Versnellingsbakolie controleren
Moderator: GVN
-
WIMGSA1200
Versnellingsbakolie controleren
Hoe controleer ik de oliestand in de versnellingsbak en cardan van mijne gs 1100
en welke olie moet er in??
en welke olie moet er in??
1200 gsa
Zumo 660
Wilbers
Zumo 660
Wilbers
-
-Wim-
Bij de LT is het alsvolgt ( ik vermoed dat het bij de GS hetzelfde is ) :
De motor op zijn middenbok zetten. De vulplug opendraaien. De olie moet gelijk staan met de vulplug. Als de motor warm is, is het normaal dat er een klein beetje uitloopt.
De olie is 80W90 Gl5
De motor op zijn middenbok zetten. De vulplug opendraaien. De olie moet gelijk staan met de vulplug. Als de motor warm is, is het normaal dat er een klein beetje uitloopt.
De olie is 80W90 Gl5
K1200LT -> K1200GT -> F650 GS + R1200 GSa -> Honda GL1800L + KTM 990R -> K1600GTL -> R1200GSa LC
-
Dirk Pauwels
Warmrijden en vulstop rechts losdraaien, olie peil moet net onder het vulkanaal staan, je kan het zelfs voelen metr je pink als je geen worsten van vingers hebt, opgepast heet
Voor de cardan net hetzelfde. Inhoud boite was 0,8l en cardan 0,2 dacht ik, als ik mij goed herinner.
Type olie gewone boite olie 80w90 of half/full synth 75w90. Met de laatste schakelt ie ietsiepietse beter, maar nog altijd klonk klonk zenne.
Nog nooit ene geweten die boite of cardan olie verbruikte, indien wel is er een dichting lek en dan krijg je ofwel olie op koppeling of je ziet olielekkage a.d. dichtingen
Als je een lek hebt eerst eens proberen met speciaal additiefje, is in autohandel te krijgen om lekken te dichten, alvorens de boel open te smijten. Kan vaak een beetje lekken na lange stilstand en na een stevig ritje of zo.
Vervangen elke 20000km
Voor de cardan net hetzelfde. Inhoud boite was 0,8l en cardan 0,2 dacht ik, als ik mij goed herinner.
Type olie gewone boite olie 80w90 of half/full synth 75w90. Met de laatste schakelt ie ietsiepietse beter, maar nog altijd klonk klonk zenne.
Nog nooit ene geweten die boite of cardan olie verbruikte, indien wel is er een dichting lek en dan krijg je ofwel olie op koppeling of je ziet olielekkage a.d. dichtingen
Als je een lek hebt eerst eens proberen met speciaal additiefje, is in autohandel te krijgen om lekken te dichten, alvorens de boel open te smijten. Kan vaak een beetje lekken na lange stilstand en na een stevig ritje of zo.
Vervangen elke 20000km
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
frederik
een visuele oliecontrole in uwen v-bak kan je gerust doen. rechterkant, heb je twee moeren boven elkaar welke je moet openen met een inbus. De bovenste doe je open en daar kijk je in. de olie moet te zien zijn tot tegen den draad. voel met je pint of er olie inzit. kun je ookt zien door een lampje te gebruiken.
voor verversing doe je daarenboven de onderste moer los en hopla je olie loopt eruit. onderste dop terug toe en via bovenste openening nieuwe v-bak olie erin. v-bak olie GL5 90w of beter een synthetisce 75w90 (van komma bv) of de 70w140 van castrol of de bell ray (te koop in 1l fles).
je hebt ongeveer 0,9 L nodig voor de v-bak. best cardanolie mee verversen(0,20l). gebruik dezelfde olie.
proficiat, je hebt bijna geen dealer meer nodig.
voor verversing doe je daarenboven de onderste moer los en hopla je olie loopt eruit. onderste dop terug toe en via bovenste openening nieuwe v-bak olie erin. v-bak olie GL5 90w of beter een synthetisce 75w90 (van komma bv) of de 70w140 van castrol of de bell ray (te koop in 1l fles).
je hebt ongeveer 0,9 L nodig voor de v-bak. best cardanolie mee verversen(0,20l). gebruik dezelfde olie.
proficiat, je hebt bijna geen dealer meer nodig.
-
frederik
de éne spreekt van 0,8, de andere manual van 1L, nog een andere opvullen tot tegen den draag. (ik heb het enkel over bmw pdf onderhoudsmanuals van de constructeur) Het laatste was bij mij vorige week 0,9 L.E1 schreef:Ondertussen opgezocht in manual.
Bij gewoon onderhoud is het voor versnellingsbak 800ml. Die liter is als je een volledige revisie doet (en em dus tot de laatste druppel hebt uitgelekt).
Voor cardan is het 230ml bij gewoon onderhoud en 250ml bij revisie.
-
WIMGSA1200
-
-Wim-
Klopt, als je de olie wil aflaten en vervangen... maar waarom warm tijden om te peilen ?Raketman schreef:Eventueel bezinksel en metaaldeeltjes worden opgeklopt en mee afgelaten...K1200LT schreef:@ Dirk
Kan kloppen, maar waarom de motor warm rijden ? De olie is tenslotte toch ook niet warm wanneer je ze er op giet, en bijvult tot het juiste peil.
K1200LT -> K1200GT -> F650 GS + R1200 GSa -> Honda GL1800L + KTM 990R -> K1600GTL -> R1200GSa LC
-
WIMGSA1200
Amai wa kwam daar alemaal uit 't werd tijd dat er andere olie in kwam
Ik heb 't gevoel da 't schakelen vlotter verloopt en heb ook de indruk dat de klak in 3de weg is.
Er ging dus samen iets meer als een liter in hé...
Mijn garage stinkt wel nu, ma da zal wel wegtrekken zeker
Ik heb 't gevoel da 't schakelen vlotter verloopt en heb ook de indruk dat de klak in 3de weg is.
1200 gsa
Zumo 660
Wilbers
Zumo 660
Wilbers
-
Dirk Pauwels
Proficiat, Ziede wel da ge genen dealer nodig hebt voor zoiets simpel....Warmrijden voor peilen is waarschijnlijk niet echt nodig, ik doe dat elke keer bij verversen boite en cardan, anders krijg je inderdaad het bezinksel en metaaldeeltjes niet mee met de oude olie. Controleren doe ik enkel uit gewoonte op 10000km, maar nog nooit moeten bijvullen. Oppassen op de cardan dat er niet te veel op is, zit een ontluchting op bovenaan, durft dan wel es zweten...WIMGS1100 schreef:Amai wa kwam daar alemaal uit 't werd tijd dat er andere olie in kwam
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project