Motor starten met "nieuwe" auto
Moderator: GVN
-
Relax
- Berichten: 5718
- Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
- Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
- Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.
Motor starten met "nieuwe" auto
Even het verhaal van deze morgen.
Vrijdagavond bij thuiskomst blijkbaar switch vergeten om te gooien van intercom. Gans weekend stroom getrokken, dus deze morgen: tik tik tik tik. Shit.
Rap auto van Viv erbij en startkabels aangesloten. Auto gestart. Nee, lukt ni. Raar. Nog 'ns. Weer niks. Raar. Kabels nog 'ns opnieuw aankoppelen. Weer niks.
Kabels eraf. Auto start nog niet. Zoemend geluid vanuit het vooronder. Fok.
Ff bellen naar garage. Probleem: nieuwe auto's mogen niet meer aan startkabels, dat verstoort of blaast de stuurcomputer op. Oei. Afslepen door Volvo en dure herstelling. Oei.
Intussen staan vrouw en kleine te trappelen om naar school te gaan. Euuuuuuuuuuuh, auto start ook niet meer, zoetje.
Garagist ter plaatse. Motor met dikke kabels en dikke batterij gestart. Ging als niks.
Stapt ie in de auto, haalt sleutel uit contact na paar keer proberen, sluit de auto, opent 'm weer, zet contact aan en start 'm. Broem doet het ding.
Heeft zich dus gewoon gereset, de grapjas. Gaat om een Volvo C30. Met mijn ouwe bak (460) had het wél gewerkt.
Volgens garagist erg veel geluk gehad.
Dus: geen startkabels op nieuwe auto's.
Vrijdagavond bij thuiskomst blijkbaar switch vergeten om te gooien van intercom. Gans weekend stroom getrokken, dus deze morgen: tik tik tik tik. Shit.
Rap auto van Viv erbij en startkabels aangesloten. Auto gestart. Nee, lukt ni. Raar. Nog 'ns. Weer niks. Raar. Kabels nog 'ns opnieuw aankoppelen. Weer niks.
Kabels eraf. Auto start nog niet. Zoemend geluid vanuit het vooronder. Fok.
Ff bellen naar garage. Probleem: nieuwe auto's mogen niet meer aan startkabels, dat verstoort of blaast de stuurcomputer op. Oei. Afslepen door Volvo en dure herstelling. Oei.
Intussen staan vrouw en kleine te trappelen om naar school te gaan. Euuuuuuuuuuuh, auto start ook niet meer, zoetje.
Garagist ter plaatse. Motor met dikke kabels en dikke batterij gestart. Ging als niks.
Stapt ie in de auto, haalt sleutel uit contact na paar keer proberen, sluit de auto, opent 'm weer, zet contact aan en start 'm. Broem doet het ding.
Heeft zich dus gewoon gereset, de grapjas. Gaat om een Volvo C30. Met mijn ouwe bak (460) had het wél gewerkt.
Volgens garagist erg veel geluk gehad.
Dus: geen startkabels op nieuwe auto's.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Re: Motor starten met "nieuwe" auto
Raar. Uit nieuwsgierigheid ging ik toch eens op zoek naar een second opinion. Of naar een beredeneerde uitleg. Want met de beperkte uitleg "mag niet met een nieuwe auto" kan je net zo goed gaan waarschuwen voor het overhevelen van een paar liter benzine/diesel uit je tank met een handpompje. Mag misschien ook niet met een nieuwe auto.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - R1250RS - Nu: R1300GSA
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - R1250RS - Nu: R1300GSA
-
patrick k100
- Berichten: 2189
- Lid geworden op: 09 nov 2010, 00:11
- Woonplaats: wondelgem
- Locatie: wondelgem oost-vl
Re: Motor starten met "nieuwe" auto
zaterdagavond hetzelfde voor met de pug .standlichten aan laten staan op donker stuk weg .madam : awel kan da geen kwaad ? ikke: moar bij niet
.prijs natuurlijk , proberen starten met mijn vriend zijn startkabels(tjes) en niet hé. touring gebeld en de péé met zijn valies en dikke kabels en tspel sloeg direct aan.
R1200GS-K100RT-Peugeot 407SW
-
MiGSel
- Berichten: 539
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 21:26
- Woonplaats: Zonhoven
- Locatie: Zonhoven
- Contacteer:
Re: Motor starten met "nieuwe" auto
Als je de kabels van de autobatterij eerst loskoppelt, kan het zeker geen kwaad.
Het kan wel zijn dat je dan een klokje weer goed moet zetten, radiocode opnieuw intikken of dergelijke.
Ik heb voor dergelijke gevallen een oude autobatterij los in de garage staan, die ik af en toe eens een dag aan de Optimate hang. Die is dan altijd goed genoeg om een moto of auto te depanneren.
Het kan wel zijn dat je dan een klokje weer goed moet zetten, radiocode opnieuw intikken of dergelijke.
Ik heb voor dergelijke gevallen een oude autobatterij los in de garage staan, die ik af en toe eens een dag aan de Optimate hang. Die is dan altijd goed genoeg om een moto of auto te depanneren.
Re: Motor starten met "nieuwe" auto
Volvo shrijft een bepaalde procedure voor om een accu aan en/of af te koppelen.
Dat gaat er grotendeels om dat de verschillende systemen settings kunnen opslaan vooraleer de spanning wordt weggenomen.
Maar dat het aansluiten van een hulpaccu de zaken zou opblazen, da's denk ik een verzinsel dat door garagisten wel eens
gebruikt wordt om de verantwoordelijkheid voor het sneuvelen van bepaalde delen af te wentelen. Stel dat de accu stuk is en
je zou ze vervangen door een nieuwe, dan zou dat mogelijk hetzelfde gevolg hebben. Accu stuk, auto vervangen dan maar???
Iets gelijkaardigs kan zich voordoen als een accu "aan het sterven is" en de spanning in de buurt van de minimale spanning
zweeft. Dat zou dan ook het stukgaan van de computersystemen tot gevolg hebben. Verstoren, resetten, dat allemaal wel.
Maar opblazen vanwege het opniew aanbrengen van de boord-en werkspanning???
Het lijkt me het beste om, in geval de accu plat is, bij het aankoppelen van de hulpaccu de procedure te volgen voor het
aansluiten van een nieuwe accu (maw voor het systeem onder spanning brengen). Als ik me niet vergis wordt die procedure in
de handleiding uitgelegd. Zoniet, Vadis of Vida raadplegen.
Dat gaat er grotendeels om dat de verschillende systemen settings kunnen opslaan vooraleer de spanning wordt weggenomen.
Maar dat het aansluiten van een hulpaccu de zaken zou opblazen, da's denk ik een verzinsel dat door garagisten wel eens
gebruikt wordt om de verantwoordelijkheid voor het sneuvelen van bepaalde delen af te wentelen. Stel dat de accu stuk is en
je zou ze vervangen door een nieuwe, dan zou dat mogelijk hetzelfde gevolg hebben. Accu stuk, auto vervangen dan maar???
Iets gelijkaardigs kan zich voordoen als een accu "aan het sterven is" en de spanning in de buurt van de minimale spanning
zweeft. Dat zou dan ook het stukgaan van de computersystemen tot gevolg hebben. Verstoren, resetten, dat allemaal wel.
Maar opblazen vanwege het opniew aanbrengen van de boord-en werkspanning???
Het lijkt me het beste om, in geval de accu plat is, bij het aankoppelen van de hulpaccu de procedure te volgen voor het
aansluiten van een nieuwe accu (maw voor het systeem onder spanning brengen). Als ik me niet vergis wordt die procedure in
de handleiding uitgelegd. Zoniet, Vadis of Vida raadplegen.
-
Relax
- Berichten: 5718
- Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
- Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
- Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.
Re: Motor starten met "nieuwe" auto
Garagist had hier niks bij te winnen, hij werkt niet aan deze auto. 'k Had Volvo moeten verwittigen voor verdere afhandeling.
Zal deze week 'ns in het instructieboekje kijken.
En een oude batterij aan de kant houden. Goed idee.
Zal deze week 'ns in het instructieboekje kijken.
En een oude batterij aan de kant houden. Goed idee.
I respect your opinion. But I don't give shit.
-
tweecilinderke
- Berichten: 2545
- Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
- Locatie: gentbrugge
Re: Motor starten met "nieuwe" auto
normaal gezien als je startkabels gebruikt die beveiligd zijn tegen piekspanning (met soort condensator) zou dat geen probleem mogen geven voor de electra
dit zijn wel niet de kabels die de gemiddelde particulier in huis heeft wegens te duur!
dit zijn wel niet de kabels die de gemiddelde particulier in huis heeft wegens te duur!
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
Re: Motor starten met "nieuwe" auto
Awel awel,ge zijt ni alleen!MiGSel schreef:Als je de kabels van de autobatterij eerst loskoppelt, kan het zeker geen kwaad.
Het kan wel zijn dat je dan een klokje weer goed moet zetten, radiocode opnieuw intikken of dergelijke.
Ik heb voor dergelijke gevallen een oude autobatterij los in de garage staan, die ik af en toe eens een dag aan de Optimate hang. Die is dan altijd goed genoeg om een moto of auto te depanneren.
-
Dirk Pauwels
- Berichten: 4704
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: Motor starten met "nieuwe" auto
Dit is wel handig, zeker in de winter:
In de garage of in de auto, in het laatste geval kun je je auto met platte batterij altijd weg krijgen waar je ook bent. Het is mss niet zo makkelijk op te bergen, maar zeker in koude dagen en bij "verdachte" batterijen zeer handig. De meeste van die dingen zijn ook voorzien op nieuwe wagens en intelligent genoeg om er mee om te gaan.

In de garage of in de auto, in het laatste geval kun je je auto met platte batterij altijd weg krijgen waar je ook bent. Het is mss niet zo makkelijk op te bergen, maar zeker in koude dagen en bij "verdachte" batterijen zeer handig. De meeste van die dingen zijn ook voorzien op nieuwe wagens en intelligent genoeg om er mee om te gaan.

R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
Werner Von C.
- Berichten: 4288
- Lid geworden op: 25 mar 2006, 22:21
- Woonplaats: Grimbergen
- Locatie: Vlaams Brabant
- Contacteer:
Re: Motor starten met "nieuwe" auto
Hier op 't werk een defecte radio+car-kit Parrot+track&trace device na depannage door wegenwacht , bestelwagen had platte batterij tgv de koude, ww heeft booster aangesloten en alle 3 die spullen stuk -dixit VW garage is dit de oorzaak
Kostenplaatje....
Volgens mij starten WW dagelijks -tig wagens op deze manier met platte batterij, gouden zaak voor de garagehouders me dunkt.
Soit, een reservebatterij in de garage die je met een optimate (hebben we bijna allemaal) oplaadt kan veel hinder besparen, zeker in de winter...goede tip Dirk.
Kostenplaatje....
Volgens mij starten WW dagelijks -tig wagens op deze manier met platte batterij, gouden zaak voor de garagehouders me dunkt.
Soit, een reservebatterij in de garage die je met een optimate (hebben we bijna allemaal) oplaadt kan veel hinder besparen, zeker in de winter...goede tip Dirk.
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
Re: Motor starten met "nieuwe" auto
Om welke piekspanning zou het dan gaan?tweecilinderke schreef:normaal gezien als je startkabels gebruikt die beveiligd zijn tegen piekspanning (met soort condensator)...
Hoe moet een (eventueel volgeladen) accu die aan een lege gekoppeld wordt een piekspanning ontwikkelen?
Re: Motor starten met "nieuwe" auto
In electronische schakelingen zitten condensatoren en spoelen. Een condensator gedraagt zich als een kortsluiting voor wisselspanning (in de wiskundige integrator) terwijl z'n weerstand heel hoog is voor gelijkspanning. Een spoel gedraagt zich net omgekeerd dus kortsluiting voor gelijkspanning en hoge weerstand voor wisselspanning. (in de wiskundige differentiator) Vandaar dat een luidspreker (is een grote spoel) luider gaat hoe meer wisselspanning erop komt. Zet je er echter gelijkspanning op dan rookt die gewoon op.willy schreef:Hoe moet een (eventueel volgeladen) accu die aan een lege gekoppeld wordt een piekspanning ontwikkelen?
Als je via startkabels een batterij aansluit op een platte gaat die spanning ineens van 0 naar 12 en op dat momentje is dat wisselspanning voor de spoelen in de electronica......en veroorzaken die dus piekspanningen. En hoe steiler de spanningssprong hoe groter de piekspanningen zullen zijn (Op het moment dat je die batterij aansluit veroorzaak je eventjes een blokspanning aan uit aan , want het kontakt met de klem en de pool gaat in werkelijkheid een paar keer van aan naar uit en dat merk je ook door de meerdere vonkjes die je maakt). Oplossing een condensator over de batterij die kortsluit de wisselspanningen zodat ze verder geen schade kunnen maken.
Re: Motor starten met "nieuwe" auto
Bedankt voor de les. Het lijkt wel alsof u een diploma in die die dingen heeft. Zo ja, dan zijn we met z'n tweeën
Als je een volle accu op een systeem met een platte accu aansluit dan zal de laatste vanzelf het opkomen van de spanning
dempen door het opslorpen van een deel van de energie. Maw, de platte accu demt de (zogezegde) piek.
Het zou bij het vervangen van een accu ook niet anders zijn, de spanning is er dan ook "plotseling". De spanning die
op de schakelingen terechtkomt stijgt wel maar blijft dan (min of meer) op de nominale waarde van de accu.
Er zit trouwens sinds de vorige eeuw al heel wat electronica in voertuigen zoals de injectiesystemen die ook in
de BMW K-modellen uit de jaren 80 zaten. Kon die electronica dan beter tegen het aanbregen van de voedingsspanning dan nu?
Indien een condensator werkelijk nodig is en de oplossing is, waarom zit die dan niet in het voertuig ingebouwd?
Als je een volle accu op een systeem met een platte accu aansluit dan zal de laatste vanzelf het opkomen van de spanning
dempen door het opslorpen van een deel van de energie. Maw, de platte accu demt de (zogezegde) piek.
Het zou bij het vervangen van een accu ook niet anders zijn, de spanning is er dan ook "plotseling". De spanning die
op de schakelingen terechtkomt stijgt wel maar blijft dan (min of meer) op de nominale waarde van de accu.
Er zit trouwens sinds de vorige eeuw al heel wat electronica in voertuigen zoals de injectiesystemen die ook in
de BMW K-modellen uit de jaren 80 zaten. Kon die electronica dan beter tegen het aanbregen van de voedingsspanning dan nu?
Indien een condensator werkelijk nodig is en de oplossing is, waarom zit die dan niet in het voertuig ingebouwd?
Re: Motor starten met "nieuwe" auto
Geen C maar een transient beschermer.. Een C afh van het type kan doorde ESR niet snel genoeg zijn.
Accu opladen met de altenator van de auto kan een oplossing zijn, maar de laadstroom kan veel te hoog zijn.
Met als resultaat kromme platen of sulfatering,.
Kortom jammer geen motor rit, accu eerst opladen aan een lader, is de beste oplossing.
Accu opladen met de altenator van de auto kan een oplossing zijn, maar de laadstroom kan veel te hoog zijn.
Met als resultaat kromme platen of sulfatering,.
Kortom jammer geen motor rit, accu eerst opladen aan een lader, is de beste oplossing.
-
Relax
- Berichten: 5718
- Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
- Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
- Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.
Re: Motor starten met "nieuwe" auto
Bedankt voor de input iedereen, maar de laatste posts gaan me way over my petje. Maar doe rustig verder, er kan maar iemand bij gebaat zijn.
Zou het kunnen dat zoiets gebeurde omdat ik eerst de kabels heb bevestigd aan auto- en motorbatterij om dan pas de auto te (willen) starten?
Zou het kunnen dat zoiets gebeurde omdat ik eerst de kabels heb bevestigd aan auto- en motorbatterij om dan pas de auto te (willen) starten?
I respect your opinion. But I don't give shit.
Re: Motor starten met "nieuwe" auto
Ik zou sowieso eerst de auto gestart hebben, dat wel. Ik ben niet zeker van m'n stuk (wegens andere opleiding dan elektronicus, maar dat weet je wel) maar intuitief zou ik denken dat door jouw handelswijze de batterij van de auto ook eerst leeggetrokken werd door de (nog legere) batterij van de moto. Waardoor geen van beide voertuigen nog wilde starten.Relax schreef:Zou het kunnen dat zoiets gebeurde omdat ik eerst de kabels heb bevestigd aan auto- en motorbatterij om dan pas de auto te (willen) starten?
Of misschien is de auto wel gesyndiceerd. Dan zit de nationale stakingsdag er misschien voor iets tussen.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - R1250RS - Nu: R1300GSA
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - R1250RS - Nu: R1300GSA
Re: Motor starten met "nieuwe" auto
Ik denk dat bob gelijk heeft, ik zorg er ook voor dat het helpende systeem niet mee tenonder kan gaan.
Alles bij mekaar genomen sta ik nogal sceptisch tegenover het koppelen van twee voertuigen.
Het is niet makkelijk om te weten of de panne niet te wijten is aan een kortsluiting in het andere systeem.
Daar een ander systeem mee verbinden zou wel eens onprettige gevolgen kunnen hebben. Daarom geef ik
er de voorkeur aan om te slepen of te duwen (dat laatste vooral als ik achter het stuur mag zitten).
Een aparte starthulp lijkt me een stuk veiliger.
Alles bij mekaar genomen sta ik nogal sceptisch tegenover het koppelen van twee voertuigen.
Het is niet makkelijk om te weten of de panne niet te wijten is aan een kortsluiting in het andere systeem.
Daar een ander systeem mee verbinden zou wel eens onprettige gevolgen kunnen hebben. Daarom geef ik
er de voorkeur aan om te slepen of te duwen (dat laatste vooral als ik achter het stuur mag zitten).
Een aparte starthulp lijkt me een stuk veiliger.
-
Relax
- Berichten: 5718
- Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
- Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
- Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.
Re: Motor starten met "nieuwe" auto
Duw maar 'ns op je eentje zo'n nukkige GSA in gang.
Gisteren nog maar 'ns zonder benzine gestaan en de motor 500 meter "met de hand begeleidt". Heb helm, helmmuts en handschoenen al na 100 meter van m'n klamme lijf gehaald. Kan ook aan mijn conditie liggen.
Iemand zei me dat de autobatterij en de motobatterij hierdoor paralelgeschakeld werden en dus geen van beiden nog starten, dus wat Bob ook zei.
Ik ga voor de optie: oplaadhulp. Nu op zoek naar een ouwe maar goede batterij.
Gisteren nog maar 'ns zonder benzine gestaan en de motor 500 meter "met de hand begeleidt". Heb helm, helmmuts en handschoenen al na 100 meter van m'n klamme lijf gehaald. Kan ook aan mijn conditie liggen.
Iemand zei me dat de autobatterij en de motobatterij hierdoor paralelgeschakeld werden en dus geen van beiden nog starten, dus wat Bob ook zei.
Ik ga voor de optie: oplaadhulp. Nu op zoek naar een ouwe maar goede batterij.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Re: Motor starten met "nieuwe" auto
Volgens velen hunnen uitleg blijkbaar wel, maar ik geloof er ook niet in.willy schreef:Kon die electronica dan beter tegen het aanbregen van de voedingsspanning dan nu?
Indien een condensator werkelijk nodig is en de oplossing is, waarom zit die dan niet in het voertuig ingebouwd?
Een verhaaltje ophangen, zelfs al zit er iets van waarheid in, dan nog .... en die dikke kabels ..... als je batterij helemaal plat is
zal je met niet al te dikke kabels er niet in slagen om de "platte" te doen starten, er is immers heel wat stroom nodig, en hoe dikker de
kabel hoe meer stroom erdoor kan. Ik ben geen automekanieker maar een platte batterij + startstroom,
en in het knapste geval ook nog eens gloeistroom dat zal heel wat vertegenwoordigen, de techniekers zullen dat wel kunnen beamen.
Mijn zelfgemaakte kabels zijn dik, en lang, en dat lukte me tot op heden altijd
Re: Motor starten met "nieuwe" auto
Inderdaad, zelf kabels maken is een goed idee. Van stevige Laskabel bijvoorbeeld, afgewerkt met "reuze" krokodillen.
Zo'n laskabel mag dan al een paar meter langer zijn, door de grote sectie is er toch geen (te) grote spanningsval.
Zo'n laskabel mag dan al een paar meter langer zijn, door de grote sectie is er toch geen (te) grote spanningsval.
-
Relax
- Berichten: 5718
- Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
- Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
- Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.
Re: Motor starten met "nieuwe" auto
Direct nog een vraag aan vastknopen: die krokodillen zijn niet handig te plaatsen op zo'n GS-polen. Hoe kan je het wegspringen tegenhouden?
Iets anders aan de polen houden/bevestigen en daar de kroko's op bevestigen? Schroevendraaiers of zo?
Iets anders aan de polen houden/bevestigen en daar de kroko's op bevestigen? Schroevendraaiers of zo?
I respect your opinion. But I don't give shit.
Re: Motor starten met "nieuwe" auto
Persoonlijke ervaring met koude treffens, neem je accu mee naar bed.
-
de Ron
- Berichten: 467
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:27
- Woonplaats: Wuustwezel
- Locatie: Antwerpen - Wuustwezel
Re: Motor starten met "nieuwe" auto
zo'n draagbare accu zoals Dirk heb ik ook, een dieselmotor kreeg ik er toch niet mee aan de praat, een motoaccu probeerde ik nog niet. Over schade bij starten met kabels aan een nieuwe wagen vind ik wel straf ! zouden ze het nu écht doen om bij het minste de garage te moeten bellen ?
R1150RT van 2003, betrouwbaar beestje. Nu een 1200RT, hopelijk een even betrouwbaar beestje !
Re: Motor starten met "nieuwe" auto
in mijn handleiding van de wagen (met duitse ster) staat uitdrukkelijk vermeld dat je voor accuprobleem eerst de dealer moet raadplegen.
Die wist mij te zeggen dat je best oplet als je 2 autobatterijen met elkaar verbind. Ik citeer:" nooit de kabels aansluiten terwijl de wagen met volle batterij nog draait. Steeds de 2 batterijen koppelen met de sleutel uit het contact. Dan de 2 contactsleutels indraaien en even wachten. Daarna de wagen starten met goeie batterij en terug weer even wachten. Daarna de wagen met slechte batterij proberen te doen draaien." Het zou inderdaad iets te maken hebben met plotse over-stroomstoten. Op die manier zou je dit tegengaan. Liegt hij dan lieg ik ook.
Die wist mij te zeggen dat je best oplet als je 2 autobatterijen met elkaar verbind. Ik citeer:" nooit de kabels aansluiten terwijl de wagen met volle batterij nog draait. Steeds de 2 batterijen koppelen met de sleutel uit het contact. Dan de 2 contactsleutels indraaien en even wachten. Daarna de wagen starten met goeie batterij en terug weer even wachten. Daarna de wagen met slechte batterij proberen te doen draaien." Het zou inderdaad iets te maken hebben met plotse over-stroomstoten. Op die manier zou je dit tegengaan. Liegt hij dan lieg ik ook.
hon four750-yam xs1100-yam venture 1300-r1100rt-k1200lt-r1200rt'05-r1200rt'09-K1600gtl-R1250RT (Tft)
Re: Motor starten met "nieuwe" auto
Welke ster er zijn er veel zenne ? Is dat van belang of het een landelijke aardse film- zang- toneel- of een ufo o.i.d. ispoestexas schreef:in mijn handleiding van de wagen (met duitse ster) staat uitdrukkelijk vermeld dat je voor accuprobleem eerst de dealer moet raadplegen.
Die wist mij te zeggen dat je best oplet als je 2 autobatterijen met elkaar verbind. Ik citeer:" nooit de kabels aansluiten terwijl de wagen met volle batterij nog draait. Steeds de 2 batterijen koppelen met de sleutel uit het contact. Dan de 2 contactsleutels indraaien en even wachten. Daarna de wagen starten met goeie batterij en terug weer even wachten. Daarna de wagen met slechte batterij proberen te doen draaien." Het zou inderdaad iets te maken hebben met plotse over-stroomstoten. Op die manier zou je dit tegengaan. Liegt hij dan lieg ik ook.
Sorry he ... nee serieus ... stroomstoten daar geloof ik niet in, als je een defecte batterij vervangt met een nieuwe heb je een stroomstoot van ...... een spanningstoot in elk geval van 12 Volt, en en platte batterij zou nog een 11 a 12 volt zijn dus 12 - 13.8 (is een volle juist opgeladen batterij als ik juist ben) is amper 1 a 2 volt verschil.
Wat wel kan, dat is dat je laadcircuit in fout is, of dat je batterij is kortgesloten, en daarop aansluiten kan wel problemen geven, maar als je kabels opwarmen bij het aansluiten zou ik al direct de kabels losmaken daar er blijkbaar iets veel ernstiger aan de hand is, (zoals bv. een kortgesloten batterij) persoonlijk zou ik dan enkel mijn batterij aansluiten (dus de platte of foutieve afsluiten) indien dan geen probleem is de oorzaak simpel, batterij van defecte voertuig kompleet naar de maan.
Blijft er een opwarming dan short er zeker iets aan de laadinrichting (den alternator ofte dynamo vroeger).
En o ja, aangaande die condensator in een eerder bericht, in dit geval 2 kabels door lucht of een ander middel gescheiden (met een geleerd woord diëlectricum of zoiets)vormen een .... jawel een condensator
Let wel ik ben geen mechanieker maar wel iemand met een deel (alhoewel minimaal) "gezond" verstand
Heb meerdere keren mijne moto gestart met de autobatterij, ook andere wagens die een platte batterij hadden, mijn garagist (voor mijne wagen toen die nog in waarborg was) koppelde een extra batterij aan de mijne aan (om zeker te zijn van geen spanning val tijdens het herprogrameren =updaten= van de autoradio), gaf geen enkel probleem of vereiste verder geen enkele extra voorzorg.
Iedereen doet wat hij wil en geloofd wat hij wil, ik blijf bij mijn standpunt, veel tralala... en zij die al die praatjes willen geloven ...
