Odyssey batterij

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Hans

Re: Odyssey batterij

Bericht door Hans »

Dit weekend had ik het zitten : de eerste platte/kapotte batterij in mijn 8-jarige motardloopbaan.
En ze had in die maand stilstand wel degelijk aan de druppellader gehangen, met het groene lichtje geruststellend zichtbaar op de Optimate.

Dus die zaterdagochtend om 7u. stap ik, warm uitgedost, op de GS, de tank nokvol benzine, dit ging een lang, ontspannen ritje worden. :grin:
Sleutel omdraaien, contact... wat was dat !!! :shock: ... TAKKETAKKETAKKETAKKETAKKETAK !!!!! een machinegeweer met ingebouwde stroboscoop (de xenonlamp). Nog eens proberen : terug van 't zelfde. :cry:
De eerste oorzaak die ik uitsloot was de batterij : het groene lichtje op de Optimate, nietwaar. Andere mogelijkheden : defect alarm en startonderbreker, noem maar op... Dan maar de VAB gebeld, 'k ben lid, en die mannen weten meer dan ik.
Een half uurtje later staat de wegenwachter er al : "Een ratelend geluid, mijnheer ? Dan is 't bijna zeker de batterij". Hij had nog niet eens gekeken. Ik laat voor alle zekerheid mijn mitraillette nog eens gaan, en dan is ie zeker ; hij sluit zo'n mobiele batterij aan via de starter, contact : de GS start probleemloos. "Ga nu maar een half uurtje rijden mijnheer, en als ie daarna terug weigert te starten is de batterij kapot. Let er wel op dat ge onderweg niet stilvalt."
Dat werd geen ontspannen ritje van een half uur... Terug thuis, contact af, terug aan : weer die mitraillette. Vooruit, 'k wist wat me te doen stond : op zoek gaan naar een Odyssey en die kapotte gelbatterij vervangen.
Telefoontje naar de dealer : hij had een Odyssey in voorraad. Effe gaan afhalen, en dan het leukste moment van de dag : 15 liter benzine uit de tank overhevelen met een simpel darmpje... Leuk is anders, en dat lukt niet in één keer, he, zo'n tank heeft nogal wat moeilijk bereikbare hoekjes. Nu weet ik pas hoe benzine proeft. :mrgreen:
De rest verliep vrij probleemloos : tank eraf, oude batterij eruit, nieuwe erin, aankoppelen. Die Odyssey is trouwens ietsjes kleiner dan de BMW gel-batterij, 'k moest ze wat extra opspannen.

En nu het vraagje waar ik nog mee zit : wat was dat TAKKETAKKETAKKETAKKE -geluid voor iets ? De starter ?

mvg
Hans

PS : 8 jaar is niet slecht voor een gel-batterij vind ik, ze heeft het al bij al nog lang getrokken.
Afbeelding
costerke

Bericht door costerke »

15 liter benzine uit de tank overhevelen met een simpel darmpje... Leuk is anders, en dat lukt niet in één keer, he, zo'n tank heeft nogal wat moeilijk bereikbare hoekjes. Nu weet ik pas hoe benzine proeft. :mrgreen:

Een stekske(vureke)boven de vulopening was rapper gegaan . :cry:

En nu het vraagje waar ik nog mee zit : wat was dat TAKKETAKKETAKKETAKKE -geluid voor iets ? De starter ?

Inderdaad, te weinig stroom.
Groetjes Rudy.
zolang mijn baas zegt dat ik teveel verdien doe ik alsof ik hard werk.
2001 R1150RT / 2009 R1200RT / 04/2013 K1600GTL
Gaby

Bericht door Gaby »

Hans schreef:Dit weekend had ik het zitten : de eerste platte/kapotte batterij in mijn 8-jarige motardloopbaan.
En ze had in die maand stilstand wel degelijk aan de druppellader gehangen, met het groene lichtje geruststellend zichtbaar op de Optimate.
Dat is het nadeel van een lader continue aan te sluiten, het verbergt aankomende problemen waardoor ze je overvallen.
Als een lader slechts sporadisch gebruikt wordt (en meer is niet nodig als de zaak gezond is) dan is de kans groot dat er
meer voortekenen zullen zijn en dat het ten onder gaan van de accu zich wat meer aankondigt ipv uit de lucht gevallen te
komen. Als je in acht neemt wat het stroomverbruik van een motor in stilstand is (ev. met alarm) dan kan je uitrekenen
hoe lang het duurt eer bijvoorbeeld de helft van het vermogen is opgebruikt. Dat is lang, een stilstand van een maand is
geen probleem als, zoals gesteld, de zaak in goede doen is. Maar 8 jaar is op zich wel niet slecht, ik wil er voor tekenen :wink:
Laatst gewijzigd door Gaby op 22 mar 2011, 08:12, 1 keer totaal gewijzigd.
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
Danny

Bericht door Danny »

en dan het leukste moment van de dag : 15 liter benzine uit de tank overhevelen met een simpel darmpje..
snap nie goed wat die benzine met de batterij te maken heeft :mrgreen:
Hans

Bericht door Hans »

Danny schreef:
en dan het leukste moment van de dag : 15 liter benzine uit de tank overhevelen met een simpel darmpje..
snap nie goed wat die benzine met de batterij te maken heeft :mrgreen:
Weet ge, op dat moment wou ik dat ik een 1200 had, alleen voor de bereikbaarheid van de batterij.
Maar in de grond vermoed ik dat gij nog heimwee hebt naar uwe "good old 1150". :eye:

mvg
Hans
Afbeelding
tweecilinderke

Bericht door tweecilinderke »

Diene raketaketak is uw startrelais dat ge hoort en die reclameerd dat hij te weinig spanning krijgt! :wink:
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO
Hans schreef:Weet ge, op dat moment wou ik dat ik een 1200 had, alleen voor de bereikbaarheid van de batterij.
Maar in de grond vermoed ik dat gij nog heimwee hebt naar uwe "good old 1150". :eye:
Hans, moet ge 't is proberen met een quasi volle Adv tank, daar sleurt ge u een ongeluk aan :-P

En ja, 'k had geen goesting om de tank leeg te maken, 't is zo ook gelukt :wink:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Plaats reactie