- geen pensioenregeling
- alleen een lesuur wordt betaald (heb ik dus een tussenuur doordat de planning het niet dichtgepland kreeg dan wordt ik dat uur niet betaald terwijl ik toch op m`n werk ben)
- geen CAO
- geen loonopbouw (tenzij je inflatiecorrectie opbouwend noemt)
- bruto uurloon 10,32 euro (en ik ben 37 dus zit niet meer in de jeugdlonen)
Als zelfstandige kan je tenminste nog een aantal dingen fiscaal aftrekken: motorpak/helm/motor dat soort zaken. In loondienst dus niet.
Bruto uurloon is heel gemakkelijk te verklaren. Je kan bijna niet meer rekenen dan 36 tot 40 euro per uur voor een rijles. Van dat geld moet niet alleen de instrukteur betaald worden maar ook de mensen op kantoor, het wagen/motorpark, de benzine, verzekeringen, noem het maar op. Als je de kosten afweegt tegen de baten en je gaat rekenen dat je meestal met 1 leerling tegelijk rijdt (is 2 rijdende motoren) en er maximaal 3 op het oefenterrein hebt dan is het een logisch gevolg. Autorijles is dan interessanter want 1 voertuig, dus minimaal de helft van de kosten aan het voertuiggedeelte. Wist u trouwens dat een uur uw BMW op de hefbrug bij een BMW dealer in NL u 69 euro exclusief btw per uur kost? Zet dat eens af tegen een uur rijles en wat daarin allemaal aan kosten worden gemaakt... eye-opener isn`t it?
Motorrijden en het lessen is voor velen een luxe, maak het te duur en er komen maar weinig nieuwe leerlingen. In Nederland kost het moeite en geld om je motorrijbewijs te behalen maar het niveau is toch wel even wat anders dan in Belgie.
Maar dat je in loondienst nog je eigen pensioen moet regelen vind ik wel naadje, zeker als je ziet van welk bruto salaris dat dan zou moeten.
Overigens hoef je geen medeleiden te hebben met mij hoor, ik hoef er niet van te leven, m`n meissie is kostwinner
Dus om nou te gaan roepen dat die rij-instrukteur zo duur is vind ik wat kort door de bocht...

Lid BMW MC Vlaanderen