draaiende zuigerveren

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
lekkerweg
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 nov 2008, 13:57
Woonplaats: Cognac
Locatie: Charente

draaiende zuigerveren

Bericht door lekkerweg »

Draaien zuigerveren in de groef? Of alleen in het begin en settelen ze zich daarna in de cylindervorm na verloop van het inlopen/inslijten?
Waarom wordt bij sommige zuigers/motoren aanbevolen de veren met verspringend slot in de cylinder te monteren als ze toch gaan draaien (als dat zo is)?
Het gaat om oudere cylinders/motoren zonder nikasil of andere cylinder coating.
lekkerweg
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 nov 2008, 13:57
Woonplaats: Cognac
Locatie: Charente

Re: draaiende zuigerveren

Bericht door lekkerweg »

Niemand een idee of een zuigerveer zich verplaatst? Of waar je technisch objectieve bevindingen kunt vinden? Google met relevante doorwijzingen heb al uitgepluist.
Waarom? Als je een cilinder demonteert vanwege een ingreep in het carter, laat je dan de zuiger in de cilinder zitten bij demontage (vanonderen de zuigerpen verwijderen) of, klassiek, de cilinder van de zuiger aftrekken etc. Dit i.v.m.ingelopen zuiger/cilinder en na ingreep toenemend olieverbruik.
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: draaiende zuigerveren

Bericht door Man in Black »

Als ik mij goed herinner heb ik wel eens zuigers vervangen, waarbij er pinnetjes zaten in de groeven en in de veren een uitsparing bij de deling, die konden dus niet draaien.
Zou kunnen dat dit wel bij 2-takt was.
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
dxamet
Berichten: 409
Lid geworden op: 24 jan 2005, 21:18
Woonplaats: wachtebeke
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: draaiende zuigerveren

Bericht door dxamet »

Klopt, da's bij een tweetakt, daar de zuigerveren anders breken als ze met hun open kant in de spoelpoorten blijven haperen.
ps: van mij mogen ze bij een viertakt draaien, als ze maar simultaan draaien dan blijven de openingen verspringend :mrgreen:
:salut:dxamet
dirkske
Berichten: 238
Lid geworden op: 05 sep 2006, 02:51
Locatie: Hier, thuis of wat dacht je

Re: draaiende zuigerveren

Bericht door dirkske »

dxamet schreef:Klopt, da's bij een tweetakt, daar de zuigerveren anders breken als ze met hun open kant in de spoelpoorten blijven haperen.....
Heb ik ook geweten in den tijd dat ik nog nen tweetakt "brommer" had :-)
Bij auto's bv. heb ik geen pinnetjes gezien, dat zal dus zeker niet hoeven bij viertakten (kleppenmotoren).
Plaats reactie