Bizar startprobleem
Moderator: GVN
-
Flat Twin Power
Bizar startprobleem
Ik heb een bizar startprobleem, niet met de motor maar wel met mijn auto.
Ik weet het, het is een motorforum maar ik stel toch mijn vraag omdat ook mijn garagist met zijn mond vol tanden staat.
Ik heb een Audi cabrio van 1994. Het ding rijdt nog heel goed, tenminste als je er elke dag mee rijdt. Van zo gauw ik de wagen twee of drie dagen na elkaar laat staan (binnen of buiten geeft geen verschil) wil ie niet meer starten. De startmotor draait mooi rond maar de wagen start niet. Als ik het een paar keer na elkaar probeer blokkeert ook precies de startmotor. Als ik dan het contact terug afleg en opzet draait ie weer rond en plots blokkeert ie weer.
Dan wordt het helemaal raar. Als ik dan de wagen in gang duw of sleep dan start ie direct om dan vervolgens geen enkel probleem meer te geven. Hij rijdt dan weken aan een stuk goed, start perfect en rijdt perfect. Als ik dan twee of drie dagen niet moet werken en hem niet gebruik dan start ie plots weer niet meer.
Iemand een idee ????
Ik weet het, het is een motorforum maar ik stel toch mijn vraag omdat ook mijn garagist met zijn mond vol tanden staat.
Ik heb een Audi cabrio van 1994. Het ding rijdt nog heel goed, tenminste als je er elke dag mee rijdt. Van zo gauw ik de wagen twee of drie dagen na elkaar laat staan (binnen of buiten geeft geen verschil) wil ie niet meer starten. De startmotor draait mooi rond maar de wagen start niet. Als ik het een paar keer na elkaar probeer blokkeert ook precies de startmotor. Als ik dan het contact terug afleg en opzet draait ie weer rond en plots blokkeert ie weer.
Dan wordt het helemaal raar. Als ik dan de wagen in gang duw of sleep dan start ie direct om dan vervolgens geen enkel probleem meer te geven. Hij rijdt dan weken aan een stuk goed, start perfect en rijdt perfect. Als ik dan twee of drie dagen niet moet werken en hem niet gebruik dan start ie plots weer niet meer.
Iemand een idee ????
-
tweecilinderke
- Berichten: 2545
- Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
- Locatie: gentbrugge
Re: Bizar startprobleem
Benzine
diesel
injectie 
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
-
Flat Twin Power
Re: Bizar startprobleem
Benzine injectie met lpg tank.
De auto start op benzine en schakelt automatisch na enkele minuten over op lpg.
De auto start op benzine en schakelt automatisch na enkele minuten over op lpg.
-
Relax
- Berichten: 5718
- Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
- Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
- Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.
Re: Bizar startprobleem
Ff bellen met die LPG-specialist op de Kortrijksesteenweg in Latem?
Ligt mss aan het LPG-systeem.
Ligt mss aan het LPG-systeem.
I respect your opinion. But I don't give shit.
-
Flat Twin Power
Re: Bizar startprobleem
Normaal kan het niet aan de lpg liggen want hij start altijd op benzine en pas na een aantal kilometers (hangt af van de buitentemperatuur) gaat ie automatisch over op lpg. De wagen rijdt trouwens beter (soepeler, draait mooier rond) op lpg dan op benzine.Relax schreef:Ff bellen met die LPG-specialist op de Kortrijksesteenweg in Latem?
Ligt mss aan het LPG-systeem.
Re: Bizar startprobleem
Dat wil dus ook zeggen dat de omschakeling van gas naar benzine ook automatisch gebeurt. Misschien is daar iets mis mee en ligt het inderdaad aan de LPG computer. De motor krijgt misschien geen benzine. Of ?
2008 R 1100 RT
2005 Honda Deauville
1996 Honda Goldwing
1992 Kawazaki ZXR 750
2005 Honda Deauville
1996 Honda Goldwing
1992 Kawazaki ZXR 750
Re: Bizar startprobleem
misschien een probleem met de accucontacten, losvijzen, reinigen en invetten. Heb dat vroeger eens meegemaakt met een fiat
R100RT 1980 met zijspan
Moto Guzzi Griso 1200 8v SE
Moto Guzzi Griso 1200 8v SE
-
Flat Twin Power
Re: Bizar startprobleem
Ik heb efkes zitten denken aan de lpg. Lpg heeft een zuivere, droge verbranding. Op onze Opel Zafira zit een laatste nieuw lpi systeem en dat is voorzien van klepsmering. Op de Audi zit dat echter niet. Zou het kunnen dat wanneer de wagen een paar dagen stilstaat de kleppen of de klepzittingen "kleven" waardoor ie niet wil aanslaan ? Want voor de rest doet ie alles normaal, hij wil gewoon niet aanslaan. Want het is toch raar dat hij wel direct start als je hem in gang sleept. Moest ie geen benzine krijgen zou ie toch ook niet aanslaan bij slepen of duwen ?
Batterij en contacten zijn nog okee, heb ik gecontroleerd.
Ik zal vandaag eens bellen naar de lpg installateur.
Batterij en contacten zijn nog okee, heb ik gecontroleerd.
Ik zal vandaag eens bellen naar de lpg installateur.
Re: Bizar startprobleem
Ik veronderstel dat je het over de kleppen in de motor hebt??? Ik hoop voor jou dat die niet in een bepaalde stand kleven want dan is de motor om zeep als je hem in gang trekt. Dan zouden de kleppen en de zuigers namelijk tegen mekaar slaan , zoals wanneer de distributieriem gebroken is. Dat is het volgens mij dus niet. Een klepje hier of daar in een toevoerslang dat zou dan weer wel kunnen.Flat Twin Power schreef:....Zou het kunnen dat wanneer de wagen een paar dagen stilstaat de kleppen of de klepzittingen "kleven" waardoor ie niet wil aanslaan ? ......
.......Ik zal vandaag eens bellen naar de lpg installateur.
Ik las hierboven dat hij op benzine start om dan op lpg over te gaan , je hebt dus al een probleem alvorens je op lpg gaat.
Heb je de spanning van de accu al eens nagemeten?? Onbelast zou dit iets van een 12,5 Volt moeten zijn. Als je dan start blijft de spanning best ergens rond de 10 Volt. Als ze lager zakt (tijdens het starten!) kan het gerust zijn dat de startmotor nog draait (waarschijnlijk wel trager dan normaal en dat kan je normaal ook horen) maar dat de electronica net niet genoeg spanning heeft om de ontsteking te laten werken waardoor hij dus niet aanslaat, als je hem in gang sleept geeft uw alternator al spanning want in beweging door het slepen , vandaar dat het dan wel kan lukken. Je zou hem ook een uurtje of zo aan een lader kunnen hangen nadat hij een paar dagen heeft stil gestaan als hij dan wel aanslaat.....
Re: Bizar startprobleem
Motorforum? In een auto zit toch ook een motor
Kan je de wagen voor het stoppen ook terugzetten op benzine, of stopt de zaak op lpg. In dat
laatste geval start je misschien niet direct op benzine. Mijn schoonvader heeft een wagen gehad
die prima bolde op gas, maar starten deed hij op den duur niet goed meer, ook niet op benzine.
Door echter voor het stoppen de motor terug op benzite te zetten was hij zeker dat het systeem
al helemaal klaar was voor een benzinestart en dat lukte wel. Uiteindelijk is er een probleem
met de ontspanner boven water gekomen (ik denk gescheurd membraan) waardoor het rijden op
gas ook niet meer ok was, maar het heeft een hele poos geduurd voor dat ten berde kwam.
Kan je de wagen voor het stoppen ook terugzetten op benzine, of stopt de zaak op lpg. In dat
laatste geval start je misschien niet direct op benzine. Mijn schoonvader heeft een wagen gehad
die prima bolde op gas, maar starten deed hij op den duur niet goed meer, ook niet op benzine.
Door echter voor het stoppen de motor terug op benzite te zetten was hij zeker dat het systeem
al helemaal klaar was voor een benzinestart en dat lukte wel. Uiteindelijk is er een probleem
met de ontspanner boven water gekomen (ik denk gescheurd membraan) waardoor het rijden op
gas ook niet meer ok was, maar het heeft een hele poos geduurd voor dat ten berde kwam.
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
-
Flat Twin Power
Re: Bizar startprobleem
De spanning van de batterij is onbelast inderdaad 12.5 volt. Bij starten zakt ie naar 11 volt ongeveer.
Gistermorgen wilde ie niet starten en heb ik hem in gang getrokken zonder de batterij uit te meten. Nu rijdt ie natuurlijk weer perfect en vanmorgen startte ie van de eerste tik. Ik zal hem dus eens een paar dagen moeten laten staan zodat ie weer niet meer start en dan kan ik nog eens de batterij uitmeten.
Het zou dus inderdaad toch wel eens de batterij kunnen zijn anders is er denk ik toch geen deftige verklaring voor het feit dat ie zolang je elke dag rijdt telkens start maar na een paar dagen stilstaan niet meer.
Alvast bedankt voor de tips
Gistermorgen wilde ie niet starten en heb ik hem in gang getrokken zonder de batterij uit te meten. Nu rijdt ie natuurlijk weer perfect en vanmorgen startte ie van de eerste tik. Ik zal hem dus eens een paar dagen moeten laten staan zodat ie weer niet meer start en dan kan ik nog eens de batterij uitmeten.
Het zou dus inderdaad toch wel eens de batterij kunnen zijn anders is er denk ik toch geen deftige verklaring voor het feit dat ie zolang je elke dag rijdt telkens start maar na een paar dagen stilstaan niet meer.
Alvast bedankt voor de tips
-
mecapuet
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 20:20
- Woonplaats: Orp
- Locatie: Waals-Brabant.
Re: Bizar startprobleem
Kan zijn dat je ergens stroom verlies hebt en zo na een paar dagen niet voldoende spanning op de batterij...Anders eens de batterij afkoppelen voor je hem een paar dagen laat stil staan, desnoods de batterij dan bij laden. Als hij dan na een paar dagen wel start, kan je de rest van de lijst schrappen: starter, lpg enz...
Gr, meca.
Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
Re: Bizar startprobleem
Ik ben hetzelfde tegengekomen met mijn motorfiets.
Als de accu volgeladen was startte hij zonder problemen.
Na 1 of 2 dagen stilstand niet meer.
Het waren één of meerdere magneten welke zich in het omhulsel van de startmotor bevinden, die waren losgekomen.
Na nieuw omhulsel ben ik het probleem niet meer tegengekomen, zelfs na meer dan 2 weken stilstand start hij onmiddellijk.
Als de accu volgeladen was startte hij zonder problemen.
Na 1 of 2 dagen stilstand niet meer.
Het waren één of meerdere magneten welke zich in het omhulsel van de startmotor bevinden, die waren losgekomen.
Na nieuw omhulsel ben ik het probleem niet meer tegengekomen, zelfs na meer dan 2 weken stilstand start hij onmiddellijk.
-
mmmmaxxxx
- Berichten: 191
- Lid geworden op: 12 nov 2006, 23:14
- Woonplaats: TEMSE
- Locatie: Oost-Vlaanderen
Re: Bizar startprobleem
Een mogelijkheid is dat je magneet die het tandwiel van de startmotor in het kroonwiel duwt versleten is en niet voldoende kracht meer heeft om er altijd in te schuiven. Heb je al eens geprobeerd indien de wagen niet start om de wagen in versnelling te zetten en even met de wagen over en weer te duwen. Op die manier verzet het kroonwiel zich iets. En dan te starten. Als hij dan wel start is je startmotor naar de maan.
maxxx
maxxx
-
Flat Twin Power
Re: Bizar startprobleem
Bedankt voor de tips ivm met de startmotor. Volgende week gaat ie sowieso binnen voor onderhoud en dan vraag ik of ie eens naar de startmotor wil kijken.mmmmaxxxx schreef:Een mogelijkheid is dat je magneet die het tandwiel van de startmotor in het kroonwiel duwt versleten is en niet voldoende kracht meer heeft om er altijd in te schuiven. Heb je al eens geprobeerd indien de wagen niet start om de wagen in versnelling te zetten en even met de wagen over en weer te duwen. Op die manier verzet het kroonwiel zich iets. En dan te starten. Als hij dan wel start is je startmotor naar de maan.
maxxx
