Wanneer zie je dat je achtertandwiel zijn laatste km doet?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW F-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
martinlemmens

Wanneer zie je dat je achtertandwiel zijn laatste km doet?

Bericht door martinlemmens »

Ik heb 2 maand geleden een F650 van '96 gekocht.
Enkele kenners vertellen me dat het stilaan tijd wordt om de ketting + tandwielen te vervangen. De eigenaar zei me dat deze vorige jaar vervangen zijn :?:
touren op nen R1100RT
Livin

Bericht door Livin »

Voor zover ik weet worden ketting en tandwielen altijd samen vervangen. Maw als je ketting versleten is (= je kan ze niet verder meer opspannen) zijn ook je tandwielen versleten (voor en achter).
Maar 't is toch al wel effe dat ik dat gedaan heb (voordeel van een cardan).
Livin
K1300GT '09
BMW MC VL lid

Rijden en laten rijden!
w

Re: Wanneer zie je dat je achtertandwiel zijn laatste km doe

Bericht door w »

martinlemmens schreef:De eigenaar zei me dat deze vorige jaar vervangen zijn :?:
Dat wil spijtig genoeg niets zeggen. Hoeveel km sindsdien en hoe ermee gereden is veel belangrijker.

Normaal zie je het goed aan de tanden, indien die fel afgerond zijn (ge ziet dat goed waar de tanden boven de ketting uitkomen), direkt vervangen, want als ge 120 rijdt, en uw ketting breekt.......ik heb het eens voorgehad als bleuke op moto's en in mijn jeugdige onnozeligheid dacht ik ook dat zolang ik de ketting maar kon opspannen alles ok was.....auw,auw,auw, en veel kostten gehad :oops: :oops: :oops: :oops:
Livin

Re: Wanneer zie je dat je achtertandwiel zijn laatste km doe

Bericht door Livin »

Stefken schreef:in mijn jeugdige onnozeligheid dacht ik ook dat zolang ik de ketting maar kon opspannen alles ok was.....auw,auw,auw, en veel kostten gehad :oops: :oops: :oops: :oops:
Dat klopt. Het kan inderdaad zijn dat de ketting aan vervanging is voor dat de opspanning niet meer kan. Op mijn Bandit indertijd ben ik steeds tot het einde blijven rijden. Maar als je ketting bv een schakel minder heeft, waardoor de ketting te kort is voor de volledig "opspan-afstand", kan het zijn dat je door je ketting bent voor je het weet. Dus ook tandwiel checken. Dus fel afgeronde tanden > heel het boeltje vervangen.
Livin
K1300GT '09
BMW MC VL lid

Rijden en laten rijden!
martinlemmens

De ketting hangt een beetje door als de moto op de middenbok staat.
Ik heb wel nog niet gekeken als ik mezelf op de moto zet.
Wel zie je dat de tanden van het tandwiel een haai-vorm aannemen.
Dus ik vermoed ... aan de knikker??
touren op nen R1100RT
Danny

Bericht door Danny »

je kan aan een tandwiel zien dat het ingelopen is en de tanden erg puntig worden en vaak ook assymetrische uitholling in de trektichting krijgen(scheve tanden eigenlijk) de ketting sluit ook niet goed meer aan tegen het tandwiel m.a.w. als je de ketting tussen duim en wijsvinger neemt laat ons zeggen in 't midden van het kamwiel en je trekt ze naar achter (van 't kamwiel weg) dan mag die vrijwel niet bewegen, kan je de ketting een eind van 't kamwiel aflichten dan is ze zeker bijna versleten... moeilijk om uit te leggen he...
dat ze doorhangt daar is bijspannen goed voor en dat is op zich geen probleem, een ketting moet een beetje loshangen, een beetje speling hebben dus.

een bezoekje even aan de dealer zal je vraag beantwoorden, dat moet niet persé een BMW dealer zijn, vraag dan tegelijkertijd hoe je zo'n ding moet bekiken op sleet en dan kan je't in 't vervolg zelf bijspannen, smeren en evalueren :wink:
Livin

Bericht door Livin »

Danny
Ik zou het niet beter kunnen zeggen.

Een opgespannen ketting zou +- 2 tot 3 cm speling mogen hebben (in het midden tussen de twee tandwielen).

Om dit te checken kan je best je achterwiel draaien en op verschillende plaatsen dit testen. Door slijtage e.d. kan je ketting stroever en strakker lijken op sommige delen en omgekeerd. Indien je test op het meest soepele deel zou het anders kunnen dat je de sterk aanspant.

Maar ga eens langs een motorwinkel (eender dewelke waar men onderhoud doet) en die kunnen je inderdaad wel de nodige uitleg geven. 't Is niet moeilijk, maar zoals bij alles, je moet het weten.
Livin
K1300GT '09
BMW MC VL lid

Rijden en laten rijden!
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

martinlemmens schreef:De ketting hangt een beetje door als de moto op de middenbok staat.
Ik heb wel nog niet gekeken als ik mezelf op de moto zet.
Wel zie je dat de tanden van het tandwiel een haai-vorm aannemen.
Dus ik vermoed ... aan de knikker??
indien hij niet wegzwemt :lol:
inderdaad ... aan de knikker.
http://www.motor-forum.nl/forum/misc/168860
voorbeeldje van versleten en nieuw
http://www.checklijst.nl/Motor.htm
ook intersant
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
XIII
Contacteer:

Bericht door XIII »

Ik zou zeggen als "ervaringsdeskundige" ( :oops: ), luister naar de vakman, vervang ze eerder een paar km te vroeg dan te laat. Ikzelf maakte het mee, zondagochtend op de scheldelaan, mooie grote bocht en plots....
toerental omhoog en hij ratelde wat en "bolde uit".
Een schakel was gebroken en gelukkig voor mij was de ketting er enkel afgelopen en draaide ze nog rond zonder ergens iets te blokkeren. Ik mag er niet aandenken wat er gebeurd zou zijn als dan mijn achterwiel zou geblokkeerd zijn.
Ik dacht ook telkens ik de ketting zag, "dat kan nog wel efkes mee". Niet dus. :?
Jan Hill

Bericht door Jan Hill »

Ketting.
Als de tanden scherp of vreemd rond worden.
Als de ketting gemakkelijk een halve schakelhoogte loskomt van het kamrad.
Dan is het tijd ketting en tandwielen te vervangen. Setprijs ongeveer 130 145 Euro's.
Nog een reden; als de ketting harde stukken krijgt, dwz stug wordt.
Kamrad gebruikten ze vroeger veel in het Noorden, nu hoor ik vaak tandwiel.
jan Hill
Blije heropstapper.
Jo De Meyer

Bericht door Jo De Meyer »

MARTIN,

DIE KETTING EN TANDWIELEN ZIJN ROT VERSLETEN !!!

Groetjes

Jo
martinlemmens

Opgelucht

:D
Uiteindelijk de ketting/tandwiel laten vervangen voor 150€.
We kunnen er weer tegen voor 15.000 km, hopelijk.

Bedankt voor jullie advies,

Martin
touren op nen R1100RT
motorprinsesje

Re: Opgelucht

Bericht door motorprinsesje »

martinlemmens schreef::D
Uiteindelijk de ketting/tandwiel laten vervangen voor 150€.
We kunnen er weer tegen voor 15.000 km, hopelijk.

Bedankt voor jullie advies,

Martin
amaai, ben hier weer al schrik te krijgen... denk dat ik beter ne cursus motormechaniek ga volgen... waar kan ik die volgen? :lol:
Jan Hill

Bericht door Jan Hill »

Er zijn goede boeken over motortechniek.
Misschien kun je met een clubje personen samen een cursus volgen. Via een dealer of motorzaak.
In Groningen geeft de KNMV een techniek cursus voor motoren. begonnen in november.
Vr groet Jan
Zonodig geef ik een cursus schaatsen slijpen[ Noren en houtjes]
Blije heropstapper.
Plaats reactie