bandendrukmeter
Moderator: GVN
bandendrukmeter
Hallo
iemand een suggestie voor een goede bandendrukmeter? En waar te kopen?
Ik zou nl graag regelmatig de spanning op mijn K75 zelf thuis controleren.
groetjes
Paul
iemand een suggestie voor een goede bandendrukmeter? En waar te kopen?
Ik zou nl graag regelmatig de spanning op mijn K75 zelf thuis controleren.
groetjes
Paul
BMW K75 '93,BMW R1100RT' 99
BMW 318DT 2010
BMW 318DT 2010
Re: bandendrukmeter
.
Laatst gewijzigd door luc boxer op 04 nov 2018, 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Lid BMW MC VlaanderenRe: bandendrukmeter
thanks
ik spring daar eens binnen.
groeten
Paul
ik spring daar eens binnen.
groeten
Paul
BMW K75 '93,BMW R1100RT' 99
BMW 318DT 2010
BMW 318DT 2010
Re: bandendrukmeter
Is idd wel iets handigs om te controlereren of het manometertje op mijn derdehands compressortje nog juist aanduidt...luc boxer schreef:Bijna elke motorzaak heeft dit.
BV: RAD Digitaal of Analoog
http://www.rad.eu/nl/c/m/5028-booster-b ... smeter.htm
Greetz,
P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
Re: bandendrukmeter
Al je vaak genoeg meet raakt je band ook leeg...... 
Re: bandendrukmeter
Maar dan zie je het tenminste.CeesBmw schreef:Al je vaak genoeg meet raakt je band ook leeg......
-
Nascar
- Berichten: 447
- Lid geworden op: 08 dec 2007, 23:23
- Woonplaats: .
- Locatie: Vlaams Brabant
- Contacteer:
Re: bandendrukmeter
Waarom niet met kleine investering (+- 150 € voor een redelijk goeie met 6l) een compressor kopen met meter op ?
Dan kan je direct bijblazen wat je verliest als je meet
Dan kan je direct bijblazen wat je verliest als je meet
-
Dirk Pauwels
- Berichten: 4704
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: bandendrukmeter
OmdatNascar schreef:Waarom niet met kleine investering (+- 150 € voor een redelijk goeie met 6l) een compressor kopen met meter op ?
Dan kan je direct bijblazen wat je verliest als je meet
1. dat moeilijk mee te nemen is onderweg
2. omdat het goedkoopste digitale metertje nauwkeurig is dan die brol die op op een compressor staat......
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
Nascar
- Berichten: 447
- Lid geworden op: 08 dec 2007, 23:23
- Woonplaats: .
- Locatie: Vlaams Brabant
- Contacteer:
Re: bandendrukmeter
Met 1 ben ik volledig akkoord ... Ne compressor meepakken tenzij het een miniding is, is onbegonnen werk.
Voor 2 ben ik akkoord met zo'n miniding. Ik heb mijne meter op de compressor getest en het is vrij correct
Afwijkingen bestaan er evengoed voor de luchtleveraars aande tankstations
Voor 2 ben ik akkoord met zo'n miniding. Ik heb mijne meter op de compressor getest en het is vrij correct
Afwijkingen bestaan er evengoed voor de luchtleveraars aande tankstations
Re: bandendrukmeter
Mijn beste investering ooit en als je de kat uit de boom kijkt (Kapaza en zo) kan het al voor véél minderNascar schreef:Waarom niet met kleine investering (+- 150 € voor een redelijk goeie met 6l) een compressor kopen met meter op ?Dan kan je direct bijblazen wat je verliest als je meet
Thuis gemakkelijk en ontspannen je bandendruk effe nakijken is zovéél beter dan dat geklooi aan de pomp
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !
Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.
to WimLT's little second-hand motorshop
Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.
to WimLT's little second-hand motorshop

-
Tazke
- Berichten: 881
- Lid geworden op: 29 nov 2007, 10:56
- Woonplaats: Diegem City
- Locatie: Vlaams-Brabant
- Contacteer:
Re: bandendrukmeter
Inderdaad !!!WimLT schreef:Thuis gemakkelijk en ontspannen je bandendruk effe nakijken is zovéél beter dan dat geklooi aan de pomp
Want ik was het beu daar te klooien met die ketting en dat stangske erop prutsen.
Ge kon dat maar op een manier erop krijgen, wiel moet juist staan, en ge staat daar dan met potte zwarten handen van de ketting.
Dus stuurde ik mijnen vent op
Nu met dat ding thuis, flexibel dingske erop en laat het maar blazen
To boldly go where no tasmanian has gone before ...

Re: bandendrukmeter
Deze week in de Lidl : minicompressor 6.99 euro!Nascar schreef:Waarom niet met kleine investering (+- 150 € voor een redelijk goeie met 6l) een compressor kopen met meter op ?
Dan kan je direct bijblazen wat je verliest als je meet
direct op de sigarenaansteker van uwen auto of moto aan te sluiten...
Karel
K1200RS alias "The Yellow Cab"
Re: bandendrukmeter
Heb er ooit ook zo eentje gekocht. Maakt enorm veel lawaai; het duurt even voor je banden op druk zijn en als het wat té lang duurt is uw batterij de klos want dat ding vraagt vrij veel stroom. Vooral een motorbatterij heeft daar vrij snel problemen doorlerak schreef:Deze week in de Lidl : minicompressor 6.99 euro! direct op de sigarenaansteker van uwen auto of moto aan te sluiten...
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !
Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.
to WimLT's little second-hand motorshop
Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.
to WimLT's little second-hand motorshop

-
Jo De Paepe
- Berichten: 3237
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
- Woonplaats: Gent
Re: bandendrukmeter
Heb er ooit ook zo eentje gekocht. Maakt enorm veel lawaai; het duurt even voor je banden op druk zijn en als het wat té lang duurt is uw batterij de klos want dat ding vraagt vrij veel stroom. Vooral een motorbatterij heeft daar vrij snel problemen door
Motor laten draaien Wim.
Anders ga je van platte band naar platte batterij
-
Sven 12RT
Re: bandendrukmeter
Hier nog ene.WimLT schreef: Heb er ooit ook zo eentje gekocht. Maakt enorm veel lawaai; het duurt even voor je banden op druk zijn en als het wat té lang duurt is uw batterij de klos want dat ding vraagt vrij veel stroom. Vooral een motorbatterij heeft daar vrij snel problemen door
Heeft al 2 keer gediend om iemand uit de nood te helpen.
Het maakt idd herrie, manometer op het toestel deugt niet, etc
Maar als ik op depannage moet wachten, dat zijn minuten/uren de me ook geld kosten (zelfs in m'n vrije tijd).
Ik vind het z'n geld waard.
Zoveel stroom verbruikt dat volgens mij niet. Alé, toch telkens netjes kunnen starten nadien.
Re: bandendrukmeter
Daarvoor kan het idd nuttig zijn, maar das dan weer iets om constant mee te sleuren en op de duur .....Sven 12RT schreef:Maar als ik op depannage moet wachten, dat zijn minuten/uren de me ook geld kosten (zelfs in m'n vrije tijd).
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !
Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.
to WimLT's little second-hand motorshop
Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.
to WimLT's little second-hand motorshop

-
Sven 12RT
Re: bandendrukmeter
Ik heb dat telkens bij, tenzij op woon/werkverkeer.WimLT schreef:Daarvoor kan het idd nuttig zijn, maar das dan weer iets om constant mee te sleuren en op de duur .....
De doos is kleiner dan een six-pack blikjes.
-
Jo De Paepe
- Berichten: 3237
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
- Woonplaats: Gent
Re: bandendrukmeter
Je kan er probleemloos de behuizing afslopen . Je zal verschieten hoe klein dit dan wordt .Daarvoor kan het idd nuttig zijn, maar das dan weer iets om constant mee te sleuren en op de duur .....
Bij gebruik hou je gewoon je handschoenen aan of leg je het gewoon op de grond.
-
John
- Berichten: 4594
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
- Woonplaats: Essen
- Locatie: Antwerpen
- Contacteer:
Re: bandendrukmeter
Ik had zo een ding ontmanteld en vast gemonteerd op de motor (R100RS) Heb er nu weer eentje liggen dat nog een plaatske moet vinden op één van mijn brommers. 
Re: bandendrukmeter
Zo'n ontmanteld ding zou ik wel eens willen zien voor ik dat van mij sloop.
Allé, het ligt hier anders toch maar stof te vergaren, hoor. Dus kan ik het misschien beter ook zo ergens "monteren"
Allé, het ligt hier anders toch maar stof te vergaren, hoor. Dus kan ik het misschien beter ook zo ergens "monteren"
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !
Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.
to WimLT's little second-hand motorshop
Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.
to WimLT's little second-hand motorshop

Re: bandendrukmeter
Hoi
heb mij ondertussen een bandendrukmeterken gekocht bij RAD.
Heb ook al een jaarke of 2 een compresseurke (zonder expansievat) uit de Makro, een model zo groot als een koffiezet machine, het werkt op 230V en is al veel van pas gekomen voor de fietsen, luchtmatrassen, ballen,banden, schoonblazen van apparatuur enz.
ik zocht een meter om de stand van de druk te meten , zonder de compressor te moeten gebruiken. En dat lukt perfect met die meter uit RAD.
Bedankt voor die vele reacties
Lespaul (zonet voor het eerst een BMW wagen besteld ; een 318D Touring in leasing)
heb mij ondertussen een bandendrukmeterken gekocht bij RAD.
Heb ook al een jaarke of 2 een compresseurke (zonder expansievat) uit de Makro, een model zo groot als een koffiezet machine, het werkt op 230V en is al veel van pas gekomen voor de fietsen, luchtmatrassen, ballen,banden, schoonblazen van apparatuur enz.
ik zocht een meter om de stand van de druk te meten , zonder de compressor te moeten gebruiken. En dat lukt perfect met die meter uit RAD.
Bedankt voor die vele reacties
Lespaul (zonet voor het eerst een BMW wagen besteld ; een 318D Touring in leasing)
BMW K75 '93,BMW R1100RT' 99
BMW 318DT 2010
BMW 318DT 2010
Re: bandendrukmeter
over drukmeterkes kan je hier ook een boompje opzetten.
op circuit hebben de meeste dit ook mee, alsook ik. als we ons banden controleren bvb van één en dezelfde moto komen drie meter op drie verschillende waarden terecht. Het is nochtans bij extreem gebruik van de banden zoals op circuit belangrijk dat je de waarden respecteert, maar wat zijn de waarden???
Wat is een geijkte meter, en waar haal je die, en als laatste wat kost zo'n spel?
J
op circuit hebben de meeste dit ook mee, alsook ik. als we ons banden controleren bvb van één en dezelfde moto komen drie meter op drie verschillende waarden terecht. Het is nochtans bij extreem gebruik van de banden zoals op circuit belangrijk dat je de waarden respecteert, maar wat zijn de waarden???
Wat is een geijkte meter, en waar haal je die, en als laatste wat kost zo'n spel?
J
't vollek va Gùùk red ùùk........
-
Nascar
- Berichten: 447
- Lid geworden op: 08 dec 2007, 23:23
- Woonplaats: .
- Locatie: Vlaams Brabant
- Contacteer:
Re: bandendrukmeter
Een geijkte meter zal al wel iets duurder zijn dan het speelgoed dat je koopt in de grootwarenhuizen of doe-het-zelf zaken.
Wat vooral niet mag vergeten worden is dat die gijkte meters op regelmatige tijdstippen opnieuw moeten geijkt worden
Zal ook nog wel wat geld kosten.
Wat vooral niet mag vergeten worden is dat die gijkte meters op regelmatige tijdstippen opnieuw moeten geijkt worden
Zal ook nog wel wat geld kosten.
Re: bandendrukmeter
Ijken wil zeggen vergelijken met een standaard of ijk, een geijkte meter is maw gekalibreerd tov een gekend juist toestel.
Mechanische manometers (bourdon type) zijn niet de meest nauwkeurige dingen, eentje die dat toch min of meer heeft
wil je vast niet meer betalen, ze zitten meestal in het industrieële bereik, vandaar. Bij "gewone" manometers wordt
vaak zelfs geen tolerantie opgegeven, wat niet direct een hoopvol teken is.
http://www.emvo.nl/catalogus.php
Digitale manometers hebben dan weer de onverdiende reputatie om wel nauwkeurig te zijn, maar dat is helemaal niet altijd
het geval. Men krijgt vaak het idee dat vanwege de digitale aflzezing het resultaat ook juist is, maar een digitaal toestel heeft
enkel het voordel dat er geen afleesfout is, juiste aanduiding heeft daar niks mee te maken.
Het beste is wellicht om een drukmeter eens op een testbank te laten zetten, via een kennis die in de regeltechniek zit bijvoorbeeld.
Vaak vertonen ze een(kleine) nulfout, maar zelfs als je ze niet kan bijregelen kan je er dan rekening mee houden.
Probeer ook een type te vinden met een redelijke schaal, een schaal van 0 - 4 bar bijvoorbeeld en laat op de testbank kijken naar de
fout in de buurt van de meest gebruikte druk(ken). Is de schaal te groot wordt de aflezing te onnauwkeurig.
Als je de meter gebruikt in combinatie met een compressor zou ik dat nooit doen met een model zonder drukvat, de drukstoten
zijn veel te groot. Wel apart opdrukken en nadien meten, eventueel een mechanische manometer gebruiken die gevuld is met
glycerine om de schokken te onderdrukken, maar dan nog.
Mechanische manometers (bourdon type) zijn niet de meest nauwkeurige dingen, eentje die dat toch min of meer heeft
wil je vast niet meer betalen, ze zitten meestal in het industrieële bereik, vandaar. Bij "gewone" manometers wordt
vaak zelfs geen tolerantie opgegeven, wat niet direct een hoopvol teken is.
http://www.emvo.nl/catalogus.php
Digitale manometers hebben dan weer de onverdiende reputatie om wel nauwkeurig te zijn, maar dat is helemaal niet altijd
het geval. Men krijgt vaak het idee dat vanwege de digitale aflzezing het resultaat ook juist is, maar een digitaal toestel heeft
enkel het voordel dat er geen afleesfout is, juiste aanduiding heeft daar niks mee te maken.
Het beste is wellicht om een drukmeter eens op een testbank te laten zetten, via een kennis die in de regeltechniek zit bijvoorbeeld.
Vaak vertonen ze een(kleine) nulfout, maar zelfs als je ze niet kan bijregelen kan je er dan rekening mee houden.
Probeer ook een type te vinden met een redelijke schaal, een schaal van 0 - 4 bar bijvoorbeeld en laat op de testbank kijken naar de
fout in de buurt van de meest gebruikte druk(ken). Is de schaal te groot wordt de aflezing te onnauwkeurig.
Als je de meter gebruikt in combinatie met een compressor zou ik dat nooit doen met een model zonder drukvat, de drukstoten
zijn veel te groot. Wel apart opdrukken en nadien meten, eventueel een mechanische manometer gebruiken die gevuld is met
glycerine om de schokken te onderdrukken, maar dan nog.
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
-
Dirk Pauwels
- Berichten: 4704
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: bandendrukmeter
Ik heb 2 digitale en 1 analoge manometer. (met die ene digitale kon ik niet aan het ventiel van mijn voorwiel....) Als ik de 3 meters op bv mijn achterband uitttest zitten die allemaal binnen de 0.05bar afwijking, wat te verwaarlozen is als je met een druk werkt van 2.5 bar bv. Ze komen wel allemaal uit de goeie autoshops, dus niet van die dingen die in den brico in de bak van 2.5 euro liggen hé..... Ik ken er die trots verkondigen dat ze met 3 bar rondrijden, als je dan met 2 meters controleert blijkt dat ze op 2.6 staan......
Eens je weet hoeveel je meter afwijkt hoef je die niet weg te gooien, zolang hij maar steeds dezelfde afwijking heeft.....
Wat ook wel handig is, die ene analoge meter heeft een nulknopje dat je ook kunt gebruiken om terwijl de meter is aangesloten op het ventiel de lucht af te laten tot op de gewenste waarde, anders is het aflaten, meten, te veel afgelaten, terug bijpompen, terug meten etc....
De meters op compressors heb ik nog niet 1 geweten die nauwkeurig was.....
Eens je weet hoeveel je meter afwijkt hoef je die niet weg te gooien, zolang hij maar steeds dezelfde afwijking heeft.....
Wat ook wel handig is, die ene analoge meter heeft een nulknopje dat je ook kunt gebruiken om terwijl de meter is aangesloten op het ventiel de lucht af te laten tot op de gewenste waarde, anders is het aflaten, meten, te veel afgelaten, terug bijpompen, terug meten etc....
De meters op compressors heb ik nog niet 1 geweten die nauwkeurig was.....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project

