Rit gedaan van ongeveer 100 Km, aan +- 120 Km/uur op autostrade.
Wanneer ik om mijn bestemming aankwam legde ik de motor stil en….ik hoorde een heel snerpend hoog geluid ergens vanonder mijn tank.
Na enig zoeken kwam ik tot het besluit dat dit de ABS pomp was die bleef draaien. Contact afzetten, parkeerstand etc hielp niets.
Ik heb dan de massa losgekoppeld van de batterij (enige waar ik aankon zonder de zijkant af te vijzen), terug aangesloten, en het geluid kwam terug. Dan de batterij afgekoppeld voor ongeveer 30 minuten, terug aangesloten, en het geluid kwam niet meer terug. De ABS lampjes bleven wel knipperen, en ik heb dit ge-reset via de pin2 op massa procedure. Toen werkte ABS terug normaal.
Bij navraag bij een BMW dealer, zei men me dat dit de ABS pomp was, en dat die moest vervangen worden (ongeveer 1000 Euro).
Ik heb dan wat zitten rondsnuffelen op de BMW-forums in Duitsland, en gelukkig hadden nog enkele mensen dit voorgehad.
Blijkt dat er een extra relais zit op de ABS pomp zelf, en dat bij oudere modellen (mijne is van 97) deze relais kan blijven “plakken”. Ik heb dan de relais vervangen voor ongeveer 85 Euro, en sindsdien geen enkel probleem meer gehad met de ABS
ABS Pomp relais: Voor wie het ook eens moest voorhebben
Moderator: GVN
-
Roadwarrior
-
Roadwarrior
-
Roadwarrior