Boordcomputer om zeep!

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

hla
Contacteer:

Re: Boordcomputer om zeep!

Bericht door hla »

Veel geblaat maar weinig wol.

Zou er nu iemand die er zogezegd iets van kent niet eens een prijs kunnen noemen?

100 tot 150 € te veel betalen, wat wil dat zeggen?

250€ betalen ipv 150 tot 200€?

Wat kost een band vb een 120/70 bt023 band?

En mij verstoppen achter mijn nicknaam?
Denk dat er hier genoeg zijn die weten dat ik van Kortrijk ben.
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
mjy009

Bericht door mjy009 »

Thnx Bob !
Kan voorlopig nog wel even voort met de banden,
maar een vooruitziend mens...
TonyVH

Bericht door TonyVH »

hla schreef:Veel geblaat maar weinig wol.

Zou er nu iemand die er zogezegd iets van kent niet eens een prijs kunnen noemen?

Hugo ,

Heb ff nagekeken bij men bandenboer. Jammer genoeg niet bij jouw deur...
Voor de maar die je hebt opgegeven : BT-021 = 98€ / BT-023 = 110€
En dan nog plaatsingskosten : +-15€ euro per band.

Groetjes ,

Tony
One life...live it
hla
Contacteer:

Bericht door hla »

TonyVH schreef:
hla schreef:Veel geblaat maar weinig wol.

Hugo ,

Heb ff nagekeken bij men bandenboer. Jammer genoeg niet bij jouw deur...
Voor de maar die je hebt opgegeven : BT-021 = 98€ / BT-023 = 110€
En dan nog plaatsingskosten : +-15€ euro per band.

Groetjes ,

Tony

Bedankt Tony voor de info.

Maar dat bewijs dan weer dat niet alles wat men op "het net" schrijft juist is.

Ik heb vroeger op de auto banden laten wisselen in de garage en bij de bandenboer.
Ik ken dus het verschil.

En als ik die prijs moet geloven van een motoband, en ik geloof Tony vrij, dan kost zo een band bij de bandenboer rond de 125€.
Als ik daar 100 tot 150€ mee spaar, dan is de geschatte kostprijs bij de dealer dus 225 tot 275€.
Juist?

NEEN, niet juist.

Een autoband kost bij een goede dealer hetzelfde als bij de bandenboer!
Een motoband kost bij de bandenboer ongeveer 50€ minder dan bij de dealer.
En ja ik kan het weten want ik ben juist terug, met een nieuwe band en een nieuwe benzinemeter die de boordcomputer doet tilt slaan.
En een algemene controle.

Dus 100 of 150€, 'd as behoorlijk overdreven.

Evenals de reacties van sommigen, die vind ik ook wel wat overdreven.

Voor 50€ meer ga ik geen km bollen naar iemand die ik niet ken, daar heb ik geen goesting en geen tijd voor.

En neen dus, ik ben niet over gegaan naar Honda.
En terwijl we daar nu over bezig zijn, in de tijd heb ik bij de Hondadealer ook banden laten wisselen.
Service en prijs en kwaliteit waren er toen OOK beter dan bij de bandenboer.

Conclusie: er zijn er altijd die beter zijn dan andere, maar dat heb je bij dealers, bij bandenboeren en bij forumlezers evengoed als bij werkmakkers, vrouwen of om het even wat.
Dus veralgemenen en flauwe opmerkingen over iemands keuze, dan heeft geen zin en hoeft dus helemaal niet.

En ik hoop dat niemand dit persoonlijk neemt, want ik wil niemand viseren.
Gewoon wat respect voor iemands keuze is niet mis, en goedkoop gekocht is maar goedkoop en niet noodzakelijk de beste koop.

R1200RT

stefke2

Bericht door stefke2 »

mjy009 schreef:En een tip voor de regio Asse ?
rij dan eens naar Gooik bij Glenn. http://www.bandenboetiek.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
8-)
TonyVH

Bericht door TonyVH »

stefke2 schreef:rij dan eens naar Gooik bij Glenn. http://www.bandenboetiek.be/" onclick="window.open(this.href);return false; 8-)
:bsstupid:
One life...live it
hla
Contacteer:

Bericht door hla »

stefke2 schreef:
mjy009 schreef:En een tip voor de regio Asse ?
rij dan eens naar Gooik bij Glenn. http://www.bandenboetiek.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
8-)
132€ + montage + er naartoe rijden.
of 132 + 10 om te verzenden, dus 142€ en dan moet je ze nog laten monteren!
Neen, niet bepaald goedkoper te noemen dan de dealerprijs!

R1200RT

ThePianist

Bericht door ThePianist »

Dirk Pauwels schreef:als de pianist niet zo beschaamd zou zijn en bij zijn alias zou vermelden wat zijn woonplaats is....
Amai hier wordt snel op de man gespeeld.
Heeft niets met beschaamd te maken - ben pas actief hier dus nog niet alles doorgesnuffeld
Bij deze de provincie toegevoegd.
It’s not what you ride, it’s your attitude that it counts.
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

ThePianist schreef:
Dirk Pauwels schreef:als de pianist niet zo beschaamd zou zijn en bij zijn alias zou vermelden wat zijn woonplaats is....
Amai hier wordt snel op de man gespeeld.
Heeft niets met beschaamd te maken - ben pas actief hier dus nog niet alles doorgesnuffeld
Bij deze de provincie toegevoegd.
Get used to it... 8-)
't is veel handiger als je je woonplaats kenbaar maakt.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Dirk Pauwels

hla schreef:...
En mij verstoppen achter mijn nicknaam?
Denk dat er hier genoeg zijn die weten dat ik van Kortrijk ben.
wie zegt er iets over uw nickname? Ik heb toch duidelijk "de pianist" vernoemd? Speelde gij ook piano mss? :grin:
Laatst gewijzigd door Dirk Pauwels op 28 jun 2013, 00:20, 1 keer totaal gewijzigd.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Dirk Pauwels

hla schreef:
Een motoband kost bij de bandenboer ongeveer 50€ minder dan bij de dealer.
Voor 50€ meer ga ik geen km bollen naar iemand die ik niet ken, daar heb ik geen goesting en geen tijd voor.
Voor sommigen is 50€ behoorlijk wat geld, mss klinkt het "meer" in oude bfr: Voor 2000bfr doe jij de moeite niet om naar een bandencentrale te rijden, en da's nog maar voor 1 band, dan kom ik voor een setje toch al snel op een verschil van ongeveer 100 euro of meer uit, 4000 bfr dus. Als je dan rekent dat iemand als Relax 3 setjes per jaar nodig heeft, dan wordt het verschil aanzienlijk. Voor enkele 10tjes rij ik ook niet rond, voor 100 euro per set wel....
erictdm

Bericht door erictdm »

Danny schreef:
ThePianist schreef:
Relax schreef:Band bij dealer?

Ik mail je m'n rekeningnummer, als je je centen toch wil weggooien.
Ik laat de banden ook vervangen bij m'n dealer. De prijs is voor mij niet de enigste beweegreden bij een keuze.
Afbeelding

:thumright:
if cycling was easy, they would call it f**tb*ll.

http://www.basfmotorvrienden.be
hla
Contacteer:

Bericht door hla »

Dirk,
ik dacht dat je over mij bezig was.
Niet dus.

En het verschil is 50€ als ik goed doorreken, in werkelijkheid zal het waarschijnlijk minder zijn.
De werkkosten moet ik namelijk op de factuur verdelen over verschillende zaken en voor de zekerheid was ik gul voor de bandenwissel.

Dat veelrijders gemakkelijker op enkele tientallen euro's letten, omdat ze verschillende keren per jaar binnen moeten en dus ook voor beide banden, dat vind ik heel normaal.
Dat zou ik in hun situatie ook doen.
Maar we zijn niet allemaal gelijk.
Ik heb bijvoorbeeld 15000 Km gereden met de voorband, en de achterband ligt er ook nog op.
Dan ga ik niet klagen over een verschil van +/- 30€.

Iedereen moet zijn eigen beslissing nemen, en die is juist voor hemzelf.
Voor een ander daarentegen zal dit dus misschien eigenaardig lijken, maar dat is zeker geen reden om daar kritisch of uitlachend op te reageren.
Vergeet ook niet dat de grootste kosten van het motorijden niet in het onderhoud zitten, maar eerder in de investering. Toch voor de meesten.
Dus besparen kan altijd, maar als het echt moet dan doe je dat misschien beter op een ander gebied.
Voor mij moet dat niet, ik kijk ook wel naar mijn euro's maar voor zo een verschil ga ik er geen tijd en km steken, dat vind ik niet lonend.
Dat een ander volledig anders beslist is perfect voor hem en daar heb ik geen probleem mee, nog kritiek.

Dus: op naar de volgende wissel zeker? En hopelijk veel rijplezier ondertussen :grin:

R1200RT

Dirk Pauwels

hla schreef:Dat een ander volledig anders beslist is perfect voor hem en daar heb ik geen probleem mee, nog kritiek.

Dus: op naar de volgende wissel zeker? En hopelijk veel rijplezier ondertussen :grin:
:thumright:
ThePianist

hla schreef:Dirk,
ik dacht dat je over mij bezig was.
Niet dus.

En het verschil is 50€ als ik goed doorreken, in werkelijkheid zal het waarschijnlijk minder zijn.
De werkkosten moet ik namelijk op de factuur verdelen over verschillende zaken en voor de zekerheid was ik gul voor de bandenwissel.

Dat veelrijders gemakkelijker op enkele tientallen euro's letten, omdat ze verschillende keren per jaar binnen moeten en dus ook voor beide banden, dat vind ik heel normaal.
Dat zou ik in hun situatie ook doen.
Maar we zijn niet allemaal gelijk.
Ik heb bijvoorbeeld 15000 Km gereden met de voorband, en de achterband ligt er ook nog op.
Dan ga ik niet klagen over een verschil van +/- 30€.

Iedereen moet zijn eigen beslissing nemen, en die is juist voor hemzelf.
Voor een ander daarentegen zal dit dus misschien eigenaardig lijken, maar dat is zeker geen reden om daar kritisch of uitlachend op te reageren.
Vergeet ook niet dat de grootste kosten van het motorijden niet in het onderhoud zitten, maar eerder in de investering. Toch voor de meesten.
Dus besparen kan altijd, maar als het echt moet dan doe je dat misschien beter op een ander gebied.
Voor mij moet dat niet, ik kijk ook wel naar mijn euro's maar voor zo een verschil ga ik er geen tijd en km steken, dat vind ik niet lonend.
Dat een ander volledig anders beslist is perfect voor hem en daar heb ik geen probleem mee, nog kritiek.

Mooi verwoord
st1100

Bericht door st1100 »

Zever of geen zever , ik heb nochtans een verhaal uit éérste hand. Mijne motormaat en ik , hebben beide nogal een druk leven en toevallig hadden we beide een lang weekend. De plannen voor een trip naar pas-de-calais (een paar dagen later) werden gemaakt. Toen de Frank nog redelijk weer voorspelde , was het hek helemaal van de dam. Shit mijn banden zijn 'te versleten' om mee naar het buitenland te vertrekken. Snel de bandencentrale bellen , maar daar waren ze niet binnen enz enz .... Niet op tijd voor het lang weekend.

Mijne maat heeft een Bmw bedrijfswagen en moest de volgende dag langs de dealer in Brussel , daar sprong hij even binnen bij de motorafdeling....en de volgende dag 's morgens stond mijn motor op de brug voor 2 nieuwe sloefen. Op voorhand geen prijs gevraagd natuurlijk. Resultaat ik betaalde (in 2009) 550€ voor 2 pilot roads 2 , en mijne maat betaalde een week eerder 360€ bij de bandencentrale. voor exact dezelfde banden , bandenmaat en al. 190€ verschil , niet van horen zeggen , uit eerste hand.

En ik weet dat wel , stock kost ook geld enz enz , maar dat is wel meer dan 50% duurder , toch wat overdreven.
En vergelijken met franken slaagt op niet veel meer , want dat zijn prijzen van 15 jaar geleden..... Maar voor ol times sake is dat wel 6000 frank meer voor 2 banden.

Normaal haal ik m'n wielen er zelf uit en zet ze er rustig terug in , heb er het materiaal voor. Mijn vorige motor was een pan european 1100 en bij sommigen ging de eindoverbrugging (spliebanen) al op 100000 km kapot (zowel dealer als bandencentraleklanten , by the way) , ik deed er altijd een likje vet aan en na 270000 km waren mijn nog altijd redelijk intact , een beetje liefde doet af en toe wonderen en je moet niet aan raketten kunnen werken om een wiel te demonteren hé.
Relax

Bericht door Relax »

Voilà, dat bevestigt wat ik al zei. En die prijzen verzin ik niet. 'k Heb ze van bij D'Haese, waar ik perfect de vergelijking kon maken met de banden die ik bij de bandenboer liet steken. Het verschil op één set is dus, afhankelijk van merk, type,... tussen 100 en 150 euro.
Als het verschil met de normale bandenboer en de doorsnee dealer kleiner is dan 100 euro:
- dan is dat nog veel geld
- dan is die doorsnee bandenboer ook duur.

't Is zoals Dirk aangeeft: 50 euro lijkt niet veel, maar 2000 frank voor hetzelfde product is écht veel. Kan ik een ganse tank voor oprijden.
Laat het ons houden op 100 euro verschil per set, dan wordt dat voor mij een dikke 300 euro ('t is niet exact op 365 dagen uit te tellen) en dat lijkt me veel geld in m'n zak. 12.000 frank bespaard, voor hetzelfde.
I respect your opinion. But I don't give shit.
ThePianist

st1100 schreef:Zever of geen zever , ik heb nochtans een verhaal uit éérste hand. Mijne motormaat en ik , hebben beide nogal een druk leven en toevallig hadden we beide een lang weekend. De plannen voor een trip naar pas-de-calais (een paar dagen later) werden gemaakt. Toen de Frank nog redelijk weer voorspelde , was het hek helemaal van de dam. Shit mijn banden zijn 'te versleten' om mee naar het buitenland te vertrekken. Snel de bandencentrale bellen , maar daar waren ze niet binnen enz enz .... Niet op tijd voor het lang weekend.

Mijne maat heeft een Bmw bedrijfswagen en moest de volgende dag langs de dealer in Brussel , daar sprong hij even binnen bij de motorafdeling....en de volgende dag 's morgens stond mijn motor op de brug voor 2 nieuwe sloefen. Op voorhand geen prijs gevraagd natuurlijk. Resultaat ik betaalde (in 2009) 550€ voor 2 pilot roads 2 , en mijne maat betaalde een week eerder 360€ bij de bandencentrale. voor exact dezelfde banden , bandenmaat en al. 190€ verschil , niet van horen zeggen , uit eerste hand.

En ik weet dat wel , stock kost ook geld enz enz , maar dat is wel meer dan 50% duurder , toch wat overdreven.
En vergelijken met franken slaagt op niet veel meer , want dat zijn prijzen van 15 jaar geleden..... Maar voor ol times sake is dat wel 6000 frank meer voor 2 banden.

Normaal haal ik m'n wielen er zelf uit en zet ze er rustig terug in , heb er het materiaal voor. Mijn vorige motor was een pan european 1100 en bij sommigen ging de eindoverbrugging (spliebanen) al op 100000 km kapot (zowel dealer als bandencentraleklanten , by the way) , ik deed er altijd een likje vet aan en na 270000 km waren mijn nog altijd redelijk intact , een beetje liefde doet af en toe wonderen en je moet niet aan raketten kunnen werken om een wiel te demonteren hé.
Ik ben niet technisch aangelegd of heb geen vrienden die kunnen helpen - moet dus vertrouwen op "professionelen" - dat daar een prijskaartje aan vasthangt neem ik erbij (lees : moet ik erbij nemen)
Daar ook de veiligheid een rol speelt durf ik zelf niet experimenteren.
Ook afgaand op mijn (waarschijnlijk foutief) buikgevoel heb ik meer schrik van een bandenboer dan van de dealer zelf.
Al moet ik zeggen dat het prijsverschil hierboven vermeld wel groot is !
Bob

Bericht door Bob »

ThePianist schreef: Ook afgaand op mijn (waarschijnlijk foutief) buikgevoel heb ik meer schrik van een bandenboer dan van de dealer zelf.
Bekijk het eens zo : die bandenboer verkoopt banden. Dat is zijn corebusiness en zijn enige bron van inkomsten (oké, misschien verkoopt hij occasioneel ook een batterij, een uitlaat of een schokdemper). Heeft heeft de handeling dus degelijk onder de knie en kan het uit economisch oogpunt niet maken om een slechte reputatie op te bouwen als het aankomt op vervangen van banden. Slechte mond-aan-mondreclame is - zeker in het huidige economische bestel - dodelijk.

Je dealer verkoopt moto's. En motokledij. En moto-accessoires. En hij doet onderhoud en herstellingen aan motoren. Dàt is zijn corebusiness. Dààr moet hij van leven. En daarnààst verkoopt hij occasioneel ook nog eens een band aan mensen die geen tijd of zin hebben om naar de bandenboer te rijden (of - ik wil niemand de hoek induwen - om eender welke andere reden niet tot daar gaan). Maar hij gaat het nauwelijks merken aan zijn omzet wanneer hij eens een band slecht of duur monteert, en daarom talk of the town wordt.

Kortom : als het op banden aankomt gaat mijn buikgevoel hélémààl de andere richting uit dan het jouwe. En aan de reacties hierboven te lezen, niet enkel het mijne. Maar jij beslist uiteraard wat je wil, 't zijn jouw centen en 't is jouw veiligheid.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - R1250RS - Nu: R1300GSA
ThePianist

De bandenboer waar ik ooit geweest ben bestaat ondertussen niet meer - waarschijnlijk terecht gezien mijn slechte "auto"-ervaring
Ik zal dus eens informeren naar een goede in de buurt van Hasselt. (heb tijd slechts 2000 km op de teller op 3 weken)
Ik blijf wel bij m'n standpunt dat de prijs ondergeschikt is aan de kwaliteit/veiligheid ...
Synchro Bob
Contacteer:

Bericht door Synchro Bob »

Probleem zit hem al in de woordkeuze: 'bandenboer'
Moesten we nu eens zeggen 'bandentechnieker' of 'bandendeskundige'.

Interessant om na te gaan, is hoeveel motards al zijn verongelukt omdat ze naar de 'bandenboer' gingen eerder dan bij de erkende, gecertifiëerde, opgeleide en officiele merkdealer.
Ik denk dat we antwoord kennen. Het argument 'veiligheid' wordt vaak misbruikt.
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Flat Twin Power

Bericht door Flat Twin Power »

ThePianist schreef:De bandenboer waar ik ooit geweest ben bestaat ondertussen niet meer - waarschijnlijk terecht gezien mijn slechte "auto"-ervaring
Ik zal dus eens informeren naar een goede in de buurt van Hasselt. (heb tijd slechts 2000 km op de teller op 3 weken)
Ik blijf wel bij m'n standpunt dat de prijs ondergeschikt is aan de kwaliteit/veiligheid ...
De bandenboer verkoopt ook veel banden. Zijn stock wordt dus regelmatig aangevuld. De dealer verkoopt af en toe eens een band. Sommige dealers schrikken er niet voor terug om banden die al twee jaar in zijn magazijn liggen om je velgen te leggen. Zeker wanneer de klant zegt " leg er maar een nieuwe band op" zonder specifiek een merk en type te vragen. Er zijn er zo meer dan je denkt.
Relax

Bericht door Relax »

Voor alle duidelijkheid: een bandenboer is gewoon een bandenverdeler. Een deskundige dus. Meestal toch, want onder alle koren heb je kaf, om het even in het jargon te houden.

En voor thepianist: als je niet zo geeft om wat het kost, maak dan een mooie rit naar een te vertrouwen bandencentrale. Ronny in Ham bijvoorbeeld. En zo zullen er wel nog een paar zijn in de regio.
I respect your opinion. But I don't give shit.
fRaaS

Bericht door fRaaS »

wat was dat nu met die boordcomputer alweer ???
R1200RT - R60/7 - F650GS- ST50 (in een te kleine garage :-))
Dirk Pauwels

benzinestrip defect. Zelfde als bij de andere die problemen hadden met BC. Blijkbaar slechte serie strips gebruikt, nog een geluk dat BMW geen anti conceptie pillen maakt, anders zaten we nu met een baby boom :lol:
Plaats reactie