Kostprijs onderhoud R1150RT
Moderator: GVN
Vandaag was het mijn beurt (20.000km) - geen speciallekes
- BMW-inspectie volgens onderhoudschema
- testrit
- een schroef
- luchtfilter
- reparatieset Oliewissel (?)
- olie (Castrol R4 SBK TWS)
- Castrol syntrax
- afvalverwerkingskosten
alles samen : 245 euro
- BMW-inspectie volgens onderhoudschema
- testrit
- een schroef
- luchtfilter
- reparatieset Oliewissel (?)
- olie (Castrol R4 SBK TWS)
- Castrol syntrax
- afvalverwerkingskosten
alles samen : 245 euro
Nel mezzo del cammin di nostra vita...
R1250 RT 2021, Alpin weiss - R1100S Boxercup Randy Mamola
R1250 RT 2021, Alpin weiss - R1100S Boxercup Randy Mamola
-
stefaan1961
bij Motocare in Diest:
oliewissel met oliefilter
koppen bijgetrokken+kleppen geregeld
carburatoren gesynchroniseerd+mengsel geregeld
oliekeerringen voorvork+nieuwe olie
194,17 euro waarvan 133,32 euro voor 2,50 uur werk
Alles prima in orde, de motor draait merkelijk beter, en zeker een goede service.
Een aanrader voor wie in de buurt woont.
oliewissel met oliefilter
koppen bijgetrokken+kleppen geregeld
carburatoren gesynchroniseerd+mengsel geregeld
oliekeerringen voorvork+nieuwe olie
194,17 euro waarvan 133,32 euro voor 2,50 uur werk
Alles prima in orde, de motor draait merkelijk beter, en zeker een goede service.
Een aanrader voor wie in de buurt woont.
Stefaan
K100RT'87
R1150 GSA '03

K100RT'87
R1150 GSA '03

-
John
- Contacteer:
Klein onderhoud bij één van mijn brommers (K serie) want morgen ben ik een weekje op verlof met dat ding.
Olie motor = 12,00
Remblokken voor = ? (had er nog liggen)
Alles eens nakijken én poetsen = 2 uurkes werk en een paar katoenen onderbroeken van ons maddam
.
Als ik mijn uurloon a 40,00 reken...
130,00 ???
Goe verdient hé
Olie motor = 12,00
Remblokken voor = ? (had er nog liggen)
Alles eens nakijken én poetsen = 2 uurkes werk en een paar katoenen onderbroeken van ons maddam
Als ik mijn uurloon a 40,00 reken...
130,00 ???
Goe verdient hé
zaterdag mijne 1150 rt van 03/2003 gaan ophalen bij motorhuis hasselt voor onderhoud 20.000 km (groot dus). ik heb em eind maart 2005 gekocht met 12000 km op de teller
prijs voor alles (incl 20€ voor vervangmoto : 1150 gs, olie, filters, proefrit, syncro, etc) : 320€
dus zonder vervangmoto 300€ (voor hen die ni zo goe kunnen tellen
)
niet duur maar ook ni goedkoop, maar wel het enige alternatief als je zoals ik 2 linkerhanden hebt...
toedeloe
prijs voor alles (incl 20€ voor vervangmoto : 1150 gs, olie, filters, proefrit, syncro, etc) : 320€
dus zonder vervangmoto 300€ (voor hen die ni zo goe kunnen tellen
niet duur maar ook ni goedkoop, maar wel het enige alternatief als je zoals ik 2 linkerhanden hebt...
toedeloe
Rij nooit sneller dan je engelbewaarder vliegen kan !
-
brit
kostprijs onderhoud 1150rt
Vandaag heb ik een 10.000 km beurt voor mijn 2004 R1150Rt laten uitvoeren:
oliefilterset 16,27
motorolie 20/50 40,50
klein materiaal 2,50
werkplaatstarief ( 2 uur en 15 minuten) 139,50
milieuheffing 1,72
totaal 200,52
Leenmotor is gratis, je moet wel weer met een volle tank terugkeren
oliefilterset 16,27
motorolie 20/50 40,50
klein materiaal 2,50
werkplaatstarief ( 2 uur en 15 minuten) 139,50
milieuheffing 1,72
totaal 200,52
Leenmotor is gratis, je moet wel weer met een volle tank terugkeren
2004 R1150RT Nachtzwart -> 2006 R1200RT Darkgraphit
Lid BMW Motor Club Vlaanderen
Lid BMW Motor Club Vlaanderen
Prijs onderhoud
Wat ik mij al een tijdje afvraag hoe het komt dat de prijs van een onderhoud van een moto zoveel duurder is dan bij een auto.
Het is waarschijnlijk appels en met peren vergelijken maar toch, laten we eens rationeel een verschil proberen te vinden.
Gemiddelde kostprijs groot onderhoud bij Toyota (Dealer) 167euro volgens testaankoop
Gemiddeld kostprijs bij BMW dealer 300euro
bij toyota max een uur werk Bij BMW uren 2 à 3 uur.
Gezien BMW zeker een van de modernste motorfietsen is quasi techniek, lijkt het me logisch dat hier veel kan bespaard worden op werkuren.
Remvloeistof verwisselen om de twee jaar, bij auto's word dit nooit meer verwisseld, kleppen afregelen?, een testrit? en zo kunnen we waarschijnlijk nog wel wat doorgaan.
Volgens mij bescheiden mening ligt de winst op een nieuwe moto zo laag dat vele dealers hun dure showroom moeten terug verdienen met onderhoudskosten op te drijven.
Het bewijs bij auto's werd gemaakt door Test aankoop dat duur onderhoud en bedrijfszekerheid niet samen gaan.
Volvo kost een gemiddeld onderhoud drie keer zoveel als bij Toyota, maar hij heeft meer pannes, Dus....
Wat ik persoonlijk het meest ombegrijpelijk vind hoe iemand voor een onderhoud drie uur kan liggen sleutelen aan een motofiets waar geen pannes aan gemeld zijn.
Willem
Het is waarschijnlijk appels en met peren vergelijken maar toch, laten we eens rationeel een verschil proberen te vinden.
Gemiddelde kostprijs groot onderhoud bij Toyota (Dealer) 167euro volgens testaankoop
Gemiddeld kostprijs bij BMW dealer 300euro
bij toyota max een uur werk Bij BMW uren 2 à 3 uur.
Gezien BMW zeker een van de modernste motorfietsen is quasi techniek, lijkt het me logisch dat hier veel kan bespaard worden op werkuren.
Remvloeistof verwisselen om de twee jaar, bij auto's word dit nooit meer verwisseld, kleppen afregelen?, een testrit? en zo kunnen we waarschijnlijk nog wel wat doorgaan.
Volgens mij bescheiden mening ligt de winst op een nieuwe moto zo laag dat vele dealers hun dure showroom moeten terug verdienen met onderhoudskosten op te drijven.
Het bewijs bij auto's werd gemaakt door Test aankoop dat duur onderhoud en bedrijfszekerheid niet samen gaan.
Volvo kost een gemiddeld onderhoud drie keer zoveel als bij Toyota, maar hij heeft meer pannes, Dus....
Wat ik persoonlijk het meest ombegrijpelijk vind hoe iemand voor een onderhoud drie uur kan liggen sleutelen aan een motofiets waar geen pannes aan gemeld zijn.
Willem
Willem,
heb wat aanmerkingen op uw vergelijking:
Moderne techniek vindt je in de boxer in de electronica (motorsturing) en in de remmen (integraal remsysteem). De motor is nog steeds een boxer met (half) onderliggende nokkenas, stoterstangen en tuimelaars. Heden ten dage ook nog te bewonderen in een Guzzi en een Harley: niet direct modern dus en daar zit dus ook geen tijdwinst. Het remsysteem heeft er liefst 6 onluchtingsnippels en twee vulreservoirs bijgekregen. Twee van die nippels moet je bovendien tweemaal ontluchten, dus eigenlijk 8. Die zijn niet vlot te hanteren en de tank moet er af.
Ik heb het dan nog niet over het verschil tussen een RT en een GS: bij de eerste ben je al een kwartier kwijt om de plastic er af te halen en veilig weg te leggen. En in welke staat brengen sommigen hun fiets binnen?
Het is inderdaad appelen met peren vergelijken, maar je kan geen sportappel met een familiepeer vergelijken. Als je een sportappel met een sportpeer vergelijkt zal al heel wat meer overeenkomsten zien.
Eric
heb wat aanmerkingen op uw vergelijking:
Moderne techniek vindt je in de boxer in de electronica (motorsturing) en in de remmen (integraal remsysteem). De motor is nog steeds een boxer met (half) onderliggende nokkenas, stoterstangen en tuimelaars. Heden ten dage ook nog te bewonderen in een Guzzi en een Harley: niet direct modern dus en daar zit dus ook geen tijdwinst. Het remsysteem heeft er liefst 6 onluchtingsnippels en twee vulreservoirs bijgekregen. Twee van die nippels moet je bovendien tweemaal ontluchten, dus eigenlijk 8. Die zijn niet vlot te hanteren en de tank moet er af.
Een motorfiets moet je niet vergelijken met een familiewagen maar met een sport- of circuitwagen: ook daar ga je naar vermogens van 100 pk/l en veel meer en dan zie je plots dat die ook veel sneller moeten binnenkomen voor kleppen en remmen ed. Een racefiets vraagt ook meer onderhoud dan een stadsfiets om dezelfde reden.Remvloeistof verwisselen om de twee jaar, bij auto's word dit nooit meer verwisseld, kleppen afregelen?, een testrit? en zo kunnen we waarschijnlijk nog wel wat doorgaan.
Vervang Volvo door BMW en Toyota door Honda...Volvo kost een gemiddeld onderhoud drie keer zoveel als bij Toyota, maar hij heeft meer pannes, Dus....
Als je werkt zoals zou moeten en de checklist volledig afwerkt van een groot onderhoud, dan is 3 uur zeker niet veel. Als je het zelf doet zal je de eerste keer niet toekomen met het dubbele.Wat ik persoonlijk het meest ombegrijpelijk vind hoe iemand voor een onderhoud drie uur kan liggen sleutelen aan een motofiets waar geen pannes aan gemeld zijn.
Ik heb het dan nog niet over het verschil tussen een RT en een GS: bij de eerste ben je al een kwartier kwijt om de plastic er af te halen en veilig weg te leggen. En in welke staat brengen sommigen hun fiets binnen?
Het is inderdaad appelen met peren vergelijken, maar je kan geen sportappel met een familiepeer vergelijken. Als je een sportappel met een sportpeer vergelijkt zal al heel wat meer overeenkomsten zien.
Eric
-
brit
sorry, maar je moet gek zijn om je dealer te betalen als die voor een groot onderhoud 3 uur aan je motor heeft liggen sleutelen... ik heb al verschillende babbels achter de rug met ex-bmw mechaniciens en die vinden het bmw onderhoud een beetje overroepen...archi schreef:een groot onderhoud, dan is 3 uur zeker niet veel.
Brit,
misschien zijn het juist daarom EX mechaniciens?
Nee, voor alle duidelijkheid: ik spreek over een RT 1150, groot onderhoud: dat kan je niet in een uurtje goed doen.
Wie ooit zelf al eens een sleutel op zijn fiets heeft gezet weet dat zeker en de anderen nodig ik uit om deze winter zelf te komen zien op de workshops daarover. Je zal zien dat een groot onderhoud niet zo moeilijk is maar dat je op een uurtje niet veel doet, en ook nog niet op 3 uur.
Eric
misschien zijn het juist daarom EX mechaniciens?
Nee, voor alle duidelijkheid: ik spreek over een RT 1150, groot onderhoud: dat kan je niet in een uurtje goed doen.
Wie ooit zelf al eens een sleutel op zijn fiets heeft gezet weet dat zeker en de anderen nodig ik uit om deze winter zelf te komen zien op de workshops daarover. Je zal zien dat een groot onderhoud niet zo moeilijk is maar dat je op een uurtje niet veel doet, en ook nog niet op 3 uur.
Eric
Onderhoud BMW
Zoals ik al stelde is het waarschijnlijk apppels met peren vergelijken, maar toch.
Er is intrinsiek geen verschil tussen een familiewagen en een motorfiets qua techniek, zeker niet als over je veiligheid gaat. Ze maken allemaal gebruik van de baan dus zoveel verschil is er volgens mij niet in de zuivere techniek.
Ik blijf er bij hoe exclusiever het merk, hoe duurder men het onderhoud aanrekend.
Hoe meer mooie schowrooms, liefst veel ondersteund personeel en mooie verkopers - hoe duurder het onderhoud.
we kunnen er natuurlijk nog uren over doorbomen, maar de enige troost is dat als je moto tweedehands verkoopt is een onderhoudsboek van BMW een bijkomende verkoopsargument.
Groeten Willem
Er is intrinsiek geen verschil tussen een familiewagen en een motorfiets qua techniek, zeker niet als over je veiligheid gaat. Ze maken allemaal gebruik van de baan dus zoveel verschil is er volgens mij niet in de zuivere techniek.
Ik blijf er bij hoe exclusiever het merk, hoe duurder men het onderhoud aanrekend.
Hoe meer mooie schowrooms, liefst veel ondersteund personeel en mooie verkopers - hoe duurder het onderhoud.
we kunnen er natuurlijk nog uren over doorbomen, maar de enige troost is dat als je moto tweedehands verkoopt is een onderhoudsboek van BMW een bijkomende verkoopsargument.
Groeten Willem
-
brit
Week geleden 20.000 beurt laten uitvoeren koste maar liefst €490
voor een R1150RT van 2 jaar oud
versn bak + cardan olie ververst €24,85
rem + koppeling vloeistof ververst €10,80
4 bougie's €35
luchtfilter vervangen €16,84
oliefilter €16,27
motorolie 20w50 €40,50
kleppendeksel pakking 4stuks totaal €34
en verder het gewone werk
er is bijna 5 uur aan gewerkt. €300 loon dus
wel een gratis R1200RT leenmotor meegehad
volgens mij wordt er bij auto's ook nog steeds elke 2 jaar remvloeistof ververst
voor een R1150RT van 2 jaar oud
versn bak + cardan olie ververst €24,85
rem + koppeling vloeistof ververst €10,80
4 bougie's €35
luchtfilter vervangen €16,84
oliefilter €16,27
motorolie 20w50 €40,50
kleppendeksel pakking 4stuks totaal €34
en verder het gewone werk
er is bijna 5 uur aan gewerkt. €300 loon dus
wel een gratis R1200RT leenmotor meegehad
volgens mij wordt er bij auto's ook nog steeds elke 2 jaar remvloeistof ververst
FJR1300A 2006
Aan alle reacties te zien wordt er blijkbaar vrij veel aandacht besteed aan de onderhoudsfacturen. 't Ja elke hobby heeft z'n prijs en nu de brandstofprijzen de pan uit swingen ....
Een maandje geleden ook een (klein?) onderhoud laten uitvoeren ; 30.000km. Dit was m'n eerste onderhoud sinds ik de motor vorig jaar 2-de hands kocht, vandaar dat ik op eigen verzoek wat meer liet uitvoeren dan een klein onderhoud voorschrijft. Hoewel het onderhoudsboekje er goed uit zag, heb ik immers geen zekerheid hoe nauw de vorige eigenaar het nam.
Voor de geïnteresseerden hieronder even m'n factuur ; uitgevoerd bij BM center te Ruddervoorde. Geen idee of de factuur qua prijs aanvaardbaar is, wat mij vooral telt is dat m'n motor in topconditie blijft. Over de vriendelijkheid en de cervice ben ik alvast super tevreden.
afdichting A16x20 : 0,19 €
oliefilter 13,49 €
dichting binnen (2X 1,82) : 3,64 €
dichting buiten (2x 10,90) : 21,80 €
olie CASTROL 3,90 L : 23,21 €
bougie FR6 DCC (2x 8,21) : 16,42 €
olie versnellingsbak 1,05 L : 4,62 €
remvloeistof DOT 5 : 3,17 €
milieubijdrage : 2,50 €
klein materiaal en smeermiddelen : 2,11 €
werk : 72 €
totaal dus zonder btw 163,15 € ; met 197,41 €
groeten, peter.
Een maandje geleden ook een (klein?) onderhoud laten uitvoeren ; 30.000km. Dit was m'n eerste onderhoud sinds ik de motor vorig jaar 2-de hands kocht, vandaar dat ik op eigen verzoek wat meer liet uitvoeren dan een klein onderhoud voorschrijft. Hoewel het onderhoudsboekje er goed uit zag, heb ik immers geen zekerheid hoe nauw de vorige eigenaar het nam.
Voor de geïnteresseerden hieronder even m'n factuur ; uitgevoerd bij BM center te Ruddervoorde. Geen idee of de factuur qua prijs aanvaardbaar is, wat mij vooral telt is dat m'n motor in topconditie blijft. Over de vriendelijkheid en de cervice ben ik alvast super tevreden.
afdichting A16x20 : 0,19 €
oliefilter 13,49 €
dichting binnen (2X 1,82) : 3,64 €
dichting buiten (2x 10,90) : 21,80 €
olie CASTROL 3,90 L : 23,21 €
bougie FR6 DCC (2x 8,21) : 16,42 €
olie versnellingsbak 1,05 L : 4,62 €
remvloeistof DOT 5 : 3,17 €
milieubijdrage : 2,50 €
klein materiaal en smeermiddelen : 2,11 €
werk : 72 €
totaal dus zonder btw 163,15 € ; met 197,41 €
groeten, peter.
R 1100 R
Vorige week 20K onderhoud laten doen voor mijn GS bij BM center in Ruddervoorde.
Olie en luchtfilter, boitte-olie, bougies 2, (9)dichtingen, achterremblokken (82,66 EUR BTW in), volledige nieuwe vloeistof remsysteem, lampje, kleppen regelen,...
338,79 EUR BTW incl.
Als ik het topic zowat lees, lijkt dit een gemiddelde prijs te zijn.
Ik vraag mij wel af of remvloeistof versterft na 2 jaar? Bij een auto gieten ze gewoon tot op peil en dit voor +10 jaar.
Bij 40K onderhoud zullen ze dit niet moeten doen,... want dat zal +- binnen een half jaar zijn.
Remblokken zal ik ook maar meer laten vervangen als ze bijna "op" zijn. We moeten toch elke 10K op onderhoud,...
Maar allée, hij draait wel als een naaimachientje (een heel groot dan).
Olie en luchtfilter, boitte-olie, bougies 2, (9)dichtingen, achterremblokken (82,66 EUR BTW in), volledige nieuwe vloeistof remsysteem, lampje, kleppen regelen,...
338,79 EUR BTW incl.
Als ik het topic zowat lees, lijkt dit een gemiddelde prijs te zijn.
Ik vraag mij wel af of remvloeistof versterft na 2 jaar? Bij een auto gieten ze gewoon tot op peil en dit voor +10 jaar.
Bij 40K onderhoud zullen ze dit niet moeten doen,... want dat zal +- binnen een half jaar zijn.
Remblokken zal ik ook maar meer laten vervangen als ze bijna "op" zijn. We moeten toch elke 10K op onderhoud,...
Maar allée, hij draait wel als een naaimachientje (een heel groot dan).
GS1150 Blauw. 13-08-05 ---> 58K
Lid BMW mc Vl
Lid BMW mc Vl
-
Iron Gonzo
de remvloeistof moet je wel degelijk vervangen.GSfili schreef:Vorige week 20K onderhoud laten doen voor mijn GS bij BM center in Ruddervoorde.
toen ik mijn RS heb gekocht (bij Yamaha dealer) ben ik ook naar BM center (toen nog in Loppem) geweest voor een volledige olie verversing en controle.
bleek dat na thuiskomst er druppeltjes remvloeistof op mijn kuip lag.
de oorzaak was de oude remolie, die had een soort versuikering en bij het vernieuwen kwam dat los en zorgde dit voor een klein lekje aan de pomp.
terug naar bm center en die hebben dit euvel opgelost en de verf op mijn carnage kunnen sparen door zeker 20X te symoniseren.(tuurlijk heeft mijn snelle reactie er ook voor gezorgd dat er geen plekken zijn achtergebleven op de carnage)
als uw remvloeistof is gedaald mag je zeker niet bijvullen
door de slijtage van de blokken daalt uw peil.
ook van een auto moet het vervangen worden om de 2 jaar. dit is zeker geen overbodige kost en luxe, want uw veiligheid hangt er vanaf.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
-
Flat Twin Power
Bij de officiële BMW dealer betaal je niet alleen voor het onderhoud maar ook voor het embleem. Dat wordt doorgerekend in het onderhoud.
Veel mensen denken immers dat wie met een BMW rijdt een rijke mens is.
De BMW dealer denkt dat ook, vandaar dat men met een dikke stift schrijft.
Het gaat niet alleen op voor de BMW motoren maar ook voor de auto's.
Ik ben 1 keer met mijn 520i naar de off. dealer gegaan voor onderhoud en vervolgens nooit meer. De persoon waar ik nu ga is voor groot onderhoud van mijn auto zowat 4 keer goedkoper dan de off dealer.
Voor mijn motorfiets is dit 2 keer goedkoper.
En die mensen doen dat niet slechter dan de off dealer, gezien mijn wagen reeds 170.000 km heeft zonder ook maar enige panne of probleem.
Veel mensen denken immers dat wie met een BMW rijdt een rijke mens is.
De BMW dealer denkt dat ook, vandaar dat men met een dikke stift schrijft.
Het gaat niet alleen op voor de BMW motoren maar ook voor de auto's.
Ik ben 1 keer met mijn 520i naar de off. dealer gegaan voor onderhoud en vervolgens nooit meer. De persoon waar ik nu ga is voor groot onderhoud van mijn auto zowat 4 keer goedkoper dan de off dealer.
Voor mijn motorfiets is dit 2 keer goedkoper.
En die mensen doen dat niet slechter dan de off dealer, gezien mijn wagen reeds 170.000 km heeft zonder ook maar enige panne of probleem.