aansprakelijkheid proefrit

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
hiredcode
Contacteer:

aansprakelijkheid proefrit

Bericht door hiredcode »

Een vraagje voor verzekeringskenners:

Ik wil een motorfiets verkopen die niet langer verzekerd is. Er staat ook geen nummerplaat meer op.

Wat doe ik als een potentiële koper om een proefrit vraagt. (Ik zou zelf nooit een gebruikte motor kopen zonder die eerst even te testen, dus begrijp ik het nut en de noodzaak van een kort ritje.)

Hoe kan ik me indekken voor eventuele schade die de proefrijder veroorzaakt (aan mijn motor en/of aan derden)?
Kan ik een soort 'ik doe afstand van aansprakelijkheid' -document laten ondertekenen?
Heeft die voldoende rechtswaarde?

Alvast bedankt voor jullie feedback.

HC
'95 K1100LT & '08 R1200GS Adventure
kurt1973

Re: aansprakelijkheid proefrit

Bericht door kurt1973 »

Hoe het qua verzekering zit weet ik niet precies, maar een motor die niet ingeschreven en verzekerd is, mag niet op de openbare weg. Moest er iets voorvallen, dan kan je daar als eigenaar ook aansprakelijk voor worden gesteld (meer bepaald voor schade veroorzaakt aan derden).

Kurt
To moto or not to moto...
To moto dus

F800r
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Als particulier denk ik niet dat je jezelf hier kan indekken.....niet verzekerd zou je nog kunnen regelen met je verzekering dat je bv voor een paar weken of zo een verzekering afsluit, maar niet ingeschreven.....
Theoretisch zou je een transitplaat kunnen aanvragen, da's inschrijving en verzekering inbegrepen, maar zoveel geld voor een proefritje...Ik zie ook niet direct een handelaar zijn platen uitlenen, dan zou je trouwens nog altijd niet in orde zijn....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Danny

Bericht door Danny »

De eeuwige proefrit discussie, als particulier kloot je jezelf als je de moto 'uitschrijft'.

Als 't een courant model is stel dan coor om eventueel bij een dealer met dergelijk model een ritje te maken, is 't te doen om de jouwe aan de tand te voelen dan zal je een overeenkomstje moeten maken met de proefrijder en effe "illegaaltje" spelen... wat doet een mens anders, eventueel een heel rustige baan opzoeken of dergelijke??

't Is ook aan jou om de koper in te schatten en aan de verkoper om jou te analyseren daar sta je qua vertrouwen al eenstap verder mee maar 't blijft een heikel punt :wink:
jakke

Bericht door jakke »

Een bevriende Auto-garagist zei onlangs, platen te hebben die dienen om proefritten te maken! Deze Auto's mochten dan door partikulieren bestuurd worden.
Wat hij er wist bij te vertellen was, er mag enkel een proefrit plaatsvinden die niet onderbroken mag worden voor iets dat buiten een normale stop kan beschreven worden, dus de rit in één beweging maken (vanaf garage tot terug aan de garage) en niet stoppen aan de bakker, beenhouwer of gelijk welk ander gericht bezoek.
Zal mischien ook wel bij motoren bestaan om via een dealer te kunnen doen! :wink:
Maar of die deze zomaar uitlenen om een rit onder partikuliere verkoop te laten plaatsvinden? :-?

Anders met de verzekeringsmakelaar een soort overgangsverzekering laten opstellen voor één dag, op de reeds gebruikte plaat van uw huidig voertuig? :wink:
R 1100 R - R 1200 GS Triple Black
Afbeelding
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Hééééél grijze zone ..... en wat Danny zegt :wink:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
ludo V E

Bericht door ludo V E »

wat ik zou doen als ge toch een proefritje zou riskeren , zelf met de moto rijden en de eventuele koper meenemen als duo , dan hebt ge ten eerste uw moto nog bij thuiskomst en ten tweede het eventueel veroorzaken van een ongeval hebt ge voor de helft in eigen handen , daarom zou ik eerst een rustig tourtje uitstippelen zonder veel verkeer om een testritje te doen . ik zou NOOIT mijn moto meegeven voor een proefrit als deze niet betaald is of als ik er zelf niet mee mag rijden en de eventuele koper mee als duozit .
als ge een plaat kon hebben van een garage of de eventuele koper heeft een plaat dan zou ik het nog altijd doen zoals hierboven beschreven . u moet eerst en vooral aan uzelf denken en uzelf zo veel mogelijk beschermen ook al is het niet altijd voor 100 % mogelijk .
LIVE TO RIDE & RIDE TO LIVE
LID BMW MC VLAANDEREN
gsmozes

Bericht door gsmozes »

Als jij of de koper een plaat heeft op een andere motor en deze is verzekerd. Dan kan je deze plaat gebruiken om een testrit te doen. Je moet wel de verzekering verwittigen. Eventueel een mailtje sturen met de gegevens van de testmotor. Dan ben je voor de meeste verzekeringen in orde. Wat de inschrijving betreft, hier ben je helemaal niet in orde en zal alles afhangen hoe goedgelovig de agent in kwestie is.
Guy
R1200GS 2008 - K100RS 1991
adjuvo

Bericht door adjuvo »

Een nummerplaat is steeds via de DIV gekoppeld aan slechts 1 enkel voertuig , namelijk datgene waar de plaat is aan toegwezen volgens de referenties welke bij de DIV zijn gekend .
Dus inclusief merk , model en chassisnummer !

Nummerplaten zijn op dit moment evenmin overdraagbaar van oude bestaande naar nieuwe vervangende voertuigen .
Elk voertuig dat men op de openbare weg in gebruik wenst te nemen dient dus bijgevolg in het bezit te zijn van een geldige nummerplaat welke correspondeert met de gegevens die op het daaraan gekoppelde inschrijvingsbewijs vermeld staan.

Bestuurders van voertuigen welke op de openbare weg bij een eventuele wegcontrole blijken voorzien te zijn van nummerplaten die niet corresponderen met de informatie welke op het inschrijvingsbewijs vermeld staat lopen dus een dubbel risico :

- inbeslagname van het voertuig ( pech voor de eigenaar van het voertuig)
- inbeslagname van de nummerplaat ( pech voor de eigenaar van de nummerplaat )

Om nog maar te zwijgen over alle ellende die zich voordoet wanneer er zich een ongeval zou voordoen .

Bezint eer ge begint en hou in gedachten dat er nog steeds heel wat verzekeraars rondlopen die nog steeds de regels hanteren uit het tijdperk dat de dieren nog konden spreken !

P.S. Als ik iets vergeten ben , vul gerust aan .... :albino:
Plaats reactie