Heb je een tip hoe je je velgen kan doen blinken als een spiegel?
Of de restjes van doodgereden insecten eenvoudig kan verwijderen?
Deel deze met ons op dit forum.
jdeboever schreef:Heeft er iemand ervaring met de uitlaatbochten (aan de cylinders) van een r1100s? Gaan deze er makkelijk af, want mijne motor is toch al bijna 7 jaar en die bochten zien er bruin uit (precies roest). Is it ook op te lossen ?
Mijnen S is van '98 (bijna 70.000 km)en die bochtjes en demper zien er nog nieuw uit (winter en zomerrijder). 't Is zoals Danny zegt, regelmatig onderhouden.
Ik heb zo'n polijst tube (gold --> bij BMW dealer gekocht), een beetje op staalwol000 en wrijven maar. Niet van nieuw te onderscheiden.
jdeboever schreef:Heeft er iemand ervaring met de uitlaatbochten (aan de cylinders) van een r1100s? Gaan deze er makkelijk af, want mijne motor is toch al bijna 7 jaar en die bochten zien er bruin uit (precies roest). Is it ook op te lossen ?
Mijnen S is van '98 (bijna 70.000 km)en die bochtjes en demper zien er nog nieuw uit (winter en zomerrijder). 't Is zoals Danny zegt, regelmatig onderhouden.
Ik heb zo'n polijst tube (gold --> bij BMW dealer gekocht), een beetje op staalwol000 en wrijven maar. Niet van nieuw te onderscheiden.
Gewoon zo'n tube bij BMW gaan halen, en met normale staalwol oppoetsen dus ... zou wel makkelijker zijn aangezien ik dan niets moet demonteren. Of zie ik het te rooskleurig?
Ik poets ze ook soms zonder te demonteren. Goed wrijven en zeker voldoende pasta gebruiken. Als ze echt bruin zijn, zal je't misschien 2 keer moeten doen.
't Is een heel karwei, heb veel geduld (zeker als ze erg bruin zijn) maar 't resultaat zal je heel gelukkig stemmen.
Die staalwol 000 is de fijnste en daardoor maak je minder krassen zoals bas al wist te vertellen. Die Metaseul is een soort pasta die te koop is bij de delhaize of carrefour bij de onderhouds producten .In de twintig jaar dat ik motor rij en motor poets heb ik dat al altijd gebruikt en heb altijd een positief resultaat gekregen . Je ziet het wel op de foto's dat ik al heb gepost van mijn ex rt .
Sedert ik de oproep deed voor het kuisen van de uitlaten, heb ik reeds het een en ander geprobeerd en ik moet zeggen dat Hagesan Blue tot dusver het beste resultaat leverde om alles eens terug proper te maken, het wekelijkse onderhoud van de uitlaten is nu eigenlijk gewoon met water proper maken, goed drogen en mijn motorblok én uitlaatbochten inspuiten met WD40! Maar ben ik wel goe bezig? Ik heb wel de indruk dat de motor nogal een verbrande geur afgeeft wanneer hij op volle temperatuur is, waarschijnlijk die wd40 die lichtjes verbrandt ?? Kan dit geen kwaad? Alvast bedankt voor de vele tips!
Ge ziet hé! Die ouwer mannen schudden van tijd wel wat uit hun mouw maar ge zijt er weeral mee geholpen zie! Als't maar blinkt en goe bolt...meermoedaniesijn
Het is best dat je de bouten en moeren met een momentsleutel vast zet. Zo voorkom je beschadigingen van de schroefdraad.
Je moet niet overdrijven ook vast is vast als je geen momentsleutel gebruikt.
Ook na iedere testrit controle van de aangespannen bouten en moeren doen.
alles trilt en beeft dus het kan wel eens zijn dat er ergens 1tje terug is losgekomen.
Ik ben eraan begonnen, na wat gesleutel, getrek en gesleur heb ik mijn uitlaat eraf gekregen, alsook mijn voorste bochten gedemonteerd.
Ben begonnen met opkuisen ... amai ... ben al bijna 2 uur aan het schrobben met staalwol 000 en zo'n tube pasta (die ondertussen bijna op is) en ik zie resultaat maar heel traag.
Is er geen manier om dit proces (proper krijgen van die bochten) te versnellen? Anders zjn die bochten tot volgende zomer nog nie proper denk ik.
tja ik heb gezegd een polierborstel en een boormachine en op twee uurkes is heel den uitlaat nieuw...staalwol met WD40 of olie dan maar en dan polieren???
Danny schreef:tja ik heb gezegd een polierborstel en een boormachine en op twee uurkes is heel den uitlaat nieuw...staalwol met WD40 of olie dan maar en dan polieren???
Danny,
Ik ga een polierborstel kopen denk ik. Welke moet dat zijn? Is het gelijk welke? Moet er dan ook nog polierpasta bij ofzo? Welk moet dat zijn? Of zo'n vetblok?
Dus als ik zo'n polierborstel heb, mag ik de vuile (blauw-bruine) bochten direct behandelen met die polierborstel.
bij Hein gericke of Wunderlich (om maar iemand te noemen) koop je een compleet amateursetje voor 15 tot 18 € en daar kan je zomaar mee tegen je bochten aan knallen...
Danny schreef:bij Hein gericke of Wunderlich (om maar iemand te noemen) koop je een compleet amateursetje voor 15 tot 18 € en daar kan je zomaar mee tegen je bochten aan knallen...
Danny zit alles er dan bij? Voor mij zou het de eerste keer zijn dat ik dat doe, is het moeilijk en kan je foute dingen doen? Stoffel
Voor mij zou het de eerste keer zijn dat ik dat doe, is het moeilijk en kan je foute dingen doen? Stoffel
als ge in uwe stiel zit kunt ge daar niks mis mee doen
trouwens er zit een papierke bij met hoe 't moet, een boormachine of snoerloos ding is erg handig
Ik heb me dus zo'n kitje bij Hein Gericke gaan halen.
Thuisgekomen en eraan begonnen, in het begin was het wat zoeken hoe juist te werk te gaan, maar na een tijdje kom je in het ritme, en gaat alles vanzelf. Ik heb al 1 bocht gedaan, en ze zijn idd zoals nieuw.
Polierborstel ... snelste en effectieve manier om uw bochten proper te krijgen.
JüRgen schreef:Wij gebruiken, om RVS buizen te polijsten de befaamde "Scotch Brite"
Daarna even inwrijven met 3M Inox Cleaner (legt ook een wax-laagje)
Let wel : Scotch brite is een schuurmiddel
Opgepast...
3M inox cleaner bevat olie-residu en zal dus een brandproces genereren op je uitlaat.... beter is het om je uitlaat te ontvetten met een vluchtige reiniger of iets op basis van isopropanol...