R1100RT, vragen vragen en nog meer vragen

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Roadrunner NL

R1100RT, vragen vragen en nog meer vragen

Bericht door Roadrunner NL »

Wil een toermodel gaan aanschaffen maar twijfel tussen met name de Honda st1100 en de BMW R1100RT. Budget is te krap voor een R1150RT, maar een jonge 1100 zou moeten kunnen. Graag jullie advies over de volgende R1100RT-zaken:

Welke bouwjaren hebben de voorkeur i.v.m. modificaties?
Ik lees veel over slechte bak en koppeling; zijn dit incidenten of structureel?
Zijn er nog andere bekende zwakke plekken?
Is het makkelijk sleutelen, of is er veel speciaal gereedschap en kennis nodig?
Is de motor duur in onderhoud?
Waar moet ik bij een proefrit op letten?
Welke simpele controles kan ik aan de motor uitvoeren om de technische staat vast te stellen?

Graag een objectief advies. Scherpgeprijsde (NL-)aanbiedingen uiteraard ook welkom.

Bij voorbaat dank.

Tom.
Trilithon

Re: R1100RT, vragen vragen en nog meer vragen

Bericht door Trilithon »

Roadrunner NL schreef:Wil een toermodel gaan aanschaffen maar twijfel tussen met name de Honda st1100 en de BMW R1100RT
Hier heb ik ook tussen zitten twijfelen vorig jaar. Heb op beide proefgereden en vond vooral het verstelbare windscherm en het gemak van het sturen de doorslag geven. Nu in de winter is de standaard handvat verwarming natuurlijk ook warm welkom!

Zelf rij ik een R1100RT uit 1998. De bak/koppeling is ook een kwestie van gewenning. Je hoort meer klink en klak tijdens het schakelen en schakeld iets zwaarder dan de st1100. Ook rijdt de R1100RT bij lage snelheid (< 50 km/u) wat onrustiger dan de Pan.

De ABS is een erg gevoelig punt bij de R1100RT. Vooral als er een accu in zit die al wat jaren mee gaat is vaak de spanning net te laag bij het wegrijden, waardoor de ABS niet aanslaat. Dit is te verhelpen door een nieuwe accu erin te plaatsen of met de orginele accu even kort gas te geven naar zo'n 5000 toeren (in zijn vrij) voordat je wegrijdt. Hierdoor komt de spanning op een goed niveau waardoor dit probleem ook weer is verholpen.

Voor het sleutelen moet je een deel van de kuip weghalen. Dit kost even wat tijd, maar door die kuip zit je 's winters wel lekker uit de koude wind.
Het speciale gereedschap zijn de imbus sleuteltjes :D

Bij een proefrid zet de motor eens aan de kant en kijk eens onder de spiegels. Als de motor ooit gevallen is zie je hier vaak de schade.

Grtz Marco
garde

R1100RT

Bericht door garde »

Ik ben nieuwe eigenaar van een 2dehandse R1100RT sind de maand september,een met niet weinig Km. En tot nu toe steeds tevreden met de aankoop.Stuurt heel makelijk en alsook voor duo een plezier om mee te rijden.
De boite is iets dat je moet gewoon worden (klikken)
Technisch zijn die heel sterk buiten enkele electronische delen zoals ABS heb ik ook reeds gemerkt dit een zwak is.Na starten de ABS indicator die blijft pinken. Terug alles op af en herstarten en alles terug normaal. Zijn zo van die punten je met een nieuwe ook kan voor hebben.
Verder een tof machien.
RT ----->115.000Km
Lid BMW club-Vlaanderen
pat
Contacteer:

Bericht door pat »

Ik kan al het vorige bevestigen, ivm de ABS heb ik ook al gemerkt als je de motor start en plus minus 10 sec wacht voor het doorrijden de ABS lampjes sneller uitgaan. Ik heb de mijne van mei '05 en is ook mijn eerste motor en wou daarom kwestie van prijs niet te hoog grijpen.
Enkel zoals bij alle boxers het olie peil in de gaten houden en voor de rest nog geen enkel probleem gehad zelfs niet met dit gure weer, staat op het werk in weer en wind.
Het verstelbare scherm, de koffers en verwarmbare handvaten zijn zeker een plus punt.

Groeten Pat
George Michael

Bericht door George Michael »

Ook ik begon mijn zoektocht naar een 1100RT. Had alles met geld te maken. Had er een op het oog met 36.000 op de teller voor 9.950,-. Helaas toen ik wilden gaan rijden was de motor reeds verkocht. Veel gezocht op Internet en kwam uiteindelijk een 1150RT tegen uit 2001 met 19.700km voor 10.950. 1.000 euro meer, maar wel een 1150RT. Moet je zeggen dat een 1150RT heel anders klinkt. Had ik niet verwacht.
Aan een ST1100 heb ik nooit gedacht. Zwaartepunt ligt heel anders en daardoor stuur hij veel te zwaar bij lage snelheden. Ook vind ik hem persoonlijk niet zo 'stoer'. De BMW trekt mij veel meer aan. Waarschijnlijk zul je bij de Honda minder op de olie moeten letten.

Tip: kijk goed rond en misschien kom je een 1150RT tegen!
Honda PC800 / Honda Deauville / BMW R1150RT . . . What next: BMW R1200RT? / BMW R1200GSA? / Landrover Defender / Saab 9-3 Cabrio?
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Ik heb met beide modellen ervaring, meer dan 300K op een ST1100 en ongeveer 20K op een R1100RT. Mijn voorkeur gaat onvoorwaardelijk uit naar de Pan. In 300K geen problemen, geen olieverbruik, doet het altijd. Zithouding vind ik persoonlijk ook prettiger (iets meer voorover) bij de Pan. Tuurlijk, de Pan is minder "stoer" want je weet namelijk altijd zeker dat je aankomt waar je heen wilt, er is weinig avontuur aan :wink:

De RT waar ik regelmatig mee rijd heeft na 130.000 km nu de 4de koppeling, 2de versnellingsbak, nieuwe nokkenassen en krijgt, ongelooflijk maar waar, bijna jaarlijks een nieuwe accu. Bijzonder vreemd. Tuurlijk, het ruitje kan op en neer maar het is niet een feature die ik op de ST1100 gemist heb.

Voor mijn werk rijd ik normaliter op een STX1300, mijn baas is er gelukkig mee want de prijs per km van de Honda tov de RT ligt een stuk lager...

Het motorkarakter van beide motoren is natuurlijk uiteenlopend, de V4 van de Honda is een prachtig blok, soepel maar ook misschien wat levenloos als je het zo wilt noemen. De boxer van de RT is laagtoerig wat onrustig (ruckelen) maar ook gevoeliger voor de juiste afstelling. Mijn ervaring met een boxerblok is dat minimaal 1x per 10K de kleppen gecontroleerd en de motor gesynchroniseerd moet worden. Bij de ST1100 werden de kleppen om de 24k gecontroleerd en de eerste x stellen was rond 160K :roll: en ik kan je verzekeren dat die motor op z`n donder heeft gehad van z`n baasje :wink:

Nee, het is geen vergelijk tussen die 2, de Pan wint altijd als je geen BMW bril ophebt 8) Als ik arbeidstechnisch niet al een Pan zou rijden kocht ik er prive weer 1. Nu rijd ik prive een GS wat erg leuk is maar niet in onderhoud en dus prijs per km. Het blok is vergelijkbaar met een RT en om de 5000 km moet ie eigenlijk alweer gesynched worden want dan komt het ruckelmonstertje weer boven. Maar het is wel fun om mee te rijden, die GS.

Wat het sturen met een Pan betreft, als je het gewend bent is er niets zwaars aan. Enig nadeel is dat je geen voetsteunen overhoudt als je het kunstje snapt :wink:
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
George Michael

Bericht door George Michael »

:twisted: Hier is bij iemand een gevoelige snaar geraakt ! :twisted:
Honda PC800 / Honda Deauville / BMW R1150RT . . . What next: BMW R1200RT? / BMW R1200GSA? / Landrover Defender / Saab 9-3 Cabrio?
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Bij jou misschien? Niet bij mij hoor :lol:
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Scarto

Bericht door Scarto »

Ik heb de voetsteunen van Jean-Paul's Pan gezien en ik vraag me nog steeds af hoe hij zijn schoenen daar nog kan op houden :!: :wink:

Alle gekheid op een stokje...mijn mechanieker zweert dat de vroegere Pan, de ST 1100, nog steeds de beste motorfiets is die ooit hier op onze aardbol is gemaakt.

Enfin, ik moet hem geloven, hij heeft al aan alles gesleuteld en zal dus zodoende wel een pak meer ervaring hebben op technisch vlak dan de meeste onder ons hier. ( uitgezonderd Danny en co) :wink:

Groeten.
Martin M.
R1150RT Titanium 2003, Clublid
AfbeeldingAfbeelding
Raketman
Contacteer:

Bericht door Raketman »

J-P schreef:Wat het sturen met een Pan betreft, als je het gewend bent is er niets zwaars aan. Enig nadeel is dat je geen voetsteunen overhoudt als je het kunstje snapt :wink:
Hierzie : ne collega (en hier ook lid van't forum) op zijnen vroegeren boot 8)

Afbeelding

PS ge vindt da wel nie erg hé Stefke :P
Nil volentibus arduum
Roadrunner NL

Bericht door Roadrunner NL »

@J-P

Een duidelijk verhaal :!:

Ik raak er langzamerhand van overtuigd, ook door info vanuit andere forums, dat het een keuze wordt tussen verstand (de Pan) en emotie (de RT); een eeuwenoud dilemma :lol:

Dank voor ieders bijdrage tot nu toe.

Tom.
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Geloof me, je wilt niet teveel emotie (vooral als je net terug komt van de dealer na een peperdure beurt :roll: :wink: )

Daarbij, emotie, RT? ALs je nou GS zou zeggen zou ik het kunnen begrijpen maar een RT, dat is net zoals een Pan, een FJR, een Pacific Coast, een GW en een K1200LT een opgevoerd chemisch toilet :lol: :wink:

GSGSGSGSGSGSGSGSGSGSGSGSGSGSGSGSGSGSGSGSGSGSGSGSGS :wink:
J-P

Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO
J-P schreef:Daarbij, emotie, RT? ALs je nou GS zou zeggen zou ik het kunnen begrijpen maar een RT, dat is net zoals een Pan, een FJR, een Pacific Coast, een GW en een K1200LT een opgevoerd chemisch toilet :lol: :wink:

GSGSGSGSGSGSGSGSGSGSGSGSGSGSGSGSGSGSGSGSGSGSGSGSGS :wink:
En ik die dacht dat ik soms een beetje subjectief overkom :lol: :lol:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
J-P

Synchro Bob
Contacteer:

Bericht door Synchro Bob »

Hier een bereikbare GS. Geen 3000 euro, maar het is al dicht in de buurt...
http://cgi.benl.ebay.be/BMW-GS-1100_W0Q ... dZViewItem
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Plaats reactie