reistips

Op dit Forum kan u terecht met vragen en informatie uitwisselen over weekends, korte trips en reizen.
Er is een extra sub-forum bij met Reisverslagen.

Moderator: GVN

Forumregels
Indien u uw reisverslag na verloop van tijd gearchiveerd wil zien in het "Reisverslagen Forum", stuur een PB naar een moderator.!
Plaats reactie
klimpie
Contacteer:

reistips

Bericht door klimpie »

Hey iedereen,

Ik had graag volgende situatie eens voorgelegd.

Als ik met de motor op reis ga, kijken mijn vrienden (niet-motorijders) bemoedigend... dit moet het ultieme gevoel van vrijheid zijn. Nu zijn er zo sommige aspecten aan het reizen met de motor die ik eigenlijk helemaal niet als "vrijheid" beschouw. Na elke meerdaagse trip, ben ik dus naarstig op zoek naar verbetering. Misschien dat jullie verdere tips hebben.

Ons reisdoel...
Een evenwichtige mix van terrasjes, (berg)wandelingen maken, rondritjes, stad bezoeken, edm

Ons materiaal...
RT1200 voorzien van topkoffer, volledige motoruitrusting (voor 2 personen), beetje verse kleren (zonder te overdrijven!), wandelschoenen, beetje eten voor onderweg

Ons dilemma...
Eens aangekomen op onze bestemming, verkennen we graag te voet het stadje. Bij zonnige dagen voelen we er niet veel voor om met én botten, én motobroek, én motojas, én helm in de hand rond te lopen. Maar,... de koffers zitten vol. Met een beetje geluk krijgen we bvb de broeken nog in een koffer. Met mooi weer is het puffen in die motorkledij. Geen optie dus wat mij betreft.

Onze eerste oplossing...
Aangekomen in het stadje zoeken we direct een hotel, hopen dat we direct kunnen inchecken of toch ten minste de bagage in de luggage room achterlaten... Probleem opgelost.

Maar dan zijn we er nog niet...
Zelfs met lege bakken krijgen we niet alle motokledij in de koffers (tja, wil echt met short, t-shirt en sletsen rondlopen als het warm is). Broek en jas passen in de zijkoffers, helmen in de topkoffer... maar wat met de botten? En neen, ik loop bij temperaturen zoals de voorbije dagen niet rond met botten :-)

Hetzelfde probleem bij het uitchecken...
Dikwijls dien je de kamer te verlaten rond 10u, alle bagage in de koffers, motorpak aan... En dan... tja, dan heb je maar één mogelijkheid en dat is rondrijden. Nu begrijp me niet verkeerd, ik sjees graag rond, maar het hoeft niet altijd rondrijden te zijn.

Hoe gaan jullie eigenlijk op reis met de moto? En hoe pakken jullie het dan aan?

Groetjes
hold on to the rocks
R1200RT
Harald

Re: reistips

Bericht door Harald »

Om plaats te winnen, doe ik het volgende.

Ik probeer zoveel mogelijk kledij uit te kiezen die multifunctioneel is.
VB ik gebruik een broek in parachuttestof, die mag gekreukt zijn, en de pijpen zijn afritsbaar.
Zo heb ik een wandel en korte broek bij en ze neemt 3 maal minder plaats in dan een jaensbroek.

Dit doe ik ook voor mijn schoenen, niet te zwaar, zodat ze ook onder een korte broek passen.

Mijn T-shirts , rol ik op. Komen nagenoeg ongekreukt uit de koffer en zijn samendrukbaar.

Met een kleine hoeveelheid handwasmiddel ( vb Bio Tex ) kan je overal enkele kledingstukken uitwassen met een handwasje. Nachtje laten drogen en klaar.

Ga je op hotel, dan hoef je geen handdoeken mee te nemen, want die zijn daar voorradig ( scheelt heel wat in de bagage)

Wanneer je een stad wil bezoeken zonder al uw zware motorkledij mee te sleuren, kan je bvb eerst een terinstation opzoeken.
Daar hebben ze meestal een kluizenzaal, alwaar de reizigers hun bagage in kwijt kunnen.
Dus een stel motorlaarzen en helmen kunnen daar ook achtergelaten worden. :wink:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
Smetten

Bericht door Smetten »

Net terug van een WE Isle of Wight, zoals gewoonlijk met een fietskabelslot.
Op volle lengte is die 1,5m lang, die steken we door bagagedrager door de mouwen van motorjassen (2) en onze helmen.
Zo hoeven we dit allemaal niet mee te sleuren, doen dit al een paar jaren en nog nooit geen problemen gehad.
Kunnen zo ganse stadswandelingen maken, met enkel kleine rugzak voor waardevolle spullen en onze motorhandschoenen.
Kabelslot neemt ook geen extra plaats in bij de bagage.
Zelden thuis
jakadipikoe

Bericht door jakadipikoe »

Beter laat dan nooit. Maar ik vind het wel een interessant onderwerp omdat ik er ook geregeld mee geconfronteerd word. Het is inderdaad een probleem dat, als je ergens gepakt en gezakt aankomt, je moeilijk je motorkledij (en helmen en laarzen) nog kwijt kunt (want koffers zitten vol). Ook ik vind het niet leuk om bv. in volle zon met motorjas en -broek aan een stadje te gaan verkennen. Maar gezien er maar 2 reacties zijn binnengekomen, ervaart blijkbaar niet iedereen dit als een probleem. Nu ik probeer de bagage zoveel moelijk te beperken maar het blijft hoe dan ook behelpen. De tip van het treinstation is handig maar niet in alle plaatsjes waar ik kom zie ik een trein passeren... en dat van dat fietsslot vind ik wel gewaagd maar misschien wel de moeite waard om eens uit te proberen. Ik heb zelf geen oplossing maar wou toch even reageren om het onderwerp opnieuw actueel te maken. Heeft er iemand nog tips?

jakadipikoe
BMW RT 850
Bob

Bericht door Bob »

Vergelijkbaar met het fietskabelslot, maar dan iets meer "bescherming" voor je materiaal : ik heb zo'n bagagerol gekocht bij Schwein Gericke, kliksluiting vervangen door hangslotje, helmen, vesten, broeken, laarzen passen er allemaal in, zak op slot en met kabelslot vast aan de moto. Leeg neemt dat ding niet veel plaats in, dus gemakkelijk mee te nemen met je gewone bagage. Een kit-bag van den ABL - als je die nog hebt liggen - kan hier ook voor dienen.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - R1250RS - Nu: R1300GSA
Vinny

Bericht door Vinny »

Wij gebruiken ook een Asus fietsslot waar we alles mee vastleggen. Deze gaat dan ook door de handgreep van de tanktas en de tanktas zelf is met een klein U-slotje op slot gemaakt. Ziet er soms wel een beetje zot uit natuurlijk zo een GSA met een halve kleerwinkel eraan vastgebonden maar het is wel praktisch! :mrgreen:
Gr,
Vincent
BMW R1200GS Rallye
Corsica 2005, 2006, 2007, 2008, Eastern Europe Tour 2009, Caucasus Tour 2010, Balkan Adventure 2011, Marokko 2012, 2 Motorbikes 2 Russia 2013, 2 Motorbikes 2 Transdniestr 2014, Frankrijk 2015, Balkan 2016, Schotland 2016, Ierland 2017, Noordkaap 2017, Italië 2018, IJsland 2018, Silk Road Adventure 2019.
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

Zoals Harald reeds zei, multifuncionele kledij :!:

Tip 1: Koop u bij den AS Adventure een paar stevige wandelschoenen van 't merk Meindl, deze zijn perfect te gebruiken op de moto, aangzien ze hoog genoeg zijn om de enkel te steunen, en perfect waterdicht zijn, en ge hebt direct uw paar wandelschoenen bij u. Let op, een goed paar kan om en bij de 200€ kosten, da's dan ook de reden waarom ik 't niet doe, ik wandel niet graag :wink:
Mocht dit raar klinken, ik ken motards die hun leven slijten in 't zadel, en géén motobotten hebben, enkel een paar Meindl's.

Tip2: Decatlon heeft héél veel slimme kledij, zoals, wederom waarvan boven reeds sprake, een broek in héél dunne stof, die bovendien afritsbaar is. Ook makkelijk is de BMW Summerbroek, da's een motobroek, waarvan ge ook de pijpen (incl. gedeelte met knieprotectie) kunt afritsen. Enig nadeel is wel dat deze onder de 15°C te koud is om dragen, en absoluut niet waterdicht is.

Tip3: Wederom dij AS Adventure (echt handige winkel maar niet goedkoop) enkele vacuumzakken kopen. Dit zijn handige plastic zakken die met een zipsluiting luchtdicht worden gemaakt, en je dan kan oprollen waardoor de overige lucht verdwijnt. 't Resultaat is enkele T-shirts, onderbroeken en een (wederom handige tip) microvezel handdoek die je op den duur zelfs in je binnenzak kwijt kan.

En verder denk ik dat 't uiteindelijk kiezen of delen is, ofwel motard, ofwel toerist in kort broekske op strandsletskes :mrgreen:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Sven 12RT

Bericht door Sven 12RT »

Koppel!! schreef:Ook makkelijk is de BMW Summerbroek, da's een motobroek, waarvan ge ook de pijpen (incl. gedeelte met knieprotectie) kunt afritsen.
En sexy dat men er dan uitziet :grin:

Afbeelding
Patrick V

Bericht door Patrick V »

Wij gebruiken de meeste tips die al aangehaald zijn. We plaatsen de laarzen in de topkoffer, vesten en broeken in de zijtassen en de helmen met een fietsslot aan de motor vast. Maar het probleem blijft bestaan als de koffers vol zitten. De tip van de lange fietsketting zullen we in de toekomst kunnen gebruiken.
Andere oplossing: de verbindingsritten met de wagen en de motor op een aanhangwagen. Ter plaatse, toeren met lege koffers en (uitgebreide) bezoeken met de wagen. Dit kan natuurlijk enkel als je een (of een aantal) vaste uitvalsbasis hebt. Ik ga dit in de nabije toekomst eens proberen want dan moet je niet kiezen of delen. :grin: ik denk dat dit een goede combinatie toelaat van motorrijden en toerisme.
mvg
Patrick
R1150RT 2003 SP 2610
Lid van BMW Motor Club Vlaanderen
Een getrouwde man kan rustig zijn fouten vergeten; het is nergens voor nodig om ze met twee te blijven onthouden.
Vanguard

Bericht door Vanguard »

Patrick, zoiets goed genoeg?
Om eerlijk te zijn, sinds ik mijne RT heb niet meer gebruikt. Maar als je met twee op vakantie gaat wel veel comfortabeler!

Afbeelding
My Bike, My Passion
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
*ChArRaKe*

Bericht door *ChArRaKe* »

Enkele Vraagjes nog:

1: We plannen een reis naar het zuiden van frankrijk met de motor via de nationale wegen, tot waar wordt er door de volleerde alpenrijders op autostrade gereden ? Ik neem aan dat de reis in het begin via autostrade verloopt tot de eerste péages opduiken.
2: Welke reisbijstandverzekering voor de motoren wordt er het best aangegaan ? ongeval, diefstal ,repatriering van het materiaal enz ... is er een sluitende formule of moet er zelf gepuzzeld worden ?
3: Wat in geval van panne, beter aansluiten bij een vab-vtb organisatie of bij bmw als dit eventueel mogelijk is, de vraag is waar je het vlugste/beste geholpen wordt.

Mvg, Didier&Chriske
BMW R1100S
Zumo 550
Intercom Starcom Digital
Xenon
Clublid
jupke

Bericht door jupke »

1) wij rijden zoveel mogelijk autosnelweg naar ginder, de rit is immers lang genoeg (dik 900km)
binnendoor is ook goed te doen, maar dan zou ik er 2 dagen voor uittrekken en alles binnendoor doen.
2) ik heb een verzekering bij touring, maar je moet U eens goed informeren ivm repatriëering van het voertuig.hier op het forum zijn er al problemen uitgelegd.
3) wij hebben reeds "panne" gehad onderweg, aangesloten bij touring zijn wij wel goed geholpen,reeds na 20min stond er een talelwagen bij ons.
bij BMW heb ik geen ervaring, maar dankzij deze topic zal ik hier ook meer over te weten komen.
gr rob.
*ChArRaKe* schreef:Enkele Vraagjes nog:

1: We plannen een reis naar het zuiden van frankrijk met de motor via de nationale wegen, tot waar wordt er door de volleerde alpenrijders op autostrade gereden ? Ik neem aan dat de reis in het begin via autostrade verloopt tot de eerste péages opduiken.
2: Welke reisbijstandverzekering voor de motoren wordt er het best aangegaan ? ongeval, diefstal ,repatriering van het materiaal enz ... is er een sluitende formule of moet er zelf gepuzzeld worden ?
3: Wat in geval van panne, beter aansluiten bij een vab-vtb organisatie of bij bmw als dit eventueel mogelijk is, de vraag is waar je het vlugste/beste geholpen wordt.

Mvg, Didier&Chriske
broem..broem..GAAAAZ
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO
*ChArRaKe* schreef:1: We plannen een reis naar het zuiden van frankrijk met de motor via de nationale wegen, tot waar wordt er door de volleerde alpenrijders op autostrade gereden ? Ik neem aan dat de reis in het begin via autostrade verloopt tot de eerste péages opduiken.
Hangt er vanaf tot waar je wil rijden de eerste dag. Als je tijd hebt, en er iets mooi wil van maken ga ik dag 1 sowieso tot Nancy autostrade rijden, de eerste péage begint maar net voorbij Toul, dus tot daar is 't betalingsvrij rijden. Van Nancy is 't dan de N57/E23 over Epinal, Vesoul en Besançon en zo naar de Jura.
Als je minder tijd hebt rij ik door via Toul, Dijon, Dole, Lons-le-Saunier en Bourg-en-Bresse en neem ik de afrit Amberiue (nr. 8 ) en vandaar naar ofwel Chambéry ofwel Grenoble. Is dan wel een stuk met péage, maar dan heb je wel quasi 1000Km op je eerste dag, da's ook al niet min me dunkt. 't Leuke is dat 't vanaf de afrit Amberieu best wel tof rijden is, je ziet de bergen voor je opdoemen, de bochtjes beginnen zich aan te bieden, kortom, de vorige 850Km ofzo zijn dan snel vergeten.

*ChArRaKe* schreef:2: Welke reisbijstandverzekering voor de motoren wordt er het best aangegaan ? ongeval, diefstal ,repatriering van het materiaal enz ... is er een sluitende formule of moet er zelf gepuzzeld worden ?
Heb voor beide vragen 't zelfde antwoord, ik heb Europ Assistance en voor de rest weiger ik er zelfs aan om er rekening mee te houden dat 't verkeerd kan lopen. Ik ga op congé voor m'n plezier, zolang ik weet de m'n Europ Assistance alles doet indien 't verkeerd gaat denk ik er verder niet meer aan.

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Plaats reactie