Weet iemand mij raad te geven over dit euvel?
R1150 RT motor schokt
Moderator: GVN
-
Eddy Hendrickx
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 13 aug 2007, 20:05
- Locatie: Boom
R1150 RT motor schokt
Mijn motor een R1150RT bouwjaar 2002 schokt tijdens lage snelheden en bij een constante snelheid. Het is alsof hij een toer overslaat. Ik ben er voor naar de garage geweest, die hebben er andere bougies ingestoken dan de originele van BMW, namelijk Brisk bougies. Volgens hen zou deze het schokken beter moeten opvangen, ook is het volgens Winge motors eigen aan dit type motor daarom dat de volgende serie 4 bougies heeft??!!
Weet iemand mij raad te geven over dit euvel?

Weet iemand mij raad te geven over dit euvel?
-
Iron Gonzo
- Berichten: 9612
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36
eens goed laten kleppen regelen en syncroniseren
zou dit probleem van de baan moeten zijn
zou dit probleem van de baan moeten zijn
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
-
Johannetje
- Berichten: 366
- Lid geworden op: 07 jan 2007, 14:23
- Locatie: Prov. Antwerpen
Re: R1150 RT motor schokt
Het fenomeen dat jij omschrijft heet fahren ruckeln. (google daar maar eens op) Dat heeft inderdaad te maken met de 2 bougies i.pv. de twinspark zoals ze die op de modellen vanaf 2003 maken.Eddy Hendrickx schreef:Mijn motor een R1150RT bouwjaar 2002 schokt tijdens lage snelheden en bij een constante snelheid. Het is alsof hij een toer overslaat. Ik ben er voor naar de garage geweest, die hebben er andere bougies ingestoken dan de originele van BMW, namelijk Brisk bougies. Volgens hen zou deze het schokken beter moeten opvangen, ook is het volgens Winge motors eigen aan dit type motor daarom dat de volgende serie 4 bougies heeft??!!
Weet iemand mij raad te geven over dit euvel?
Nu is het wel zo dat je dat fenomeen idd een hoop kan verminderen door te zorgen dat de rest gewoon goed is dus idd goede bougies, goede bougiekabels en verder een goede afstelling van de ontsteking en je inspuiting (zeg maar de carburateurs).
Die van mij doet het ook nog enigszins, maar na een grondige afstelbeurt e.d. aanzienlijk verminderd.....
Ik ben geen specialist, maar mss heb je er iets aan.
Heel veel succes met zoeken...
Groetjes
Johan
Laatst gewijzigd door Johannetje op 29 aug 2007, 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.
I am a Fanatic BMW R1150RT driver. (sinds mei 2010 R1150RT)
(vanaf 1983) Zundapp KS50/KS125, Benelli 250 2C, Honda VF750F, Kawasaki LTD 454 (1995 en 2000), BMW R80 RT, BMW K100RT, BMW R1100RT.
Geniet, want ......vandaag is morgen alweer gisteren.
Garmin Zumo 550 Europe
(vanaf 1983) Zundapp KS50/KS125, Benelli 250 2C, Honda VF750F, Kawasaki LTD 454 (1995 en 2000), BMW R80 RT, BMW K100RT, BMW R1100RT.
Geniet, want ......vandaag is morgen alweer gisteren.
Garmin Zumo 550 Europe
-
JüRgen
- Moderator
- Berichten: 2698
- Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:51
- Locatie: Dikkelvenne
- Contacteer:
Eddy,
Even een zoektochtje op "KFR" moet je wel wat duidelijkheid geven, een optimale afstelling van de motor kan je probleem wat verzachten (ontsteking, kleppen, synchroniseren gasklephuizen,...) of gewoon je Boxer na warmdraaien boven dat befaamde toerental houden, en dus op lagere snelheden iets hoger in toeren draaien.
Bij de Twinsparks (vanaf 2002) is dit idd minder, op de 1200 blokken verdwenen.
Even een zoektochtje op "KFR" moet je wel wat duidelijkheid geven, een optimale afstelling van de motor kan je probleem wat verzachten (ontsteking, kleppen, synchroniseren gasklephuizen,...) of gewoon je Boxer na warmdraaien boven dat befaamde toerental houden, en dus op lagere snelheden iets hoger in toeren draaien.
Bij de Twinsparks (vanaf 2002) is dit idd minder, op de 1200 blokken verdwenen.
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum



Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum



-
Eddy Hendrickx
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 13 aug 2007, 20:05
- Locatie: Boom
Eddy, zoals Iron Gonzo het hier schrijft eens een goede afstelling laten doen, veranderen van bougie's helpt ook wel maar die bougie's kun je dan wel alle 10.000 km vervangen.
En zoals Jurgen aangeeft je toerental een beetje aanpassen tijdens het rijden en je hebt er nog weinig last van.
Met mijn huidige RT heb ik erg heel weinig last van, maar met mijn vorige kon ik na iedere grote beurt wel zeggen of de afstelling gebeurt was door iemand met ervaring of niet. Het was voor mij nooit zo erg dat ik er mij aan ergerde.
En zoals Jurgen aangeeft je toerental een beetje aanpassen tijdens het rijden en je hebt er nog weinig last van.
Met mijn huidige RT heb ik erg heel weinig last van, maar met mijn vorige kon ik na iedere grote beurt wel zeggen of de afstelling gebeurt was door iemand met ervaring of niet. Het was voor mij nooit zo erg dat ik er mij aan ergerde.
My Bike, My Passion
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
Hallo, zoals voorgaande reacties al hebben gemeld, is jouw probleem het zogenaamde Konstant Fahrer Ruckeln. Een probleem wat samenhangt met de opbouw van een 4-kleps boxer-twin. Over het algemeen doet het probleem zich voor bij rustig rijden met een toerental tussen de 2500 en 3500 toeren.
BMW gebruikt zelf standaard Bosch bougies. Het is zelfs uit den boze om tijdens de garantieperiode de Bosch bougies om te wisselen met bijvoorbeeld Denso of Brisk. Je schijnt dan zelfs je aanspraak op garantie te kunnen verspelen als er toch iets fout mocht gaan met een andere bougie. ( Gat in je zuiger gebrand of zoiets).
Mijn r1100 rt had er ook last van. Maar na een zeer nauwkeurige synchronisering van de gaskleppen en motorafstelling, is het KFR nagenoeg verdwenen, zelfs met de originele Bosch bougies.
Het laatste restje verbetering brachten een paar Denso bougies. De Brisk bougies heb ik niet gekocht. Te duur naar mijn idee!
Succes.
Have a nice day.
Werner
BMW gebruikt zelf standaard Bosch bougies. Het is zelfs uit den boze om tijdens de garantieperiode de Bosch bougies om te wisselen met bijvoorbeeld Denso of Brisk. Je schijnt dan zelfs je aanspraak op garantie te kunnen verspelen als er toch iets fout mocht gaan met een andere bougie. ( Gat in je zuiger gebrand of zoiets).
Mijn r1100 rt had er ook last van. Maar na een zeer nauwkeurige synchronisering van de gaskleppen en motorafstelling, is het KFR nagenoeg verdwenen, zelfs met de originele Bosch bougies.
Het laatste restje verbetering brachten een paar Denso bougies. De Brisk bougies heb ik niet gekocht. Te duur naar mijn idee!
Succes.
Have a nice day.
Werner
Re: R1150 RT motor schokt
Heeft de twin spark ook nog last van KFR?
gr Marten
gr Marten
-
George Michael
- Berichten: 437
- Lid geworden op: 26 nov 2005, 09:55
- Locatie: Provincie Utrecht (NL)
Re: R1150 RT motor schokt
Ook ik merk na een beurt of er goed is gesynchroniseerd. Vorige week 50.000 beurt. Had rond de 3.500 rpm last van zeer lichte KFR. Nu practisch nergens last van en hij snort heerlijk. Monteur met gouden handjes !
Honda PC800 / Honda Deauville / BMW R1150RT . . . What next: BMW R1200RT? / BMW R1200GSA? / Landrover Defender / Saab 9-3 Cabrio?
-
VFooR
- Berichten: 363
- Lid geworden op: 04 mei 2007, 10:45
- Woonplaats: Dendermonde
- Locatie: Oost-Vlaanderen
Re: R1150 RT motor schokt
Mijn R1150GS uit 200 heeft dit probleem ook (KFR).
Nu ga ik hem binnenkort bij de dealer op 60.000km zeer nauwkeurig laten afstellen.
Nu is mijn vraag...over bougies wordt er veel gespeculeerd m.b.t. het al of niet verbeteren van het KFR. Mijn dealer geeft ook GEEN garantie als hij er andere bougies insteekt. De ene zegt dat de originele zeker volstaan met een goede afstelling, de andere meldt dat er naast een goede afstelling zeker ook andere bougies in moeten. Wat is nu eigenlijk juist???
Nu ga ik hem binnenkort bij de dealer op 60.000km zeer nauwkeurig laten afstellen.
Nu is mijn vraag...over bougies wordt er veel gespeculeerd m.b.t. het al of niet verbeteren van het KFR. Mijn dealer geeft ook GEEN garantie als hij er andere bougies insteekt. De ene zegt dat de originele zeker volstaan met een goede afstelling, de andere meldt dat er naast een goede afstelling zeker ook andere bougies in moeten. Wat is nu eigenlijk juist???
R 1100 GS: Full Wilbers, stalen remleidingen, Laser + Chip + K&N + regulator + Nieuwe buizen.
-
moh_fan
- Berichten: 1488
- Lid geworden op: 27 jul 2006, 20:36
- Woonplaats: Nederland
- Locatie: Noord-Brabant
- Contacteer:
Re: R1150 RT motor schokt
Acceptatie?...VFooR schreef:...Wat is nu eigenlijk juist???
Ik dacht juist dat vanaf de 1150 TwinSpark's het KFR er een beetje uit was.
De mijne had er geen last van.
-
mecapuet
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 20:20
- Woonplaats: Orp
- Locatie: Waals-Brabant.
Re: R1150 RT motor schokt
Ik zou toch wel eens willen weten wat voor garantie uw dealer geeft op een gs uit 2000? Of heb je hem daar pas 2 de hands gekocht....en dan nog.VFooR schreef:Mijn R1150GS uit 200 heeft dit probleem ook (KFR).
Nu ga ik hem binnenkort bij de dealer op 60.000km zeer nauwkeurig laten afstellen.
Nu is mijn vraag...over bougies wordt er veel gespeculeerd m.b.t. het al of niet verbeteren van het KFR. Mijn dealer geeft ook GEEN garantie als hij er andere bougies insteekt. De ene zegt dat de originele zeker volstaan met een goede afstelling, de andere meldt dat er naast een goede afstelling zeker ook andere bougies in moeten. Wat is nu eigenlijk juist???
Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
Re: R1150 RT motor schokt
Yo de mannen,
Ik zelf rij met een R1100RT en krijg soms ook te maken met dit probleem.
Op dat ogenblik gewoon even de "carbu" syncroniseren en probleem is voor het zeggen opgelost zelfs met orriginele bougies.
Dit syncroniseren is iets dat men gemakkelijk zelf kan men moet gewoon zulke klokjes aanschaffen en is dan 5min werk. (op RT iets langer carnage moet er af e).
Dus geen zorgen maken over dit fenomeen, is eigen aan onze BMer.
Ik zelf rij met een R1100RT en krijg soms ook te maken met dit probleem.
Op dat ogenblik gewoon even de "carbu" syncroniseren en probleem is voor het zeggen opgelost zelfs met orriginele bougies.
Dit syncroniseren is iets dat men gemakkelijk zelf kan men moet gewoon zulke klokjes aanschaffen en is dan 5min werk. (op RT iets langer carnage moet er af e).
Dus geen zorgen maken over dit fenomeen, is eigen aan onze BMer.
-
Iron Gonzo
- Berichten: 9612
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36
Re: R1150 RT motor schokt
ik rij met een 1100RS is zelfde motor dan de RT
al 1500000Km met originele bougies, 15w40 van olie
en van benzine 98 oct
syncroniseren is niet voor beginnelingen zonder deftige uitleg
klokjes heb je niet nodig
ik heb hier op het forum een toestelletje gezet daj gemakkelijk zelf kan maken
effe zoekfunctie gebruiken
de KFR is nihil en je wordt het gewoon
al 1500000Km met originele bougies, 15w40 van olie
en van benzine 98 oct
syncroniseren is niet voor beginnelingen zonder deftige uitleg
klokjes heb je niet nodig
ik heb hier op het forum een toestelletje gezet daj gemakkelijk zelf kan maken
de KFR is nihil en je wordt het gewoon
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Re: R1150 RT motor schokt
Een volledige leek moet er inderdaad ni aan beginnen maar als iemand het eens uitlegt of eens voor doet hoe het moet en je hebt handen aan je lijf kan het normaal geen probleem meer zijn om het zelf te doen denk ik.
Re: R1150 RT motor schokt
Is een beetje zoals het uitlezen van de MOTRONIC, in de garage vragen ze daar een mooi bedrag voor (enkel pc aansluiten op motor en foutcode uitlezen op scherm) op het Nederlandse GS forum staat goed uitgelegt hoe je het zelf kan doen (ook ABS fouten) en hoe je zelf voor een prikje een tester zelf kan maken om dit te doen. werkt perfect, ook op RT.
Uitleg vind je op de site met deze link http://www.bmwgsclub.nl/artikelen.htm
Uitleg vind je op de site met deze link http://www.bmwgsclub.nl/artikelen.htm
-
Iron Gonzo
- Berichten: 9612
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36
Re:
boom is nu ook weer niet zo danig verEddy Hendrickx schreef:Bedankt voor jullie informatie, ik ga er zeker iets mee doen.
dus je kan gerust effe langskomen moest het probleem zich nog voordoen
uiteraard is uw machine nog in garantie en dus zou de garage dat moeten verhelpen
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
-
Vince196711
- Berichten: 42
- Lid geworden op: 31 dec 2017, 20:44
- Woonplaats: Tienen
- Locatie: Brabant
Re: R1150 RT motor schokt
Power commander chip,wel prijzig dacht rond de 500€ zou de kfr verhelpen is me gezegd geweest door een bmw rijder
-
Relax
- Berichten: 5718
- Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
- Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
- Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.
Re: R1150 RT motor schokt
Na 10 jaar zal dat probleem mss al opgelost zijn.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Re: R1150 RT motor schokt
Toch toch wie weet 
-
Johannetje
- Berichten: 366
- Lid geworden op: 07 jan 2007, 14:23
- Locatie: Prov. Antwerpen
Re: R1150 RT motor schokt
Beste lezers,
Ondertussen reeds in 2010 andere BMW gekocht.
Het probleem is nooit gevonden.
KFR was het niet en zoals zoveel onderzochte zaken.
Hij heeft me 1x laten staan langs de snelweg in Frankrijk.
Toen was de maat vol.
Ik rijd nu een R1150RT, naar volle tevredenheid en zonder noemenswaardige problemen.
greetz
Johan
Ondertussen reeds in 2010 andere BMW gekocht.
Het probleem is nooit gevonden.
KFR was het niet en zoals zoveel onderzochte zaken.
Hij heeft me 1x laten staan langs de snelweg in Frankrijk.
Toen was de maat vol.
Ik rijd nu een R1150RT, naar volle tevredenheid en zonder noemenswaardige problemen.
greetz
Johan
I am a Fanatic BMW R1150RT driver. (sinds mei 2010 R1150RT)
(vanaf 1983) Zundapp KS50/KS125, Benelli 250 2C, Honda VF750F, Kawasaki LTD 454 (1995 en 2000), BMW R80 RT, BMW K100RT, BMW R1100RT.
Geniet, want ......vandaag is morgen alweer gisteren.
Garmin Zumo 550 Europe
(vanaf 1983) Zundapp KS50/KS125, Benelli 250 2C, Honda VF750F, Kawasaki LTD 454 (1995 en 2000), BMW R80 RT, BMW K100RT, BMW R1100RT.
Geniet, want ......vandaag is morgen alweer gisteren.
Garmin Zumo 550 Europe
-
Vince196711
- Berichten: 42
- Lid geworden op: 31 dec 2017, 20:44
- Woonplaats: Tienen
- Locatie: Brabant
Re: R1150 RT motor schokt
Onlangs ook r1150rt van 2002 gekocht,ook last van schokken,ondertussen volledig groot onderhoud laten doen,ook kleppen stellen en synchronisatie ,nieuwe bougies etc.het schokken helemaal opgelost



