GS-ruit : hoofdstuk zoveel...

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

p@rick

GS-ruit : hoofdstuk zoveel...

Bericht door p@rick »

Vandaag een ritje gemaakt van heel dik 400 km en onderweg moeten vaststellen dat de standaardruit van de 1200GS voor zo'n lange afstanden toch niet echt voldoet. Veel gebulder rond mijn hoofd, veel wind tegen mijn schouders... Bij korte ritten (bv. woon-werk) valt het nog te verdragen, maar vandaag was het eigenlijk niet leuk meer :-( .
Ander ruitje dan maar ? Wellicht wel, maar welk ?
Opzetstukjes komen niet in aanmerking, evenmin als tweeledige ruiten waarvan het bovenste deel verstelbaar is. De echt afgeronde exemplaren zoals de Givi en de V-Stream vind ik niet mooi.
Eigenlijk vind ik de GS/A ruit wel mooi, maar die is natuurlijk niet echt goeiekoop te noemen, om niet direct te zeggen 'duur'. Maar de prijs even buiten beschouwing gelaten : wie heeft ervaring met beide ruiten en kan bevestigen of ontkennen dat het rijcomfort effectief wel zou verbeteren door die ruit ?
Ik zou denken dat het wel een goeie doeltreffende ruit is, want zelden of nooit lees ik klachten van GS/A rijders...
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
wimke1971

Re: GS-ruit : hoofdstuk zoveel...

Bericht door wimke1971 »

Ben 1.89 en heb de wunderlich ruit (stuk groter dan de standaard ruit)... Als je iets kleiner bent als ik, lijkt deze me perfect!

Bij deze komt ie in de verkoop, ga op zoek naar iets anders. Nieuw ca 190 euro, nu voor 100. in perfecte staat dus.

grts
Obiwan

Bericht door Obiwan »

Een lagere ruit kan ook DE oplossing zijn.
GSMax

Bericht door GSMax »

Nee toch niet. Mensen die een andere ruit op de GS willen, zoeken bescherming, zoeken een oplossing tegen turbulentie, etc. Vol in de wind gaan zitten zoals op een naked vind ik geen oplossing en vind trouwens die flowjet ruitjes ook niet mooi op de GS. Ik rij met die GIVI Airflow ruit en die is inderdaad super.
Grtz
Marc

Success Only Comes With Failure
Jo De Paepe

Bericht door Jo De Paepe »

GSMax schreef:Nee toch niet. Mensen die een andere ruit op de GS willen, zoeken bescherming, zoeken een oplossing tegen turbulentie, etc. Vol in de wind gaan zitten zoals op een naked vind ik geen oplossing en vind trouwens die flowjet ruitjes ook niet mooi op de GS. Ik rij met die GIVI Airflow ruit en die is inderdaad super.
Mensen die meer bescherming zoeken op een GS , hebben de verkeerde moto gekozen :roll:
Obiwan

Bericht door Obiwan »

Ik heb het niet over vol in de wind zitten. Geen wind op de borst en schouders en het hoofd turbulentie vrij in de eerlijke wind. Het is gewoon lastig om te zeggen je bent ...m lang dus dan is die ruit geschikt voor je. De één heeft de lengte in het bovenlijf waar de ander het in de benen heeft. (Ik hou het netjes ;-) ) ikzelf heb mazzel. Ben 1.80 en op mijn 1200 Adventure met de ruit in de hoogste stand, blokjes afgevijld, zit ik echt volledig uit de wind en kijk er net overheen.
erictdm

Re:

Bericht door erictdm »

[quote=" blokjes afgevijld, zit ik echt volledig uit de wind en kijk er net overheen.[/quote]

Blokjes afgevijld?
if cycling was easy, they would call it f**tb*ll.

http://www.basfmotorvrienden.be
Obiwan

Bericht door Obiwan »

Ja, op de Adventure zijn de snelverstellingsschroeven van de ruit voorzien van nokjes die voorkomen dat de ruit in de uiterste rechtop positie gezet kan worden. Door het afvijlen van deze nokjes of het plaatsen van de snelverstellingsschroeven van een "gewone" 1200 GS kan dit wel.
p@rick

Bericht door p@rick »

wimke1971 schreef:Ben 1.89 en heb de wunderlich ruit (stuk groter dan de standaard ruit)... Als je iets kleiner bent als ik, lijkt deze me perfect!

Bij deze komt ie in de verkoop, ga op zoek naar iets anders. Nieuw ca 190 euro, nu voor 100. in perfecte staat dus.

grts

Wim,
Check PM :wink:
Greetz,

P@trick
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Obiwan en Jo hebben eigenlijk wel een punt. Als je veel bescherming zoekt koop je geen GS, maar een RT. Je koopt toch ook geen Fireblade voor een bakkerronde te doen.... :lol: Spijtig dat je de meeste merken van schermen niet van te voren kan uitproberen. Daarom dat de verstelbare (die je eigenlijk niet wil om 1 of andere reden), een verstandige keuze zijn....
Ik was op de 1200 supercontent van een wunderlich flowjet. Weliswaar zat je in de wind, maar je kon toch makkelijk 140 bollen. totaal geen gebulder.... Heb er verschillende keren de passenparade mee gedaan, toch telkens een tripje van 6000km. Bijkomend voordeel was dat de GS er wat ruiger uitzag :grin:
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
GSMax

Bericht door GSMax »

Wat is dat voor nen hoop zever in pakskes :roll: Ge koopt ne moto omwille van bepaalde aspecten van die moto. Dat niet alle features aan eender welke moto kunnen bekoren, lijkt me nogal logisch. Den ene vind de standaard zadel niet goed en vervangt deze door een aftermarket zadel. Lijkt me nogal kort door de bocht om te stellen dat iemand omwille van de standaard windbescherming op een bepaald type motor die gaat laten staan. Het gros van alle motoraankopen worden nog steeds gedaan met het hart en niet met het verstand. Dus als iemand een andere ruit zoekt op zijn GS omdat ie wat meer windbescherming en wat minder turbulentie wil, wil nog niet zeggen dat em beter nen RT had gekocht. Jongens toch.... :shock:
Grtz
Marc

Dirk Pauwels

GSMax schreef:Wat is dat voor nen hoop zever in pakskes :roll: Ge koopt ne moto omwille van bepaalde aspecten van die moto. Dat niet alle features aan eender welke moto kunnen bekoren, lijkt me nogal logisch. Den ene vind de standaard zadel niet goed en vervangt deze door een aftermarket zadel. Lijkt me nogal kort door de bocht om te stellen dat iemand omwille van de standaard windbescherming op een bepaald type motor die gaat laten staan. Het gros van alle motoraankopen worden nog steeds gedaan met het hart en niet met het verstand. Dus als iemand een andere ruit zoekt op zijn GS omdat ie wat meer windbescherming en wat minder turbulentie wil, wil nog niet zeggen dat em beter nen RT had gekocht. Jongens toch.... :shock:
Sommige willen de looks van een GS en de bescherming van een RT.....Zij die een GS hebben en al een paar pogingen gedaan hebben met windschermen weten ondertussen ook dat je er nooit een RT van kunt maken.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
GSMax

Bericht door GSMax »

Niet noodzakelijk Dirk, maar wel een betere bescherlming dan wat het standaard ruitje van de GS biedt. Als ik dat hier zo lees, en zie op bijeenkomsten van moto's, de meesten die groter zijn dan 1.7m zetten een ander ruitje op hun GS. Ben er ook zeker van dat de meeste GS rijders geen RT van hun motor willen maken :mrgreen: Mijn GS is een beer van ne moto en ideaal voor woon-werkverkeer en voor bochtjes rijden op de slechte wegen in de Ardennen, maar het standaard ruitje en zadel trekken op geen klosj, en zullen dus veranderd worden 8-)
Grtz
Marc

p@rick

Bericht door p@rick »

Volledig akkoord met GSMax (en dus niet helemaal met Dirk Pauwels)...
Een zelfstandige die een bestel- of vrachtwagen nodig heeft gaat z'n voertuig zorgvuldig selecteren aan de hand van de noodwendigheden van zijn beroep. En een gezin met vijf kinderen gaat ook een andere auto kiezen dan een pasgetrouwd stelletje.
Een moto daarentegen is voor de meesten van ons een luxe hebbeding dat we voor een groot stuk met ons hart kiezen. Ik heb tussen 2002 en 2012 met twee RT's gereden (1150 en 1200) waar ik erg tevreden van was, maar wilde daarna wel eens wat anders. Na er eerst een hele dag mee te hebben proefgereden heb ik heel bewust voor de GS gekozen. Of ie als moto nu mooier is dan de RT of niet laat ik nog in't midden, maar het is wel een moto waar ik eigenlijk nog liever mee rij dan met de RT's. Moto is veel lichter, prima zithouding (net als de RT goed voor vele honderden km's per dag), stuurt lekkerder, heeft een lekker geluidje... Ik klaag dus absoluut niet over deze moto, integendeel, ik kan 'm iedereen aanbevelen. Ik gebruik de GS natuurlijk wél "maar" voor exact hetzelfde als de RT : 99,99 % op asfalt- en betonbanen. Offroad is aan mij niet besteed, maar ik ben er zeker van dat ik niet de enige GS'ser ben met die beperking :wink:
Dat ik tijdens een fikse regenbui wat meer nattigheid tegen me krijg dan op de RT kan me niet schelen, daar heb ik een goed motopak voor. En dat ik geen radio met cd-speler meer heb... ik dacht dat ik dat misschien zou missen maar de mp3-functie van de Navigator 4 zorgt er af en toe voor dat ik me niet eenzaam voel onderweg.
Ik wil dus helemaal geen GS met RT-eigenschappen, integendeel... De GS moet voor mij zoveel mogelijk GS blijven. Heb nog nooit last gehad van zadelpijn op de GS dus ik zie voorlopig geen reden om het standaardzadel te vervangen door een veel duurder after-market exemplaar, maar mijn oren die zowiezo al een nog aanvaardbaar doch wel continue gesuis te horen krijgen zouden me wél heel dankbaar zijn als ik ervoor zou kunnen zorgen dat ze wat minder gebulder rond de helm zouden moeten verdragen.
Ik schreef hierboven bewust dat ik "niet helemaal" akkoord ben met Dirk Pauwels. Da's iets anders dan "helemaal niet". Op één punt ben ik het immers wél met hem eens : dat het jammer is dat je een ruit meestal niet kan uittesten. Als ik zeker zou zijn dat mijn probleem opgelost is door er een GS/A-ruit op te zetten zou ik misschien nog bereid zijn om daar de dure prijs voor te betalen, maar daarmee proefrijden gaat niet, en ik begrijp best dat ook niemand kan of wil mij een goed resultaat beloven of garanderen.
Soit, we zien wel, ik ga zeker geen overhaaste beslissingen nemen. Elke ruit - nieuw of tweedehands - kost geld, de ene al wat meer dan de andere, en als ze uiteindelijk niet het gewenste resultaat oplevert kost me dat telkens weer een hoop euro's :-(

En tenslotte : Obiwan, Jo en Dirk, moet ik me nu ook een watje gaan voelen omdat ik de standaard handprotectoren vervangen heb door de hogere versie :roll:
Greetz,

P@trick
Dirk Pauwels

p@rick schreef: En tenslotte : Obiwan, Jo en Dirk, moet ik me nu ook een watje gaan voelen omdat ik de standaard handprotectoren vervangen heb door de hogere versie :roll:
Pussy :grin:

Een GSA ruit testen is nog het makkelijkste, testrijden met een GSA en je weet het..... Als een dealer je een GSA ruit kan verkopen, zal hij je ook wel eens willen laten testen.
de klei'n

Bericht door de klei'n »

voor mij was de gsa ruit nog te smal, hierdoor voor de airflow gekozen en nog geen seconde spijt van. Voor die wannebee ventjes is het niet te begrijpen dat een echte vent met de schouders in de turbulentie terechtkomt waardoor het eens boven de 110 het onmogelijk werd om het stuur stil te houden. Zelfs op m'n vorige brommer een Rt moest ik een groter scherm plaatsen om gewoon te kunnen rijden. Volgens de smurfjes mogen echte venten dus geen Bmw rijden. :twisted:
R100RT 1980 met zijspan
Moto Guzzi Griso 1200 8v SE
wimke1971

Bericht door wimke1971 »

Ik vind die airflow super lelijk, maar als t efficient is, zal ik dat boven schoonheid moeten verkiezen!
de klei'n

Bericht door de klei'n »

da is zoals bij de vrouwen, ge kunt nie alles hebben :roll:
R100RT 1980 met zijspan
Moto Guzzi Griso 1200 8v SE
wimke1971

Bericht door wimke1971 »

Een dikke vrouw en veel plaats in bed? ;-)
jakke

Bericht door jakke »

Ik kan P@rick best begrijpen in zijn vaststelling. Hij scheelt in lengte nogal wat tegenover mij en dan begrijp ik best de turbulentie rond de helm. Bij mij is het net tegenovergesteld tov mijn R1100R. Daar stond een MRA schermpje op dat niet groter was dan het standaard scherm dat nu op mijn GS staat, maar waar ik op de 1100 veel meer turbulentie had. Bij lange ritten had ik wel eens hoofdpijn van de trillingen die de turbulentie veroorzaakte. Indertijd kocht ik van Oneshark een opzetschermpje van Touratech, nadeel dat het op de 1100 ruit niet goed paste. Nu staat het steevast op de GS en kan ik zelfs bij hogere snelheden met de helm open blijven rijden. Als ik er een percentage op zou plakken dan durf ik beweren dat de trillingen met ongeveer 70% afgenomen zijn. Toch wel de moeite en begrijpelijk dat iemand daar naar op zoek gaat. :wink:
R 1100 R - R 1200 GS Triple Black
Afbeelding
Obiwan

Bericht door Obiwan »

@P@rick; volgens mij dicht je mij nu dingen toe die ik niet geschreven heb!
Dirk Pauwels

Re:

Obiwan schreef:@P@rick; volgens mij dicht je mij nu dingen toe die ik niet geschreven heb!
Ik betrok Obiwan erbij ivm dat een lage ruit ook een oplossing voor de turbulentie kan zijn, dat kan ik nl bevestigen. Lagere ruit = geen turbulentie meer.
Obiwan heeft helemaal niets over GS-RT's ed dergelijke gezegd voor alle duidelijkheid.
p@rick

Re:

Bericht door p@rick »

Obiwan schreef:@P@rick; volgens mij dicht je mij nu dingen toe die ik niet geschreven heb!
Met mijn welgemeende excuses Obiwan, ik heb jou er inderdaad onterecht bijgesleurd :-(
Greetz,

P@trick
Obiwan

Bericht door Obiwan »

Geeft niks, ben niet boos. Kop in de wind en alles blaast weer schoon ;-)

Volgens mij staat er op dit forum voor een klein prijsje een grote ruit te koop. Gewoon kopen, monteren en proefondervindelijk vast gaan stellen mbv ducktape, wat stroken kunststof en eventueel een decoupeerzaag, welk model/hoogte voor jou ideaal is. Winglets, zoals op een 1200 GSA zitten, kunnen ook een rol spelen.
GSMax

Bericht door GSMax »

Dirk Pauwels schreef:
p@rick schreef: En tenslotte : Obiwan, Jo en Dirk, moet ik me nu ook een watje gaan voelen omdat ik de standaard handprotectoren vervangen heb door de hogere versie :roll:
Pussy :grin:

Een GSA ruit testen is nog het makkelijkste, testrijden met een GSA en je weet het..... Als een dealer je een GSA ruit kan verkopen, zal hij je ook wel eens willen laten testen.
Serieus? Awel de mijne moet nu binnen woensdag, ik zal het eens aan AMS vragen of dat mogelijk is. Heb daar sterk mijn twijfels over.......
Grtz
Marc

Plaats reactie