Garmin 590

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond GPS, de werking en de installatie ervan.

Moderator: GVN

Plaats reactie
marray

Garmin 590

Bericht door marray »

Hallo

Ik ben toe aan een nieuwe GPS en de 590 zegt me wel iets.
Daarom graag enkele reactie's (goed zowel als minder goed) over dit toestel, zodat ik alles eens op een rijtje kan zetten. Er zijn er hier die deze toch al enige tijd gebruiken dus laat maar komen.
Alvast bedankt
Marray
roadster

Re: Garmin 590

Bericht door roadster »

ik ben overgestapt van een Tripy II naar de 590 en kan dus niet vergelijken met de 550 of 660
Voor mij is het een zeer goed en stabiel toestel, de logica erachter is mij soms niet heel duidelijk maar dat komt wslk door mijn Tripy achtergrond
soms zijn er al eens kleine kuren (muziek die niet herneemt na een gesproken aanwijzing bvb) maar niets dat tot grote ergernis leidt en meestal ligt het dan nog aan mij ipv de 590... :oops:
verder 1x volledig vastgelopen op een binnenkomende telefoonoproep tijdens een gesproken aanwijzing, even stoppen langs de kant, uit de houder, reset en weer verder...
leesbaarheid is top, onder 95% van de omstandigheden
Voor de rest doet hij wat hij moet doen, geluidskwaliteit is zeer goed, zowel van Truus als van muziek en telefoongesprek (iphone naar 590 en dan van de 590 naar de Sena SMH5 waarbij ik gemerkt heb dat de volgorde van inschakelen belangrijk is om de pairing tot stand te brengen, kan ook zijn omdat mijn iphone ook nog apart met de Sena gekoppeld is)
Basecamp was nieuw voor mij maar heeft imo een lage instapdrempel
over het algemeen zeer tevreden tot nu toe
R1200GS LC
stropke

Bericht door stropke »

http://forum.gps.nl/viewforum.php?f=129

Wat leesvoer

Groeten uit Gent
Stropke :wink:
Fun....is not a straight line
p@rick

Bericht door p@rick »

roadster schreef:ik ben overgestapt van een Tripy II naar de 590 en kan dus niet vergelijken met de 550 of 660
Voor mij is het een zeer goed en stabiel toestel, de logica erachter is mij soms niet heel duidelijk maar dat komt wslk door mijn Tripy achtergrond
soms zijn er al eens kleine kuren (muziek die niet herneemt na een gesproken aanwijzing bvb) maar niets dat tot grote ergernis leidt en meestal ligt het dan nog aan mij ipv de 590... :oops:
verder 1x volledig vastgelopen op een binnenkomende telefoonoproep tijdens een gesproken aanwijzing, even stoppen langs de kant, uit de houder, reset en weer verder...
leesbaarheid is top, onder 95% van de omstandigheden
Voor de rest doet hij wat hij moet doen, geluidskwaliteit is zeer goed, zowel van Truus als van muziek en telefoongesprek (iphone naar 590 en dan van de 590 naar de Sena SMH5 waarbij ik gemerkt heb dat de volgorde van inschakelen belangrijk is om de pairing tot stand te brengen, kan ook zijn omdat mijn iphone ook nog apart met de Sena gekoppeld is)
Basecamp was nieuw voor mij maar heeft imo een lage instapdrempel
over het algemeen zeer tevreden tot nu toe
Dus jouw iPhone is tegelijkertijd én met de Zumo 590 én met jouw Sena gepaird ? Ik zie daar niet meteen de logica van in...
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
roadster

Bericht door roadster »

p@rick schreef:
Dus jouw iPhone is tegelijkertijd én met de Zumo 590 én met jouw Sena gepaird ? Ik zie daar niet meteen de logica van in...
Ik rij ook vaak zonder de zumo en daarom heb ik ook mijn iphone ook gepaird met de Sena. In de iphone staan zowel de 590 als de Sena als Bluetooth profiel maar die kan maar 1 BT verbinding tegelijkertijd aan, dus first come first served.
De iphone staat uiteraard altijd aan, als ik eerst de Zumo aanzet wordt de BT verbinding tussen de iphone en de 590 gemaakt, pas daarna mag de Sena aan en die gaat dan de BT verbinding met de Zumo maken.
Zonder de Zumo ertussen, gaat de Sena de BT verbinding rechtstreeks met de iphone maken.

Als ik eerst de Sena aanzet (dus BT tussen iphone en Sena) en dan pas de Zumo, dan loopt het mis
R1200GS LC
dikkejos

Bericht door dikkejos »

deze ga ik even volgen, het enige wat me tegenhoudt is de hoge prijs, 650 euro is niet niets...

Nu gaan we daar allemaal vlot over, over die paar honderd euro, maar als je rekent dat dit mijn eerste ooit verdiende maandloon is, dan merk je pas goed dat de tijden toch enorm veranderd zijn.... :-?
dikkejos

Bericht door dikkejos »

deze ga ik even volgen, het enige wat me tegenhoudt is de hoge prijs, 650 euro is niet niets...

Nu gaan we daar allemaal vlot over, over die paar honderd euro, maar als je rekent dat dit mijn eerste ooit verdiende maandloon is, dan merk je pas goed dat de tijden toch enorm veranderd zijn.... :-?
p@rick

Bericht door p@rick »

roadster schreef:
p@rick schreef:
Ik rij ook vaak zonder de zumo en daarom heb ik ook mijn iphone ook gepaird met de Sena. In de iphone staan zowel de 590 als de Sena als Bluetooth profiel maar die kan maar 1 BT verbinding tegelijkertijd aan, dus first come first served.
De iphone staat uiteraard altijd aan, als ik eerst de Zumo aanzet wordt de BT verbinding tussen de iphone en de 590 gemaakt, pas daarna mag de Sena aan en die gaat dan de BT verbinding met de Zumo maken.
Zonder de Zumo ertussen, gaat de Sena de BT verbinding rechtstreeks met de iphone maken.

Als ik eerst de Sena aanzet (dus BT tussen iphone en Sena) en dan pas de Zumo, dan loopt het mis
Kan je dan twee toestellen (zumo en iPhone) als phone pairen met de Sena ? Klinkt interessant, moet ik dan toch ook eens proberen...
Greetz,

P@trick
JohanDB
Contacteer:

Bericht door JohanDB »

Meer zelfs.
Ook bij mij is de Sony Xperia én de Zumo 590 aan de Sena SMH10 gekoppeld. Net op dezelfde manier zoals Roadster zegt. Werkt perfect.

Voor mijn lessen heb ik ook nog een SENA SR10 module om een Kenwood zender draadloos aan de headset te koppelen. Ook die module is als telefoon gekoppeld aan de headset.
Omdat mijn gsm niet aan die SR10 module gekoppeld is moet ik daar wel even de BT van de gsm af zetten, anders wordt die sowieso eerst gevonden (tijdens de les moet ik toch geen gsm horen).

De SENA spullen werken in tegenstelling tot vele andere ook gewoon terwijl ze aan het laden zijn (bijv. met een externe batterijpack).
Gesprekskwaliteit is via de 590 duidelijk, maar rechtstreeks gsm-sena gewoon super.

Maar het ging over de Zumo 590 zeker ? :lol:

Ik heb 'm sinds dit voorjaar in gebruik en ik vind het een super apparaat. Ik heb ook nog de bandenspanningssensoren en de smartphone-app verbonden. Werkt allemaal zoals het hoort.
Ik heb eigenlijk maar één nadeel dat allicht te maken heeft met de andere software van de nieuwe generatie apparaten (na mijn vorige 660), ofwel aan mijn onwetendheid :oops: : een route hervatten of aanvatten als je op een punt in de route passeert.... Bij mijn 660 begon die gewoon aan de route, waar ik me dan ook bevond. Nu moet ik een volgend viapunt aanduiden waar ik naartoe wil. Aangezien dat telkens een weg is heb ik geen flauw idee welk punt ik moet aanduiden :-|
p@rick

Bericht door p@rick »

JohanDB schreef:Ik heb eigenlijk maar één nadeel dat allicht te maken heeft met de andere software van de nieuwe generatie apparaten (na mijn vorige 660), ofwel aan mijn onwetendheid :oops: : een route hervatten of aanvatten als je op een punt in de route passeert.... Bij mijn 660 begon die gewoon aan de route, waar ik me dan ook bevond. Nu moet ik een volgend viapunt aanduiden waar ik naartoe wil. Aangezien dat telkens een weg is heb ik geen flauw idee welk punt ik moet aanduiden :-|

Dat probleem + oplossing worden in dit dit filmpje van Mr GPS mooi uitgelegd.
Greetz,

P@trick
JohanDB
Contacteer:

Bericht door JohanDB »

super ! Thanks !

(al is de werkwijze wel een serieuze achteruitgang buiten vroeger)
p@rick schreef:
JohanDB schreef:Ik heb eigenlijk maar één nadeel dat allicht te maken heeft met de andere software van de nieuwe generatie apparaten (na mijn vorige 660), ofwel aan mijn onwetendheid :oops: : een route hervatten of aanvatten als je op een punt in de route passeert.... Bij mijn 660 begon die gewoon aan de route, waar ik me dan ook bevond. Nu moet ik een volgend viapunt aanduiden waar ik naartoe wil. Aangezien dat telkens een weg is heb ik geen flauw idee welk punt ik moet aanduiden :-|

Dat probleem + oplossing worden in dit dit filmpje van Mr GPS mooi uitgelegd.
p@rick

Bericht door p@rick »

JohanDB schreef:super ! Thanks !
Als je jarenlang een bepaalde werkwijze gewoon bent is elke wijziging op het eerste gezicht een achteruitgang, tot je die nieuwe werkwijze weer gewoon bent of er je eigen variant voor hebt gevonden. Eens je gewoon bent aan het principe van de harde en de zachte viaducten wordt het allemaal algauw heel wat duidelijker. Mijn eigen routes bestaan meestal maar uit twee of drie harde punten : beginpunt, eventueel een middagstop en natuurlijk het eindpunt. Daartussen liggen enkel zachte viaducten.
Als ik onderweg onverwacht de actieve route moet verlaten (meestal omdat er getankt moet worden) , maak ik op die plaats meestal gewoon even een nieuw waypointje bv X aan. Dan zoek ik op de gps tussen de POI's naar een nabijgelegen tankstation. Na het tanken navigeer ik terug naar mijn waypointje X alwaar ik de route terug activeer. die dan als een roze lijn op het scherm. zichtbaar wordt.
Bij de keuze voor het eerstvolgende (harde) punt kan ik enkel kiezen tussen middagstop en eindpunt, en die keuze is erg makkelijk vermits ik mezelf op dat moment nog wel herinner of ik de middagstop al gepasseerd ben of niet. De gps zal mij dan vanaf de actuele waypointlocatie X via de in de route opgenomen zachte viaducten probleemloos navigeren naar het eerstvolgende harde punt, zijnde dus de middagstop of het eindpunt.

Als je zelf een route voorbereidt kan je natuurlijk heel eenvoudig zulke situaties grotendeels voorkomen door op 'n veilige afstand al een tankstation te voorzien in de route, dan heb je heel die poespas om nadien terug op de route te komen niet nodig..
Greetz,

P@trick
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

p@rick schreef:
Als je jarenlang een bepaalde werkwijze gewoon bent is elke wijziging op het eerste gezicht een achteruitgang, tot je die nieuwe werkwijze weer gewoon bent of er je eigen variant voor hebt gevonden. Eens je gewoon bent aan het principe van de harde en de zachte viaducten wordt het allemaal algauw heel wat duidelijker. Mijn eigen routes bestaan meestal maar uit twee of drie harde punten : beginpunt, eventueel een middagstop en natuurlijk het eindpunt. Daartussen liggen enkel zachte viaducten.
Als ik onderweg onverwacht de actieve route moet verlaten (meestal omdat er getankt moet worden) , maak ik op die plaats meestal gewoon even een nieuw waypointje bv X aan. Dan zoek ik op de gps tussen de POI's naar een nabijgelegen tankstation. Na het tanken navigeer ik terug naar mijn waypointje X alwaar ik de route terug activeer. die dan als een roze lijn op het scherm. zichtbaar wordt.
Bij de keuze voor het eerstvolgende (harde) punt kan ik enkel kiezen tussen middagstop en eindpunt, en die keuze is erg makkelijk vermits ik mezelf op dat moment nog wel herinner of ik de middagstop al gepasseerd ben of niet. De gps zal mij dan vanaf de actuele waypointlocatie X via de in de route opgenomen zachte viaducten probleemloos navigeren naar het eerstvolgende harde punt, zijnde dus de middagstop of het eindpunt.

Als je zelf een route voorbereidt kan je natuurlijk heel eenvoudig zulke situaties grotendeels voorkomen door op 'n veilige afstand al een tankstation te voorzien in de route, dan heb je heel die poespas om nadien terug op de route te komen niet nodig..
Kun je na tanken niet gewoon op de tracklijn terug rijden? Moet je uiteraard herberekening uit hebben staan (doe ik sowieso bij zelf uitgezette routes) en je moet Truus negeren of de route even stoppen.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
p@rick

Bericht door p@rick »

Dirk Pauwels schreef:
p@rick schreef:

Kun je na tanken niet gewoon op de tracklijn terug rijden? Moet je uiteraard herberekening uit hebben staan (doe ik sowieso bij zelf uitgezette routes) en je moet Truus negeren of de route even stoppen.
Is natuurlijk ook een mogelijheid. Verschil is dat ik me 'laat' navigeren naar de route terwijl jij zuiver op je uitgezoomde scherm terug op de route moet zien te geraken.
De navigator leidt mij via de snelste weg naar bv het gewenste tankstation, en nadien ook via de snelste weg terug naar de route, middels jouw werkwijze is het toch een beetje afwachten en ondervinden via welke weg je terug op de route geraakt. Ik mis ook niets van de originele route (ik pik terug aan op dezelfde plaats als waar ik ze eerder verliet), terwijl jij misschien een (mooi) stuk gaat missen...
Greetz,

P@trick
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

p@rick schreef:
Dirk Pauwels schreef:
Is natuurlijk ook een mogelijheid. Verschil is dat ik me 'laat' navigeren naar de route terwijl jij zuiver op je uitgezoomde scherm terug op de route moet zien te geraken.
De navigator leidt mij via de snelste weg naar bv het gewenste tankstation, en nadien ook via de snelste weg terug naar de route, middels jouw werkwijze is het toch een beetje afwachten en ondervinden via welke weg je terug op de route geraakt. Ik mis ook niets van de originele route (ik pik terug aan op dezelfde plaats als waar ik ze eerder verliet), terwijl jij misschien een (mooi) stuk gaat missen...
De mooiste stukken ontdek je vaak a l'improviste :grin:
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
p@rick

Bericht door p@rick »

Dirk Pauwels schreef:
p@rick schreef:
Dirk Pauwels schreef:
De mooiste stukken ontdek je vaak a l'improviste :grin:
Klopt, maar als ik noodgedwongen van de route moet afwijken om dat ikzelf of een reisgenoot dringend moet gaan tanken, dan heb ik weinig boodschap aan improviseren, dan liefst zo rap mogelijk bakske vol en terug op de route... :-?
Greetz,

P@trick
RC30

Bericht door RC30 »

Als jullie zo gaan blijven doorquoten lijkt het hier eerder op een scrolforum dan op een BMWforum.
MrGPS

Bericht door MrGPS »

Laat ik dan maar niet quoten hè ;)

In algemene zin:
de 590 is een uitstekend apparaat. Er zijn vele positieve zaken over te melden maar ook wel wat praktijkprobleempjes:
a. het terugkeren op de route ed vraagt, inderdaad, gewenning. Is overigens bij de 3xx precies zo als bij de 590.
b. ook van belang is bewust te zijn van het effect van harde en softe viapunten. Zie http://youtu.be/BQr3tC2uk0M" onclick="window.open(this.href);return false;
c. zelf geef ik, inmiddels, de voorkeur aan een andere werkwijze die eigenlijk beide bovenstaande punten prima oplossen. De track als routebasis. Zie http://youtu.be/AtS3UV5moCg" onclick="window.open(this.href);return false;

d. ik heb ook de nodige review-video over de 590 - te vinden vanaf http://youtu.be/vIdkB_j8RQs" onclick="window.open(this.href);return false;
e. en daarnaast over de instellingen van het toestel - zie http://youtu.be/hahviZKRBlU" onclick="window.open(this.href);return false;

Enkele opmerkingen nog:
- zelf ben ik erg enthousiast over het scherm van de 590. Maar dat is niet iedereen met me eens; het blijkt vrij persoonlijk. Als het licht recht in het scherm schijnt dan zie je bij alle alternatieven (muv tripy) helemaal geen donder meer - de 590 is juist dan errug goed. Echter: bij meer 'gemiddelde' omstandigheden is de 590 wat flets en doet bijv de 3xx het beter.
- als iemand al problemen bij de 590 heeft komt dat door bluetooth. Dat de telefoon niet gepaired blijft icm mediaspeler e.d. Meestal gaat het prima (zie ook hierboven) maar niet altijd.

Waar het gaat om de prijs:
a. je gaat naar alle waarschijnlijkheid vele jaren met het toestel doen. Dat maakt een iets hogere investering allicht iets realistischer, maar maakt het ook extra belangrijk dan je de juiste keuze maakt; voorkom vooral dat je na een half jaar spijt hebt van je aanschaf.
b. having said that: kijk zeker ook naar de zumo340. Waar het gaat om navigatie; het rijden van routes zul je daarvan beslist evenveel plezier hebben als van de 590. Wat je mist is het grotere scherm en extra's als telefonie en muziek. Maar: hoe belangrijk is dat laatste? En vaak kan dat ook rechtstreeks op de headset ipv via de Zumo. Je praat over bijna factor 2 prijsverschil dus dat is best een afweging.
c. je zou zelfs nog een stap verder kunnen gaan en kijken naar een occasion; eerst zien of het iets voor je is. Zie in dat verband de tips op http://www.mrgps.nl/tips-bij-aanschaf-v ... ands-zumo/" onclick="window.open(this.href);return false;
d. kijk ook naar wat voor soort gebruiker je bent. Wordt je bijvoorbeeld vrolijk van die video'tjes hiervoor en vind je het leuk daarop te 'studeren'? Dan is de zumo zeker de goede keuze. Is je eerste gevoel echter meer 'nou, nou, moet dat allemaal zo ingewikkeld' - ik wil minimaal achter de pc.... dan is mogelijk een TT rider een betere keuze. Minder geavanceerd, maar eenvoudiger in het gebruik.

Succes met je keuze!

Hans
Laatst gewijzigd door MrGPS op 02 dec 2014, 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.
marray

Bericht door marray »

De kogel is door de kerk. Zaterdag op de opendeurdag bij Way-point een 590 gekocht.
In vergelijking met de 550 die ik 8 jaar geleden heb gekocht valt de prijs mee; zeker als je ziet wat ik allemaal meer heb op de 590.
Bedankt voor de reacties.

Marcel
p@rick

Bericht door p@rick »

marray schreef:De kogel is door de kerk. Zaterdag op de opendeurdag bij Way-point een 590 gekocht.
In vergelijking met de 550 die ik 8 jaar geleden heb gekocht valt de prijs mee; zeker als je ziet wat ik allemaal meer heb op de 590.
Bedankt voor de reacties.

Marcel
Veel plezier ermee. En voor de wellicht onvermijdelijke vragen kan je bij wijze van dienst na verkoop ook hier op dit forum terecht. Wel je vraag duidelijk formulieren, anders veroorzaak je tig verschillende interpretaties, met evenveel verschillende antwoorden als gevolg, met gevolg dat je zelfs mét Zumo 590 nog verder van huis bent dan voorheen :wink:
Greetz,

P@trick
MrGPS

Bericht door MrGPS »

Gefeliciteerd met je aanschaf en veel plezier ermee!
red king

Bericht door red king »

Vandaag zal de 590 in de bus vallen. Nu nog de prachtige filmpjes van Mr GPS bekijken en dan kunnen we vertrekken. (alleen het weer nog ietsje beter a.u.b.)
Plaats reactie