Versnellingsbakolie controleren

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
WIMGSA1200
Berichten: 374
Lid geworden op: 21 jul 2005, 10:14
Locatie: Hasselt

Versnellingsbakolie controleren

Bericht door WIMGSA1200 »

Hoe controleer ik de oliestand in de versnellingsbak en cardan van mijne gs 1100
en welke olie moet er in??
1200 gsa
Zumo 660
Wilbers
BitKid
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 okt 2004, 19:03
Locatie: Vlissingen-NL

Bericht door BitKid »

Aftappen en hervullen. Peilen gaat niet volgens mij. Het is bij elkaar net iets meer dan 1 liter Castrol MTX versnellingsbak olie. De dealer weet wel precies welke het is.
BitKid R1150GS
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
- Salvador Dali
-Wim-
Berichten: 775
Lid geworden op: 04 apr 2005, 19:03
Woonplaats: B-Zwijndrecht
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door -Wim- »

Bij de LT is het alsvolgt ( ik vermoed dat het bij de GS hetzelfde is ) :

De motor op zijn middenbok zetten. De vulplug opendraaien. De olie moet gelijk staan met de vulplug. Als de motor warm is, is het normaal dat er een klein beetje uitloopt.

De olie is 80W90 Gl5
K1200LT -> K1200GT -> F650 GS + R1200 GSa -> Honda GL1800L + KTM 990R -> K1600GTL -> R1200GSa LC
Dirk Pauwels
Berichten: 4704
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Bericht door Dirk Pauwels »

Warmrijden en vulstop rechts losdraaien, olie peil moet net onder het vulkanaal staan, je kan het zelfs voelen metr je pink als je geen worsten van vingers hebt, opgepast heet :!:
Voor de cardan net hetzelfde. Inhoud boite was 0,8l en cardan 0,2 dacht ik, als ik mij goed herinner.
Type olie gewone boite olie 80w90 of half/full synth 75w90. Met de laatste schakelt ie ietsiepietse beter, maar nog altijd klonk klonk zenne.
Nog nooit ene geweten die boite of cardan olie verbruikte, indien wel is er een dichting lek en dan krijg je ofwel olie op koppeling of je ziet olielekkage a.d. dichtingen
Als je een lek hebt eerst eens proberen met speciaal additiefje, is in autohandel te krijgen om lekken te dichten, alvorens de boel open te smijten. Kan vaak een beetje lekken na lange stilstand en na een stevig ritje of zo.
Vervangen elke 20000km
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
E1
Berichten: 30
Lid geworden op: 31 mar 2005, 16:56

Bericht door E1 »

Als ik me niet vergis is hoeveelheid olie voor versnellingsbak afhankelijk van bouwjaar. Er zijn er die met 800ml toekomen, andere hebben 1 liter nodig. Voor cardan dacht ik dat het 250ml is. Heb de manual van Haynes liggen en zal er aan proberen denken om het eens op te zoeken.
-Wim-
Berichten: 775
Lid geworden op: 04 apr 2005, 19:03
Woonplaats: B-Zwijndrecht
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door -Wim- »

@ Dirk

Kan kloppen, maar waarom de motor warm rijden ? De olie is tenslotte toch ook niet warm wanneer je ze er op giet, en bijvult tot het juiste peil.
K1200LT -> K1200GT -> F650 GS + R1200 GSa -> Honda GL1800L + KTM 990R -> K1600GTL -> R1200GSa LC
Raketman
Berichten: 905
Lid geworden op: 15 sep 2005, 20:10
Locatie: O-Vlaanderen
Contacteer:

Bericht door Raketman »

K1200LT schreef:@ Dirk

Kan kloppen, maar waarom de motor warm rijden ? De olie is tenslotte toch ook niet warm wanneer je ze er op giet, en bijvult tot het juiste peil.
Eventueel bezinksel en metaaldeeltjes worden opgeklopt en mee afgelaten...
Nil volentibus arduum
frederik
Berichten: 718
Lid geworden op: 30 sep 2004, 11:34
Woonplaats: Kortrijk
Locatie: W-Vlaanderen

Bericht door frederik »

een visuele oliecontrole in uwen v-bak kan je gerust doen. rechterkant, heb je twee moeren boven elkaar welke je moet openen met een inbus. De bovenste doe je open en daar kijk je in. de olie moet te zien zijn tot tegen den draad. voel met je pint of er olie inzit. kun je ookt zien door een lampje te gebruiken.

voor verversing doe je daarenboven de onderste moer los en hopla je olie loopt eruit. onderste dop terug toe en via bovenste openening nieuwe v-bak olie erin. v-bak olie GL5 90w of beter een synthetisce 75w90 (van komma bv) of de 70w140 van castrol of de bell ray (te koop in 1l fles).

je hebt ongeveer 0,9 L nodig voor de v-bak. best cardanolie mee verversen(0,20l). gebruik dezelfde olie.

proficiat, je hebt bijna geen dealer meer nodig.
E1
Berichten: 30
Lid geworden op: 31 mar 2005, 16:56

Bericht door E1 »

Ondertussen opgezocht in manual.
Bij gewoon onderhoud is het voor versnellingsbak 800ml. Die liter is als je een volledige revisie doet (en em dus tot de laatste druppel hebt uitgelekt).
Voor cardan is het 230ml bij gewoon onderhoud en 250ml bij revisie.
frederik
Berichten: 718
Lid geworden op: 30 sep 2004, 11:34
Woonplaats: Kortrijk
Locatie: W-Vlaanderen

Bericht door frederik »

E1 schreef:Ondertussen opgezocht in manual.
Bij gewoon onderhoud is het voor versnellingsbak 800ml. Die liter is als je een volledige revisie doet (en em dus tot de laatste druppel hebt uitgelekt).
Voor cardan is het 230ml bij gewoon onderhoud en 250ml bij revisie.
de éne spreekt van 0,8, de andere manual van 1L, nog een andere opvullen tot tegen den draag. (ik heb het enkel over bmw pdf onderhoudsmanuals van de constructeur) Het laatste was bij mij vorige week 0,9 L.
WIMGSA1200
Berichten: 374
Lid geworden op: 21 jul 2005, 10:14
Locatie: Hasselt

Bericht door WIMGSA1200 »

merci he vrienden voor de snelle reacties zal die stop es rap losdraaien en er andere opdoen, heb gekozen voor 75w90
1200 gsa
Zumo 660
Wilbers
frederik
Berichten: 718
Lid geworden op: 30 sep 2004, 11:34
Woonplaats: Kortrijk
Locatie: W-Vlaanderen

Bericht door frederik »

als uwe glimlach het afnemen van de helm onmogelijk maakt, denk dan eens aan het vele werk die thuis nog ligt te wachten.

een gs rijder, nu met een zeer grote smile
-Wim-
Berichten: 775
Lid geworden op: 04 apr 2005, 19:03
Woonplaats: B-Zwijndrecht
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door -Wim- »

Raketman schreef:
K1200LT schreef:@ Dirk

Kan kloppen, maar waarom de motor warm rijden ? De olie is tenslotte toch ook niet warm wanneer je ze er op giet, en bijvult tot het juiste peil.
Eventueel bezinksel en metaaldeeltjes worden opgeklopt en mee afgelaten...
Klopt, als je de olie wil aflaten en vervangen... maar waarom warm tijden om te peilen ?
K1200LT -> K1200GT -> F650 GS + R1200 GSa -> Honda GL1800L + KTM 990R -> K1600GTL -> R1200GSa LC
frederik
Berichten: 718
Lid geworden op: 30 sep 2004, 11:34
Woonplaats: Kortrijk
Locatie: W-Vlaanderen

Bericht door frederik »

warm rijden om visuele controle uit te voeren is zinloos.
WIMGSA1200
Berichten: 374
Lid geworden op: 21 jul 2005, 10:14
Locatie: Hasselt

Bericht door WIMGSA1200 »

Amai wa kwam daar alemaal uit 't werd tijd dat er andere olie in kwam
Ik heb 't gevoel da 't schakelen vlotter verloopt en heb ook de indruk dat de klak in 3de weg is.
Er ging dus samen iets meer als een liter in hé...
Mijn garage stinkt wel nu, ma da zal wel wegtrekken zeker
1200 gsa
Zumo 660
Wilbers
Dirk Pauwels
Berichten: 4704
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Bericht door Dirk Pauwels »

WIMGS1100 schreef:Amai wa kwam daar alemaal uit 't werd tijd dat er andere olie in kwam
Ik heb 't gevoel da 't schakelen vlotter verloopt en heb ook de indruk dat de klak in 3de weg is.
Er ging dus samen iets meer als een liter in hé...
Mijn garage stinkt wel nu, ma da zal wel wegtrekken zeker
Proficiat, Ziede wel da ge genen dealer nodig hebt voor zoiets simpel....Warmrijden voor peilen is waarschijnlijk niet echt nodig, ik doe dat elke keer bij verversen boite en cardan, anders krijg je inderdaad het bezinksel en metaaldeeltjes niet mee met de oude olie. Controleren doe ik enkel uit gewoonte op 10000km, maar nog nooit moeten bijvullen. Oppassen op de cardan dat er niet te veel op is, zit een ontluchting op bovenaan, durft dan wel es zweten...
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
lerak
Berichten: 100
Lid geworden op: 24 jan 2005, 15:14
Locatie: Buggenhout

Bericht door lerak »

en weet iemand waar ik die stop kan vinden op mijn K1200RS?
K1200RS alias "The Yellow Cab"
Plaats reactie