal de reden wel zijn vermoed ik.
Wat ik dan wel niet snap is dat ik regelmatig het oliepeil nakijk, en dat het nog maar drie weken geleden was dat ik olie had bijgekapt. ( en dan is dat weer voor een aantal maanden ok). Het rare is dat mijn olie-alarmpje al niet eerder is beginnen branden.... Kan dat? Ik ben er zeker van dat ik geen olie verlies want dan zou het toch wel een glad vloertje worden in mijn garage...
Besluit : Ik zal elke rit het oliepeil checken.....!

Chrisser
landloper

Bericht door landloper »

Lijkt me vreemd. De sensor voor oliedruk mag je motor niet uitschakelen! Verder kan het peil best lager staan voordat serieuze schade optreedt. Ik vrees dat je nog even verder moet zoeken. Ik vind het een bijzondere storing.
...dus eerst was er niks en dat is ook nog ontploft?
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

eu elke rit uw olie nakijken???

als het lichtje brand is het meestal zeer kritiek of te laat :shock:

gebruik de juist procedure om uw olie peil te controleren :idea:

ik doe het meestal smorgens voor vertrek, effe chekken

als uw olie op niveau staat (dus bijna bovenaan uw kijkglas)
schrijf eens uw Kmstand op en bij de volgende bijvul situatie ook en het aantal CC olie dat je erin kapt
dan weet je ongeveer wat hij verstook van olie
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Synchro Bob
Contacteer:

Bericht door Synchro Bob »

Onze boxers verbruiken dan wel olie maar automatisch stilvallen als er te weinig inzit ? Dat is een eigenschap die ik nog niet kende :wink:

Nee, zoals onze Ijzeren Dwaas voorstelt, goed meten en opletten met olie bijkappen.
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Luc VG

Stilvallen R1200RT

Bericht door Luc VG »

.
Hallo iedereen.

Bedankt voor de tips want ik had hetzelfde probleem met mijn R1200RT.

Terug binnen geweest bij BMW Brussels.
Men heeft de bobijnen en de bougies vervangen.
Ook de display gaf een foute weergave van de het resterende aantal km.
Nieuwe sensor en nog iets (weet niet juist wat)
Dan nog de nieuwe software erin en klaar is kees.
Enfin dat hoop ik.

En dit alles onder garantie en zonder morren.

Is mij wel opgevallen dat hij redelijk olie verbruikt. 1/4 l op 2500 km.
Bij een redelijk vlotte rijstijl. Schijnt dus normaal te zijn volgens BMW.

Hopelijk zijn de problemen van de baan en kan ik verder genieten.

Mvg, Luc VG
.
Laatst gewijzigd door Luc VG op 11 aug 2007, 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.
JVK

Bericht door JVK »

Ik heb een gelijkaardig voorval meegemaakt.
Ik rij een R80 van '79 en dan doe je snel een pak ervaring op.
Het stilvallen "zonder aanwijsbare reden" vond zijn oorzaak in het contactslot. Door trillingen en ouderdom was een contact in het contactslot versleten. Zo sloeg de motor af en toe af. Door het slecht contact had ik het ook moeilijk om koud te starten.
DJAIRO

Bericht door DJAIRO »

Volgens mij(Vermoedt ik,dus het kan ook iets anders zijn)ligt dit aan de afstelling,een tijdje rijden aan lage toeren en dan een"scheut"gas om het kruispunt over te steken en plof stil,waarschijnlijk"verzopen"laat hem eens goed afstellen,ik heb met m'n GS dit ook voorgehad en heb hem toen hij binnenmoest voor een versleten lager,ééns aan de kast laten hangen,nooit meer voorgehad!!!
Frank :-)
nowheels
Contacteer:

Bericht door nowheels »

Ik ben verleden weekend voor een trip van 4 dagen naar het Zwarte Woud geweest maar na 6km had ik net hetzelfde voor: ik kom aan een rotonde, vertraag en op het moment dat ik wil gas bijgeven .. noppes. Ik had zelfs niet gemerkt dat de motor was stilgevallen!

Het oliepeil was OK (had ik nagekeken) en de batterij was ook nog in orde (te zien aan de sterkte van de lichten toen ik wou herstarten).
Een paar keer opnieuw geprobeerd om te starten - de laatste keer een minuutje of zo gewacht en toen sloeg de motor terug aan. 1.350 km gebold nadien zonder problemen.

Misschien wat vuil ergens in de leiding van de benzine? Ik ben ook een leek qua mechaniek en kan je dus geen idee geven over wat de oorzaak zou kunnen zijn, maar ik wou het maar meegeven.

grtz

Marc
zed

Bericht door zed »

-----------------------------------------------------------------------------

Ik had hetzelfde voor met mijn RT1150 (bouwjaar 2002) . Stond voor de lichten , zette mij in beweging ( ging naar tweede ) sloeg af en het kruispunt en motor viel op dezelfd manier stil. Is maar éénmaal voorgevallen en heeft intussen een onderhoudsbeurt 50000 km gehad zonder specifieke opmerkingen of fout-uitlezingen.
Enfin, ben er gerust in :grin:
" beem me up, scotty !!"
swiebertje

Bericht door swiebertje »

ik heb dat ook al een paar keer gehad en mijn dealer wist te vertellen dat het met allle waarschijnlijkheid de hallgever was (wat dat ook mag zijn ), of de kabelboom van af het kontaktslot maar hij heeft hem op de bok gezet en met draaiende motor aan die draadboom getrokken en gerotzooid en dat was het dus niet. hij adviseerde me te wachten tot hij er helemaal mee stopte en dan het ding te vervangen want het schijnt nogal duur te zijn.
11rt

Bericht door 11rt »

Mocht het iemand helpen:
Ik las het fenomeen "plots stilvallen tijdens het rijden",regelmatig op het duitse forum.Vroeger was het meestal een kabelbreuk of slecht contact aan de kabel van het contactslot.Dat is reproduceerbaar.
Op de recentere modellen zou het contactslot nogal "goedkoop" uitgevoerd zijn en vlug onderbreken bij gebruik "zware sleutelbos" op slechte weg of bij schok.Oplossing:enkel de contactsleutel insteken en niets daaraan hangen.Het proberen waard bij problemen.
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

11rt schreef:enkel de contactsleutel insteken en niets daaraan hangen.Het proberen waard bij problemen.
Is de beste oplossing voor ALLE contactsloten... Als je ziet wat sommigen aan hun sleutelbos hangen hebben...Tkan bijna niet in de koffer van een minicooperke
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
rafe56

Stilvallen R1200RT

Bericht door rafe56 »

hey iedereen,
de mijne (R1100R) doe het dus ook. Een keer of 6 op 4000km.
Iedere keer ofwel op een rotonde ofwel afrit autostrade of iets dergelijks.
Koppeling in om terug te schakelen en opeens alle lampjes aan en verder nada,
Het ding start wel onmiddellijk terwijl de motor nog uitloopt en IN versnelling staat
Daarna bolt ie gewoon goed verder. Oliepeil is OK, dat kijk ik voor elke rit na.Batterij is ook OK Gisteren is het twee keer gebeurt. Ik heb twee sleutels aan elkaar hangen door "overgewicht" van de sleutelbos kan ook al niet.
CeesBmw

Bericht door CeesBmw »

Is dat ding uitgerust met een val beveiliging?
of is je jiffy veer verot, kan me zo voorstellen dat de jiffy uitklapt en pof motor uit.
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

Ik zie al dat schalkseruiter mijn fotos weet te benutten :D

Vergeet maar dat je zonder olie bent gevallen. Als je de 3à4 liter die in de boxer zit droogrijdt zal je iets anders zien.
-> Oliepeil checken is idd belangrijk huiswerk bij 't boxerrijden. Ik kijk zelf elke morgen voor ik ga werken. Die dingen gebruiken geen liiiiiters. Enkel na een dag sjezen in de Alpen kan je best eens extra kijken..
Als ik me goed herinner is 't verschil tussen 'onder' en 'boven' peilglas een halve liter. Is niet zo moeilijk om te schatten hoeveel er bij moet. Als je geregeld een pint vastpakt dan weet je hoeveel alvast 33cl is.

De beschreven storing lijkt me electronisch/onstekingsaffaire.

Als je boxer al dik 20.000km gelopen heeft sinds 't laatste grote onderhoud dan is ongedisciplineerd draaien zeker niet vreemd. Het uitdraaien van de bougies maakt al veel duidelijk.

Eens voelen of alle kabels nog vastzitten (vergeet die aan de batterijpolen niet!) is geen slecht idee. Checken van de bobines (die zwarte tsjoepen op de bovenste bougies) kan ook geen kwaad. Het laten draaien van de motor met losgetrokken bobine kan al eventueel slechter draaien aanwijzen.
Wees voorzichtig met het uittrekken ervan, beetje WD40 spuiten, en zachtjes trekken. Ze kosten 77€/stuk.
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
Plaats reactie