Net thuis van een heerlijk motorverlof langs een 50-tal Oostenrijkse, Italiaanse en Zwitserse passen, groot was de verwondering dat de oude St Gotthard pas (deze met de kasseien) gesloten was. Deze staat toch bekent in het motormilieu als zeker te doen!
Enkele jaren geleden ben ik er nog overgereden deze zou ook dit jaar voor mij en mijn medegezelschap "de kers op de taart vormen" spijtig dus.
Dus maar de nieuwe genomen en boven er maar eens staan naar kijken en dromen was eens een "schoon paske was".
Grtn, Mario
Zicht van op de St Gotthard op de oude St Gotthard
Gesloten, wellicht voor altijd..
Wij waren er exact twee weken geleden, en van de zes passen die wij wilden doen (Furka, Nufenen, Grimsel, Süsten, oude en nieuwe Gotthard) was enkel de nieuwe Gotthard open, de anderen waren allemaal nog dicht door de sneeuw die er boven nog lag. Wij hebben dus á la minute onze planning moeten aanpassen omdat we zowiezo 's avonds ons hotel in Innertkirchen moesten bereiken.
Je kan de situatie op de voet volgen op http://www.alpenpaesse.co" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik ben na onze vierdaagse reis die site blijven bezoeken, en sinds vorige woensdag zouden al 'onze' passen terug open zijn.
Greetz,
P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
Ben tijdens ons reisje toen wel nog even de Süsten opgereden vanuit Innertkirchen, goed wetende dat de top zelf niet bereikbaar was. In het avondzonnetje, tot net over 2000 m perfecte baan, en dan ineens : een slagboom en dus uit met de pret. De laatste 200 meter zullen een verrassing blijven voor een volgende keer
Wel ter hoogte van die slagboom via een zijbaantje nog tussen metershoge sneeuwmuren naar de Steingletscher kunnen rijden, was ook wel indrukwekkend. Muisstil, geen kat in de buurt, en behalve die ene streep asfalt enkel maar sneeuw, sneeuw en nog eens sneeuw om me heen... Misschien een beetje onverantwoord om dat 's avonds rond 20:00 u nog alleen te doen, maar die bedenking maakte ik me pas toen ik daarna terug bij mijn reisgenoten aan tafel zat.
Greetz,
P@trick
Ja, heb natuurlijk ook de situatie opgevolgd maar over de oude St Gotthard vind ik niets (zelfs in het hotel vond de patron op zijn sites er niets over en wist niet of die gesloten was).
Aan het mos op de foto te zien is het precies al een tijdje geleden dat er iemand over gereden is.
En de nieuwe Gotthard, tja dit is ook mooi maar is meer zo een beetje een "autostrade" hé met autobussen en camions..
Maar het heeft toch wel iets deze tijd van het jaar door sneeuwmuren rijden.
Supermario schreef:Ja, heb natuurlijk ook de situatie opgevolgd maar over de oude St Gotthard vind ik niets (zelfs in het hotel vond de patron op zijn sites er niets over en wist niet of die gesloten was).
Aan het mos op de foto te zien is het precies al een tijdje geleden dat er iemand over gereden is.
En de nieuwe Gotthard, tja dit is ook mooi maar is meer zo een beetje een "autostrade" hé met autobussen en camions..
Maar het heeft toch wel iets deze tijd van het jaar door sneeuwmuren rijden.
Grtn, Mario
Inderdaad, de nieuwe Gotthard is bijna een autosnelweg zonder vangrails in't midden. Jammer dat wij door de gietende regen vanuit Airolo naar boven zijn moeten rijden... Hier een samenvatting van onze beklimming
De Gotthardpas is wellicht de bekendste daar in de regio, maar blijkbaar zouden de Furka en de Nufenen minstens zo mooi en leuk om te rijden zijn. Ik ga ervan uit dat de bergen niet zo rap zullen verdwijnen, dus die passen blijven zowiezo op de planning voor een van de volgende jaren.
Greetz,
P@trick
Ja Rony, zoals je ziet de bareel was toe en het ziet er naar uit dat er de laatste tijd niet veel verkeer gepasseerd is (aan het mos op de baan).
maar geen nood de nieuwe Gotthard kan je in de buurt zo op.
Vergeet uw fotostop niet voorbij Andermatt.
Alle andere passen in de directe omgeving (Furka, Nufenen, Süsten, Grimsel, Oberalp, Lukmanier...) zijn ondertussen toch al minstens een week terug open. Drie weken geleden waren enkel de nieuwe Gotthard, de Lukmanier en de Oberalp open. Waar we dan ook dankbaar gebruik van hebben gemaakt omdat de weergoden onze oorspronkelijke planning danig in de war hadden gestuurd.
Actuele info over de passen vind je hier.
Voor de Gotthard wordt er hier spijtig genoeg geen onderscheid gemaakt tussen de oude en de nieuwe pas. De Baustelle waarvan sprake voor de Gotthard ligt een heel eind van de feitelijke pas af (tussen Fluëlen aan het Vierwoudstedenmeer en Göschenen (laatste snelweguitrit alvorens je de Gotthardtunnel zou inrijden)). Dit is een andere zeer interessante site, met een apart forum voor passenrijders.
Greetz,
P@trick