Woody H schreef:Ja inderdaad. Ik vond toch ook dat mijn kilometers iets sneller gingen dan normaal.
Dan de dubbelcheck gedaan op de autosnelweg met kilometerpalen...
Banden zijn in goede staat, druk is ook ok.
Leuk filmpje ivm de invloed van bandendruk:
https://www.youtube.com/watch?v=_2l5bOhHNxU" onclick="window.open(this.href);return false;
De bandendruk blijkt geen grote invloed te hebben. Niet onlogisch, banden zijn uiteindelijk geen "ballonnen",
de zijwand van een band heeft z'n eigen structuur en geeft niet zomaar mee (de breedte trouwens ook niet).
Ik ben geen rekenwonder, dus wie in het volgende kemels met zeven bulten vindt is welkom
Stel dat we een wiel met band hebben die 600mm hoog is.
De omtrek is dan 600x3.14 of 1884mm. We slijten 5mm af, de hoogte wordt 10mm kleiner, 590mm.
De omtrek is dan 590x3.14 of 1852.6 mm.
De verhouding tussen beiden is 1884/1852.6 ofwel 1,0169. In procentpunten is dat 1,69% jJe kan het ook
"van de andere kant" bezien (1852.6/1884) - het verschil is dan kleiner: 1,66%).
Als dat hierboven blijkt te kloppen dat is de invloed op de wielomtrek door de staat/sleet van de banden
niet groot en kan die samen met het verschil in bandendruk (als de beiden al in dezelfde richting "werken")
wellicht het verschil van de teller met 10% niet verklaren.
Misschien lijden de kilometerpalen (zoals alles) aan inflatie en is hun ondelinge afstand niet gekoppeld aan de index.
In dat geval kan die afstand mettertijd kleiner geworden zijn en dat zou de fout wél kunnen verklaren.
Om maar te zeggen dat er meer dan één is die onzin kan verkopen