Daar dient een GS toch niet voor hé...

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Overigens, ik wil nog wel even een boekje open doen over de "rij-instrukteur" en zijn verdiensten hoor. Wie mij kent weet dat ik alles zeg en ben ook niet beschaamd over m`n verdiensten (of het gebrek eraan) te spreken. Ik ben in loondienst bij een rijschool en zo werkt het bij ons bedrijf:

- geen pensioenregeling
- alleen een lesuur wordt betaald (heb ik dus een tussenuur doordat de planning het niet dichtgepland kreeg dan wordt ik dat uur niet betaald terwijl ik toch op m`n werk ben)
- geen CAO
- geen loonopbouw (tenzij je inflatiecorrectie opbouwend noemt)
- bruto uurloon 10,32 euro (en ik ben 37 dus zit niet meer in de jeugdlonen)

Als zelfstandige kan je tenminste nog een aantal dingen fiscaal aftrekken: motorpak/helm/motor dat soort zaken. In loondienst dus niet.

Bruto uurloon is heel gemakkelijk te verklaren. Je kan bijna niet meer rekenen dan 36 tot 40 euro per uur voor een rijles. Van dat geld moet niet alleen de instrukteur betaald worden maar ook de mensen op kantoor, het wagen/motorpark, de benzine, verzekeringen, noem het maar op. Als je de kosten afweegt tegen de baten en je gaat rekenen dat je meestal met 1 leerling tegelijk rijdt (is 2 rijdende motoren) en er maximaal 3 op het oefenterrein hebt dan is het een logisch gevolg. Autorijles is dan interessanter want 1 voertuig, dus minimaal de helft van de kosten aan het voertuiggedeelte. Wist u trouwens dat een uur uw BMW op de hefbrug bij een BMW dealer in NL u 69 euro exclusief btw per uur kost? Zet dat eens af tegen een uur rijles en wat daarin allemaal aan kosten worden gemaakt... eye-opener isn`t it?

Motorrijden en het lessen is voor velen een luxe, maak het te duur en er komen maar weinig nieuwe leerlingen. In Nederland kost het moeite en geld om je motorrijbewijs te behalen maar het niveau is toch wel even wat anders dan in Belgie.
Maar dat je in loondienst nog je eigen pensioen moet regelen vind ik wel naadje, zeker als je ziet van welk bruto salaris dat dan zou moeten.

Overigens hoef je geen medeleiden te hebben met mij hoor, ik hoef er niet van te leven, m`n meissie is kostwinner :wink:

Dus om nou te gaan roepen dat die rij-instrukteur zo duur is vind ik wat kort door de bocht...
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
JohanDB
Contacteer:

Bericht door JohanDB »

Raketman schreef:Ik begrijp wel ergens vanwaar die uitleg van de Stam-instructeur komt, helaas klinkt het op die manier wel als de klok weten hangen maar de klepel niet :wink: .
Theoretisch gezien kan je idd voordeel halen uit het AANLEGGEN (niet hard instampen) van een achterrem bij een noodstop. Maar dan wel gelijktijdig met het intrekken van de voorrem, niet ervoor.
Het aanleggen van de achterrem (is dus gewoon de voet erop leggen)zorgt ervoor dat de achterkant in de veren getrokken wordt waardoor het zwaartepunt lager komt te liggen. Dit resulteert in een stabielere motorfiets bij een noodstop. Een beetje het principe van achterrem=stabiliserende rem dus.

Maar dan moet je wel benadrukken dat het een theoretische benadering is. De praktijk is idd volle aandacht naar de voorrem omwille van alle redenen die al opgesomd zijn (bij motoren zonder ABS dus).

Ach, er zit zelfs discussie in het punt waarop de koppeling moet getrokken worden bij een noodstop.
Voila, zo leer ik het ook aan. Je hebt maar weinig contact met het wegdek en het meeste van je gewicht komt op je voorkant terecht, maar het zou gewoon dom zijn om dat beetje gewicht op het achterwiel niet te gebruiken voor wat extra remkracht. Voetje laten rusten op het pedaal, niet meer.

Enneuh, als ge een goedkopere cursus wilt, er is een alternatief hé :wink: :lol:

(zo ne voorzet kan ik niet laten liggen hé jongens)
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Johan, even zonder dollen. Probeer zaken en prive eens gescheiden te houden, doe ik ook... Ik heb hier nog nooit op enigerlei wijze mijn werkzaamheden als instrukteur gepromoot en dat doe ik om geen misbruik van de situatie te maken... in het land der blinden enzovoort....
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
JohanDB
Contacteer:

Bericht door JohanDB »

JP, alle gekheid op een stokje, ik denk niet dat er 5 forummers zijn die NIET weten dat je instructeur bent, hoe komt dat dat :?:

Je rijtips zijn nuttig en juist, maar je bent heus niet alleen hoor :?
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

JohanDB schreef:JP, alle gekheid op een stokje, ik denk niet dat er 5 forummers zijn die NIET weten dat je instructeur bent, hoe komt dat dat :?:

dit komt omdat er veel zijn die vragen stellen en daar dan een mooi antwoordt op krijgen :P
ook degene die J-P al aan het werk gezien hebben weten wat hij allemaal kan en doet met een ijzeren frame, 2 wielen en een motor er tussen
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Raketman
Contacteer:

Bericht door Raketman »

Ik denk niet dat het J-P erom gaat om te weten wat iemands beroep is, maar wel om de voortdurende promotie (financiële doeleinden) ervan.

Of ook : mensen die gemeend geïnteresseerd zijn in uw diensten zullen er wel gebruik van maken. Opletten voor "overpromotie", dat kan soms een omgekeerd effect krijgen :wink: .

En dat kan onmogelijk uw bedoeling zijn niewaar :P ...
Nil volentibus arduum
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

nu even zonder zeveren...

Ik vind persoonlijk dat elkeen die op een gemotoriseerde tweewieler de baan op komt er zijn rijbewijs moet voor halen. Hier leer je de basis van het motorrijden, kijktechniek, bochtentechniek, remtechniek. Eens je dit papiertje op zak hebt kan je gaan experimenteren met je opgedane ervaring tijdens de lessen en gaan leren motorrijden, je grenzen verleggen... kortom... leren rijden.
Had je na 8 of hoeveel lesuren ook je rijbewijs niet behaald, dan kom je ook niet op de baan met een motorfiets.

Hierna volgt: oefening baart kunst.

Iemand die zo nu en dan eens zijn motor uithaalt als het niet regent, niet te warm, niet te koud, niet te druk, niet te ver... enz.. is... mag nog de beste opleidingen en certificaten op zak hebben.... Hij zal er niet veel van terecht brengen gedurende zijn zondagsnamiddagkoffiekransronddekerktorenritje.

Op de baan in alle weersomstandigheden... (nou ja... met ijzel of sneeuw ga ik nu zelf ook niet dom doen) brengt je ervaring op peil. Plots niks meer zien door opspattend water, verkleumde handen en voeten die je rijstijl doen wankelen, windstoten die je doen slalommen op je eigen rijvak... Dit zijn ervaringen waar je iets uit leert... als je ze elke dag opnieuw weer meemaakt...

Hier leer je ook rekening te houden met zij die zouden moeten rekening houden met jou. Je leert kijken voor tien.

Iemand die dagelijks op de baan zit zal hopelijk een betere techniek bezitten dan die die enkel tijdens de plus 25 graden dagen op de weg komt... allez... hopen we toch... maar hij zal honderd procent zeker zijn voertuig kennen, alsook zijn grenzen.

Maar of ie nu zijn remmen zal kunnen doseren bij een noodstop? Hopelijk wel... want in paniek komen de overlevingsreflexen boven. Een typische autorijreflex... de rem instampen met de rechtervoet.... Heb dan maar eens geleerd in ideale omstandigheden dat het niet mag... of beschik niet over een abs in die toestand....

Zo'n cursussen zijn goed dat ze er zijn... Maar op de manier van... "Bij deze gele kegel komt een auto uit een zijweg en moet je hem ontwijken"... heb ik toch mijn vragen. Hier zal de term STOP en remtechniek wel kunnen uitgelegd worden, maar wat is hier in godsnaam NOODstop aan?

Ik kan remmen met mijn motor, zowel in theorie als in praktijk maar ik kan niemand garanderen hoe ik zal reageren in paniek. Ik hoop enkel maar dat mijn rijervaring, (deels basis van mijn rijbewijsscholing, en anderdeels ervaring door het dagelijks rijden) zal toelaten mij op een deftige manier van een ongeval te sparen.

Die zever om vanaf recente datum weer op een 125cc te mogen rijden met je B rijbewijs dat je minimum 2 jaar moet in bezit hebben is nog het ergste. De ene motorfiets is natuurlijk de andere niet maar waarom weeral die uitzonderingen.
Menig twintiger in die situatie zal hiervan ook gebruik maken en hem een 125cc-tje aanschaffen, en eens dit verzekerd is met de de aantoning van de papieren ...er een zwaardere cilinder inplaatsen of de tandwielen wat aanpassen zodat ie sneller gaat.
Menig sukkelaar die heeft gefaald in het halen van zijn motorrijbewijs sinds de laatste 15 jaren zal hiervan gebruik maken om toch op twee wielen de baan op te komen... zonder zich de vraag te stellen: waar heb ik gefaald tijdens mijn rijbewijshaalprobeerperiode, of waarom heb ik mijn rijbewijs niet gekregen indertijd.... Welnu: op die 125cc zal hij dezelfde stoten uithalen als indertijd op zijn 500cc van de rijschool.

Tot slot:

Leer rijden door dagelijks de baan op te komen bij verschillende weersomstandigheden.
Heb je indertijd je rijbewijs erzo bijgekregen, probeer dan eens een cursus mee te pikken voor de start van je eigen motorseizoen.
Ken je eigen grenzen en hou er rekening mee.

en voor de rest: beemeren maar.
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
Dwars

Bericht door Dwars »

J-P schreef: Overigens hoef je geen medeleiden te hebben met mij hoor, ik hoef er niet van te leven, m`n meissie is kostwinner :wink:
te weinig om van te leven en te veel om voor te sterven. Maakt dat ik toch medelijden met je heb :mrgreen:
I am not a complete idiot, some parts are missing
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

Dwars schreef:
J-P schreef: Overigens hoef je geen medeleiden te hebben met mij hoor, ik hoef er niet van te leven, m`n meissie is kostwinner :wink:
te weinig om van te leven en te veel om voor te sterven. Maakt dat ik toch medelijden met je heb :mrgreen:

aan zijn postuur te zien is ie zeker geen hongerlijder :roll:
Afbeelding
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

JohanDB schreef:JP, alle gekheid op een stokje, ik denk niet dat er 5 forummers zijn die NIET weten dat je instructeur bent, hoe komt dat dat :?:

Dat bedoel ik niet. Ik promoot echter niet de rijschool waar ik werk en biedt mezelf niet aan voor diensten. In het verleden heb ik een keer Harald bijgestaan (voor de lol) maar verder dan dat ga ik niet. Ik begrijp dat jij een eigen zaak drijft en ik snap dat je dat wil promoten, de verwijzing naar je website onderaan je berichten volstaat. :wink:
J-P

stefke

Bericht door stefke »

J-P schreef:
Ik SCHIJT echt op het gejeremineer over de cursusgelden. Jullie kunnen nota bene met opleidingscheques zowat gratuit een cursus doen maar nee, het moet echt zo goed als gratis zijn. Wie mij goed kent weet dat ik totaal niet commercieel denk maar ik zou het bijna gaan doen als ik dat gejammer lees.

Wat is nou verdomme 150 euro op je eigen veiligheid???
Ik krijg er ook diarree van jong, en krullende tenen :roll:

Overigens zien de meesten zo'n gratis screening niet als een screening maar als een gratis les in motorrijvaardigheid.
JohanDB
Contacteer:

Bericht door JohanDB »

Voor sommige goede Belgen moet blijkbaar altijd iemand anders investeren in verkeersveiligheid, de staat natuurlijk voorop.

Velen denken helaas dat ze door een verzekering te nemen ook geïnvesteerd hebben in hun veiligheid.
En nog meer denken het toch niet nodig te hebben; als je dan eens op zo'n screening gaat kijken ..... tsss

By the way, (on topic) zo'n trukken met zo'n zware moto...sjapeau :shock:
sprint

Bericht door sprint »

@Johan:
Ik heb mij twee weken terug reeds ingeschreven bij VROM om er de basis cursus te volgen van 15/04.
Dit met hier maar één keer op je www linkje te klikken in het verleden. 8)

Vorig jaar heb ik ook een screening mee gedaan van Stam, en ik was dus ook gebuisd met grote onderscheiding. :oops:
Ik ben van de generatie motorrijders die hun papiertje met de waspoeder hebben gekregen, waarvoor dank, maar besef ten volle dat het volledig autodidact aanleren van motorrijden dus niet lukt. :cry:
Ik merk zelf al veel verbetering in mijn rijkunsten door de rijtips :idea: van oa. Harald, Relax en andere Lutsers waar ik soms mee op zwier ben. :mrgreen:
Voor de prijs moet je het niet laten.

Die 150 euro waarvan sprake kan je dus met die opleiding-cheques betalen en dan kost het je maar de helft natuurlijk.

Dus zal ik dit jaar zeker proberen van een paar van die cursussen mee te pikken.....
Marnix.

Afbeelding
JohanDB
Contacteer:

Bericht door JohanDB »

sprint schreef:@Johan:
Ik heb mij twee weken terug reeds ingeschreven bij VROM om er de basis cursus te volgen van 15/04.
Dit met hier maar één keer op je www linkje te klikken in het verleden. 8)

Vorig jaar heb ik ook een screening mee gedaan van Stam, en ik was dus ook gebuisd met grote onderscheiding. :oops:
Ik ben van de generatie motorrijders die hun papiertje met de waspoeder hebben gekregen, waarvoor dank, maar besef ten volle dat het volledig autodidact aanleren van motorrijden dus niet lukt. :cry:
Ik merk zelf al veel verbetering in mijn rijkunsten door de rijtips :idea: van oa. Harald, Relax en andere Lutsers waar ik soms mee op zwier ben. :mrgreen:
Voor de prijs moet je het niet laten.

Die 150 euro waarvan sprake kan je dus met die opleiding-cheques betalen en dan kost het je maar de helft natuurlijk.

Dus zal ik dit jaar zeker proberen van een paar van die cursussen mee te pikken.....
Jaja dat weet ik (alij, dat van die inschrijving hé :lol: ), waarvoor dank uiteraard :!: :wink:
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

J-P schreef:
spoorman schreef:is het niet de bedoeling als men naar zo een screening gaat om te zien hoever je al staat op gebied van motorijden om dan eventueel je zwakke punten bij te schafen,ik vind het spijtig dat sommige personen kritiek hebben op het zwakke niveau van andere :cry: ,als iedereen perfect met de moto kan rijden dan moeten er geen screenings meer zijn en ook geen cursussen voor motobeheersing enz...
Mijn beste, dat soort screenings zouden niet nodig zijn als iedereen bij jullie z`n motorrijbewijs op een volwaardige manier zou gehaald hebben en niet gratis bij het B-rijbewijs... Het is niet mijn bedoeling om laatdunkend over het niveau te praten, ik vind het gewoon ernstig dat je op die manier uberhaubt de weg op mag :( Het positieve eruithalend: de mensen voelen in ieder geval wel dat ze iets aan hun nveau moeten doen.
Dat klopt, er was een tijd dat in je bij ons met een auto rijbewijs ook met de motor mocht rijden, en dat geldt nog altijd als je zoals ik toen (in 83) je B rijbewijs hebt gehaald. Da's uiteraard een gevaarlijke situatie, elke 18 jarige kon toen met een 150 pk motor zichzelf doodrijden nog voor ie de straat uit was....(en dat gebeurde ook wel, heb wel een paar vrienden motards verloren) Ondertussen is een specifiek motorrijbewijs verplicht, en die praktijk examens zijn echt nie simpel. Maar toch zie ik nog altijd heel veel belgen maar ook Nederlanders en Duitsers, met een specifiek motorrijbewijs, de stomste stoten uithalen....Ik ben voor een voortgezette rijopleiding, maar moet helaas de volle pot betalen. Niks opleidingschecks of iets dergelijks...en ik ben ook van mening dat een VRO veel goedkoper kan, tenslotte doe je het met je eigen motor, je eigen uitrusting etc...De drempel is voor sommigen te hoog, verlaag de drempel en het wordt voor iedereen veilig. Helemaal fantastisch zou natuurlijk zijn dat vadertje staat elke motard een gratis rijopleiding gaf, maar ze investeren liever in borden "verboden voor motoren"en in flitscamera's.... Misschien kunnen motorzaken bij een nieuwe motor een VRO bij een erkend instituut aanbieden als korting? Trouwens wat zijn eigenlijk de vereisten voor een VRO? elke (auto)rijschool kan hier een lucratief handeltje beginnen en niet gehinderd door enige kennis van zaken (zoals bv STAM) een "rijopleiding" bieden....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Pete
Contacteer:

Bericht door Pete »

en ik dacht dat ik een "fun" topic gestart was...

:shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:
1150 GS (bj 2000)

Sans Souci Member
luc boxer

Bericht door luc boxer »

.
Laatst gewijzigd door luc boxer op 02 nov 2018, 17:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding Lid BMW MC Vlaanderen
Raketman
Contacteer:

Bericht door Raketman »

JH. schreef:Zo'n cursussen zijn goed dat ze er zijn... Maar op de manier van... "Bij deze gele kegel komt een auto uit een zijweg en moet je hem ontwijken"... heb ik toch mijn vragen. Hier zal de term STOP en remtechniek wel kunnen uitgelegd worden, maar wat is hier in godsnaam NOODstop aan?
Wees gerust, er zijn oefeningen genoeg om zelfs op een afgesloten terrein, op een veilige manier (dwz met kegels die mogen omvergereden worden en uitloopstroken in geval van foute reakties) de NOODsituaties te simuleren en de deelnemer ook echt het gevoel te geven dat hij in een penibele situatie terrecht komt.
Nil volentibus arduum
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

wat ik bedoel is het volgende:

bij een NOOD situtatie treedt dit PLOTS en ONVERWACHTS op... en dan werk je op reflexen en hopelijk op ervaring.

op een screening zie je een aantal mederijders het voordoen en ben je voorbereidt op wat komen kan of zal...

je bent geconcentreerd bezig met de uit te voeren handelingen, bij een noodsituatie handel je volgens een overlevingsinstinct.

een wereld van verschil toch?
Afbeelding
Patrick V

Bericht door Patrick V »

JH. schreef:
Zo'n cursussen zijn goed dat ze er zijn... Maar op de manier van... "Bij deze gele kegel komt een auto uit een zijweg en moet je hem ontwijken"... heb ik toch mijn vragen. Hier zal de term STOP en remtechniek wel kunnen uitgelegd worden, maar wat is hier in godsnaam NOODstop aan?

Wees gerust, er zijn oefeningen genoeg om zelfs op een afgesloten terrein, op een veilige manier (dwz met kegels die mogen omvergereden worden en uitloopstroken in geval van foute reakties) de NOODsituaties te simuleren en de deelnemer ook echt het gevoel te geven dat hij in een penibele situatie terrecht komt.
@JH: Dat is toch zo voor alle soorten oefeningen/trainingen. Waar heb jij het trouwens geleerd? Zuiver door ervaring in het verkeer? Ben jij misschien voorstander om de mensen zomaar op de baan te sturen en hopen dat ze op het gepaste moment plots een 'goddelijke' ingeving zullen krijgen en de juiste manier van uitwijken zullen toepassen?
Ik denk niet dat ze tijdens een rijles plots een auto over het oefenterrein gaan sturen. Oefenen zonder auto lijkt mij veel doeltreffender en veel veiliger. Stapsgewijs reflexen aanleren in de hoop dat die op het gepaste ogenblik zullen werken is het maximum dat deze mensen voor ons kunnen doen. Ik ben ze er al een paar keer zeer dankbaar voor geweest.
R1150RT 2003 SP 2610
Lid van BMW Motor Club Vlaanderen
Een getrouwde man kan rustig zijn fouten vergeten; het is nergens voor nodig om ze met twee te blijven onthouden.
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

juist niet... Ik ben voorstander van een rijbewijs hoe dan ook vooraleer je met een ander categorie voertuig om de weg mag (zie hoger).

Ikzelf heb mijn rijbewijs moeten doen voor klasse A en er heel veel aan gehad. Stap je dan na het behalen van je roze briefje op je motor, dan heb je een basis.

eerst jaren sukkelen en dan een cursus gaan volgen van hoe het moet is fout volgens mij... en dat bedoel ik ook.
Afbeelding
Raketman
Contacteer:

Bericht door Raketman »

JH. schreef:juist niet... Ik ben voorstander van een rijbewijs hoe dan ook vooraleer je met een ander categorie voertuig om de weg mag (zie hoger).

Ikzelf heb mijn rijbewijs moeten doen voor klasse A en er heel veel aan gehad. Stap je dan na het behalen van je roze briefje op je motor, dan heb je een basis.

eerst jaren sukkelen en dan een cursus gaan volgen van hoe het moet is fout volgens mij... en dat bedoel ik ook.
Heel fijn allemaal, maar ben je (of bij uitbreiding, alle potentiële bestuurders) bereid om daarvoor te betalen bij rijscholen ?

Nee dus. En daarmee is de cirkel rond.
Nil volentibus arduum
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Raketman schreef:Heel fijn allemaal, maar ben je (of bij uitbreiding, alle potentiële bestuurders) bereid om daarvoor te betalen bij rijscholen ?
Nee dus. En daarmee is de cirkel rond.
Ik wel, maar als je niet kan begrijpen dat 150 € voor veel mensen de drempel nét iets te hoog maakt .....

Ik zie trouwens écht niet in waarom dat zoveel moet zijn :? Dan ben ik maar dom :P

WAT maakt dat begrag zo hoog dan als het niet die instructeur is. De mensen brengen hun eigen motor mee, volgetankt en wel, en desnoods brengen ze ook nog hun broodjes en koffie mee hoor.

ROEPEN dat iedereen die cursussen moet doen is gemakkelijk en de meesten wéten ook zelf wel dat ze er goed aan zouden doen, maar je moet die mensen ook financieel over de streep krijgen anders loopt het spoor gewoon dood :roll:

En ja, ze geven misschien liever 150 € uit aan accessoires. Stom ? misschien, maar daar ga je toch niks aan veranderen, dus .....
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Dus wat? Wat een ontzettende dooddoener.... Indien ze die prioriteiten niet op een rijtje hebben moeten ze zich misschien wel eens af gaan vragen of ze wel op een motor thuis horen. Mijn gedacht.

Overigens heb ik al eerder verteld waarom een bedrag zo hoog kan zijn. Afhuren van een terrein en catering (zo is dat in NL tenminste) is erbij inbegrepen alsmede verzekering.
J-P

-Wim-

Bericht door -Wim- »

BiemeRT schreef:Ik zie trouwens écht niet in waarom dat zoveel moet zijn :?
Mag ik er dan van uit gaan dat jij gratis werkt ? Zoals ik reeds eerder zei, het stopt niet bij het betalen van de instructeur. Vraag aan je werkgever eens hoeveel jij hem werkelijk kost, en vergelijk dat even met je loonstrook, en dat is maar een aspect.

Besparen op je rijvaardigheid is gewoon dom.

Just my 2 cts.
K1200LT -> K1200GT -> F650 GS + R1200 GSa -> Honda GL1800L + KTM 990R -> K1600GTL -> R1200GSa LC
Plaats reactie