vraag bougiekabel

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
lowrider
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 jul 2007, 12:03

vraag bougiekabel

Bericht door lowrider »

Bij het kuisen van motorblok van R1200RLC gemerkt dat de bougiekabel op elke cilinder bestaat uit 3 kleine kabels. 1 kabel ( witte) is verbonden met de massa en dan veronderstel ik dat er nog een is verbonden met de bougietop , maar waarvoor dient de derde dan ? En waarom is er een massa mee gemoeid, want de bougie draait in het cilinderblok en is daardoor toch al verbonden met de massa.
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: vraag bougiekabel

Bericht door alfa »

Heb je geen 4 bougies? 2 per cilinder?
BMW R1100R zonder KFR
willy
Berichten: 1301
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: vraag bougiekabel

Bericht door willy »

Bougiekabels zijn niet meer wat ze vroeger waren, 't zijn (vaak) geeneens nog bougiekabels!
lowrider
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 jul 2007, 12:03

Re: vraag bougiekabel

Bericht door lowrider »

nee , geen 4 bougies, de LC versie is gestopt met 2 per cilinder, tis nu terug 1 per cilinder
Michelleke
Berichten: 162
Lid geworden op: 11 nov 2013, 14:22
Woonplaats: Tienen
Locatie: Vl-Brabant

Re: vraag bougiekabel

Bericht door Michelleke »

Hier heb je geen bougiekabel meer, de bobijn (stiftbobijn) zit rechtstreeks op de bougie gestoken.
De kabeltjes die je ziet zijn dus de aansluitingen van de bobijn.
R1200GSLC / K1200RS
lowrider
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 jul 2007, 12:03

Re: vraag bougiekabel

Bericht door lowrider »

ok, bedankt hoor, toch altijd iemand die hier op deze site het antwoord weet.
Danny
Berichten: 6517
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: vraag bougiekabel

Bericht door Danny »

Noem het de stuurdraden van de stiftbobijn...
De massakabel hoeft niet langer en dikker te zijn dan nodig en wordt dus bewust zo kort mogelijk gehouden.
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: vraag bougiekabel

Bericht door alfa »

Even opgezocht, waarom BMW voor deze techniek kiest.
Enkelvonkbobine http://beru.federalmogul.com/sites/defa ... 2013_0.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Alles draait om reactietijd en zo hoog mogelijke spanning behoud.
BMW R1100R zonder KFR
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: vraag bougiekabel

Bericht door alfa »

.
Laatst gewijzigd door alfa op 21 okt 2017, 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW R1100R zonder KFR
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: vraag bougiekabel

Bericht door alfa »

Gaan ze dan in toekomst naar dubbele hoog spanning voor nog betere vonkoverdracht ?
Is dat toepasbaar op oudere modellen vb. R1100?
De reden waarom ik dit vraag is dat bij een elektrode van 0,6 mm de vonk sterker is wat met de enkelvonkbobine het zelfde geval is sterkere en snellere vonkontsteking.
BMW R1100R zonder KFR
Plaats reactie