brede voetsteunen
Moderator: GVN
brede voetsteunen
hallo collega´s
met de topcase op de plaats van de passagier heb ik een probleem om op en af te stappen (ouwe venten probleem) dus zet ik mijn voet op de voetsteun en zwaai dan mijn been over de koffer, de motor staat echter redelijk schuin op de zijpikkel en ik ben al eens van de steun gegleden, oplossing zou zijn bredere steunen of eventueel een langere of verlengde zijpikkel.
iemand suggesties ?
met de topcase op de plaats van de passagier heb ik een probleem om op en af te stappen (ouwe venten probleem) dus zet ik mijn voet op de voetsteun en zwaai dan mijn been over de koffer, de motor staat echter redelijk schuin op de zijpikkel en ik ben al eens van de steun gegleden, oplossing zou zijn bredere steunen of eventueel een langere of verlengde zijpikkel.
iemand suggesties ?
The road goes ever on...
-
Swa Brasschaat
Re: brede voetsteunen
mijne moto is ook aan de hoge kant.
Dus ook opstappen via voetsteun.Gewicht verdelen bij opstap zodat niet te veel gewicht op steun komt.Voet zijdelings plaatsen
Pas tip gekregen dat er laarzen zijn met verhoogde zolen (dikke) scheelt een cm of 2.
Probeer eens over u zaal te stappen i.p.v. u been achterwaarts over de topcase te zwaaien.
Swa Brasschaat
Dus ook opstappen via voetsteun.Gewicht verdelen bij opstap zodat niet te veel gewicht op steun komt.Voet zijdelings plaatsen
Pas tip gekregen dat er laarzen zijn met verhoogde zolen (dikke) scheelt een cm of 2.
Probeer eens over u zaal te stappen i.p.v. u been achterwaarts over de topcase te zwaaien.
Swa Brasschaat
stap dan op langs de andere kant... vraag een demo aan Relax 
leuke reacties maar niet echt nuttig, verhoogde zolen ?? ben 1.83m
The road goes ever on...
Allez effe serieus (trouwens die van relax is serieus) als ge 1.83 zijt en ge kunt nie op uwe moto dan moeten ze 't eens uitleggen want dan kan 't niet aan je grootte liggen he, hoe groot moet een mens dan zijn om op dat ding te geraken.
stop al om gelijk ne cowboy op te stappen en duw gewoon je knie over dat zadel met geplooid been, dat kan zelfs ne 65tig jarige.
motor op de zijpikkel en 't gaat vanzelf.
stop al om gelijk ne cowboy op te stappen en duw gewoon je knie over dat zadel met geplooid been, dat kan zelfs ne 65tig jarige.
motor op de zijpikkel en 't gaat vanzelf.
-
Relax
Zoals Danny al zei: ik stap al jaren aan de andere kant van de motor op. Op de plaats van de duo staat een (hoge) tas.
Ipv langs de linkerkant op te stappen (erg onhandig vanop de voetsteun) doe je het toch gewoon van de rechterkant?
Je zet je rechtervoet op de voetsteun, buigt voorover en neemt (vooral links) je stuur vast. Gewicht zo snel mogelijk boven de motor brengen, zodat je motor niet recht komt en van z'n zijpikkel rijdt als 'm wat bergaf staat (de mijne staat wel altijd in eerste, maar hij heeft niet echt veel nodig).
Lukt prima, nog nooit een probleem, op enkele keren een 'loskomer' na toen ik wat onoplettend was.
Of altijd op de middenbok zetten, dan heb je ook geen probleem...
Ipv langs de linkerkant op te stappen (erg onhandig vanop de voetsteun) doe je het toch gewoon van de rechterkant?
Je zet je rechtervoet op de voetsteun, buigt voorover en neemt (vooral links) je stuur vast. Gewicht zo snel mogelijk boven de motor brengen, zodat je motor niet recht komt en van z'n zijpikkel rijdt als 'm wat bergaf staat (de mijne staat wel altijd in eerste, maar hij heeft niet echt veel nodig).
Lukt prima, nog nooit een probleem, op enkele keren een 'loskomer' na toen ik wat onoplettend was.
Of altijd op de middenbok zetten, dan heb je ook geen probleem...
I respect your opinion. But I don't give shit.
Voila se, ziede wel dat ik nie -altijd- zever 
-
Dirk Pauwels
als je vindt dat uwe moto te schuin staat op de zijpikkel, kun je er een teflon of alu blokje onder plaatsen, verkopen ze bij Touratroep en wunderlich denk ik, ook makkelijk zelf te maken. Voordeel is meteen dat je steunvlak ook wat breder is, waardoor de moto ook op losse ondergrond of smeltende asfalt (in onze contreien onbestaande) stevig staat. Bredere voetsteunen voor de GS(A) zijn er plenty, voor een ST niet denk ik, maar mss kan je iets improviseren.
Ik ben 1.80 en ik rij op vakantie ook meestal met een tas op de plaats vd duozit. Ik steek dan meestal eerst mijn voet/been over het zadel, linkse voet gewoon op de grond, ipv been over achterkant moto te slaan.
Andere mogelijkheid is spectaculairder.... je staat naast de moto, starten en in eerste, moto recht zetten, je zet je linkse voet op de linkse voetsteun en vertrekt, eens je bolt zet je je recht op de voetsteun en been over zadel plooien. Afstappen op deze manier vereist iets meer evenwicht gevoel.
Er circuleerd wel ergens een filmpje over deze manier.....
Ik ben 1.80 en ik rij op vakantie ook meestal met een tas op de plaats vd duozit. Ik steek dan meestal eerst mijn voet/been over het zadel, linkse voet gewoon op de grond, ipv been over achterkant moto te slaan.
Andere mogelijkheid is spectaculairder.... je staat naast de moto, starten en in eerste, moto recht zetten, je zet je linkse voet op de linkse voetsteun en vertrekt, eens je bolt zet je je recht op de voetsteun en been over zadel plooien. Afstappen op deze manier vereist iets meer evenwicht gevoel.
Er circuleerd wel ergens een filmpje over deze manier.....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
Relax
't Was mij ontgaan dat het om een ST ging. Dan kan je mss zonder gebruik te maken van de voetsteun van de rechterkant opstappen zoals Dirk zegt als het links niet gaat.
En anders toch maar de relaxte manier.
En anders toch maar de relaxte manier.
even correctie ik rij nu GS 1200 maar mijn naam is niet verandert
The road goes ever on...
-
Dirk Pauwels
Probeer al eens de rubbers vd voetst te halen, geeft meer grip, die rubber in combinatie met natte zolen durft al eens schuiven. Ik heb brede en verlaagde voetsteunen van Wunderlich er op staan, wel op een GS1150, maar die hebben ze zeker ook voor GS1200.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
ik heb inderdaad ondertussen de rubbers eraf gehaald maar nog ni geprobeerd, bedankt voor de tip Dirk
The road goes ever on...
-
Nick
Een gestalte van 1m83 houdt daarom niet in dat je benen hebt.
De lichaamsbouw kan zodanig zijn dat de romp heel lang is, en de benen kort.
Dit resulteert in het hierboven aangehaalde probleem.
Miserie bij het opstappen dus.
Als je motor ECHT te veel naar de kant van de zijpikkel overhelt helpt deze tip altijd
Duw hem even van de pikkel af en schuif je GSM eronder.
Zo staat ie iets rechter en kan je makkelijker opstappen.
...
Eens je opgestapt zit hoef je niet meer om het oprapen van je GSM bekommert te zijn.
Die is toch kapot.
De lichaamsbouw kan zodanig zijn dat de romp heel lang is, en de benen kort.
Dit resulteert in het hierboven aangehaalde probleem.
Miserie bij het opstappen dus.
Als je motor ECHT te veel naar de kant van de zijpikkel overhelt helpt deze tip altijd
Duw hem even van de pikkel af en schuif je GSM eronder.
Zo staat ie iets rechter en kan je makkelijker opstappen.
...
Eens je opgestapt zit hoef je niet meer om het oprapen van je GSM bekommert te zijn.
Die is toch kapot.
ik heb geen abnormaal korte benen, ben alleen ne ouwe vent aan het worden. ik ga wel kijken om een verhoging van de zijsteun te fabriceren.
The road goes ever on...
-
Relax
Ik heb artrose in m'n heup, rechts, dus ik kom bijna geen motor meer op langs links.
Waarom niet gewoonweg proberen? Lukt het niet, kan je nog kijken voor die verhoging.
Waarom niet gewoonweg proberen? Lukt het niet, kan je nog kijken voor die verhoging.
Soms heb ik de indruk dat ik me een beetje overstretch door met een tas op de duo op te stappen. Ik ben zelf echt 1m67 met relatief korte benen.
Suggestie: zoals hierboven vermeld iets gebruiken zodat de motor iets rechter staat op de zijstandaard.
Suggestie: zoals hierboven vermeld iets gebruiken zodat de motor iets rechter staat op de zijstandaard.
Eentje met 2 wielen en een stuur.
Hoi Erik,
heb alu koffers eraanhangen, dus beentje zwaaien wordt soms ook al eens avontuurlijk tot niveau ballet-achtig.
dus dan maar beentje over het zadel steken wat meestal toch lukt, maar soms sta je wel te pikkelen op één been om dat zadel niet te raken.
enfin, heb toch PivotPegz MK3 gemonteerd, is geen brede steun maar een loeier van een steun.
is in het begin wel even wennen, maar die voetsteunen draaien comfortabel mee met je voetbewegingen.
( let op, je moet ietsje kracht zetten, die draaien zomaar niet vanzelf he, zit veertje op ).
ik weet niet welke laarzen type je gebruikt, maar met mijn Sidi's heb ik nu toch rubberen MK3-toppers over de voetsteunen aangebracht.
dan happen die PivotPegz zo niet in je zolen als je je voeten iets wil verplaatsen voor vitesse-schakelen ofzo.
daarnaast heb ik een voetpikkelverbreder gemonteerd, staat de GS ietsje rechter mee en geen gezever meer als ik op wat lossere ondergrond afstap.
mvg
Kurt

heb alu koffers eraanhangen, dus beentje zwaaien wordt soms ook al eens avontuurlijk tot niveau ballet-achtig.
dus dan maar beentje over het zadel steken wat meestal toch lukt, maar soms sta je wel te pikkelen op één been om dat zadel niet te raken.
enfin, heb toch PivotPegz MK3 gemonteerd, is geen brede steun maar een loeier van een steun.
is in het begin wel even wennen, maar die voetsteunen draaien comfortabel mee met je voetbewegingen.
( let op, je moet ietsje kracht zetten, die draaien zomaar niet vanzelf he, zit veertje op ).
ik weet niet welke laarzen type je gebruikt, maar met mijn Sidi's heb ik nu toch rubberen MK3-toppers over de voetsteunen aangebracht.
dan happen die PivotPegz zo niet in je zolen als je je voeten iets wil verplaatsen voor vitesse-schakelen ofzo.
daarnaast heb ik een voetpikkelverbreder gemonteerd, staat de GS ietsje rechter mee en geen gezever meer als ik op wat lossere ondergrond afstap.
mvg
Kurt

Limburger en toch lid van BMW MCL VL
Yamaha Virago 750, BMW R 1200 GS
-
welkenuweer
@STErik,
Eenvoudige en goedkope oplossing die ik hier op forum van iemand kreeg om motor wat rechter te krijgen als die op de zijpikkel staat, is om er een ijshockey-puck onder te vijzen.
Is bij mij zo gedaan tot grote tevredenheid.
Extra voordeel is dat hij op mulle ondergrond ook minder inzakt.
Glenn
Eenvoudige en goedkope oplossing die ik hier op forum van iemand kreeg om motor wat rechter te krijgen als die op de zijpikkel staat, is om er een ijshockey-puck onder te vijzen.
Is bij mij zo gedaan tot grote tevredenheid.
Extra voordeel is dat hij op mulle ondergrond ook minder inzakt.
Glenn
Terug een R1150gs......'t is zoiets als thuis komen...
)
ik heb het probleem opgelost door een verhoging te maken voor de zijpikkel en de rubbers van de voetsteunen te halen, werkt perfect.
bedankt voor alle tips
bedankt voor alle tips
The road goes ever on...
-
Swa Brasschaat
Hoi, kb-
Even terzijde
Ben dringend op zoek naar die pivod pegs mark 3 voor de gs800
Heb je een tip? Waar kopen ?
Swa brasschaat
Even terzijde
Ben dringend op zoek naar die pivod pegs mark 3 voor de gs800
Heb je een tip? Waar kopen ?
Swa brasschaat
Hoi Swa,
PivotPegz kan je terug vinden op de site van Touratech.BE en op die van AltRider.EU ( en ook Wunderlich verkoopt ze, denk ik ). Beide zijn betrouwbare on-line stores met gedegen service, heb er goede ervaring mee.
Hier is de link voor PivotPegz MK3 op AltRider voor 800GS : http://www.altrider.eu/pivot-pegz-for-b ... pcid/701-6.
Als tip kan ik je wel meegeven om ineens de "toppers" mee aan te kopen voor de PivotPegz, die heb ik enkel teruggevonden op AltRider : http://www.altrider.eu/pivot-pegz-toppe ... pcid/735-8. De "tandjes" grepen nogal vrij sterk in mijn zool, voor on-road was dit een beetje té fel. Je zool "verschuiven" over de Pegz zat er echt niet in, daarom die toppers erbij genomen.
De PivotPegz hebben een tamelijk breed platform = 60mm, en dat is even wennen tov de "normale" voetsteunen, maar ze geven goede ondersteuning + het pivotteren ben je heel snel gewoon.
Succes ermee.
mvg
Kurt
PivotPegz kan je terug vinden op de site van Touratech.BE en op die van AltRider.EU ( en ook Wunderlich verkoopt ze, denk ik ). Beide zijn betrouwbare on-line stores met gedegen service, heb er goede ervaring mee.
Hier is de link voor PivotPegz MK3 op AltRider voor 800GS : http://www.altrider.eu/pivot-pegz-for-b ... pcid/701-6.
Als tip kan ik je wel meegeven om ineens de "toppers" mee aan te kopen voor de PivotPegz, die heb ik enkel teruggevonden op AltRider : http://www.altrider.eu/pivot-pegz-toppe ... pcid/735-8. De "tandjes" grepen nogal vrij sterk in mijn zool, voor on-road was dit een beetje té fel. Je zool "verschuiven" over de Pegz zat er echt niet in, daarom die toppers erbij genomen.
De PivotPegz hebben een tamelijk breed platform = 60mm, en dat is even wennen tov de "normale" voetsteunen, maar ze geven goede ondersteuning + het pivotteren ben je heel snel gewoon.
Succes ermee.
mvg
Kurt
Limburger en toch lid van BMW MCL VL