koppeling sleet

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
ronnyb
Berichten: 529
Lid geworden op: 08 nov 2005, 22:12
Woonplaats: antwerpen
Locatie: antwerpen

koppeling sleet

Bericht door ronnyb »

Er kwam een vraag in mij op tijdens het schakelen zonder te koppelen!
Dikwijls gebruik ik de kopeling niet om op-te-schakelen ( gaat vlot en zonder problemen )
nu was mijn vraag : spaar ik daar mijn koppeling mee of juist niet???
Ronnyb
wa japs..r1100r...r1200gs.... Triumph 1200 Expl. 800xrx, R1250gsa
EDV
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 apr 2010, 16:40

Re: koppeling sleet

Bericht door EDV »

je koppeling wel, maar de bak spaar je er niet mee...al zal 't bij een motorfiets wel meevallen als je 't soepel weet te doen
Met vriendelijke groet,

Albert J. Siemers Reiter

"assumption is the mother of all ...-ups"
ronnyb
Berichten: 529
Lid geworden op: 08 nov 2005, 22:12
Woonplaats: antwerpen
Locatie: antwerpen

Re: koppeling sleet

Bericht door ronnyb »

EDV schreef:je koppeling wel, maar de bak spaar je er niet mee...al zal 't bij een motorfiets wel meevallen als je 't soepel weet te doen
Dat gaat zonder problemen,noem het mss een slechte gewoonte,maar door die gewoonte gaat het echt zeer soepel zonder nadenken,kwestie van juist toerental met de juiste versnelling......maar als mijn koppeling er onder zou lijden zou ik dan die" slechte" gewoonte zeker afleren...euro's :oops: :oops:
Ronnyb
wa japs..r1100r...r1200gs.... Triumph 1200 Expl. 800xrx, R1250gsa
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: koppeling sleet

Bericht door John »

Als je de koppeling niet gebruikt kan ze moeilijk slijten hé Ronny! :wink:
Wif
Berichten: 24
Lid geworden op: 02 apr 2007, 13:37
Locatie: Zonhoven

Re: koppeling sleet

Bericht door Wif »

De koppeling is juist wel in gebruik als je niet ontkoppelt...
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: koppeling sleet

Bericht door John »

In mijn ogen slijt je koppeling niet als ze NIET aktief is. Druk je ze vrij gaat ze iedere keer een klein beetje slippen bij terug grip krijgen tegen de drukplaat. Dat is dus de sleet van een koppeling. Nu mag jij vertellen hoe een koppeling gaat slijten als je schakelt zonder die koppeling te gebruiken :wink:
Wif
Berichten: 24
Lid geworden op: 02 apr 2007, 13:37
Locatie: Zonhoven

Re: koppeling sleet

Bericht door Wif »

Ik heb helemaal niet gezegd dat een koppeling zou slijten als je schakelt zonder de (ont)koppeling te gebruiken. Slijtage kan inderdaad enkel optreden als er frictie (een verschil in rotatiesnelheid) optreedt tussen de wrijvingsplaat/drukplaat.

Ik wilde alleen maar aangeven dat een koppeling "in gebruik" is als je aan het rijden bent en er vermogen wordt overgebracht van de aandrijvende as naar een aangedreven as. Die assen zijn op dat moment gekoppeld. "Schakelen zonder te koppelen" zou dan ook moeten zijn "schakelen zonder te ontkoppelen".
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: koppeling sleet

Bericht door John »

Allemaal goed en wel, maar op die manier zet je Ronnyb op een verkeerd been hé! Met je posting geef je de indruk aan hem dat hij verkeerdelijk bezig is. Dus... :wink:
Synchro Bob
Berichten: 1511
Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
Locatie: Meise (vl-Brabant)
Contacteer:

Re: koppeling sleet

Bericht door Synchro Bob »

Ik heb Wif zijn commentaar een paar keren moeten lezen om zijn redenering door te hebben.

De vraag is wat je begrijpt onder "koppeling". De hendel of de plaat en drukgroep ?

Een uitspraak zonder kans op verwarring: "de koppelingsplaat verslijt niet als men schakelt zonder de koppelingshendel te gebruiken"
De tandjes in de V-bak daarentegen...

Lekker stoer en sportief om zo (op)te schakelen zonder koppeling maar vraagt te veel concentratie in het gewone verkeer.
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Wif
Berichten: 24
Lid geworden op: 02 apr 2007, 13:37
Locatie: Zonhoven

Re: koppeling sleet

Bericht door Wif »

Sorry Ronnyb...
ronnyb
Berichten: 529
Lid geworden op: 08 nov 2005, 22:12
Woonplaats: antwerpen
Locatie: antwerpen

Re: koppeling sleet

Bericht door ronnyb »

't is niks, ik heb & had alles begrepen :-)
wat dat stoer , sportief en consentratie er mee te maken heeft , versta ik nu wel ni sé. Als dat soepel en zonder nadenken kan gebeuren .......enfin koppeling slijt niet maar v-bak wel ( alhoewel ik geen enkel tandje hoor kraken hoor! wat ik niet kan zeggen om dikwijls van 0 naar één te schakelen met te ont-koppelen, maar da moet bij BMW blijkbaar :cry: :roll: )
bedankt voor den uitleg manne,
Grts,
Ronnyb
wa japs..r1100r...r1200gs.... Triumph 1200 Expl. 800xrx, R1250gsa
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: koppeling sleet

Bericht door John »

Bob, de tandwielen zien volgens mijn bescheiden mening (als je op het juiste moment schakelt tenminste) niet meer af als dat je ontkoppelt. Zolang het bij het opschakelen gebeurd. Bij niet al te hoog toerental is het te doen hoor! De druk op de assen valt een moment weg zodra je je gas dicht draait. Als je dat onder de knie hebt zie ik geen enkel probleem. Probeer maar eens. Bij mijn K1200GT/P lukt dat ook aardig, zolang je maar in het juiste toerbereik zit. Naar beneden schakelen gebruik je toch maar best die koppeling. Daar slijt die koppeling trouwens het meeste van.
Wif
Berichten: 24
Lid geworden op: 02 apr 2007, 13:37
Locatie: Zonhoven

Re: koppeling sleet

Bericht door Wif »

Om dat slijten bij het terugschakelen ietwat te beperken kan je de "tussengas" techniek gebruiken, waardoor het verschil in rotatiesnelheid tussen de schijven minder groot wordt gemaakt.
Synchro Bob
Berichten: 1511
Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
Locatie: Meise (vl-Brabant)
Contacteer:

Re: koppeling sleet

Bericht door Synchro Bob »

Ik kan ook op- en terugschakelen zonder koppeling. Ik kan zelfs aanzetten. Ik bedoelde enkel dat het niet gemakkelijk is in het 'gewone verkeer' en dat bij de minste fout de v-bak lelijk knarst.
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Re: koppeling sleet

Bericht door Iron Gonzo »

ronnyb schreef:'t is niks, ik heb & had alles begrepen :-)
wat dat stoer , sportief en consentratie er mee te maken heeft , versta ik nu wel ni sé. Als dat soepel en zonder nadenken kan gebeuren .......enfin koppeling slijt niet maar v-bak wel ( alhoewel ik geen enkel tandje hoor kraken hoor! wat ik niet kan zeggen om dikwijls van 0 naar één te schakelen met te ont-koppelen, maar da moet bij BMW blijkbaar :cry: :roll: )
bedankt voor den uitleg manne,
Grts,
Ronnyb
uw tanden van de tandwielen, ga je niet horen kraken want die zitten al in de juiste verhouding in elkaar.
uw tandwielen worden ingeschakeld met syncro ringen!!!
die kunnen wel eens de foert zeggen als je effe zonder koppeling schakelt.
en dat is een kostelijk grapke.

hopelijk blijft het allemaal goed, maar gezond is iets anders. :idea:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
EDV
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 apr 2010, 16:40

Re: koppeling sleet

Bericht door EDV »

IRON GONZO schreef: uw tandwielen worden ingeschakeld met syncro ringen!!!

volgens mij ben je (bent u?) in de war met een auto...
Met vriendelijke groet,

Albert J. Siemers Reiter

"assumption is the mother of all ...-ups"
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Re: koppeling sleet

Bericht door Iron Gonzo »

EDV schreef:
IRON GONZO schreef: uw tandwielen worden ingeschakeld met syncro ringen!!!

volgens mij ben je (bent u?) in de war met een auto...

bij auto's uit de jaren 40 waarvan ik er hier genoeg heb staan verschuiven de tandwielen.
bij Flandria blijven de tandwielen op hun plaats en verschuif je een als waar bilden in liggen die op hun beurt de gekozen combinatie in en of uitschakelt.
bij BMW zitten er tussen de tandwielen schakelmoffen met syncro ringen die op hun beurt de tandwiel combinatie inschakelt of uitschakelt dat je kiest.

bij oudere BMW motoren verschuif je nog de tandwielen als ik mij niet vergis
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
mecapuet
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 mar 2007, 20:20
Woonplaats: Orp
Locatie: Waals-Brabant.

Re: koppeling sleet

Bericht door mecapuet »

Waar zitten die synchro-ringen?
Moeten er dan toch anders uitzien dan bij een versnellingsbak van een auto.
Ik heb nog geen versnellingsbak van een moto hersteld, van een auto al meerdere.

Afbeelding

Afbeelding

Hier zie ik er twee liggen...

Afbeelding


Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: koppeling sleet

Bericht door John »

Ik heb al meerdere v-bakskes van BMW motokes hersteld :wink:
ronnyb
Berichten: 529
Lid geworden op: 08 nov 2005, 22:12
Woonplaats: antwerpen
Locatie: antwerpen

Re: koppeling sleet

Bericht door ronnyb »

John schreef:Ik heb al meerdere v-bakskes van BMW motokes hersteld :wink:
Ok, John....dan blijf ik zo voort schakelen zoals gewoon en weet ik waar naartoe als de V-bak in de soep draait :wink:
Ronnyb
wa japs..r1100r...r1200gs.... Triumph 1200 Expl. 800xrx, R1250gsa
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Re: koppeling sleet

Bericht door Iron Gonzo »

op tandwiel 12 en 6 zie je de mee neem ringen zitten.
die grijpen in en lossen naargelang je schakelt. over die heb ik het.


Afbeelding
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
J
Berichten: 3396
Lid geworden op: 09 mei 2007, 13:35
Locatie: Gùùk
Contacteer:

Re: koppeling sleet

Bericht door J »

ronnyb schreef:
John schreef:Ik heb al meerdere v-bakskes van BMW motokes hersteld :wink:
Ok, John....dan blijf ik zo voort schakelen zoals gewoon en weet ik waar naartoe als de V-bak in de soep draait :wink:
Ronnyb

doe maar terug normaal met schakelen inclusief koppeling.

Ik spreek uit ervaring.
kan dat ook allemaal schakelen zonder koppelen, zodat je het zelfs niet voelt, MAAR niet altijd. Nu bij 34K heb ik al een paar keer gehad dat mijn versnelling er terug uitschiet. Sindsdien doe ik het niet meer enkel nog tussen 5 en 6, maar tussen 2 3 4 en 5 gebruik ik de koppeling. Ze was toch inclusief de prijs van de motor.
:wink:

J
't vollek va Gùùk red ùùk........
Plaats reactie