R1150GSA - val toerental na start
Moderator: GVN
-
daveman
R1150GSA - val toerental na start
Beste mensen,
Om te beginnen, noch google noch de zoekfunctie gaven mij antwoord op mijn probleem.
Sedert enkele weken heb ik hetvolgende voor. Wanneer ik de motor start (koude start doch niet bepaald in koude omstandigheden met dit weer) heb ik het eerste moment een normaal stationair toerental, doch wanneer ik niet in de gas kom is er nagenoeg onmiddellijk erna een val van het toerental. Vaak valt de motor dan ook uit.
Indien ik meteen nadat de motor gestart is met de gas het toerental wat laat oplopen, heb ik een normaal stationair toerental van +- 1000 rpm (koude motor).
Sedert dit hem voordoet heb ik ook sporadisch dat bij het starten de twee ABS verklikkerlichtjes alternerend flikkeren (aan laag tempo). Wanneer ik gewoon het contact uitzet en daarna de startprocedure herneem, is alles normaal.
Zijn jullie bekend met deze symptomen? Wat zou dit kunnen zijn?
Voordien zat de motor steeds op een normaal stabiel toerental bij een start. Ook de ABS verknipperlichtjes flikkerden nooit alternerend op.
Groeten,
D
Om te beginnen, noch google noch de zoekfunctie gaven mij antwoord op mijn probleem.
Sedert enkele weken heb ik hetvolgende voor. Wanneer ik de motor start (koude start doch niet bepaald in koude omstandigheden met dit weer) heb ik het eerste moment een normaal stationair toerental, doch wanneer ik niet in de gas kom is er nagenoeg onmiddellijk erna een val van het toerental. Vaak valt de motor dan ook uit.
Indien ik meteen nadat de motor gestart is met de gas het toerental wat laat oplopen, heb ik een normaal stationair toerental van +- 1000 rpm (koude motor).
Sedert dit hem voordoet heb ik ook sporadisch dat bij het starten de twee ABS verklikkerlichtjes alternerend flikkeren (aan laag tempo). Wanneer ik gewoon het contact uitzet en daarna de startprocedure herneem, is alles normaal.
Zijn jullie bekend met deze symptomen? Wat zou dit kunnen zijn?
Voordien zat de motor steeds op een normaal stabiel toerental bij een start. Ook de ABS verknipperlichtjes flikkerden nooit alternerend op.
Groeten,
D
Re: R1150GSA - val toerental na start
Accu kan wel wat selcht zijn.
Ik kan me voorstellen dat na het starten de accu wat laag is waarna de dynamo onder vollast gaat laden, dit kost energie dus vermogen uit de motor.
Kan zelfs zo zijn dat de dynamo de motor zo zwaar belast dat ie uitvalt.
Zeker omdat de abs lampjes ook nog knipperen wat soms duidt op een slechte accu....
Dus die fff testen.
Ik kan me voorstellen dat na het starten de accu wat laag is waarna de dynamo onder vollast gaat laden, dit kost energie dus vermogen uit de motor.
Kan zelfs zo zijn dat de dynamo de motor zo zwaar belast dat ie uitvalt.
Zeker omdat de abs lampjes ook nog knipperen wat soms duidt op een slechte accu....
Dus die fff testen.
Kan je batterij zijn... effe alles nakijken qua afstelling kan geen kwaad.
flikkerende lampen ABS is meestal dipspanning en dus in veiligheid,
TPS, synchro, batterij maar die is moeilijk te testen of je moet een goeie meter hebben waarmee je ze onder belasting kan uitproberen.
Eerste advies is altijd starten met de handgas, 't is geen choke -en zelfs al was 't een 't dient ervoor- maar een handgas dus... starten altijd koppeling intrekken, handgas volledig open en vanaf dat ie draait (zo'n 2000omw) laat je de handgas los en in z'n 1ste positie zitten (lees half open) daar blijft ie hangen, als die in orde is tenminste.
't blok draait nu rond de 1500 a 1600 omw.
vertrekken doe je ook best zo dan valt je motor tenminste niet stil als je na 50 mr aan de hoek van de straat je koppeling inknijpt, eens je blijft doorrijden duw je dat ding in.
Ik zeg nog eens 't dient ervoor, sommige motards vinden het precies een prestatie dat hun motor blijft krabbelen om te draaien zonder handgas.
Hoedanook zou ik eerst die batterij maar eens bekijken of laten bekijken
Heb je wat aan de motor gewijzigd??
flikkerende lampen ABS is meestal dipspanning en dus in veiligheid,
TPS, synchro, batterij maar die is moeilijk te testen of je moet een goeie meter hebben waarmee je ze onder belasting kan uitproberen.
Eerste advies is altijd starten met de handgas, 't is geen choke -en zelfs al was 't een 't dient ervoor- maar een handgas dus... starten altijd koppeling intrekken, handgas volledig open en vanaf dat ie draait (zo'n 2000omw) laat je de handgas los en in z'n 1ste positie zitten (lees half open) daar blijft ie hangen, als die in orde is tenminste.
't blok draait nu rond de 1500 a 1600 omw.
vertrekken doe je ook best zo dan valt je motor tenminste niet stil als je na 50 mr aan de hoek van de straat je koppeling inknijpt, eens je blijft doorrijden duw je dat ding in.
Ik zeg nog eens 't dient ervoor, sommige motards vinden het precies een prestatie dat hun motor blijft krabbelen om te draaien zonder handgas.
Hoedanook zou ik eerst die batterij maar eens bekijken of laten bekijken
Heb je wat aan de motor gewijzigd??
-
Synchro Bob
- Contacteer:
Ik ben ook voorstander van het gebruik van de "versneller"of "handgas". Volledig open bij het starten, half bij het stationair draaien en bij het vertrekken en afzetten na een paar 100 meters.
Ik ben ook niet zeker dat dat "krabbelen" goed is voor de motor. Een koude motor die heel traagt draait is wellicht niet voldoende gesmeerd...
En zoals Danny het aangeeft, zou ik de TPS instelling en de synchronisatie controleren. Dat is toevallig mijn specialiteit en je bent hier altijd welkom.
Welk type batterij heb je (gel of lood-zuur) en hoe oud is ze ?
Ik ben ook niet zeker dat dat "krabbelen" goed is voor de motor. Een koude motor die heel traagt draait is wellicht niet voldoende gesmeerd...
En zoals Danny het aangeeft, zou ik de TPS instelling en de synchronisatie controleren. Dat is toevallig mijn specialiteit en je bent hier altijd welkom.
Welk type batterij heb je (gel of lood-zuur) en hoe oud is ze ?
Synchro Bob
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Voila ben je uit het Brusselse kan je bij Bob terecht en is 't meer Provincie Antwerpen kan je bij mij terecht 
-
tweecilinderke
Ben je vanuit het Gentse dan ben je hier ook welkom!Voila ben je uit het Brusselse kan je bij Bob terecht en is 't meer Provincie Antwerpen kan je bij mij terecht
Moet er nog hulp zijn?
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
tweecilinderke schreef:Ben je vanuit het Gentse dan ben je hier ook welkom!Voila ben je uit het Brusselse kan je bij Bob terecht en is 't meer Provincie Antwerpen kan je bij mij terecht
Moet er nog hulp zijn?![]()
Het lijkt hier wel BMW Belgium

-
daveman
Dit is waarschijnlijk niet onbelangrijk maar heb dit vergeten te vermelden bij mijn primaire post; de problemen zijn begonnen nadat ik mistlampen op mijn motorfiets gemonteerd heb.
De mistlampen zijn aangesloten - volgens mij zoals het hoort - via een relais en traditionele (waterdichte) schakelaar.
Voor de rest is er niets aan de motorfiets gebeurd.
De mistlampen zijn aangesloten - volgens mij zoals het hoort - via een relais en traditionele (waterdichte) schakelaar.
-
daveman
Ik heb een filmpje gemaakt van het probleem dat zich voordoet bij de start:
http://www.youtube.com/watch?v=7-jE1AmGpJo" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=7-jE1AmGpJo" onclick="window.open(this.href);return false;
Batterijspanning iets te laag, eens goed laden kan soelaas brengen, handgas gebruiken ipv de motor te laten wringen en puffen om aan de zwengel te blijven...
mogelijk moet je maar eens alles wat met gaskabel te maken heeft nakijken en in het bijzonder de gleuven waarin de gaskabels lopen achter op het gasklephuis.
aan elke kant eentje achter je cilinder.
Je ABS lampjes die om beurten gaan duiden op een spanningsdip dus op -even- een te lage spanning kan je al rekenen, de rest is volgens mij puur te laag in toeren mogelijk nog ietwat Asynchroon en dan blijft ie niet lopen. een klein stukje steen is al voldoende om hem te laten verslikken bij zo'n start
Dus batterij eens flink laden gasklephuizen kabelgeleiders goed nakijken en proper maken en start eens met de handgas aan en weet dan eens te zeggen of die nog stilvalt over de ABS functie spreken we niet enkel blijven draaien
mogelijk moet je maar eens alles wat met gaskabel te maken heeft nakijken en in het bijzonder de gleuven waarin de gaskabels lopen achter op het gasklephuis.
aan elke kant eentje achter je cilinder.
Je ABS lampjes die om beurten gaan duiden op een spanningsdip dus op -even- een te lage spanning kan je al rekenen, de rest is volgens mij puur te laag in toeren mogelijk nog ietwat Asynchroon en dan blijft ie niet lopen. een klein stukje steen is al voldoende om hem te laten verslikken bij zo'n start
Dus batterij eens flink laden gasklephuizen kabelgeleiders goed nakijken en proper maken en start eens met de handgas aan en weet dan eens te zeggen of die nog stilvalt over de ABS functie spreken we niet enkel blijven draaien
-
Dirk Pauwels
Sluit die mistlampen dan effe af hé, als je denkt dat het daardoor komt.daveman schreef:Dit is waarschijnlijk niet onbelangrijk maar heb dit vergeten te vermelden bij mijn primaire post; de problemen zijn begonnen nadat ik mistlampen op mijn motorfiets gemonteerd heb.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
daveman
Daar de mistlampen - volgens mij - volledig correct zijn aangesloten denk ik juist niet dat het daardoor komt.Dirk Pauwels schreef:Sluit die mistlampen dan effe af hé, als je denkt dat het daardoor komt.daveman schreef:Dit is waarschijnlijk niet onbelangrijk maar heb dit vergeten te vermelden bij mijn primaire post; de problemen zijn begonnen nadat ik mistlampen op mijn motorfiets gemonteerd heb.
Danny bedankt voor uw reactie. Zal deze zaken eens nakijken si!