startprobleem
Moderator: GVN
startprobleem
Ik heb net een nieuwe gel-batterij in m'n RT 1100 '97 geplaatst.
Met deze batterij was het starten aanvankelijk vlekkeloos. Ik heb er enkele korte ritten (tweemaal zo'n 14 km en tweemaal 20 km) mee gereden.
Enkele dagen later wou m'n moto echter niet starten. Daarom twee dagen aan de optimate gehangen en vandaag opnieuw geprobeerd...zonder succes.
De lichten op het dashboard gaan even aan en vallen dan uit. Draaien aan de contactsleutel heeft dan totaal geen effect meer.
M'n batterij geeft nochtans zo'n 13,08 V wat toch voldoende zou moeten zijn om het dashboard te laten oplichten, niet ?
De zekeringen lijken ook intact.
Toch even de garage binnenspringen of kan ik nog iets proberen ?
Alvast dank voor de reacties !
Met deze batterij was het starten aanvankelijk vlekkeloos. Ik heb er enkele korte ritten (tweemaal zo'n 14 km en tweemaal 20 km) mee gereden.
Enkele dagen later wou m'n moto echter niet starten. Daarom twee dagen aan de optimate gehangen en vandaag opnieuw geprobeerd...zonder succes.
De lichten op het dashboard gaan even aan en vallen dan uit. Draaien aan de contactsleutel heeft dan totaal geen effect meer.
M'n batterij geeft nochtans zo'n 13,08 V wat toch voldoende zou moeten zijn om het dashboard te laten oplichten, niet ?
De zekeringen lijken ook intact.
Toch even de garage binnenspringen of kan ik nog iets proberen ?
Alvast dank voor de reacties !
-
tweecilinderke
Re: startprobleem
zitten uw klemmen goed vast op de batterij?
Ook massa aan de motor even controleren:
Voltmeter over de batterij zetten en deze waarde onthouden.
Daarna de massa aansluiting op de motor plaatsen en terug meten, dit moet dezelfde waarde geven.
Zoniet dan heb je een massa probleem.
suc6
Ook massa aan de motor even controleren:
Voltmeter over de batterij zetten en deze waarde onthouden.
Daarna de massa aansluiting op de motor plaatsen en terug meten, dit moet dezelfde waarde geven.
Zoniet dan heb je een massa probleem.
suc6
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
De klemmen zitten idd vast
Om de massa los te koppelen moet eerst wat gedemonteerd worden. Dat zal voor later zijn
Bedankt voor de tip
Om de massa los te koppelen moet eerst wat gedemonteerd worden. Dat zal voor later zijn
Bedankt voor de tip
-
tweecilinderke
g9, je moet de massa niet afkoppelen, enkel uw zwarte draad van uw voltmeter verplaatsen naar de massa ergens op de motor!
Dus rood op de plus batterij en zwart op de blok moet hetzelfde zijn als rood op batterij (+)en zwart op batterij (-)
Dus rood op de plus batterij en zwart op de blok moet hetzelfde zijn als rood op batterij (+)en zwart op batterij (-)
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++
clublid
clublid
Daarnet jou tip getest, tweecilinderke, doch geen verschil vastgesteld.
Een leek zoals ik zou denken dat m'n contact naar de haaien is. Als ik de sleutel omdraai gebeurt er niets, geen klik. Geen prrt, geen geratel, geen tsjak (en ga zo maar door...) zelfs geen enkel lichtje op het dash dat een teken van leven geeft.
Het zal een bezoek aan de garagist worden.
Een leek zoals ik zou denken dat m'n contact naar de haaien is. Als ik de sleutel omdraai gebeurt er niets, geen klik. Geen prrt, geen geratel, geen tsjak (en ga zo maar door...) zelfs geen enkel lichtje op het dash dat een teken van leven geeft.
Het zal een bezoek aan de garagist worden.
beweeg eens met de draad die onder aan je contactslot vertrekt, knip de desnoods de eerste spanband door die waar de draad nogal knikt als je met het stuur heen en weer beweegt.
veel meer zal 't niet zijn, zorg dat je contact aanstaat, dodemansknop uit, zijpikkel dicht...
't is weeral leuk om niet te kunnen zien vanwaar je bent
lukt het niet met de sleutel, bekijk je slot dan van de rechterkant
onder 't slot aan de zijkant zie je wat rode lak, krab deze wel en schroef het "platte" schroefje los dat eronder zit, gebruik een horloge schroevendraaier of zoiets, zorg dat de lak eerst goed is weggeschraapt en de schroef goed zichtbaar is.
een paar slagen lossen en dan aan de onderkant van 't slot het plastic gedeelte met draad en al naar beneden trekken met je contact af!! (kan niks weg springen of gebeuren) eens je dit vast hebt draai eens in de opening in 't midden met een schroevendraaier ofzo en houd je dash in de gaten, je slaat nu de sleutel als 't ware over, dus slechts evenveel bewegen als dat je met je sleutel zou bewegen, indien geen resultaat dan heb je draadbreuk vlak aan dat ding of verder aan de bekabeling van 't slot
monteren in omgekeerde volgorde!
veel meer zal 't niet zijn, zorg dat je contact aanstaat, dodemansknop uit, zijpikkel dicht...
't is weeral leuk om niet te kunnen zien vanwaar je bent
lukt het niet met de sleutel, bekijk je slot dan van de rechterkant
onder 't slot aan de zijkant zie je wat rode lak, krab deze wel en schroef het "platte" schroefje los dat eronder zit, gebruik een horloge schroevendraaier of zoiets, zorg dat de lak eerst goed is weggeschraapt en de schroef goed zichtbaar is.
een paar slagen lossen en dan aan de onderkant van 't slot het plastic gedeelte met draad en al naar beneden trekken met je contact af!! (kan niks weg springen of gebeuren) eens je dit vast hebt draai eens in de opening in 't midden met een schroevendraaier ofzo en houd je dash in de gaten, je slaat nu de sleutel als 't ware over, dus slechts evenveel bewegen als dat je met je sleutel zou bewegen, indien geen resultaat dan heb je draadbreuk vlak aan dat ding of verder aan de bekabeling van 't slot
monteren in omgekeerde volgorde!
Afmaai Danny !
Zo'n uitleg !!
Vooreerst m'n excuses maar ik woon niet in jou buurt, eerder richting kust (Brugge).
Ik zelf heb al ns vlug onderaan het contactstopt gewrikkeld doch zonder resultaat.
Met jou uitleg bij de hand zou ik iets 'dieper' kunnen zoeken.
Dank voor de snelle respons. Ik probeer het straks ns uit.
Zo'n uitleg !!
Vooreerst m'n excuses maar ik woon niet in jou buurt, eerder richting kust (Brugge).
Ik zelf heb al ns vlug onderaan het contactstopt gewrikkeld doch zonder resultaat.
Met jou uitleg bij de hand zou ik iets 'dieper' kunnen zoeken.
Dank voor de snelle respons. Ik probeer het straks ns uit.
De kabelboom is vrijgemaakt (snelspanner doorgeknipt) en vertoont een scheurtje in de buitenbekleding (dus mogelijks ook inwendig ? zoals je suggereerde, Danny). Wat wrikkelen met de kabelboom gaf geen resultaat.
Ik heb een poging gedaan om 'het plastic gedeelte' onderaan het contactslot te verwijderen : eerst de rode verf grotendeels verwijderd (was maar een miniem stukje) en dan met de fijnste schroevendraaier (+) in het gaatje proberen te draaien. Nooit enige weerstand gevoeld. Ik zie wat schroefdraad maar kan geen vijsje vinden.
Het plastieken gedeelte wou echter niet wijken. Zal dus toch een vijsje inzitten (wschl met 'gewone' schroefkop)
Ik vrees dat ik nu toch de handdoek in de ring gooi...
Ik heb een poging gedaan om 'het plastic gedeelte' onderaan het contactslot te verwijderen : eerst de rode verf grotendeels verwijderd (was maar een miniem stukje) en dan met de fijnste schroevendraaier (+) in het gaatje proberen te draaien. Nooit enige weerstand gevoeld. Ik zie wat schroefdraad maar kan geen vijsje vinden.
Het plastieken gedeelte wou echter niet wijken. Zal dus toch een vijsje inzitten (wschl met 'gewone' schroefkop)
Ik vrees dat ik nu toch de handdoek in de ring gooi...
beetje dieper pielen en krabben, je zal zeker een gleufje voor een schroevendraaier opmerken, de breedte van het gaatje want 't is een draadbuske
allez nog ene keer proberen komaan
een linkje dan kan je 't eens zien
http://www.youtube.com/watch?v=7XFpwHyM3mc
allez nog ene keer proberen komaan
een linkje dan kan je 't eens zien
http://www.youtube.com/watch?v=7XFpwHyM3mc
Na wat 'dieper' graven toch het contact losgekregen.
Bedankt voor de link en tips.
Echter, na openen van het contact geen oxidatie/corrosie gevonden. Lag het dan toch aan de kabelboom ?
Heb echter geen kaas gegeten van het uitmeten om de storing te vinden. Vandaar de moto toch bij de garagist geplaatst...
Hierbij wat foto's (die ik niet op het net vond) van mijn 'opgravingen'.
Misschien dat iemand anders er baat bij heeft ?
Let wel : bij het openen van het contact kan één en ander wegspringen (en het zijn kleine onderdelen). Ik had daarom preventief alles in een zakje gestoken alvorens te openen.

Na uitdraaien van het busje

Onderste gedeelte

Bovenste gedeelte

Bovenste gedeelte met (bijna) alle losse onderdelen die kunnen 'wegspringen'

Alle onderdelen (hopelijk) weer op hun respectievelijke plaats ?
Bedankt voor de link en tips.
Echter, na openen van het contact geen oxidatie/corrosie gevonden. Lag het dan toch aan de kabelboom ?
Heb echter geen kaas gegeten van het uitmeten om de storing te vinden. Vandaar de moto toch bij de garagist geplaatst...
Hierbij wat foto's (die ik niet op het net vond) van mijn 'opgravingen'.
Misschien dat iemand anders er baat bij heeft ?
Let wel : bij het openen van het contact kan één en ander wegspringen (en het zijn kleine onderdelen). Ik had daarom preventief alles in een zakje gestoken alvorens te openen.

Na uitdraaien van het busje

Onderste gedeelte

Bovenste gedeelte

Bovenste gedeelte met (bijna) alle losse onderdelen die kunnen 'wegspringen'

Alle onderdelen (hopelijk) weer op hun respectievelijke plaats ?
Het euvel is hersteld. Bleek een slecht contact.
Bestelling nieuw contact liet wat op zich wachten. Mocht vandaag de RT weer in mijn garage rijden...na bijna 250 euro's neer te tellen

Bestelling nieuw contact liet wat op zich wachten. Mocht vandaag de RT weer in mijn garage rijden...na bijna 250 euro's neer te tellen
-
mecapuet
g9 schreef:Het euvel is hersteld. Bleek een slecht contact.
Bestelling nieuw contact liet wat op zich wachten. Mocht vandaag de RT weer in mijn garage rijden...na bijna 250 euro's neer te tellen![]()
Vroeger was dat 10.000 fr...daar word je nog meer triest van.
Maar, ja kan terug starten.
Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
-
Dirk Pauwels
Ik had nog een contactslot liggen eigenlijk, maar ja vijgen na pasen. Zou ook betekent hebben dat je meerdere sleutels nodig had, want ik heb geen idee of je een contactslot ook kunt aanpassen naar de oorspronkelijke contactsleutel (zoals bij koffers ed)
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Tja, hij (of is het zij ?) kan weer 'bereden' worden ! En met zo'n prachtig weer in 't vooruitzicht....
Pdankt voor de reacties Danny, Meca en Dirk
Pdankt voor de reacties Danny, Meca en Dirk