Wanneer de demper niet meer functioneert (in mijn geval: als alle olie eruit verdwenen is), heb je alleen nog de werking van de achterveer. Die doet niet liever dan je wiel laten stuiteren over elke oneffenheid.
Het probleem is dat die demper niet plots defect geraakt, het is een proces van langere duur, en de verminderde werking valt niet meteen op. Je wordt het stilaan gewoon, tot het eigenlijk te laat is...
Ik had eerst wat deining gevoeld toen mijn vrouw een keer achterop zat, maar dacht dat het te wijten was aan het (beetje) extra gewicht.
Een tijd later begon het achterwiel door te spinnen toen ik tegen 120 per uur de Rupeltunnel uitreed (een beetje oneffen beton), en in 6de versnelling het gas opentrok (wreed koppel, zo'n boxer)
Toen dacht ik dat de achterband niet goed was.
Tot ik een paar dagen later op mijn werk vertrok en bij het vertrek door een klein gootje reed. Dan voelde ik het wiel letterlijk stuiteren.
Vandaar: 's anderendaags per auto naar het werk, 's avonds een nieuwe demper gaan halen en gemonteerd, en probleem opgelost.