R1200GS Storingen, problemen, pannes... het houdt niet op.

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Toedel

R1200GS Storingen, problemen, pannes... het houdt niet op.

Bericht door Toedel »

Tjaaa. Lang over nagedacht of ik dit nog wel zou neerpennen. Maar de frustraties hebben de doorslag gegeven.

Meest recente pannes (R1200GS van juni 05) :
Mrt 07 33500 km: batterij geeft de geest. Ik heb de moeite niet meer genomen om naar BMW te gaan, batterij was onbetrouwbaar, en heb een Hawker Odyssey geplaatst. Verschil zeer merkbaar, ik hoef me niet meer af te vragen 'start ie wel, of start ie niet?'. En geen knipperend ABSlampje meer.
Mrt 07 35.000 km : linker knipperlichtschakelaar kapot, was op vakantie in Wales, één reisdag om zeep (rechter was eerder al kapot; zie verder).
Apr 07 39.000 km : motor valt tijdens rit uit. PANNE. Eerst komt Touring Wegenhulp, die er niets aan kan doen, vervolgens wegslepen. Halve dag kwijt, vergaderingen moeten missen, enz. Bleek aan transistor te liggen aan benzinepomp.

Wat daaraan voorafging :

Juni 05 Motor afgeleverd; wielen niet uitgebalanceerd.
Aug 05 Ringantenne herkent chip in sleutel niet; PANNE, reis om zeep.
Sept 05 Gashandle blijft geblokkeerd in zelfde positie staan.
Okt 05 BMW acculader kan batterij niet laden.
Feb 06 Koplamp gesprongen op 13000km; te betalen :roll:
20.000 Onderhoud : software update : contactdozen buiten werking
Sept 06 Corrosie aan distributiedeksel.
Nov 06 Rechter knipperlichtschakelaar kapot.
Nov 06 Sensor achteras kapot; geen snelheidsindicatie/ABS.
Nov 06 Sensor versnellingsbak kapot.

(cowboytactieken van de dealer laat ik achterwege)

Na 16 problemen op 22 maand : de kwaliteit van BMW ?
La-me-nie-lachen, want ik moet ervan huilen.
De R1200GS is de meest onbetrouwbare machine die ik in mijn leven heb gehad. Tot nu toe dacht ik : allez, 't zal de laatste keer wel zijn. Maar nu geloof ik niet meer dat ik geen pannes meer ga hebben, en zorg ervoor dat ik m'n gsm ALTIJD bij heb. 't Is maar goed dat ge een servicekaart hebt, want ge hebt 'em verd-mme nodig.

Commentaar van de dealer (die de bui ondertussen wel ziet hangen) : dat hebt ge met andere merken ook. Ik heb eens meewarig gelachen.

Ge denkt het er uwe van, ik ga niet in discussie, ben het hele gedoe zo ook al beu.
Laatst gewijzigd door Toedel op 25 apr 2007, 17:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

1 nen die op een maandag is gemaakt :(

triestigste is, iedere keer je hem nodig hebt het gebeurd op een belangerijk moment :?
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Toedel

Bericht door Toedel »

Ok, die had ik verwacht.
Als ze bij BMW 7 dagen werken, is dat dus 14% van de productie.
Werken ze 5 dagen, dan 20%.
Ik kan sowieso niet goed om met 'maandagproductie'. Zeker niet bij deze prijzen.
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Hobgoblin

Bericht door Hobgoblin »

Ik kan u begrijpen Toedel.
Ik zou ook zo reageren (mss nog wel veel erger).
Ge hebt wel één van de eerste GS1200 modellen gekocht en dan heb je meer kans op 'kinderziekten' zoals ze dat noemen. Maar toch zou het niet mogen gebeuren.
Mijn oplossing indien ik het zou aan de hand hebben: deze motor buiten en andere (betere) kopen.
Ik heb dit aan de hand gehad met mijn vorige auto. Elke morgen een plas(ke) olie onder de motor. Paar keer terug naar de garage maar het mocht niet baten. Dus direct korte metten mee gemaakt: buiten met die handel, zo simpel is dat.
Harley Davidson FLHTCU - Harley Davidson FXSTC
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Begrijp Toedel volkomen...zelf mijn Ducati's (toendertijd als de meest onbetrouwbare moto's beschouwd) hadden zoveel problemen niet. Als je 15000€ neertelt mag je verwachten dat je waar voor je geld krijgt, en vooral dat je een betrouwbare moto koopt. Bovendien dat van die kinderziekten enzo gaat niet meer op want toedel's moto is al vd 2de serie. Een slechte dealer zal er ook wel voor een deel tussenzitten. Mijne GS is ook van die serie en tot hiertoe nog niets problemen gehad, kan nog komen natuurlijk....Dan zal ie rap buiten zijn.....Ondertussen is het wel al duidelijk dat die spullen in china gemaakt worden...
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Toedel

Bericht door Toedel »

R1200GS gelanceerd in december 2003, aangekocht 1 1/2 jaar later...
't Gaat bovendien niet over kinderziekten ; losse achteras, slechte versnellingsbak heb ik niet gehad. 't Zijn de goedkope keuzes die BMW maakt t.a.v. van lak, knoppen, sensoren, batterijen, lampen, enzovoort. Dat valt pas op als je veel km doet.
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

Tja, een echte schande is 't, een machine van zoveel geld, daar zou eigenlijk niks (maar 't is en blijft mechaniek :roll: ) mogen aan schelen, en als ge dan nog is een dealer hebt die niet echt meewerkt (of zijn 't andere cowboystoten :evil: ) is 't zeker om zeep :(

Ik kan uw frustratie héél goed begrijpen, mijn GS is van dezelfde periode (denk zelfs dezelfde maand) en heeft ook al wat probleempjes gekend, weliswaar niet van 't zelfde kaliber als diene van u want dan lag 'm al lang buiten.

Waart ge vroeger tevreden van die dealer, of ben je veranderd bij de aankoop van de GS1200?
Een goede dealer kan al véél helpen, da's de reden dat de mijne meer dan 60km van m'n deur woont, de andere (korter bij) vertrouw ik gewoon niet. De keren dat mijn GS me in de steek liet (één keer echt in panne, met platte/kapotte batterij, de andere keren preventief binnengedaan) heeft m'n dealer elke keer z'n verantwoordelijkheid genomen, soms na wat aandringen, maar soit, 't resultaat was er wel.

Ik hoop alleen dat mijn GS min of meer probleemloos blijft rijden, want als ge ongerust op uwe moto kruipt, met de vraag wat er deze keer gatat stukgaan, dan is de fun er wel helemaal af :(

Sucses met de verdere ontwikkeling, welke deze ook is :wink:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Toedel

Bericht door Toedel »

Wel, ik zou -laten we zeggen- eens een half jaar zonder problemen willen rijden. Dat kan toch niet teveel gevraagd zijn, hè.
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

RUSOR

Bericht door RUSOR »

Hoi,
Ik heb dat voorgehad met een R1100GS... op acht maanden tijd acht versnellingsbakken erdoorgejaagd....
Mijn volgende BMW's (R1150GS R1150R R1200GS R1200GSA) waren op enkele details na probleemloos....

GRTS Danny
hanzie panzie
Contacteer:

Bericht door hanzie panzie »

wat heb ik al gehad

motor van 08/05 en nu 22000 km

batterij,beide schakelaars pinkers,claxon,kruislicht,glas pinkers,achterlicht,alles in garantie!!!
Toch blijft het een fantastische machine!!!!
GS 1200- 2005 lid nr.2353600
Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

Hoe langer hoe meer zie en lees ik gelijkaardige gevallen, zie de remblokaffaire van de GS, de versnellingsbakproblematiek van de (ook al) recente F800, de transponder-sleutel troubles op de GS en RT, de koffers zonder gaatje en de talloze andere topics...dit is rekening houdend met de nieuwprijs van dergelijk produkt buiten proportie en niét meer normaal te noemen...de meesten van ons (mezelf inclusief) bedekken deze situatie meestal met de spreekwoordelijke mantel der liefde maar objectief gezien is het niet echt meer "normaal".

Het enige correcte wat Bmw in dit geval kan doen is een uitstekende dienst-na-verkoop garanderen en aanbieden in zulke gevallen.

Alle nieuwe produktlanceringen ten spijt lijkt het er wel op dat er meer kinderziektes dan ooit tevoren opduiken...misschien is dit subjectief maar ik vrees van niet...

Hopelijk schieten ze op tijd wakker in Duitsland.
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
Obiwan

Bericht door Obiwan »

Niks nieuws onder de zon.
Een combinatie van pech en een slechte dealer.
Staan zaken bij die de dealer op eigen initiatief bij de beurten had moeten aanpakken. Maar als ie rijdt, wat rijdt ie dan lekker he!
Ik ben een alpinist.
Ik zie overal als een berg tegenop!
ECM
Contacteer:

Bericht door ECM »

(s)Campi schreef:
Het enige correcte wat Bmw in dit geval kan doen is een uitstekende dienst-na-verkoop garanderen en aanbieden in zulke gevallen.
.
En dat begint ook al twijfelachtig te worden.
Corrosie op het klepdeksel wordt NIET standaard vervangen buiten garantie.
Tip: Vlak voor je garantie afloopt; haal die deksel los en controleer! Haal gelijk die spons er uit.. :evil:
GVN
Moderator

Re: R1200GS Storingen, problemen, pannes... het houdt niet o

Bericht door GVN »

Toedel schreef:Tjaaa. Lang over nagedacht of ik dit nog wel zou neerpennen. Maar de frustraties hebben de doorslag gegeven.
...
Ge denkt het er uwe van, ik ga niet in discussie, ben het hele gedoe zo ook al beu.
Moest ik de commercieel directeur van BMW Motorrad Belgium zijn en dit lezen, ik bezorgde Toedel met veel trompetgeschal een nieuwe motorfiets.
Nel mezzo del cammin di nostra vita...

R1250 RT 2021, Alpin weiss - R1100S Boxercup Randy Mamola
JohanDB
Contacteer:

Bericht door JohanDB »

Obiwan schreef:Niks nieuws onder de zon.
Staan zaken bij die de dealer op eigen initiatief bij de beurten had moeten aanpakken. Maar als ie rijdt, wat rijdt ie dan lekker he!
Heeft volgens mij niets met pech en nog minder met een slechte dealer te maken :?
Frans

Bericht door Frans »

De mijnen is een naaimasjientje :!:
Maar ik gebruik hem dan ook all road en hij wordt niet gespaard een superokkasie uit Duitsland van een BMW ir. 42dkm :D
den bakker

Bericht door den bakker »

wat motoren betreft rijd ik al meer dan 10 jaar probleemloos met BMW en ik hoop dat dit zo blijft.

met de auto daarentegen hebben we minder chance. ons autoprobleem kun je helemaal vergelijken met de motorproblemen van den Toedel. in januari 2005 peugeot 407 gekocht en die heeft sindsdien al meer bij de dealer gestaan dan dat we er mee gereden hebben. toppunt is dat er nooit echt wat gevonden werd dat de storingen en defecten die we hadden veroorzaakte. nu de wagen uit garantie is en de problemen zich blijven voordoen vinden ze in de garage plots wel mogelijke oorzaken en stellen ons voor om allerhande zaken te gaan vervangen. (buiten garantie natuurlijk). het is erg maar je bent als kleing klantje zo machteloos om hier iets tegen te doen. proberen het verhaal in de vakpers te krijgen of zoals hier gebeurt, via dit forum mensen op de hoogte te brengen van wat er allemaal kan gebeuren.
veel succes ermee en hopelijk wordt het éne keer een goeie.
PLAT IN DEN BOCHT EN STILLEKES RECHTDEUR
Toedel

Bericht door Toedel »

Dank voor de reacties en steunbetuigingen; het is inderdaad niet normaal.
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Rakthi

Bericht door Rakthi »

(s)Campi schreef:Hoe langer hoe meer zie en lees ik gelijkaardige gevallen, zie de remblokaffaire van de GS, de versnellingsbakproblematiek van de (ook al) recente F800, de transponder-sleutel troubles op de GS en RT, de koffers zonder gaatje en de talloze andere topics...
Jaja, 't is verdorie een mirakel dat ik nog BMWs zie rijden!
navi 75

Bericht door navi 75 »

dag vrienden,

mmmm,dealer moet toch eens aan de tand gevoeld worden door bmw!!
Ben na 13 jaar ook gaan lopen bij X en moet vaststellen dat na 3 jaar bij Y men de ernst en de kwaliteit van het blauw witte logo hoog in het vandel draagt !
van mijn dealer niks dan goed,voorlopig toch !

Geen goede service :dealer licentie inleveren is mijn moto

maar ja wie ben ik
lid bmwmcvl
den bakker

Bericht door den bakker »

navi 75 schreef:Ben na 13 jaar ook gaan lopen bij X en moet vaststellen dat na 3 jaar bij Y men de ernst en de kwaliteit van het blauw witte logo hoog in het vandel draagt !
kan je ook man en paard noemen navi?

dat bespaart andere beemers misschien veel tijd en problemen. een forum als dit mag voor mijn part best dienstdoen als schandpaal.
wanneer we daar allemaal beter van worden en wanneer de klachten gegrond zijn natuurlijk
PLAT IN DEN BOCHT EN STILLEKES RECHTDEUR
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

den bakker schreef:
navi 75 schreef:Ben na 13 jaar ook gaan lopen bij X en moet vaststellen dat na 3 jaar bij Y men de ernst en de kwaliteit van het blauw witte logo hoog in het vandel draagt !
kan je ook man en paard noemen navi?

dat bespaart andere beemers misschien veel tijd en problemen. een forum als dit mag voor mijn part best dienstdoen als schandpaal.
wanneer we daar allemaal beter van worden en wanneer de klachten gegrond zijn natuurlijk
Da mag nie, dan krijg je onder je voeten van de moderators.....sponsoring weet je wel......Forum is niet geheel onafhankelijk blijkbaar (wat het wel zou moeten zijn....) en ik hoop van harte dat ze bij BMW Bornem meelezen...al denk ik het niet....
Problemen zijn te wijten aan goedkoop materiaal, onzorgvuldige montage, slechte engineering, volledig ontbreken van kwaliteitscontrole etc....BMW is slachtoffer van zijn eigen succes....Vraag mij af of ze er nog iets aan verdienen met al die garantie gevallen, en je kan maar best heeeel veel km's doen de eerste 2 jaar, want indien niet krijg je al die problemen dus buiten garantie....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

Ik weet dat bepaald fabrikanten (en ik spreek nu niét over motorfietsen - want dat weet ik niét-) om kosten te "besparen" de Q-controle laten vallen, ze rekenen aan de voorkant een uitvalpercentage mee in en dit vertaalt zich in de uiteindelijke verkoopprijs, zolang de ingecalculeerde uitval de grens x niet overschrijdt, is er geen vuiltje aan de lucht, ligt de uitval lager dan "voorzien" is de winst groter... :roll:

Of dat Bmw bij de Q-controle een steekje laat vallen of dat het eerder engineeringfouten zijn weet ik niet.
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
Obiwan

Bericht door Obiwan »

JohanDB schreef:
Obiwan schreef:Niks nieuws onder de zon.
Heeft volgens mij niets met pech en nog minder met een slechte dealer te maken :?
Als iedere mototrfiets van dat bouwjaar en kilometrage dezelfde storingen/tekortkomingen zouden vertonen dan heeft het idd niets met pech te maken. Dit is echter niet het geval.
Als je er zelf achter komt dat de wielen niet uitgebalanceerd zijn bij aflevering, je contactdozen niet werken na een software update durf ik het een slechte dealer te noemen. Staan echter ook zaken op het lijstje waarvan ik denk .........
Ik ben een alpinist.
Ik zie overal als een berg tegenop!
wemalo

Bericht door wemalo »

Ik rij al sinds mijn eerste motor met BMW en jammergenoeg ben ik ondertussen ook tot de conclusie gekomen dat de kwaliteit erop achteruit gaat. Negatieve berichtgeving heb ik steeds gerelativeerd maar een aantal zaken komen toch terug op mijn vorig jaar nieuw gekochte R1200ST. Zo stond ik versteld van het aantal krassen dat mijn ST na amper 2000 km al had. Je mag er bij wijze van spreken niet over wrijven of je ziet het al aan de lak. Om nog maar te zwijgen over het scherm, dat is één groot krasveld. Ondertussen heb ik ook al een nieuwe batterij zitten en het ziet ernaar uit dat mijn dashboard ook aan vervanging toe is want de kilometerteller doet soms wel echt straffe stoten.

Ik lees hier ook reacties: 'Ik zou hem buitengooien...'. Hoeveel geld verlies je niet als je een nieuwe motor na een goede 2 jaar verkoopt?

Ondertussen doet BMW het wel goed in de verkoopcijfers. Vooral dankzij de uitbreiding van het gamma lijkt mij.
Gesloten