R1150GSA - val toerental na start

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
daveman
Berichten: 36
Lid geworden op: 04 feb 2010, 20:07
Woonplaats: Oostende
Locatie: West-Vlaanderen

R1150GSA - val toerental na start

Bericht door daveman »

Beste mensen,

Om te beginnen, noch google noch de zoekfunctie gaven mij antwoord op mijn probleem.

Sedert enkele weken heb ik hetvolgende voor. Wanneer ik de motor start (koude start doch niet bepaald in koude omstandigheden met dit weer) heb ik het eerste moment een normaal stationair toerental, doch wanneer ik niet in de gas kom is er nagenoeg onmiddellijk erna een val van het toerental. Vaak valt de motor dan ook uit.

Indien ik meteen nadat de motor gestart is met de gas het toerental wat laat oplopen, heb ik een normaal stationair toerental van +- 1000 rpm (koude motor).

Sedert dit hem voordoet heb ik ook sporadisch dat bij het starten de twee ABS verklikkerlichtjes alternerend flikkeren (aan laag tempo). Wanneer ik gewoon het contact uitzet en daarna de startprocedure herneem, is alles normaal.

Zijn jullie bekend met deze symptomen? Wat zou dit kunnen zijn?

Voordien zat de motor steeds op een normaal stabiel toerental bij een start. Ook de ABS verknipperlichtjes flikkerden nooit alternerend op.

Groeten,
D
CeesBmw
Berichten: 952
Lid geworden op: 03 feb 2007, 13:16

Re: R1150GSA - val toerental na start

Bericht door CeesBmw »

Accu kan wel wat selcht zijn.

Ik kan me voorstellen dat na het starten de accu wat laag is waarna de dynamo onder vollast gaat laden, dit kost energie dus vermogen uit de motor.
Kan zelfs zo zijn dat de dynamo de motor zo zwaar belast dat ie uitvalt.
Zeker omdat de abs lampjes ook nog knipperen wat soms duidt op een slechte accu....

Dus die fff testen.
Danny
Berichten: 6517
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: R1150GSA - val toerental na start

Bericht door Danny »

Kan je batterij zijn... effe alles nakijken qua afstelling kan geen kwaad.
flikkerende lampen ABS is meestal dipspanning en dus in veiligheid,

TPS, synchro, batterij maar die is moeilijk te testen of je moet een goeie meter hebben waarmee je ze onder belasting kan uitproberen.

Eerste advies is altijd starten met de handgas, 't is geen choke -en zelfs al was 't een 't dient ervoor- maar een handgas dus... starten altijd koppeling intrekken, handgas volledig open en vanaf dat ie draait (zo'n 2000omw) laat je de handgas los en in z'n 1ste positie zitten (lees half open) daar blijft ie hangen, als die in orde is tenminste.
't blok draait nu rond de 1500 a 1600 omw.

vertrekken doe je ook best zo dan valt je motor tenminste niet stil als je na 50 mr aan de hoek van de straat je koppeling inknijpt, eens je blijft doorrijden duw je dat ding in.

Ik zeg nog eens 't dient ervoor, sommige motards vinden het precies een prestatie dat hun motor blijft krabbelen om te draaien zonder handgas.

Hoedanook zou ik eerst die batterij maar eens bekijken of laten bekijken :mrgreen:

Heb je wat aan de motor gewijzigd??
Synchro Bob
Berichten: 1511
Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
Locatie: Meise (vl-Brabant)
Contacteer:

Re: R1150GSA - val toerental na start

Bericht door Synchro Bob »

Ik ben ook voorstander van het gebruik van de "versneller"of "handgas". Volledig open bij het starten, half bij het stationair draaien en bij het vertrekken en afzetten na een paar 100 meters.
Ik ben ook niet zeker dat dat "krabbelen" goed is voor de motor. Een koude motor die heel traagt draait is wellicht niet voldoende gesmeerd...

En zoals Danny het aangeeft, zou ik de TPS instelling en de synchronisatie controleren. Dat is toevallig mijn specialiteit en je bent hier altijd welkom.

Welk type batterij heb je (gel of lood-zuur) en hoe oud is ze ?
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Danny
Berichten: 6517
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: R1150GSA - val toerental na start

Bericht door Danny »

Voila ben je uit het Brusselse kan je bij Bob terecht en is 't meer Provincie Antwerpen kan je bij mij terecht :mrgreen:
tweecilinderke
Berichten: 2545
Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
Locatie: gentbrugge

Re: R1150GSA - val toerental na start

Bericht door tweecilinderke »

Voila ben je uit het Brusselse kan je bij Bob terecht en is 't meer Provincie Antwerpen kan je bij mij terecht
Ben je vanuit het Gentse dan ben je hier ook welkom!

Moet er nog hulp zijn? :mrgreen: :mrgreen:
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
Danny
Berichten: 6517
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: R1150GSA - val toerental na start

Bericht door Danny »

tweecilinderke schreef:
Voila ben je uit het Brusselse kan je bij Bob terecht en is 't meer Provincie Antwerpen kan je bij mij terecht
Ben je vanuit het Gentse dan ben je hier ook welkom!

Moet er nog hulp zijn? :mrgreen: :mrgreen:

Het lijkt hier wel BMW Belgium Afbeelding
daveman
Berichten: 36
Lid geworden op: 04 feb 2010, 20:07
Woonplaats: Oostende
Locatie: West-Vlaanderen

Re: R1150GSA - val toerental na start

Bericht door daveman »

Dit is waarschijnlijk niet onbelangrijk maar heb dit vergeten te vermelden bij mijn primaire post; de problemen zijn begonnen nadat ik mistlampen op mijn motorfiets gemonteerd heb.

De mistlampen zijn aangesloten - volgens mij zoals het hoort - via een relais en traditionele (waterdichte) schakelaar.

Voor de rest is er niets aan de motorfiets gebeurd.
daveman
Berichten: 36
Lid geworden op: 04 feb 2010, 20:07
Woonplaats: Oostende
Locatie: West-Vlaanderen

Re: R1150GSA - val toerental na start

Bericht door daveman »

Ik heb een filmpje gemaakt van het probleem dat zich voordoet bij de start:

http://www.youtube.com/watch?v=7-jE1AmGpJo" onclick="window.open(this.href);return false;
Danny
Berichten: 6517
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: R1150GSA - val toerental na start

Bericht door Danny »

Batterijspanning iets te laag, eens goed laden kan soelaas brengen, handgas gebruiken ipv de motor te laten wringen en puffen om aan de zwengel te blijven...

mogelijk moet je maar eens alles wat met gaskabel te maken heeft nakijken en in het bijzonder de gleuven waarin de gaskabels lopen achter op het gasklephuis.
aan elke kant eentje achter je cilinder.

Je ABS lampjes die om beurten gaan duiden op een spanningsdip dus op -even- een te lage spanning kan je al rekenen, de rest is volgens mij puur te laag in toeren mogelijk nog ietwat Asynchroon en dan blijft ie niet lopen. een klein stukje steen is al voldoende om hem te laten verslikken bij zo'n start

Dus batterij eens flink laden gasklephuizen kabelgeleiders goed nakijken en proper maken en start eens met de handgas aan en weet dan eens te zeggen of die nog stilvalt over de ABS functie spreken we niet enkel blijven draaien :mrgreen:
Dirk Pauwels
Berichten: 4704
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: R1150GSA - val toerental na start

Bericht door Dirk Pauwels »

daveman schreef:Dit is waarschijnlijk niet onbelangrijk maar heb dit vergeten te vermelden bij mijn primaire post; de problemen zijn begonnen nadat ik mistlampen op mijn motorfiets gemonteerd heb.

De mistlampen zijn aangesloten - volgens mij zoals het hoort - via een relais en traditionele (waterdichte) schakelaar.

Voor de rest is er niets aan de motorfiets gebeurd.
Sluit die mistlampen dan effe af hé, als je denkt dat het daardoor komt.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
daveman
Berichten: 36
Lid geworden op: 04 feb 2010, 20:07
Woonplaats: Oostende
Locatie: West-Vlaanderen

Re: R1150GSA - val toerental na start

Bericht door daveman »

Dirk Pauwels schreef:
daveman schreef:Dit is waarschijnlijk niet onbelangrijk maar heb dit vergeten te vermelden bij mijn primaire post; de problemen zijn begonnen nadat ik mistlampen op mijn motorfiets gemonteerd heb.

De mistlampen zijn aangesloten - volgens mij zoals het hoort - via een relais en traditionele (waterdichte) schakelaar.

Voor de rest is er niets aan de motorfiets gebeurd.
Sluit die mistlampen dan effe af hé, als je denkt dat het daardoor komt.
Daar de mistlampen - volgens mij - volledig correct zijn aangesloten denk ik juist niet dat het daardoor komt.

Danny bedankt voor uw reactie. Zal deze zaken eens nakijken si!
Plaats reactie