Enkele kenners vertellen me dat het stilaan tijd wordt om de ketting + tandwielen te vervangen. De eigenaar zei me dat deze vorige jaar vervangen zijn
Wanneer zie je dat je achtertandwiel zijn laatste km doet?
Moderator: GVN
-
martinlemmens
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 08 mei 2005, 12:52
- Locatie: Nieuwkerken-Waas
Wanneer zie je dat je achtertandwiel zijn laatste km doet?
Ik heb 2 maand geleden een F650 van '96 gekocht.
Enkele kenners vertellen me dat het stilaan tijd wordt om de ketting + tandwielen te vervangen. De eigenaar zei me dat deze vorige jaar vervangen zijn
Enkele kenners vertellen me dat het stilaan tijd wordt om de ketting + tandwielen te vervangen. De eigenaar zei me dat deze vorige jaar vervangen zijn
touren op nen R1100RT
Voor zover ik weet worden ketting en tandwielen altijd samen vervangen. Maw als je ketting versleten is (= je kan ze niet verder meer opspannen) zijn ook je tandwielen versleten (voor en achter).
Maar 't is toch al wel effe dat ik dat gedaan heb (voordeel van een cardan).
Maar 't is toch al wel effe dat ik dat gedaan heb (voordeel van een cardan).
Livin
K1300GT '09
BMW MC VL lid
Rijden en laten rijden!
K1300GT '09
BMW MC VL lid
Rijden en laten rijden!
Re: Wanneer zie je dat je achtertandwiel zijn laatste km doe
Dat wil spijtig genoeg niets zeggen. Hoeveel km sindsdien en hoe ermee gereden is veel belangrijker.martinlemmens schreef:De eigenaar zei me dat deze vorige jaar vervangen zijn
Normaal zie je het goed aan de tanden, indien die fel afgerond zijn (ge ziet dat goed waar de tanden boven de ketting uitkomen), direkt vervangen, want als ge 120 rijdt, en uw ketting breekt.......ik heb het eens voorgehad als bleuke op moto's en in mijn jeugdige onnozeligheid dacht ik ook dat zolang ik de ketting maar kon opspannen alles ok was.....auw,auw,auw, en veel kostten gehad
Re: Wanneer zie je dat je achtertandwiel zijn laatste km doe
Dat klopt. Het kan inderdaad zijn dat de ketting aan vervanging is voor dat de opspanning niet meer kan. Op mijn Bandit indertijd ben ik steeds tot het einde blijven rijden. Maar als je ketting bv een schakel minder heeft, waardoor de ketting te kort is voor de volledig "opspan-afstand", kan het zijn dat je door je ketting bent voor je het weet. Dus ook tandwiel checken. Dus fel afgeronde tanden > heel het boeltje vervangen.Stefken schreef:in mijn jeugdige onnozeligheid dacht ik ook dat zolang ik de ketting maar kon opspannen alles ok was.....auw,auw,auw, en veel kostten gehad![]()
![]()
![]()
Livin
K1300GT '09
BMW MC VL lid
Rijden en laten rijden!
K1300GT '09
BMW MC VL lid
Rijden en laten rijden!
-
martinlemmens
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 08 mei 2005, 12:52
- Locatie: Nieuwkerken-Waas
je kan aan een tandwiel zien dat het ingelopen is en de tanden erg puntig worden en vaak ook assymetrische uitholling in de trektichting krijgen(scheve tanden eigenlijk) de ketting sluit ook niet goed meer aan tegen het tandwiel m.a.w. als je de ketting tussen duim en wijsvinger neemt laat ons zeggen in 't midden van het kamwiel en je trekt ze naar achter (van 't kamwiel weg) dan mag die vrijwel niet bewegen, kan je de ketting een eind van 't kamwiel aflichten dan is ze zeker bijna versleten... moeilijk om uit te leggen he...
dat ze doorhangt daar is bijspannen goed voor en dat is op zich geen probleem, een ketting moet een beetje loshangen, een beetje speling hebben dus.
een bezoekje even aan de dealer zal je vraag beantwoorden, dat moet niet persé een BMW dealer zijn, vraag dan tegelijkertijd hoe je zo'n ding moet bekiken op sleet en dan kan je't in 't vervolg zelf bijspannen, smeren en evalueren
dat ze doorhangt daar is bijspannen goed voor en dat is op zich geen probleem, een ketting moet een beetje loshangen, een beetje speling hebben dus.
een bezoekje even aan de dealer zal je vraag beantwoorden, dat moet niet persé een BMW dealer zijn, vraag dan tegelijkertijd hoe je zo'n ding moet bekiken op sleet en dan kan je't in 't vervolg zelf bijspannen, smeren en evalueren
Ik zou het niet beter kunnen zeggen.Danny
Een opgespannen ketting zou +- 2 tot 3 cm speling mogen hebben (in het midden tussen de twee tandwielen).
Om dit te checken kan je best je achterwiel draaien en op verschillende plaatsen dit testen. Door slijtage e.d. kan je ketting stroever en strakker lijken op sommige delen en omgekeerd. Indien je test op het meest soepele deel zou het anders kunnen dat je de sterk aanspant.
Maar ga eens langs een motorwinkel (eender dewelke waar men onderhoud doet) en die kunnen je inderdaad wel de nodige uitleg geven. 't Is niet moeilijk, maar zoals bij alles, je moet het weten.
Livin
K1300GT '09
BMW MC VL lid
Rijden en laten rijden!
K1300GT '09
BMW MC VL lid
Rijden en laten rijden!
-
Iron Gonzo
- Berichten: 9612
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36
indien hij niet wegzwemtmartinlemmens schreef:De ketting hangt een beetje door als de moto op de middenbok staat.
Ik heb wel nog niet gekeken als ik mezelf op de moto zet.
Wel zie je dat de tanden van het tandwiel een haai-vorm aannemen.
Dus ik vermoed ... aan de knikker??
inderdaad ... aan de knikker.
http://www.motor-forum.nl/forum/misc/168860
voorbeeldje van versleten en nieuw
http://www.checklijst.nl/Motor.htm
ook intersant
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Ik zou zeggen als "ervaringsdeskundige" (
), luister naar de vakman, vervang ze eerder een paar km te vroeg dan te laat. Ikzelf maakte het mee, zondagochtend op de scheldelaan, mooie grote bocht en plots....
toerental omhoog en hij ratelde wat en "bolde uit".
Een schakel was gebroken en gelukkig voor mij was de ketting er enkel afgelopen en draaide ze nog rond zonder ergens iets te blokkeren. Ik mag er niet aandenken wat er gebeurd zou zijn als dan mijn achterwiel zou geblokkeerd zijn.
Ik dacht ook telkens ik de ketting zag, "dat kan nog wel efkes mee". Niet dus.
toerental omhoog en hij ratelde wat en "bolde uit".
Een schakel was gebroken en gelukkig voor mij was de ketting er enkel afgelopen en draaide ze nog rond zonder ergens iets te blokkeren. Ik mag er niet aandenken wat er gebeurd zou zijn als dan mijn achterwiel zou geblokkeerd zijn.
Ik dacht ook telkens ik de ketting zag, "dat kan nog wel efkes mee". Niet dus.
Ketting.
Als de tanden scherp of vreemd rond worden.
Als de ketting gemakkelijk een halve schakelhoogte loskomt van het kamrad.
Dan is het tijd ketting en tandwielen te vervangen. Setprijs ongeveer 130 145 Euro's.
Nog een reden; als de ketting harde stukken krijgt, dwz stug wordt.
Kamrad gebruikten ze vroeger veel in het Noorden, nu hoor ik vaak tandwiel.
jan Hill
Als de tanden scherp of vreemd rond worden.
Als de ketting gemakkelijk een halve schakelhoogte loskomt van het kamrad.
Dan is het tijd ketting en tandwielen te vervangen. Setprijs ongeveer 130 145 Euro's.
Nog een reden; als de ketting harde stukken krijgt, dwz stug wordt.
Kamrad gebruikten ze vroeger veel in het Noorden, nu hoor ik vaak tandwiel.
jan Hill
Blije heropstapper.
-
Jo De Meyer
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 15 okt 2004, 07:30
- Locatie: Sint-Niklaas
-
martinlemmens
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 08 mei 2005, 12:52
- Locatie: Nieuwkerken-Waas
Opgelucht
Uiteindelijk de ketting/tandwiel laten vervangen voor 150€.
We kunnen er weer tegen voor 15.000 km, hopelijk.
Bedankt voor jullie advies,
Martin
touren op nen R1100RT
-
motorprinsesje
Re: Opgelucht
amaai, ben hier weer al schrik te krijgen... denk dat ik beter ne cursus motormechaniek ga volgen... waar kan ik die volgen?martinlemmens schreef:![]()
Uiteindelijk de ketting/tandwiel laten vervangen voor 150€.
We kunnen er weer tegen voor 15.000 km, hopelijk.
Bedankt voor jullie advies,
Martin
Er zijn goede boeken over motortechniek.
Misschien kun je met een clubje personen samen een cursus volgen. Via een dealer of motorzaak.
In Groningen geeft de KNMV een techniek cursus voor motoren. begonnen in november.
Vr groet Jan
Zonodig geef ik een cursus schaatsen slijpen[ Noren en houtjes]
Misschien kun je met een clubje personen samen een cursus volgen. Via een dealer of motorzaak.
In Groningen geeft de KNMV een techniek cursus voor motoren. begonnen in november.
Vr groet Jan
Zonodig geef ik een cursus schaatsen slijpen[ Noren en houtjes]
Blije heropstapper.