is die rijstrook breed genoeg

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
LucB

is die rijstrook breed genoeg

Bericht door LucB »

Deze kon net zo goed in de rubriek 'Ik kwam vandaag tegen': een :pig: op een pan.
Hij dook opeens op vanuit het niets (niet zo verwonderlijk aan de snelheid die hij aanhield) om me totaal onverwacht tijdens een bocht binnen dezelfde rijstrook in te halen.
Ik lag bijna tegen de grond van't verschieten. Bij mijn weten is de volledige breedte van de rijstrook toch voor mij beschikbaar...dus Panman, als je perse wil inhalen, overtuig je je toch
wel eerst van het feit dat je gezien bent!!!!!! Misschien heb jij een death-wish, maar ik niet echt.
Toen ik hem bij het eerstvolgende verkeerslicht hierover aansprak had hij nog het lef te zeggen dat ik maar in mijn spiegels moest kijken.
Dat weten we dan ook weer, dus als we op de baan zijn; maak plaats voor MBY392 zodat hij zeker niet gehinderd wordt in zijn solo-race.
xantingo
Contacteer:

Re: is die rijstrook breed genoeg

Bericht door xantingo »

Zo had ik vorige week een scooterracer die me op mijn eigen rijstrook langs rechts inhaalde, om dan nog te proberen me links weg te drukken om de auto voor me te gaan inhalen.
Helaas voor hem: actie mislukt en hij terug achter mij... waarna hij dan maar verder aan een kamikaze-solo begonnen is.

't Is voor soortgenoten te hopen dat ik ze niet zie komen in mijn spiegels, want de volgende die het probeert gaat gras eten :evil:

Overigens: er zijn er ook andere op de baan tegenwoordig: daarstraks voor mijn neus een piloot op een Yamaha die op de rechte stukken wreed hard kon rijden. Helaas, de bochten :-? op een natte baan kan zo'n racemachien blijkbaar niet meer dan 5 graden hellingshoek aan...
Afbeelding ...R1200RT... Afbeelding Afbeelding.....
vacaro
Contacteer:

Bericht door vacaro »

Ik kom regelmatig s'morgens een Honda GL (oud) tegen aan schijnpoort richting groenendallaan. pruttelt overal voor de auto's tegen 50km/h.Word dan ingehaald door bijna iedereen, en aan de lichten gaat hij gewoon terug tussendoor vooraan staan. Om dan bij groen licht op duizendste gemak terug verder te pruttelen, op snelweg haalt deze zijn 100 nog zelfs niet.
Noodgedwongen een motorijder met weinig motivatie of geen vertrouwen in motor.
Motorrijden is geen hobby, het is een levenswijze!
Ik verdwaal nooit, ik verken enkel nieuwe wegen!
Genietend op een R1200RT LC.
J
Contacteer:

Bericht door J »

Dat je verschiet kan ik aannemen, maar een rijstrook is volgens mij niet te claimen. Moest dit wel zo zijn zouden we ook niet tussen de file mogen rijden.
't vollek va Gùùk red ùùk........
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

't Zijn smeerlappen die motards :twisted:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
xantingo
Contacteer:

Bericht door xantingo »

J schreef:Dat je verschiet kan ik aannemen, maar een rijstrook is volgens mij niet te claimen.
Toch wel een beetje...
9.3.2. In afwijking van de verplichting zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan te blijven, bedoeld in 9.3.1, mag de bestuurder van een motorfiets op een rijbaan die niet verdeeld is in rijstroken zich over de ganse breedte begeven voor zover deze slechts opengesteld is in zijn rijrichting en op de helft van de breedte langs de rechterzijde indien de rijbaan opengesteld is in beide rijrichtingen.

De bestuurder van een motorfiets mag zich op een rijbaan die verdeeld is in rijstroken over de ganse breedte van de rijstrook waarop hij rijdt, begeven.

Het is het geheel van het voertuig, de bestuurder, de passagier en de lading die in aanmerking moeten worden genomen om de plaats van de motorfietser te bepalen.

Tussen de file rijden is iets anders:
16.2. Wanneer de bestuurders de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 opvolgen of wanneer het verkeer geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4 of 9.5 wordt het sneller rijden van de voertuigen in een rijstrook of een file ten opzichte van de voertuigen in een andere rijstrook of file niet als inhalen beschouwd

9.4. Binnen de bebouwde kommen mogen de bestuurders de rijstrook volgen die het best aan hun bestemming beantwoordt :
op de rijbanen met éénrichtingsverkeer in rijstroken verdeeld;
op de rijbanen met tweerichtingsverkeer in vier of meer rijstroken verdeeld, waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting.

9.5. Wanneer de verkeersdichtheid het rechtvaardigt, mag het verkeer in meerdere files geschieden :
op rijbanen met tweerichtingsverkeer in vier of meer rijstroken verdeeld, op voorwaarde dat alleen gereden wordt op de rijstroken bestemd voor het verkeer in de gevolgde rijrichting;
op rijbanen met éénrichtingsverkeer;
op rijbanen verdeeld in rijstroken waarboven verkeerslichten als bedoeld in artikel 63.2 zijn aangebracht.

Afbeelding ...R1200RT... Afbeelding Afbeelding.....
J
Contacteer:

Bericht door J »

xantingo schreef:
J schreef:Dat je verschiet kan ik aannemen, maar een rijstrook is volgens mij niet te claimen.
Toch wel een beetje...
9.3.2. In afwijking van de verplichting zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan te blijven, bedoeld in 9.3.1, mag de bestuurder van een motorfiets op een rijbaan die niet verdeeld is in rijstroken zich over de ganse breedte begeven voor zover deze slechts opengesteld is in zijn rijrichting en op de helft van de breedte langs de rechterzijde indien de rijbaan opengesteld is in beide rijrichtingen.

De bestuurder van een motorfiets mag zich op een rijbaan die verdeeld is in rijstroken over de ganse breedte van de rijstrook waarop hij rijdt, begeven.

Het is het geheel van het voertuig, de bestuurder, de passagier en de lading die in aanmerking moeten worden genomen om de plaats van de motorfietser te bepalen.

ja ok, maar dan mag die pan ook voorbijsteken op de dezelfde strook. LucB kiest zijn rijlijn en de de pan gaat er voorbij. Ik doe neits van het verhaal van LucB dan dit deontologsich miss niet kan, enkel denk ik dat je geen verhaal hebt als er iemand u voorbij steekt terwijl jij er rijdt.

J
patille

Bericht door patille »

Ik dacht dat inhalen in een bocht zowiezo niet mocht.
Of heb ik het mis?
K75S,K75 RT ULTIMA; R 1150 RT
MOTOBLOG

Bericht door MOTOBLOG »

Er is nu al zoveel verwarring inzake verkeerswetgeving. Dit gaat er alleen maar ingewikkelder op worden wanneer het voorstel van Schouppe wordt doorgevoerd en we zelfs als motorrijder rechts mogen inhalen, van rijstrook wisselen tussen rijdende voertuigen, enz... Probeer daar als persoon nog maar eens verhaal te maken wanneer er 'iets' gebeurd, want zolang alles goed afloopt is er nooit een vuiltje aan de lucht.

Wat Luc betreft, één tip, zorg dat je gezien bent en vooral, ga er van uit dat er steeds vanuit ALLE hoeken gevaar kan komen. Dit verscherpt jouw aandacht op de omgeving. Ik word zelden verrast door iets omdat mijn 'scanner' steeds de omgeving aftast als ik op de baan ben. Er is slechts één plek waar ik doorgaans enkel rekening hou met wat 'voor' mij ligt en dat is op een gesloten omloop. Op alle OPENBARE plekken kan het van overal komen. Ik wil geen steen werpen, maar meestal is een reactie van die aard het gevolg van het verstoren van een 'relax' moment, en dat betekent ook een stukje dat de aandacht een stipje verzwakt is... nogmaals, dit is geen verwijt, eerder een aandachtspunt, want ik keur daarom de andere bestuurder zijn daden niet goed. Ook daar geldt het dat iemand rekening moet houden met de andere weggebruiker, en zeker een collega op twee wielen.
Relax

Bericht door Relax »

+1.
I respect your opinion. But I don't give shit.
adjuvo

Bericht door adjuvo »

+ 2 ( op de schaal van Richter !).
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

pvdk schreef:Er is nu al zoveel verwarring inzake verkeerswetgeving. Dit gaat er alleen maar ingewikkelder op worden wanneer het voorstel van Schouppe wordt doorgevoerd en we zelfs als motorrijder rechts mogen inhalen, van rijstrook wisselen tussen rijdende voertuigen, enz...
Ik heb nooit anders gereden én nog nooit bekeurd geweest :-P

Verwarring is net dé kracht van de Belgische wetgeving, jong :roll: :lol: :lol:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
Harald

Bericht door Harald »

Lees vooral het woord "WETSVOORSTEL".
Nog even wachten voor het opgenomen zal worden in
onze wegcode.
En dan zien wat er van dat voorstel over blijft.

Men serveert ons weer een bord soep met ballekes,
maar mogelijks blijft er enkel een leeg bord over :lol:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
J
Contacteer:

Bericht door J »

Harald schreef:Lees vooral het woord "WETSVOORSTEL".
onze wegcode.

of gelijk bij ons op het internaat destijds, tomatensoep was warm water in een rood bord en groetensoep was warm water in een groen bord.
adjuvo

Bericht door adjuvo »

Harald schreef:Lees vooral het woord "WETSVOORSTEL".
onze wegcode.

Zoals die keer dat er een wetsvoorstel werd ingediend om motorrijders op de busstroken toe te laten ....

Tot op heden ook niet echt veel meer over gehoord .

Geen soep , geen ballekes , zelfs geen leeg bord dit keer ... :pale:
Plaats reactie