Ik rijd sinds kort een R80 GS uit 1991. Hij heeft lange tijd stilgestaan waardoor er volgens mij enkele kwaaltjes aan zijn. Hij is weer operationeel maar zit nog met wat corrosie in de benzinetank. De naftfilters vervang ik regelmatig om mettertijd het meeste roest eruit te krijgen. Vanaf 120 km/h draaide de motor volgens mij slechts aan 1 kant. Gas bijgeven lukte dan niet meer. Tot snelheden van 90-100 per uur had hij dit probleem echter niet. Nu is hij recent ook stationair langs 1 kant beginnen draaien. Nu trekt hij van geen kanten meer! Kan dit te maken hebben met de bougies? Dit zijn immers nog de bougies van de periode van voor hij weggezet is. (Nieuwe bougies zijn reeds besteld.) Of zit het probleem hem bij de carburateurs?
Verder heb ik gemerkt dat de motor vrij veel verbruikt (ong 9l/100km). Is dit normaal?
mmm, op 1 cil gaat ge geen 120km/u rijden. Als de motor ook stationair niet mooi loopt zal en grondige kuisbeurt ,en syncronisatie van de carbu's en eventueel check van de voorontsteking misschien wel helpen.
Als je vanaf 100 km/u gas bij geeft gaat uw toerental dan omhoog zonder dat de motor sneller gaat rijden?
Zo ja ,koppeling nazien.
Weet je de onderhoudshistorique van de motor? Wat is de km-stand? Aan de hand van uw woonplaats kan je misschien wel terecht bij een van de techneuten in je buurt van hier op het forum om eens hun mening te weten !
VUIL IN DE CARBU'S!
komt veel voor bij langere stilstand,de benzine,met in dit geval "roest" erin verdampt en er blijft alleen maar 'vuiligheid' achter in de carbu's.
alleen de carbu's grondig schoonmaken,incl.de sproeiers en enkele O-ringetjes(als ze te los zitten) hierin vervangen dat helpt.
Aan sproeiers scheelt er niets. Denk dat het probleem bij de carburateurs zal liggen. Stationair liep hij tot enkele dagen mooi maar sinds eergisteren dus niet meer. Hij gaat niet in toeren bij het optrekken. Zal de carburateurs eens proberen proper maken, de bougies vervangen en zien wat dat geeft..
de sproeiers moet je ook zuiver maken met een ijzerdraadje ofzo.......
het is niet genoeg als je erdoor kan kijken,want de diameter(lees opening) moet ook nog juist zijn!
mmm, op 1 cil gaat ge geen 120km/u rijden. Als de motor ook stationair niet mooi loopt zal en grondige kuisbeurt ,en syncronisatie van de carbu's en eventueel check van de voorontsteking misschien wel helpen.
Als je vanaf 100 km/u gas bij geeft gaat uw toerental dan omhoog zonder dat de motor sneller gaat rijden?
Zo ja ,koppeling nazien.
Weet je de onderhoudshistorique van de motor? Wat is de km-stand? Aan de hand van uw woonplaats kan je misschien wel terecht bij een van de techneuten in je buurt van hier op het forum om eens hun mening te weten !
Km stand is iets meer als 40000 mijl (moto is indertijd ingevoerd geweest) dus een dikke 60000 kilometer. De moto gaat niet in toeren, hij blijft zelfs met de volledig gas open sputteren, na een tijdje trok hij dan weer mooi op. Wel lastig als je tussen de camions rijdt
Ik blijf verlopig bij een grondige carbubeurt!
Motor heeft een tijd stil gestaan dus er zal wel het een en het ander blijven plakken .
Van waar ben je eigenlijk?
Uw verbruik zou rond de 6.5 moeten draaien .
Is er ondertussen nog iets veranderd ?
Weet je trouwens de historique van deze motor qwa onderhoudsbeurten?
Denk dat ik die motor nog te koop heb zien staan op de 2handskanalen tot enkele weken terug.
De moto is indertijd ingevoerd vanuit Bristol UK door mijn nonkel als ik het bij het juiste eind heb. Hij heeft er dan een tijd mee gereden en heeft hem dan in 2002 weggezet met 35000 mijlen op de teller. Qua onderhoudshistoriek is er bij mijn weten niets gekend van deze motor.
Ik heb vandaag nieuwe bougies gestoken. De sproeiers heb ik ook eens bekeken maar daar is naar mijn aanzien niets op aan te merken. De carburators worden vandaag of morgen ook eens nagekeken. Wat kan het probleem zijn dat de motor zoveel verbruikt? Heb er vandaag weer 15l kunnen bijtanken zonder noemenswaardig veel te rijden
uw verbruik kan aan verschillende factoren liggen!
Ik zou beginnen met uw kleppen te regelen, ontsteking na te zien en eens deftig te syncroniseren.
Dan pas verder zoeken, 95% kans dat uw probleem is opgelost!
Syncronisatie die fout is gebeurd kan rare fenomenen doen opwaaien.
Heb je een SLS systeem zitten op de motor?
Maw loopt ervan uw cilinders een leiding naar uw luchtfilterhuis?
Dat klink nie goe, vanop afstand is het moeilijk natuurlijk.
Deze loopt op 1 cil in elk geval alé vermoed ik want hij blijft precies wel draaien?. K'weet niet hoe technisch ge zijt maar probeer eens uit te vissen welke kant er niet meeloopt, de ene uitlaatbocht zal warm worden en de andere blijft koud, die kant gaat niet mee dus! Kijk ook eens of je gaskabels mooi in het tonneke zitten aan de carbu's klinkt als uw filmke
Geraaak je er niet uit? zwier dat ding op de aanhanger en passeer eens bij iemand van hier op het forum er zullen er genoeg zijn in jou buurt die je wel willen helpen meezoeken!
Laatst gewijzigd door tweecilinderke op 09 sep 2014, 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Neenee da's een lege bidon waar ik de naft in opgevangen heb Het is de linkerkant die niet meedraait. Dit is ook de kant die lekte toen ik voor het eerste met de motor reed. De gaskabels zitten goed.
zoals ik al zei, van op afstand
Heb je wel ontsteking aan de linker kant?
Twee dingen heb je nodig brandstof en ontsteking als 1 van de twee faalt lukt het niet ,zover was je waarschijnlijk al
Als je het vlotterkamertje eraf haalt van de linker carbu zit er dan genoeg naft in? moet toch 2/3 gevuld zijn ,anders kan het zijn dat je naald blijft hangen of niet goed is afgesteld!
tweecilinderke schreef:zoals ik al zei, van op afstand
Heb je wel ontsteking aan de linker kant?
Twee dingen heb je nodig brandstof en ontsteking als 1 van de twee faalt lukt het niet ,zover was je waarschijnlijk al
Als je het vlotterkamertje eraf haalt van de linker carbu zit er dan genoeg naft in? moet toch 2/3 gevuld zijn ,anders kan het zijn dat je naald blijft hangen of niet goed is afgesteld!
In de vlotterkamer zit naft. Wat wel is: de bougies heb ik zonet vervangen maar wanneer ik, wanneer de motor draait, de rechterkop eraf haal (de kant die wel draait), valt de motor stil. Wanneer ik dit bij de linkerkant doe blijft hij gewoon draaien. Kan dit passen in het verhaal van het uitblijven van die ontsteking aan de linkerkant?
dit past in het verhaal dat de linker kant niet meewil
Steek uwe bougie ne keer in de bougiekap (linkerkant) hou u bougie tegen de cilinder en start de motor ,kijk dan of je een vonk ziet !is er een vonk dan heb je ontsteking, geen vonk is geen ontsteking
Ge hebt uw chocke hendeltje toch terug juist geplaatst bij het demonteren van de carbu?
Kabel van de gas en chocke niet verwisseld?
Kleur van uwe bougie kan ook veel verduidelijken.