Klein vraagje, alvorens in naar de garage ga kan iemand me hier misschien vertellen wat het probleem zou kunnen zijn, Als ik deze morgen mijn sjoeke startte hoorde ik een raar geluid vooraan (precies ergens onder het licht) kan het geluid vergelijken met een piepende - schurende rondraaiende riem. Nu als ik eventjes gereden heb ( na 1-2 min) is dat geluid helemaal weg, iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn.
Alternatorriem die effe slipt, kan je wat bijspannen of gelijk maar vernieuwen, na 40.000 durft ie wel eens de geest geven, 't rare is je kan er moeilijk een lijn in trekken.
Sommigen rijden er 60.000km mee en hij komt er af als een nieuwe en andere boxers herleiden hem tot een nest uitgerafelde koorden na 30.000km...
een beetje knarsen als ie koud is vind ik niet abnormaal, fluiten = slippen = verslijten!
ik wil hem altijd wel effe controleren en/of vervangen voor je...
Danny schreef:Alternatorriem die effe slipt, kan je wat bijspannen of gelijk maar vernieuwen, na 40.000 durft ie wel eens de geest geven, 't rare is je kan er moeilijk een lijn in trekken.
Sommigen rijden er 60.000km mee en hij komt er af als een nieuwe en andere boxers herleiden hem tot een nest uitgerafelde koorden na 30.000km...
een beetje knarsen als ie koud is vind ik niet abnormaal, fluiten = slippen = verslijten!
ik wil hem altijd wel effe controleren en/of vervangen voor je...
Toppie, het geluid is maar eventjes maar toch.... Kan deze stukspringen of wat kunnen de gevolgen zijn.... Enig idee van de kostprijs en hoelang dit in beslag neemt te repareren. Ik kan hem namelijk niet missen
riem kost 18€ dacht ik, kapot springen kan maar gaat nu ook weer niet zo snel gebeuren ... maar als ie dat doet (zelden) dan geeft hij meestal je hallsensoren een pak rammel en die zijn dan weer niet goedkoop (220€ nieuw 75€ in revisie)
Bij een RT is een riem controleren,aanspannen en/of vervangen toch net ietsje meer klooien dan bij een GS maar op een uurke fiks ik zoiets wel
Danny schreef:riem kost 18€ dacht ik, kapot springen kan maar gaat nu ook weer niet zo snel gebeuren ... maar als ie dat doet (zelden) dan geeft hij meestal je hallsensoren een pak rammel en die zijn dan weer niet goedkoop (220€ nieuw 75€ in revisie)
Bij een RT is een riem controleren,aanspannen en/of vervangen toch net ietsje meer klooien dan bij een GS maar op een uurke fiks ik zoiets wel
Great perfect voor de info, natuurlijk spijtig dat je redelijk ver woont hé
Ik heb al vééél verder gereden en blij toe. Goedkoop en kwaliteitsvol geholpen, de mens in kwestie een dikke fles wijn rijker en een erg aangename namiddag / avond gehad.
Gisteren nog langs garage gereden, en de alternatorriem is 2000 km geleden nog maar vervangen, dus dit kan het probleem niet zijn.
Nu de garagist denk dat het te maken heeft met de ABS met dat na ik vertrek het geluid direkt weg is, zal vandaag nog eens moeten goed luisteren...
Als 't den ABS is dan had je dit geluid altijd al moeten hebben, de zelfdiagnose van de ABS moet steeds hetzelfde geluid maken, effe schurend tweemaal klakken...
De garagist kon er eens geen proefrit van maken van 10 meter???? dan was je toch zeker... snap 't nie goe, langs de garage geweest en hij denkt maar stuurt je wel wandelen zonder 't zeker te weten terwijl dit slechts enkele minuten kost
Als jij zegt dat je een schurend geluid hebt dat na 2 minuten weg is, is het verkeerd omschreven of het kan het ABS niet zijn, dat hoor je enkel en alleen even bij het vertrekken, mss paar keer, maar zeker niet minuten lang.
Heb je het geluid enkel bij het wegrijden of ook als je stationair een paar keer gas geeft?
Dirk Pauwels schreef:Als jij zegt dat je een schurend geluid hebt dat na 2 minuten weg is, is het verkeerd omschreven of het kan het ABS niet zijn, dat hoor je enkel en alleen even bij het vertrekken, mss paar keer, maar zeker niet minuten lang.
Heb je het geluid enkel bij het wegrijden of ook als je stationair een paar keer gas geeft?
Ja is juist heb misschien iets gemist met de tijd, van het ogenblik de wielen draaien is het geluid weg... Deze morgen heb ik niets gehoord dus laat ons afwachten morgen, anders probeer ik eens stationair gas te geven en hou ik jullie op de hoogte.
Danny schreef:Als 't den ABS is dan had je dit geluid altijd al moeten hebben, de zelfdiagnose van de ABS moet steeds hetzelfde geluid maken, effe schurend tweemaal klakken...
De garagist kon er eens geen proefrit van maken van 10 meter???? dan was je toch zeker... snap 't nie goe, langs de garage geweest en hij denkt maar stuurt je wel wandelen zonder 't zeker te weten terwijl dit slechts enkele minuten kost
Ja garagist heeft gereden en niets abnormaals opgemerkt,... raar maar waar,,,,,
Motor was warm dus de alternatorriem tsjirpt dan niet zo, als 't de zelfdiagnose van de ABS is dan treed die slechts kort op vanaf dat je 5 per uur rijd of zoiets...
span da riemeke maar eens wa bij of check of ie vast genoeg zit... let wel maak 't verschil tussen een beetje tsirpen of een fluitende riem en daar moet je geen vogelkenner voor zijn
Met al die specialisten durf ik het bijna niet vermelden, maar kan het de linker kettingspanner niet zijn? Na een minuutje is die dan gevuld met olie en spant de ketting weer mooi.
Hier ben ik weer, ondertussen nog altijd hetzelfde geluid. Terwijl motor koud staat in stationair toeren hoor je het geluid een klein beetje, past als je gas geeft hoor je het harder - maar na een paar minuten is het volledig weg. Raar maar waar....
familymen schreef:Hier ben ik weer, ondertussen nog altijd hetzelfde geluid. Terwijl motor koud staat in stationair toeren hoor je het geluid een klein beetje, past als je gas geeft hoor je het harder - maar na een paar minuten is het volledig weg. Raar maar waar....
Uw eerste post was bijna een jaar geleden....Ondertussen nog altijd niet naar die riem laten kijken? Hoe koppig kan je zijn....