verweerde uitlaten

Heb je een tip hoe je je velgen kan doen blinken als een spiegel?
Of de restjes van doodgereden insecten eenvoudig kan verwijderen?
Deel deze met ons op dit forum.

Moderator: GVN

bas

Bericht door bas »

jdeboever schreef:Heeft er iemand ervaring met de uitlaatbochten (aan de cylinders) van een r1100s? Gaan deze er makkelijk af, want mijne motor is toch al bijna 7 jaar en die bochten zien er bruin uit (precies roest). Is it ook op te lossen ?
Mijnen S is van '98 (bijna 70.000 km)en die bochtjes en demper zien er nog nieuw uit (winter en zomerrijder). 't Is zoals Danny zegt, regelmatig onderhouden.
Ik heb zo'n polijst tube (gold --> bij BMW dealer gekocht), een beetje op staalwol000 en wrijven maar. Niet van nieuw te onderscheiden. :wink:
jdeboever

Bericht door jdeboever »

bas schreef:
jdeboever schreef:Heeft er iemand ervaring met de uitlaatbochten (aan de cylinders) van een r1100s? Gaan deze er makkelijk af, want mijne motor is toch al bijna 7 jaar en die bochten zien er bruin uit (precies roest). Is it ook op te lossen ?
Mijnen S is van '98 (bijna 70.000 km)en die bochtjes en demper zien er nog nieuw uit (winter en zomerrijder). 't Is zoals Danny zegt, regelmatig onderhouden.
Ik heb zo'n polijst tube (gold --> bij BMW dealer gekocht), een beetje op staalwol000 en wrijven maar. Niet van nieuw te onderscheiden. :wink:
Gewoon zo'n tube bij BMW gaan halen, en met normale staalwol oppoetsen dus ... zou wel makkelijker zijn aangezien ik dan niets moet demonteren. Of zie ik het te rooskleurig?
bas

Bericht door bas »

Ik poets ze ook soms zonder te demonteren. Goed wrijven en zeker voldoende pasta gebruiken. Als ze echt bruin zijn, zal je't misschien 2 keer moeten doen.
't Is een heel karwei, heb veel geduld (zeker als ze erg bruin zijn) maar 't resultaat zal je heel gelukkig stemmen. :wink:
Van Neste Philip

Bericht door Van Neste Philip »

ik gebruik staalwol 000 en metaseul en dit is het resultaat
Afbeelding
Afbeelding
ik haal er dus wel heel de uitlaat af om beter te kunnen frotten :) :wink:
jdeboever

Bericht door jdeboever »

Ik zie dat jullie beide spreken over staalwol 000, is dit een speciaal type staalwol ofzo?

Die metaseul, is dat soortgelijk als die gold (polijst tube)?

Ik moet zeggen, het resultaat van uw bochten ... amai, chapeau ... als de mijne er ook zo konden uitzien ... whohoo :)
bas

Bericht door bas »

Staalwol 000 is de fijnste. Zo maak je geen krassen.
Te verkrijgen bij elke doe-het-zelver.
JüRgen
Moderator
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Wij gebruiken, om RVS buizen te polijsten de befaamde "Scotch Brite"

Afbeelding

Daarna even inwrijven met 3M Inox Cleaner (legt ook een wax-laagje)

Afbeelding

Let wel : Scotch brite is een schuurmiddel
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
jdeboever

Bericht door jdeboever »

Kzal dit weekend maar es naar den brico crossen ... en ergens polijstpasta gaan halen.
tosa

Bericht door tosa »

je kan het ook allemaal heel gemakkelijk houden met gewoon een doosje "WONDERSTEEN"
Insmeren met het sponsje, afspoelen en even opblinken met een vod :!:
jdeboever

Bericht door jdeboever »

euh ... wondersteen ... iemand ervaring mee? Zou natuurlijk heel veel werk besparen.

Of is dit riskant te gebruiken want het ziet er een redelijk "zwaar" goedje uit.

Of zal ik het mooiste resultaat achteraf hebben met oppoetsen met staalwol.
Van Neste Philip

Bericht door Van Neste Philip »

Die staalwol 000 is de fijnste en daardoor maak je minder krassen zoals bas al wist te vertellen. Die Metaseul is een soort pasta die te koop is bij de delhaize of carrefour bij de onderhouds producten .In de twintig jaar dat ik motor rij en motor poets heb ik dat al altijd gebruikt en heb altijd een positief resultaat gekregen . Je ziet het wel op de foto's dat ik al heb gepost van mijn ex rt .
Afbeelding

allez veel shopplezier en achteraf kuisplezier.
Geert I

Bericht door Geert I »

Sedert ik de oproep deed voor het kuisen van de uitlaten, heb ik reeds het een en ander geprobeerd en ik moet zeggen dat Hagesan Blue tot dusver het beste resultaat leverde om alles eens terug proper te maken, het wekelijkse onderhoud van de uitlaten is nu eigenlijk gewoon met water proper maken, goed drogen en mijn motorblok én uitlaatbochten inspuiten met WD40! Maar ben ik wel goe bezig? Ik heb wel de indruk dat de motor nogal een verbrande geur afgeeft wanneer hij op volle temperatuur is, waarschijnlijk die wd40 die lichtjes verbrandt ?? Kan dit geen kwaad? Alvast bedankt voor de vele tips!
Stoffel
Contacteer:

Bericht door Stoffel »

WD 40 geeft een goed parfumpallet voor de chauffeur, de passagier en diegene die je volgen. Iedereen content en het kan geen kwaad. :wink:
Afbeelding
John
Contacteer:

Bericht door John »

Ge ziet hé! Die ouwer mannen schudden van tijd wel wat uit hun mouw maar ge zijt er weeral mee geholpen zie! Als't maar blinkt en goe bolt...meermoedaniesijn :lol: :lol:
jdeboever

Bericht door jdeboever »

Moeten de bouten en moeren met een momentsleutel aangezet worden of mag dat ook met een gewone sleutel?
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

Het is best dat je de bouten en moeren met een momentsleutel vast zet. Zo voorkom je beschadigingen van de schroefdraad.
Je moet niet overdrijven ook vast is vast als je geen momentsleutel gebruikt.
Ook na iedere testrit controle van de aangespannen bouten en moeren doen.
alles trilt en beeft dus het kan wel eens zijn dat er ergens 1tje terug is losgekomen.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
jdeboever

Bericht door jdeboever »

Ik ben eraan begonnen, na wat gesleutel, getrek en gesleur heb ik mijn uitlaat eraf gekregen, alsook mijn voorste bochten gedemonteerd.

Ben begonnen met opkuisen ... amai ... ben al bijna 2 uur aan het schrobben met staalwol 000 en zo'n tube pasta (die ondertussen bijna op is) en ik zie resultaat maar heel traag.

Is er geen manier om dit proces (proper krijgen van die bochten) te versnellen? Anders zjn die bochten tot volgende zomer nog nie proper denk ik.

Of moet ik gewoon geduld hebben ... :roll:

Jurgen
Danny

Bericht door Danny »

tja ik heb gezegd een polierborstel en een boormachine en op twee uurkes is heel den uitlaat nieuw...staalwol met WD40 of olie dan maar en dan polieren???
jdeboever

Bericht door jdeboever »

Danny schreef:tja ik heb gezegd een polierborstel en een boormachine en op twee uurkes is heel den uitlaat nieuw...staalwol met WD40 of olie dan maar en dan polieren???
Danny,

Ik ga een polierborstel kopen denk ik. Welke moet dat zijn? Is het gelijk welke? Moet er dan ook nog polierpasta bij ofzo? Welk moet dat zijn? Of zo'n vetblok?

Dus als ik zo'n polierborstel heb, mag ik de vuile (blauw-bruine) bochten direct behandelen met die polierborstel.

Jurgen
Danny

Bericht door Danny »

bij Hein gericke of Wunderlich (om maar iemand te noemen) koop je een compleet amateursetje voor 15 tot 18 € en daar kan je zomaar mee tegen je bochten aan knallen...
Stoffel
Contacteer:

Bericht door Stoffel »

Danny schreef:bij Hein gericke of Wunderlich (om maar iemand te noemen) koop je een compleet amateursetje voor 15 tot 18 € en daar kan je zomaar mee tegen je bochten aan knallen...
Danny zit alles er dan bij? Voor mij zou het de eerste keer zijn dat ik dat doe, is het moeilijk en kan je foute dingen doen? Stoffel
Afbeelding
Danny

Bericht door Danny »

alles zit er dan in...
kijk maar...
http://www.wunderlich.de/shop.php?rubri ... f1aec8e9af
Voor mij zou het de eerste keer zijn dat ik dat doe, is het moeilijk en kan je foute dingen doen? Stoffel
als ge in uwe stiel zit kunt ge daar niks mis mee doen :wink:
trouwens er zit een papierke bij met hoe 't moet, een boormachine of snoerloos ding is erg handig
jdeboever

Bericht door jdeboever »

Ik heb me dus zo'n kitje bij Hein Gericke gaan halen.
Thuisgekomen en eraan begonnen, in het begin was het wat zoeken hoe juist te werk te gaan, maar na een tijdje kom je in het ritme, en gaat alles vanzelf. Ik heb al 1 bocht gedaan, en ze zijn idd zoals nieuw.

Polierborstel ... snelste en effectieve manier om uw bochten proper te krijgen.

:lol:
chiepe

Bericht door chiepe »

JüRgen schreef:Wij gebruiken, om RVS buizen te polijsten de befaamde "Scotch Brite"

Afbeelding

Daarna even inwrijven met 3M Inox Cleaner (legt ook een wax-laagje)

Afbeelding

Let wel : Scotch brite is een schuurmiddel
Opgepast...
3M inox cleaner bevat olie-residu en zal dus een brandproces genereren op je uitlaat.... beter is het om je uitlaat te ontvetten met een vluchtige reiniger of iets op basis van isopropanol...
JüRgen
Moderator
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Chiepe,

Gebruik het nu al een paar keer, maar zonder de scotchbrite, dus enkel 3M inox cleaner.

Werkt prima ! ruikt wat naar verbrande wax als je start, na 2 minuten is het verdwenen. :wink:

Grote voordeel : plastik onderdelen doe ik er ook me, in één beweging, en deze worden zo ook gevoed, en kleuren niet wit, wat je wel hebt met wax.
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie